Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door liz boer »

Zeeuw schreef:
eilander schreef:Hoezo? Het geeft toch ook informatie over hoeveel eenverdieners er zijn (in verhouding), en wat ze verdienen en welke keuzes er gemaakt zijn? Volgens mij zijn het allemaal wel relevante vragen, hoewel ik niet goed begrijp wat er voor nieuws uit zou moeten/kunnen komen.
De vragen kunnen relevant zijn. Maar als ze zo duidelijk gericht zijn op het fiscaal regime, gaan daar m.i. de uitkomsten over. Maar misschien wordt het anders en komt er bv uit ‘ook onder de lezers van het RD bevinden zich vrouwen die zich qua werk willen ontplooien’.
Het valt mij op dat er weinig verschil is, veruit de meeste vrouwen werken een of meerdere dagdelen buitenshuis.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Valcke »

Er zijn overigens nog steeds eenverdieners, hoor, ook met kinderen thuis. Zoals ik.
En: ik vond de vragen feitelijk. Daar kun je dus heel precies een antwoord op geven.
Fiscale vragen ben ik niet tegengekomen, wel onder meer een vraag of je financieel uitkomt.
En dat is zowel voor eenverdieners als tweeverdieners relevant.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door eilander »

En ik.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Zeeuw »

Valcke schreef:Er zijn overigens nog steeds eenverdieners, hoor, ook met kinderen thuis. Zoals ik.
En: ik vond de vragen feitelijk. Daar kun je dus heel precies een antwoord op geven.
Fiscale vragen ben ik niet tegengekomen, wel onder meer een vraag of je financieel uitkomt.
En dat is zowel voor eenverdieners als tweeverdieners relevant.
Volgens mij was 1 van de vragen letterlijk of je bij een gelijke fiscale behandeling van 1 en 2 verdieners dezelfde keuze qua werken zou maken.
Ik zie het aantal 1-verdieners vrij rap afnemen om me heen. Ik ken er bv in mijn familiekring, die vrij uitgebreid is, 2.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door eilander »

Zeeuw schreef:
Valcke schreef:Er zijn overigens nog steeds eenverdieners, hoor, ook met kinderen thuis. Zoals ik.
En: ik vond de vragen feitelijk. Daar kun je dus heel precies een antwoord op geven.
Fiscale vragen ben ik niet tegengekomen, wel onder meer een vraag of je financieel uitkomt.
En dat is zowel voor eenverdieners als tweeverdieners relevant.
Volgens mij was 1 van de vragen letterlijk of je bij een gelijke fiscale behandeling van 1 en 2 verdieners dezelfde keuze qua werken zou maken.
Aha, dan hebben ze de vragen dynamisch gemaakt. Die vraag kwam bij mij niet langs...
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Zeeuw schreef:
Valcke schreef:Er zijn overigens nog steeds eenverdieners, hoor, ook met kinderen thuis. Zoals ik.
En: ik vond de vragen feitelijk. Daar kun je dus heel precies een antwoord op geven.
Fiscale vragen ben ik niet tegengekomen, wel onder meer een vraag of je financieel uitkomt.
En dat is zowel voor eenverdieners als tweeverdieners relevant.
Volgens mij was 1 van de vragen letterlijk of je bij een gelijke fiscale behandeling van 1 en 2 verdieners dezelfde keuze qua werken zou maken.
Aha, dan hebben ze de vragen dynamisch gemaakt. Die vraag kwam bij mij niet langs...
Ik ben aan het terugzoeken, maar kan er niet meer in. Misschien was het meer de strekking, maar vergis ik me.

Edit:
Vraag 19 stelt:
Als het belastingvoordeel voor tweeverdieners er niet zou zijn:
A. Niet allebei een baan hebben
B. Gewoon beide blijven werken.
C. Mijn partner of ik minder gaan werken,

Misschien zijn ze dynamisch Eilander, maar dit is exact wat ik boven al schreef.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Valcke »

Zeeuw schreef:
eilander schreef:
Zeeuw schreef:
Valcke schreef:Er zijn overigens nog steeds eenverdieners, hoor, ook met kinderen thuis. Zoals ik.
En: ik vond de vragen feitelijk. Daar kun je dus heel precies een antwoord op geven.
Fiscale vragen ben ik niet tegengekomen, wel onder meer een vraag of je financieel uitkomt.
En dat is zowel voor eenverdieners als tweeverdieners relevant.
Volgens mij was 1 van de vragen letterlijk of je bij een gelijke fiscale behandeling van 1 en 2 verdieners dezelfde keuze qua werken zou maken.
Aha, dan hebben ze de vragen dynamisch gemaakt. Die vraag kwam bij mij niet langs...
Ik ben aan het terugzoeken, maar kan er niet meer in. Misschien was het meer de strekking, maar vergis ik me.

Edit:
Vraag 19 stelt:
Als het belastingvoordeel voor tweeverdieners er niet zou zijn:
A. Niet allebei een baan hebben
B. Gewoon beide blijven werken.
C. Mijn partner of ik minder gaan werken,

Misschien zijn ze dynamisch Eilander, maar dit is exact wat ik boven al schreef.
Deze vraag heb ik niet gehad. Misschien omdat ik eenverdiener ben...?
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Zeeuw »

Valcke schreef: Deze vraag heb ik niet gehad. Misschien omdat ik eenverdiener ben...?
Dat zou goed kunnen ja.

:offtopic maar ik vind een gelijke fiscale behandeling van beide groepen zeer strevenswaardig.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Mannetje »

eilander schreef:En ik.
En ik.
-
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Boertje »

Waar ik mij zo aan erger. Destijds heb ik dik ingeleverd op de belastingvrije voet. Dat moest volgens d66 (emancipatie) naar de vrouw gaan. Om dit vervolgens jaren later weer af te pakken omdat het een aanrechtsubsidie zou zijn. Als eenverdiener betaal ik zo meer belasting dan dat man en vrouw ieder 2 halve salarissen zouden hebben. SGP heeft het hier vaak over maar waarom stappen ze niet naar de Europese rechter, volgens mij kan je dit op basis van gelijke behandeling wel degelijk aanvechten. Het lijkt wel of hier hele andere belangen spelen.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Ambtenaar »

Boertje schreef:Waar ik mij zo aan erger. Destijds heb ik dik ingeleverd op de belastingvrije voet. Dat moest volgens d66 (emancipatie) naar de vrouw gaan. Om dit vervolgens jaren later weer af te pakken omdat het een aanrechtsubsidie zou zijn. Als eenverdiener betaal ik zo meer belasting dan dat man en vrouw ieder 2 halve salarissen zouden hebben. SGP heeft het hier vaak over maar waarom stappen ze niet naar de Europese rechter, volgens mij kan je dit op basis van gelijke behandeling wel degelijk aanvechten. Het lijkt wel of hier hele andere belangen spelen.
Jij wordt als individu niet ongelijk behandeld.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Boertje »

Wel waar de zgn aanrechtsubsidie wordt afgebouwd, tweeverdieners hebben ieder een belastingvrije voet. Eenverdieners hadden vroeger een dubbele voet nu niet meer. Dat zorgt voor verschil in lastendruk. Iemand die 80k verdient betaalt meer belasting zodoende dan man en vrouw die ieder zeg maar 50 k resp 30 k verdienen.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Ambtenaar »

Boertje schreef:Wel waar de zgn aanrechtsubsidie wordt afgebouwd, tweeverdieners hebben ieder een belastingvrije voet. Eenverdieners hadden vroeger een dubbele voet nu niet meer. Dat zorgt voor verschil in lastendruk. Iemand die 80k verdient betaalt meer belasting zodoende dan man en vrouw die ieder zeg maar 50 k resp 30 k verdienen.
Als individu word je niet benadeeld. Je betaalt evenveel belasting als iedereen met hetzelfde salaris. Dat je als huishouden hiervan nadeel ondervindt, is een andere discussie.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Jantje »

Dat is aantoonbaar onjuist. Als je dit beweert, ben je net als een struisvogel die zijn kop in het zand steekt. Ik vind het zeer ergerlijk dat je dit weer opnieuw hier durft te beweren. Daarmee trap je een heleboel mensen op hun hart!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door eilander »

Jantje schreef:Dat is aantoonbaar onjuist. Als je dit beweert, ben je net als een struisvogel die zijn kop in het zand steekt. Ik vind het zeer ergerlijk dat je dit weer opnieuw hier durft te beweren. Daarmee trap je een heleboel mensen op hun hart!
Ik vind het systeem ook oneerlijk, maar toch heeft @Ambtenaar hier wel gelijk hoor. Ik betaal evenveel belasting als mijn vrijgezelle buurman, als we hetzelfde verdienen.
Plaats reactie