Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:Dat is aantoonbaar onjuist. Als je dit beweert, ben je net als een struisvogel die zijn kop in het zand steekt. Ik vind het zeer ergerlijk dat je dit weer opnieuw hier durft te beweren. Daarmee trap je een heleboel mensen op hun hart!
Het zijn de feiten. Ieder individu met een salaris van 80.000 betaalt evenveel belasting.

Het is een politieke keuze om zo belasting te heffen. Blijkbaar is daar een meerderheid voor. Zo werkt democratie.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Boertje »

De niet werkende vrouw is als individu benadeelt. Vroeger kreeg zij die belastingvrije voet. Ben je na een bepaalde datum geboren, ik dacht 1960 dan wordt deze afgebouwd. Tot een bepaalde leeftijd krijg je helemaal niets meer. Dus er is wel degelijk sprake van een benadeling. Het anti christelijke d66 wilde juist de vrouw aan het werk hebben en daarom is dit zo gekomen. Een van de redenen waarom ik d66 zo minacht. Ze vertegenwoordigen alles waar ik tegen ben. Hopelijk verdwijnen ze nu helemaal nu kereltje pechtold gelukkig weg is.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Boertje schreef:Wel waar de zgn aanrechtsubsidie wordt afgebouwd, tweeverdieners hebben ieder een belastingvrije voet. Eenverdieners hadden vroeger een dubbele voet nu niet meer. Dat zorgt voor verschil in lastendruk. Iemand die 80k verdient betaalt meer belasting zodoende dan man en vrouw die ieder zeg maar 50 k resp 30 k verdienen.
Als individu word je niet benadeeld. Je betaalt evenveel belasting als iedereen met hetzelfde salaris. Dat je als huishouden hiervan nadeel ondervindt, is een andere discussie.
Het oneerlijke is nu juist dat mensen die voor een gezin de kost verdienen of alleen voor zichzelf gelijk behandeld worden. Terwijl het uitgangspunt bij de inkomstenbelasting moet zijn een heffing naar draagkracht. Daarom is in een eerlijk belasting systeem er altijd een geldbedrag dat niet belast wordt, omdat je daarvan leven moet voor je eerste levensbehoeften. En naarmate het inkomen voor meer mensen bestemd is, zou dit vrijgestelde bedrag hoger moeten zijn. Zo werkt het ook in onze buurlanden - maar niet in Nederland.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Boertje »

Maar het staat niet voor niets in het partij programma van de SGP dat eenverdieners fiscaal ongelijk behandeld worden ten opzichte van tweeverdieners. Het is de enige politieke partij die hier aandacht voor vraagt.

Zie hier de feiten

https://www.sgp.nl/standpunten/dossiers/eenverdiener/19

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/08/07/ve ... t-a1612429

https://www.sgp.nl/actueel/sgp-wil-zo-s ... eners/9038

https://www.sgp.nl/actueel/sgp-spreekt- ... igers/8552

https://www.cpb.nl/publicatie/eenverdieners-onder-druk
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Ambtenaar »

Boertje schreef:De niet werkende vrouw is als individu benadeelt. Vroeger kreeg zij die belastingvrije voet. Ben je na een bepaalde datum geboren, ik dacht 1960 dan wordt deze afgebouwd. Tot een bepaalde leeftijd krijg je helemaal niets meer. Dus er is wel degelijk sprake van een benadeling. Het anti christelijke d66 wilde juist de vrouw aan het werk hebben en daarom is dit zo gekomen. Een van de redenen waarom ik d66 zo minacht. Ze vertegenwoordigen alles waar ik tegen ben. Hopelijk verdwijnen ze nu helemaal nu kereltje pechtold gelukkig weg is.
Het is simpelweg nodig voor de instandhouding van onze verzorgingsstaat dat zoveel mogelijk mensen werken en dus premie afdragen. Dus zo heel gek is dat standpunt niet. Dat dit ook nadelen heeft, is blijkbaar een geaccepteerd risico.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Boertje »

Dat is niet waar, het is puur een politieke keuze. Destijds van d66 die eenverdieners (christenen pesten) destijds niet uit kon staan. Zonder d66 bestond het oude systeem nog.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef:[
Het oneerlijke is nu juist dat mensen die voor een gezin de kost verdienen of alleen voor zichzelf gelijk behandeld worden.
Dat is niet helemaal waar. Als gezin krijg je inkomensondersteuning door bijv. kinderbijslag of kindgebonden toeslag.
Terwijl het uitgangspunt bij de inkomstenbelasting moet zijn een heffing naar draagkracht.
Dat is al zo, enkel niet gerekend over een huishouden maar over een individu.
Daarom is in een eerlijk belasting systeem er altijd een geldbedrag dat niet belast wordt, omdat je daarvan leven moet voor je eerste levensbehoeften. En naarmate het inkomen voor meer mensen bestemd is, zou dit vrijgestelde bedrag hoger moeten zijn. Zo werkt het ook in onze buurlanden - maar niet in Nederland.
Omdat de grondslag anders is. Dat kun je oneerlijk vinden, maar dat hangt vooral af van je uitgangspunt.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Ambtenaar »

Boertje schreef:Dat is niet waar, het is puur een politieke keuze. Destijds van d66 die eenverdieners (christenen pesten) destijds niet uit kon staan. Zonder d66 bestond het oude systeem nog.
Ik zal niet ontkennen dat het mede is ingegeven door de overtuiging dat vrouwen moeten deelnemen aan het arbeidsproces, maar dat maakt niet dat de door mij gegeven reden onjuist is. Zonder de afdracht van premies door vrouwen zou de verzorgingsstaat beperkt moeten worden, simpelweg omdat de inkomsten dan substantieel zullen dalen.

Overigens heb je wel een antipathie tegen D66. Deze partij heeft nog nooit een parlementaire meerderheid gehad, dus zijn ook andere partijen mede dit standpunt toegedaan.
Laatst gewijzigd door Ambtenaar op 13 jul 2019, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door DDD »

Waarom zouden mensen die gezamenlijk leven perse minder belasting moeten betalen dan alleenstaanden?
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Boertje »

Ambtenaar verdiep je eerst eens in dit dossier voor je onzin roept. Lees m.n het doosier en de andere links een die ik gaf. Dan zie je dat er wel degelijk fiscale ongelijkheid is.m zelfs het cpb bewijst dit. Het is puur een politieke keuze geweest. Niet voor niets is SGP er mee bezig. Er zijn zelfs deskundigen die dit wel eens voor de europese rechter willen zien. En dat bewwert men niet voor niets.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Boertje »

Ambtenaar schreef:
Boertje schreef:Dat is niet waar, het is puur een politieke keuze. Destijds van d66 die eenverdieners (christenen pesten) destijds niet uit kon staan. Zonder d66 bestond het oude systeem nog.
Ik zal niet ontkennen dat het mede is ingegeven door de overtuiging dat vrouwen moeten deelnemen aan het arbeidsproces, maar dat maakt niet dat de door mij gegeven reden onjuist is. Zonder de afdracht van premies door vrouwen zou de verzorgingsstaat beperkt moeten worden, simpelweg omdat de inkomsten dan substantieel zullen dalen.

Overigens heb je wel een antipathie tegen D66. Deze partij heeft nog nooit een parlementaire meerderheid gehad, dus zijn ook andere partijen mede dit standpunt toegedaan.
Nee het is destijds een politieke uitruil geweest. D66 kreeg hier zijn zin, de andere partijen ergens anders.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Ambtenaar »

Boertje schreef: Nee het is destijds een politieke uitruil geweest. D66 kreeg hier zijn zin, de andere partijen ergens anders.
Dus zijn ook de andere partijen voor dit standpunt.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Boertje »

Zo werkt het niet in de politiek.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Ambtenaar »

Boertje schreef:Ambtenaar verdiep je eerst eens in dit dossier voor je onzin roept. Lees m.n het doosier en de andere links een die ik gaf. Dan zie je dat er wel degelijk fiscale ongelijkheid is.m zelfs het cpb bewijst dit. Het is puur een politieke keuze geweest. Niet voor niets is SGP er mee bezig. Er zijn zelfs deskundigen die dit wel eens voor de europese rechter willen zien. En dat bewwert men niet voor niets.
Je bent teveel emotioneel betrokken om te kunnen zien dat ik me louter tot feiten beperk. Jij en anderen redeneren vanuit bepaalde opvattingen.
CPB schreef:Het afgelopen decennium stond het fiscale beleid in het teken van meer arbeidsparticipatie om de houdbaarheid van de overheidsfinanciën te verbeteren.
Tjonge, het CPB geeft mij gelijk.
CPB schreef:Ook kregen individualisering en de economische zelfstandigheid van vrouwen een sterker accent
Dit zijn dus secundaire redenen.

Ik zal niet ontkennen dat bij een gelijk huishoudinkomen eenverdieners een hogere belastingdruk kennen dan tweeverdieners. De vraag is meer in hoeverre dit verschil acceptabel is.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Ambtenaar »

Boertje schreef:Zo werkt het niet in de politiek.
Blijkbaar dus wel. Als jij voor mijn standpunt A stemt, dan stem ik voor jouw standpunt B. Beide partijen zijn dus voor zowel standpunt A als voor standpunt B.
Plaats reactie