Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door DDD »

@Eilander:
Als eenverdiener heb je ook geen personeel nodig, als je met twee mensen in één huis woont. Het is evident dat twee kinderen minder duur zijn dan een extra huis en een extra auto/ krant/ etc etc. Pas met een groot gezin wordt dat anders.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:Praten over bedragen, absoluut of relatief, lijkt me weinig zinvol. In vergelijking met ons gezin, heb jij heel wat meer monden te voeden, etc. Daartegenover staat bijv. wel dat jij meer financiële ondersteuning krijgt van de overheid, in bijv. kinderbijslag, ziektekosten voor kinderen die jonger zijn dan 18 jaar, onderwijskosten, etc.
Grappig, maar voor een deel onzin natuurlijk. Alleen kinderbijslag ontvang je als ondersteuning. De rest is gewoon een tegemoetkoming van eventuele kosten. Per saldo geen voordeel voor een groter gezin.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door eilander »

DDD schreef:@Eilander:
Als eenverdiener heb je ook geen personeel nodig, als je met twee mensen in één huis woont. Het is evident dat twee kinderen minder duur zijn dan een extra huis en een extra auto/ krant/ etc etc. Pas met een groot gezin wordt dat anders.
Ik geloof niet dat je nu een eerlijke vergelijking maakt.
noor
Berichten: 35
Lid geworden op: 05 mei 2017, 14:05

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door noor »

Er zijn nogal wat eenverdieners die dat zijn omdat hun partner chronisch ziek of gehandicapt is. In veel gevallen heeft zo iemand ook nog een zorgtaak thuis. Daardoor kan het moeilijk zijn om een volledige baan te hebben. Dat hier geen uitzondering voor is, vind ik onbegrijpelijk.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Valcke »

eilander schreef:
Ambtenaar schreef:Praten over bedragen, absoluut of relatief, lijkt me weinig zinvol. In vergelijking met ons gezin, heb jij heel wat meer monden te voeden, etc. Daartegenover staat bijv. wel dat jij meer financiële ondersteuning krijgt van de overheid, in bijv. kinderbijslag, ziektekosten voor kinderen die jonger zijn dan 18 jaar, onderwijskosten, etc.
Grappig, maar voor een deel onzin natuurlijk. Alleen kinderbijslag ontvang je als ondersteuning. De rest is gewoon een tegemoetkoming van eventuele kosten. Per saldo geen voordeel voor een groter gezin.
Het is zelfs het tegenovergestelde van wat Ambtenaar zegt:

Tweeverdieners ontvangen juist aanzienlijk méér financiële ondersteuning van de overheid in de vorm van toeslagen. Dat komt nog eens bovenop het fiscale voordeel voor tweeverdieners:
- De kinderopvangtoeslag wordt alleen verstrekt aan tweeverdieners. (En daar gaat veel geld in om.)
- De inkomensafhankelijke combinatiekorting geldt ook alleen voor tweeverdieners.

En de kinderbijslag die Ambtenaar noemt heeft niets met de eenverdiener- of tweeverdienersituatie te maken. Die ontvangt iedereen. Overigens is de kinderbijslag in de loop der jaren slechts een fractie van wat het ooit was en ook slechts een fractie van wat in buurlanden wordt uitgekeerd.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door DDD »

eilander schreef:
DDD schreef:@Eilander:
Als eenverdiener heb je ook geen personeel nodig, als je met twee mensen in één huis woont. Het is evident dat twee kinderen minder duur zijn dan een extra huis en een extra auto/ krant/ etc etc. Pas met een groot gezin wordt dat anders.
Ik geloof niet dat je nu een eerlijke vergelijking maakt.
Ik zou niet weten wat er oneerlijk is aan deze vergelijking. Het lijkt me een evident feit dat je goedkoper met twee mensen een huishouding kunt voeren dan alleen. Dus een pleidooi voor bevoordeling van éénverdieners kan ik begrijpen vanuit het belang van het gezin, maar je moet niet doen alsof dat neutraal zou zijn. Dat is het natuurlijk niet. Net zo min als het huidige beleid, dat inderdaad stimuleert dat ouders hun kinderen al jong met leeftijdsgenoten in aanraking brengen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Valcke »

DDD schreef:
eilander schreef:
DDD schreef:@Eilander:
Als eenverdiener heb je ook geen personeel nodig, als je met twee mensen in één huis woont. Het is evident dat twee kinderen minder duur zijn dan een extra huis en een extra auto/ krant/ etc etc. Pas met een groot gezin wordt dat anders.
Ik geloof niet dat je nu een eerlijke vergelijking maakt.
Ik zou niet weten wat er oneerlijk is aan deze vergelijking. Het lijkt me een evident feit dat je goedkoper met twee mensen een huishouding kunt voeren dan alleen. Dus een pleidooi voor bevoordeling van éénverdieners kan ik begrijpen vanuit het belang van het gezin, maar je moet niet doen alsof dat neutraal zou zijn. Dat is het natuurlijk niet. Net zo min als het huidige beleid, dat inderdaad stimuleert dat ouders hun kinderen al jong met leeftijdsgenoten in aanraking brengen.
Volgens mij ging het over het verschil tussen eenverdieners en tweeverdieners (bij meerpersoonshuishoudens).

Jij hebt het nu over het verschil tussen alleenstaanden en twee/meerpersoonshuishoudens. Dat is natuurlijk een heel ander onderwerp.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door eilander »

DDD schreef:
eilander schreef:
DDD schreef:@Eilander:
Als eenverdiener heb je ook geen personeel nodig, als je met twee mensen in één huis woont. Het is evident dat twee kinderen minder duur zijn dan een extra huis en een extra auto/ krant/ etc etc. Pas met een groot gezin wordt dat anders.
Ik geloof niet dat je nu een eerlijke vergelijking maakt.
Ik zou niet weten wat er oneerlijk is aan deze vergelijking. Het lijkt me een evident feit dat je goedkoper met twee mensen een huishouding kunt voeren dan alleen. Dus een pleidooi voor bevoordeling van éénverdieners kan ik begrijpen vanuit het belang van het gezin, maar je moet niet doen alsof dat neutraal zou zijn. Dat is het natuurlijk niet. Net zo min als het huidige beleid, dat inderdaad stimuleert dat ouders hun kinderen al jong met leeftijdsgenoten in aanraking brengen.
O, maar ik heb niet bedoeld te zeggen dat dit een neutraal beleid zou zijn. Net zo goed als het nu niet neutraal is.
Dat neemt niet weg dat ik denk dat je toch een vrij bijzonder standpunt inneemt.
Als ik (nogmaals) de vraag stel: wie houdt per saldo het meeste spaargeld over?
A. Een gezin (vader, moeder, twee kinderen) waarvan de vader fulltime werkt een 1,5x modaal verdient en de moeder niet werkt
of
B. Een alleenstaande die 1,5x modaal verdient
En dan gewoon een gemiddeld uitgavenpatroon behorend bij een gezin of bij een alleenstaande. Dat die alleenstaande iets uitgeeft aan een schoonmaakster lijkt me normaal, om een voorbeeld te noemen.
Wat je bedoelt met 'een extra huis' begrijp ik niet.
Ik denk toch dat er weinig mensen zullen vinden dat je in situatie A meer geld overhoudt.

@Valcke, wat je zegt over dat het nu over een ander onderwerp gaat, is natuurlijk wel waar. Maar het heeft er wel mee te maken, omdat DDD beweert dat een gezin niet perse meer uitgaven moet hebben dan een alleenstaande. En dus dat een gezin in elk geval niet om die reden bevoordeeld zou moeten worden.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Valcke »

België heeft ook een individueel stelsel, maar zorgt toch voor een gedeeltelijke compensatie voor eenverdieners op de volgende manier: "Wanneer slechts een van de partners een beroepsinkomen heeft, ofwel een beperkt inkomen heeft, wordt automatisch 30% van het gemeenschappelijk inkomen met een maximum van €10 230 (inkomsten 2015) fictief overgeheveld naar de andere partner. Dit is het principe van het huwelijksquotiënt." (Bron: Wikipedia, Personenbelasting)

Aangezien dit bedrag vervolgens ook nog een keer nagenoeg onbelast blijft, betekent dit netto tot zo'n 800 euro / maand compensatie voor eenverdieners (alsook voor tweeverdieners waarvan één partner een laag inkomen heeft).
Daarbij is in België de kinderbijslag ook minstens 3x zo hoog als in Nederland.

Met deze twee maatregelen is het verschil tussen eenverdieners met kinderen / tweeverdieners met kinderen in België helemaal geen item. Gewoon omdat men daar een rechtvaardig systeem nastreeft itt wat in Nederland de situatie is. Het kan dus echt anders en eerlijker.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door DDD »

Of het over een ander onderwerp gaat, is ook een kwestie van perspectief. Dat hangt er namelijk vanaf of je uitgaat van het individu of van het gezin.

Voor beide standpunten is iets te zeggen. Maar het is wel beide relevant, omdat je door vanzelfsprekend uit te gaan van een gezin een wezenlijk onderdeel van de discussie (en van de beleidsuitgangspunten) buiten beschouwing laat.

Als je met twee personen bent, heb je een huis minder nodig. Natuurlijk is het duurder om een vrouw of man en kinderen van één salaris te moeten onderhouden, maar dat zou ook erg onlogisch zijn. Het gaat er mij om dat in jouw redenering de belastingbetaler voor het niet betaald werken van een burger moet opdraaien. Als je twee kinderen hebt, en je werkt gezamenlijk 1,5 maal voltijd, dan ben je goedkoper uit dan een alleenstaande die eenmaal voltijd werkt en bijvoorbeeld 8 uur in de week hulp heeft.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door eilander »

We hebben weer langs elkaar heen gepraat, DDD. :bobo
Ik vind het overigens geen objectieve manier van spreken om te zeggen dat de belastingbetaler 'ervoor moet opdraaien.' Natuurlijk is het een verdelingsvraagstuk, zoals veel onderwerpen op belastinggebied.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Het gaat er mij om dat in jouw redenering de belastingbetaler voor het niet betaald werken van een burger moet opdraaien.
Dit is echt onzin. Als je dit doortrekt kun je ook zeggen dat de belastingbetaler opdraait voor de lage inkomens. Waren dit hoge inkomens, dan zou de staat immers meer inkomsten hebben. Idem dat de belastingbetaler opdraait voor parttimers. Omdat wanneer zij fulltime werken, de staat meer inkomsten zou hebben.

Terwijl de staat gewoon belastinggeld ontvangt in al deze gevallen en dus nergens 'voor opdraait'.

Bovendien is het ook nog eens precies andersom. Juist de eenverdieners zijn de "pakezels" van de staat, zoals hoogleraar belastingrecht Theunissen het uitdrukte. Tweeverdieners zullen al gauw geen volledige werkweek maken, waardoor zij - in sommige gevallen ook gezamenlijk - minder belasting betalen dan de eenverdiener. Het parttime werken wordt fiscaal enorm gesubsidieerd: met een hoog uurloon kun je fiscaal aangemerkt worden als 'laag inkomen'.
Laatst gewijzigd door Valcke op 15 jul 2019, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Herman »

Valcke schreef:
DDD schreef:Het gaat er mij om dat in jouw redenering de belastingbetaler voor het niet betaald werken van een burger moet opdraaien.
Dit is echt onzin. Als je dit doortrekt kun je ook zeggen dat de belastingbetaler opdraait voor de lage inkomens. Waren dit hoge inkomens, dan zou de staat immers meer inkomsten hebben. Idem dat de belastingbetaler opdraait voor parttimers. Omdat wanneer zij fulltime werken, de staat meer inkomsten zou hebben.
Maar dat is toch ook zo? We hebben een progressief belastingtarief, dat betekent dat hogere inkomens meer bijdragen aan de samenleving dan lage inkomens. Dat noemen we sociale gerechtigheid.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door DDD »

Precies. En terecht. Ik denk ook dat veel mensen vinden dat hogere inkomens moeten opdraaien voor mensen met een lager inkomen.

Ik begrijp Valcke's en Eilanders punt van de formulering, en ik heb dat zo niet bedoeld. Maar het lijkt me niet onjuist om vast te stellen dat een heffingskorting voor een partner, enkel vanwege het feit dat deze gehuwd is, zorgt voor een lagere belastingheffing die dan weer door anderen moet worden opgevuld.

Nu vind ik dit geneuzel in de marge, maar het principe lijkt me toch wel juist. De belastingdienst ontvangt wel, maar ontvangt minder. Of ik moet in de war zijn.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Valcke »

Herman schreef:
Valcke schreef:
DDD schreef:Het gaat er mij om dat in jouw redenering de belastingbetaler voor het niet betaald werken van een burger moet opdraaien.
Dit is echt onzin. Als je dit doortrekt kun je ook zeggen dat de belastingbetaler opdraait voor de lage inkomens. Waren dit hoge inkomens, dan zou de staat immers meer inkomsten hebben. Idem dat de belastingbetaler opdraait voor parttimers. Omdat wanneer zij fulltime werken, de staat meer inkomsten zou hebben.
Maar dat is toch ook zo? We hebben een progressief belastingtarief, dat betekent dat hogere inkomens meer bijdragen aan de samenleving dan lage inkomens. Dat noemen we sociale gerechtigheid.
Natuurlijk is dat zo. Maar het zijn allemaal belastingbetalers. Het is niet zo dat een ander daarvoor 'opdraait'. Dat zou pas het geval zijn wanneer iemand een uitkering krijgt van de staat.
Plaats reactie