Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Valcke »

DDD schreef:De belastingdienst ontvangt wel, maar ontvangt minder. Of ik moet in de war zijn.
Je bent in de war. Want tweeverdieners werken samen dikwijls ook maar voor 1 FTE of 1,2 FTE. En dan betalen zij samen aanzienlijk minder belasting dan de eenverdiener die 1 FTE werkt.
Laatst gewijzigd door Valcke op 15 jul 2019, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Herman »

Hmm. Het woord opdraaien voor kan je ook gebruiken als het leeuwendeel door een ander betaald gaat worden.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Valcke »

Herman schreef:Hmm. Het woord opdraaien voor kan je ook gebruiken als het leeuwendeel door een ander betaald gaat worden.
Ik geloof er niets van dat de staat meer inkomsten heeft van tweeverdienergezinnen met kinderen dan van eenverdienergezinnen met kinderen.

Het fiscaal voordeel van tweeverdienergezinnen is zo groot en het parttime werken is fiscaal zó gunstig in deze situaties, dat de overheid ook in financiële zin nog nauwelijks "baat" heeft van tweeverdienende partners. Wanneer je vervolgens nog in rekening brengt dat tweeverdieners ook nog eens aanspraak maken op kinderopvangtoeslag, dan kantelt m.i. het beeld helemaal. Niet de tweeverdieners met kinderen, maar de eenverdieners met kinderen brengen (per gezin) het meeste geld in het laatje van de overheid.

Bovendien gaat het om de sfeer die DDD oproept. Alsof (maximale) inkomsten door de staat de 'norm' zijn, ongeacht de vraag of de heffing plaatsvindt op basis van draagkracht en rechtvaardigheid.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door merel »

Valcke schreef:
eilander schreef:
Ambtenaar schreef:Praten over bedragen, absoluut of relatief, lijkt me weinig zinvol. In vergelijking met ons gezin, heb jij heel wat meer monden te voeden, etc. Daartegenover staat bijv. wel dat jij meer financiële ondersteuning krijgt van de overheid, in bijv. kinderbijslag, ziektekosten voor kinderen die jonger zijn dan 18 jaar, onderwijskosten, etc.
Grappig, maar voor een deel onzin natuurlijk. Alleen kinderbijslag ontvang je als ondersteuning. De rest is gewoon een tegemoetkoming van eventuele kosten. Per saldo geen voordeel voor een groter gezin.
Het is zelfs het tegenovergestelde van wat Ambtenaar zegt:

Tweeverdieners ontvangen juist aanzienlijk méér financiële ondersteuning van de overheid in de vorm van toeslagen. Dat komt nog eens bovenop het fiscale voordeel voor tweeverdieners:
- De kinderopvangtoeslag wordt alleen verstrekt aan tweeverdieners. (En daar gaat veel geld in om.)
- De inkomensafhankelijke combinatiekorting geldt ook alleen voor tweeverdieners.

En de kinderbijslag die Ambtenaar noemt heeft niets met de eenverdiener- of tweeverdienersituatie te maken. Die ontvangt iedereen. Overigens is de kinderbijslag in de loop der jaren slechts een fractie van wat het ooit was en ook slechts een fractie van wat in buurlanden wordt uitgekeerd.
Dat het recht op kinderopvangtoeslag alleen wordt toegekend aan tweeverdieners lijkt mij logisch. Waarom zou je dat krijgen als je niet beiden werkt? Daarbij is dit ingevoerd, omdat er zoveel misbruik van werd gemaakt o.a. uitkeringsgerechtigden die hun kinderen hier de hele week brachten en ook onder reformatorische mensen die een dagje in de week 'rust 'wilden.

Daarbij maak je in je werkende leven relatief kort gebruik van de kinderopvang en zal een werkende vrouw veel meer 'opleveren' dan dat zij kost.

Verder volkomen eens met ambtenaar
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door eilander »

Herman schreef:
Valcke schreef:
DDD schreef:Het gaat er mij om dat in jouw redenering de belastingbetaler voor het niet betaald werken van een burger moet opdraaien.
Dit is echt onzin. Als je dit doortrekt kun je ook zeggen dat de belastingbetaler opdraait voor de lage inkomens. Waren dit hoge inkomens, dan zou de staat immers meer inkomsten hebben. Idem dat de belastingbetaler opdraait voor parttimers. Omdat wanneer zij fulltime werken, de staat meer inkomsten zou hebben.
Maar dat is toch ook zo? We hebben een progressief belastingtarief, dat betekent dat hogere inkomens meer bijdragen aan de samenleving dan lage inkomens. Dat noemen we sociale gerechtigheid.
Over gerechtigheid gesproken. Vind jij het dan eerlijk dat wij nu als gezin aanzienlijk méér belasting betalen dan we zouden betalen als ik drie dagen ga werken en mijn vrouw twee dagen? Het gaat om een fors verschil.
Anders gezegd: is het eerlijk om alles vanuit het een individu te benaderen, en niet vanuit het gezin? Zie bv. de situatie in België.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Valcke »

merel schreef:Dat het recht op kinderopvangtoeslag alleen wordt toegekend aan tweeverdieners lijkt mij logisch.
(...) Verder volkomen eens met ambtenaar
Het ging erom dat Ambtenaar beweerde dat eenverdienende gezinnen met kinderen meer ontvangen aan toeslagen en tegemoetkomingen dan tweeverdienende gezinnen met kinderen. Dat is aantoonbaar onjuist, het is juist omgekeerd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Jantje »

eilander schreef:Over gerechtigheid gesproken. Vind jij het dan eerlijk dat wij nu als gezin aanzienlijk méér belasting betalen dan we zouden betalen als ik drie dagen ga werken en mijn vrouw twee dagen? Het gaat om een fors verschil.
En als je als vrouw 1 of 2 dagen gaat werken, levert dat netto amper iets meer op, omdat het merendeel aan de belasting moet worden afgedragen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Herman »

eilander schreef:Over gerechtigheid gesproken. Vind jij het dan eerlijk dat wij nu als gezin aanzienlijk méér belasting betalen dan we zouden betalen als ik drie dagen ga werken en mijn vrouw twee dagen? Het gaat om een fors verschil.
Anders gezegd: is het eerlijk om alles vanuit het een individu te benaderen, en niet vanuit het gezin? Zie bv. de situatie in België.
Leg de huidige belasting ook eens naast de situatie voor de wetwijziging? Ben je sindsdien op achteruit gegaan? Of ben je in een scheve verhouding ten opzicht van een ander deel van de maatschappij terecht gekomen?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Jantje »

Vooral dat laatste, althans, dat merk ik zeer sterk in de nabije omgeving.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door eilander »

Herman schreef:
eilander schreef:Over gerechtigheid gesproken. Vind jij het dan eerlijk dat wij nu als gezin aanzienlijk méér belasting betalen dan we zouden betalen als ik drie dagen ga werken en mijn vrouw twee dagen? Het gaat om een fors verschil.
Anders gezegd: is het eerlijk om alles vanuit het een individu te benaderen, en niet vanuit het gezin? Zie bv. de situatie in België.
Leg de huidige belasting ook eens naast de situatie voor de wetwijziging? Ben je sindsdien op achteruit gegaan? Of ben je in een scheve verhouding ten opzicht van een ander deel van de maatschappij terecht gekomen?
Welke wetswijziging bedoel je?
Dit is overigens weer een nieuw gezichtspunt. Het is toch niet zo vreemd om de situatie van nu voor jezelf te vergelijken met die van een tweeverdienersgezin van nu?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
eilander schreef:Over gerechtigheid gesproken. Vind jij het dan eerlijk dat wij nu als gezin aanzienlijk méér belasting betalen dan we zouden betalen als ik drie dagen ga werken en mijn vrouw twee dagen? Het gaat om een fors verschil.
En als je als vrouw 1 of 2 dagen gaat werken, levert dat netto amper iets meer op, omdat het merendeel aan de belasting moet worden afgedragen.
Dit snap ik niet zo goed.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Valcke »

Herman schreef:
eilander schreef:Over gerechtigheid gesproken. Vind jij het dan eerlijk dat wij nu als gezin aanzienlijk méér belasting betalen dan we zouden betalen als ik drie dagen ga werken en mijn vrouw twee dagen? Het gaat om een fors verschil.
Anders gezegd: is het eerlijk om alles vanuit het een individu te benaderen, en niet vanuit het gezin? Zie bv. de situatie in België.
Leg de huidige belasting ook eens naast de situatie voor de wetwijziging? Ben je sindsdien op achteruit gegaan? Of ben je in een scheve verhouding ten opzicht van een ander deel van de maatschappij terecht gekomen?
- Volgens mij vroeg Eilander naar 'sociale gerechtigheid', niet of iemand er individueel op achteruit is gegaan. Mijn ervaring is dat alleen bruto salarisverhogingen kunnen voorkomen dat je erop achteruitgaat. Wanneer je bruto niet meer bent gaan verdienen, dan zijn de alleenverdieners er inderdaad netto zeer sterk op achteruitgegaan in de loop der jaren.

- Overigens zijn er velen die er inderdaad ook netto individueel op achteruitgaan en ieder jaar minder overhouden door de steeds verdere afbouw van de heffingskorting voor de niet-werkende partner.

- Verder hoorde ik van een situatie van een eenverdienende vader van een groot gezin die in plaats van 5 dagen 6 dagen per week is gaan werken omdat het gezin anders niet kan rondkomen. Is het 'sociale gerechtigheid' dat hij net zoveel belasting betaalt als een vrijgezel? Ik heb er geen ander woord voor dan dat deze sociale ongerechtigheid een schandvlek is voor ons land.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:Grappig, maar voor een deel onzin natuurlijk. Alleen kinderbijslag ontvang je als ondersteuning. De rest is gewoon een tegemoetkoming van eventuele kosten. Per saldo geen voordeel voor een groter gezin.
Geen direct financieel voordeel, maar de maatschappelijke kosten zijn wel hoger. Van de 300 euro zorgpremie die jij betaalt ontvangen meer mensen zorg dan van de 300 euro zorgpremie die wij betalen. Hetzelfde geldt voor de andere kosten, zoals bijv. onderwijs.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:Grappig, maar voor een deel onzin natuurlijk. Alleen kinderbijslag ontvang je als ondersteuning. De rest is gewoon een tegemoetkoming van eventuele kosten. Per saldo geen voordeel voor een groter gezin.
Geen direct financieel voordeel, maar de maatschappelijke kosten zijn wel hoger. Van de 300 euro zorgpremie die jij betaalt ontvangen meer mensen zorg dan van de 300 euro zorgpremie die wij betalen. Hetzelfde geldt voor de andere kosten, zoals bijv. onderwijs.
Ieder kind heeft precies evenveel vrijstelling van zorgpremie en ieder (jonger) kind heeft gratis onderwijs.

Vreemd hoor om je dan te beklagen als je minder kinderen hebt...
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Herman »

eilander schreef:Welke wetswijziging bedoel je?
Dit is overigens weer een nieuw gezichtspunt. Het is toch niet zo vreemd om de situatie van nu voor jezelf te vergelijken met die van een tweeverdienersgezin van nu?
Op enig moment is deze situatie toch ontstaan? Het lijkt me het gevolg van een aantal opeenvolgende wetswijzigingen.

Het is prima om die vergelijking te trekken. Maar omdat ik dagelijks op een accountantskantoor in het geld en in de belastingen zit, ben ik een stuk zakelijker dan emotioneel geworden.

Een ton verdienen in een eenmanszaak is gewoon aftikken en geen gezeur en geen trucages met allerlei fiscale schijnconstructies om dat bedrag te verminderen. Ja. De buurman betaald niks. Maar die verdient ook maar € 25.000.

In dat geval is er maar een advies: handel naar de omstandigheden en binnen de kaders van de wet.
Plaats reactie