Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Jantje schreef:
eilander schreef:Over gerechtigheid gesproken. Vind jij het dan eerlijk dat wij nu als gezin aanzienlijk méér belasting betalen dan we zouden betalen als ik drie dagen ga werken en mijn vrouw twee dagen? Het gaat om een fors verschil.
En als je als vrouw 1 of 2 dagen gaat werken, levert dat netto amper iets meer op, omdat het merendeel aan de belasting moet worden afgedragen.
Dit snap ik niet zo goed.
Als je als man een baan hebt en je wilt als vrouw ook wat bijverdienen, zet 1 of 2 dagen in de week geen zoden aan de dijk, omdat het inkomen dan dusdanig laag kan zijn dat je het allemaal kwijt bent aan de Belastingdienst. De heffingskortingen spelen ook nog een rol. Ik meen dat daarover wel eens wat geschreven is. Per saldo houd je dan een honderd of 2 extra over per maand. Maar misschien kan iemand anders die daar beter in thuis is uitgebreider op ingaan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Valcke »

Jantje schreef:
eilander schreef:
Jantje schreef:
eilander schreef:Over gerechtigheid gesproken. Vind jij het dan eerlijk dat wij nu als gezin aanzienlijk méér belasting betalen dan we zouden betalen als ik drie dagen ga werken en mijn vrouw twee dagen? Het gaat om een fors verschil.
En als je als vrouw 1 of 2 dagen gaat werken, levert dat netto amper iets meer op, omdat het merendeel aan de belasting moet worden afgedragen.
Dit snap ik niet zo goed.
Als je als man een baan hebt en je wilt als vrouw ook wat bijverdienen, zet 1 of 2 dagen in de week geen zoden aan de dijk, omdat het inkomen dan dusdanig laag kan zijn dat je het allemaal kwijt bent aan de Belastingdienst. De heffingskortingen spelen ook nog een rol. Ik meen dat daarover wel eens wat geschreven is. Per saldo houd je dan een honderd of 2 extra over per maand. Maar misschien kan iemand anders die daar beter in thuis is uitgebreider op ingaan.
Je bent abuis, Jantje. Als je vrouw 1 of 2 dagen gaat werken, mag zij bijna alles daarvan houden, omdat zij een laag inkomen heeft. Het inkomen van de man speelt daarbij helemaal geen rol.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Ieder kind heeft precies evenveel vrijstelling van zorgpremie en ieder (jonger) kind heeft gratis onderwijs.
Vreemd hoor om je dan te beklagen als je minder kinderen hebt...
Ik beklaag me niet, ik zet zaken even in perspectief.
Het perspectief is dat ook kinderen van de armeren in onze samenleving gratis onderwijs en zorg krijgen. En dat is inderdaad een voorrecht.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Valcke »

Herman schreef:Overigens een vraag die niet in de enquête stond. Is het vasthouden aan een eenverdienersmodel een kernzaak die het christelijk geloof betreft of een middelmatige zaak?
Dit is deels een middelmatige zaak. Het mag niet zo zijn dat een moeder haar opvoed- en zorgtaak als moeder niet meer kan vervullen.

Maar het is geen middelmatige zaak hoe een overheid belasting heft.
Laatst gewijzigd door Valcke op 15 jul 2019, 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door merel »

Valcke schreef:
Herman schreef:Overigens een vraag die niet in de enquête stond. Is het vasthouden aan een eenverdienersmodel een kernzaak die het christelijk geloof betreft of een middelmatige zaak?
Dit is een middelmatige zaak.

Maar het is geen middelmatige zaak hoe een overheid belasting heft.
Ambtenaar schreef:
Boertje schreef:Wel waar de zgn aanrechtsubsidie wordt afgebouwd, tweeverdieners hebben ieder een belastingvrije voet. Eenverdieners hadden vroeger een dubbele voet nu niet meer. Dat zorgt voor verschil in lastendruk. Iemand die 80k verdient betaalt meer belasting zodoende dan man en vrouw die ieder zeg maar 50 k resp 30 k verdienen.
Als individu word je niet benadeeld. Je betaalt evenveel belasting als iedereen met hetzelfde salaris. Dat je als huishouden hiervan nadeel ondervindt, is een andere discussie.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Valcke »

merel schreef:
Valcke schreef:
Herman schreef:Overigens een vraag die niet in de enquête stond. Is het vasthouden aan een eenverdienersmodel een kernzaak die het christelijk geloof betreft of een middelmatige zaak?
Dit is deels een middelmatige zaak. Het mag niet zo zijn dat een moeder haar opvoed- en zorgtaak als moeder niet meer kan vervullen.

Maar het is geen middelmatige zaak hoe een overheid belasting heft.
Ambtenaar schreef:
Boertje schreef:Wel waar de zgn aanrechtsubsidie wordt afgebouwd, tweeverdieners hebben ieder een belastingvrije voet. Eenverdieners hadden vroeger een dubbele voet nu niet meer. Dat zorgt voor verschil in lastendruk. Iemand die 80k verdient betaalt meer belasting zodoende dan man en vrouw die ieder zeg maar 50 k resp 30 k verdienen.
Als individu word je niet benadeeld. Je betaalt evenveel belasting als iedereen met hetzelfde salaris. Dat je als huishouden hiervan nadeel ondervindt, is een andere discussie.
???
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door merel »

Als het individu niet benadeeld wordt, is het de vraag in hoeverre de bezwaren die een zeer kleine groep heeft, redelijk zijn
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door eilander »

Vinden @Ambtenaar en @merel het wel redelijk dat je bijvoorbeeld hypotheekrenteaftrek kunt verdelen over fiscale partners? Dat wordt toch ook niet bekeken per individu...
Het zijn allemaal keuzes die gemaakt worden. Over die keuzes kun je het vervolgens hebben, maar suggereer niet dat er sprake zou zijn van een soort neutraliteit. Dat is absoluut niet het geval. Nogmaals, los van de keuzes die je maakt.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Valcke »

merel schreef:Als het individu niet benadeeld wordt, is het de vraag in hoeverre de bezwaren die een zeer kleine groep heeft, redelijk zijn
Dat is een heel vreemd argument.
Allereerst tel je als individu alleen de mensen mee die een inkomen hebben. Naar individuen die geen inkomen hebben, kijk je al helemaal niet.
Bovendien is het argument van 'een kleine groep' heel vreemd. Wanneer zelfs maar 100 mensen in ons land oneerlijk behandeld worden, dan telt dat niet omdat de rest het wel o.k. vindt?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Valcke »

Dat de gezinsgrootte er Bijbels gezien toe doet als het gaat om belastingheffing, vind je in Nehemia 5.
Nehemia 5:2 schreef:Want er waren die zeiden: Onze zonen en onze dochters, wij zijn velen...
Zij moesten hetzelfde opbrengen als anderen en kwamen daardoor in grote nood.
Nehemia zegt dat dit niet is naar de 'vreze Gods' en eist de belasting voor deze gezinnen terug.

Een eerlijke belastingheffing waarbij rekening gehouden wordt met de gezinssituatie is dus geen middelmatige zaak.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door merel »

Valcke schreef:
merel schreef:Als het individu niet benadeeld wordt, is het de vraag in hoeverre de bezwaren die een zeer kleine groep heeft, redelijk zijn
Dat is een heel vreemd argument.
Allereerst tel je als individu alleen de mensen mee die een inkomen hebben. Naar individuen die geen inkomen hebben, kijk je al helemaal niet.
Bovendien is het argument van 'een kleine groep' heel vreemd. Wanneer zelfs maar 100 mensen in ons land oneerlijk behandeld worden, dan telt dat niet omdat de rest het wel o.k. vindt?
Natuurlijk ga ik uit van de mensen die een inkomen hebben. De mensen zonder inkomen betalen ook geen inkomstenbelasting.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Valcke »

merel schreef:
Valcke schreef:
merel schreef:Als het individu niet benadeeld wordt, is het de vraag in hoeverre de bezwaren die een zeer kleine groep heeft, redelijk zijn
Dat is een heel vreemd argument.
Allereerst tel je als individu alleen de mensen mee die een inkomen hebben. Naar individuen die geen inkomen hebben, kijk je al helemaal niet.
Bovendien is het argument van 'een kleine groep' heel vreemd. Wanneer zelfs maar 100 mensen in ons land oneerlijk behandeld worden, dan telt dat niet omdat de rest het wel o.k. vindt?
Natuurlijk ga ik uit van de mensen die een inkomen hebben. De mensen zonder inkomen betalen ook geen inkomstenbelasting.
Dus wanneer iemand 10 monden moet vullen of 1, dat is voor jou hetzelfde: die ene wordt volgens jou niet benadeeld en die 9 tellen sowieso niet mee.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door eilander »

Valcke schreef:Dat de gezinsgrootte er Bijbels gezien toe doet als het gaat om belastingheffing, vind je in Nehemia 5.
Nehemia 5:2 schreef:Want er waren die zeiden: Onze zonen en onze dochters, wij zijn velen...
Zij moesten hetzelfde opbrengen als anderen en kwamen daardoor in grote nood.
Nehemia zegt dat dit niet is naar de 'vreze Gods' en eist de belasting voor deze gezinnen terug.

Een eerlijke belastingheffing waarbij rekening gehouden wordt met de gezinssituatie is dus geen middelmatige zaak.
Heel mooi!
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door merel »

Valcke schreef:
merel schreef:
Valcke schreef:
merel schreef:Als het individu niet benadeeld wordt, is het de vraag in hoeverre de bezwaren die een zeer kleine groep heeft, redelijk zijn
Dat is een heel vreemd argument.
Allereerst tel je als individu alleen de mensen mee die een inkomen hebben. Naar individuen die geen inkomen hebben, kijk je al helemaal niet.
Bovendien is het argument van 'een kleine groep' heel vreemd. Wanneer zelfs maar 100 mensen in ons land oneerlijk behandeld worden, dan telt dat niet omdat de rest het wel o.k. vindt?
Natuurlijk ga ik uit van de mensen die een inkomen hebben. De mensen zonder inkomen betalen ook geen inkomstenbelasting.
Dus wanneer iemand 10 monden moet vullen of 1, dat is voor jou hetzelfde: die ene wordt volgens jou niet benadeeld en die 9 tellen sowieso niet mee.
Bij de heffing van inkomstenbelasting gaat het niet over de uitgaven, maar om de inkomsten per individu en deze heffing is gelijk per individu. Dus in dat kader kan je niet spreken van ongelijkheid.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door eilander »

@merel, en mijn vraag over de hypotheekrenteaftrek (en andere onderwerpen) dan...?
Plaats reactie