Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Voorbijganger
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 okt 2018, 15:14

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door Voorbijganger »

In de hele discussie over het fiscale stelsel mis ik eigenlijk de fundamentele vraag naar de grondslag van de belastingheffing. Is die grondslag:
a - de omvang en inhoud van de overheidstaken, beleidsinhoudelijke sturing op basis van solidariteit,
b - de overheid in zichzelf (heffen is een doel op zichzelf), technisch getalsmatige sturing?

Het is toch niet zolang geleden dat in Nederland met de introductie van de Zalm-norm gekozen is voor model b. In dit model kun je heel ‘inhoudelijk’ bezig zijn met de vragen wie belasting moet betalen, waarover en hoeveel. Dat zegt allemaal niets over de uitvoering en omvang van de overheidstaak. En dat is dus ook exact wat we de laatste 15 jaar hebben gezien.

Het inhoudelijke kant, nl de overheidstaken zijn aan een cijfermatig plafond gebonden, ongeacht noodzaak en behoefte aan die overheidszorg. De genoemde verzorgingsstaat bestaat niet meer en heeft plaats gemaakt voor de zgn. participatiemaatschappij, onder regering van ‘de markt’.
Om de politieke vragen te marginaliseren zijn heel grote delen van de overheidstaken afgestoten. In plaats van een overheid met oog voor het algemeen belang komen de verzekeraars met hun eigen winstdoelstelling. Hoezo solidariteit in een zorgzame samenleving? Om de solidariteit nog wat verder af te bouwen wordt gebruik gemaakt van instrumenten die indirect leiden tot inkomensherverdeling, zoals te lage pensioenpremies en een kunstmatig te lage rente. En om het technocratische scherpe randje nog wat minder zichtbaar te maken wordt de mantelzorger de hemel ingeprezen, terwijl onderwijl zijn verwacht prestatieniveau alleen maar toeneemt.

Het afgesproken bedrag voor de uitvoering is en blijft het toetsingskader, ongeacht de begrotingsoverschotten. Die lelijke bureaucratie staat een betere zorg in de weg. Als dat verhaal even niet uitkomt, dan wordt de samenleving een worstje toegeworpen door een kleine aanpassing van het kaderbedrag. Niet op basis van een inhoudelijk beleidsmatig oordeel, maar omdat er zoveel geld over is. Het oog voor de samenleving, het algemeen belang, de solidariteit is er al een tijdje niet meer. De participatiemaatschappij is het uitbouwen van individualisme, een samenleving op basis van onderlinge concurrentie.

De fundamentele vraag wat voor soort samenleving we willen zijn blijft bij het alleen kijken naar de fiscale instrumenten dus ongewijzigd. En zolang het antwoord blijft overeenkomstig de Zalm-norm, is praten over het fiscale stelsel niet anders dan een zich storten op een financiële koek. Een koek waarbij je, in mijn optiek, de vraag kunt stellen of het beschikbaar zijn wel te rechtvaardigen is.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Enquête: RD over verschil tussen één- en tweeverdieners

Bericht door eilander »

Ik denk dat de Zalmnorm hier te negatief wordt neergezet, terwijl het volgens mij een goede insteek was: namelijk dat niet elke meevaller direct wordt omgezet in uitgaven maar wordt gebruikt ter aflossing van de staatsschuld.
Maar vooral vind ik het onnodig complex om er zo'n fundamenteel vraagstuk van te maken. Het gaat puur om een verdelingsvraagstuk.
Plaats reactie