Gezin als hoeksteen?

Plaats reactie
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Gezin als hoeksteen?

Bericht door Mara »

Kun je dit nog wel zeggen, als er steeds meer samengestelde, regenbooggezinnen komen?

‘Ook regenbooggezinnen zijn gezinnen. Dit laat het belang van doorbreking van stereotypering zien.’ Zo reageerde D66-minister Ingrid van Engelshoven op de petitie van een actiegroep tegen posters met zoenende mannen. Van de stereotypering van Van Engelshoven vind ik op mijn beurt weer wat.

Maar dat gezegd hebbende, is er dan niet nog steeds ruimte om de schoonheid te zien van dat hele ouderwetse gezin, waarin een man en een vrouw elkaar beloven in trouw en liefde samen te leven, en waarin kinderen kunnen opgroeien met hun eigen biologische vader en moeder? Hoe weerbarstig de praktijk ook is, is dat niet iets om zuinig op te zijn?

BRON
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Gezin als hoeksteen?

Bericht door Boertje »

In onze gezindte wel degelijk. Als je kijkt naar het CDA, die hadden dit ooit als verkiezingsleus, maar of ze daar nu nog achter staan.

Toch denk ik dat wij hier pal voor moeten staan. Ook al gaan we tegen de heersende mening in. Vroeg of laat wordt het traditionele gezin weer ontdekt. Er zal wel weer een wetenschappelijk debat ontstaan om te ontdekken wat onze gezindte al eeuwen weet: het traditionele gezin is nodig als hoeksteen van de samenleving.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gezin als hoeksteen?

Bericht door Bezorgd »

Steeds meer reformatorische leerlingen vertonen problematisch gedrag. De belangrijkste oorzaak: chaos thuis. Rust in huis is belangrijk, het nieuwe initiatief Week van Gezin vraagt er daarom aandacht voor.


https://www.nd.nl/nieuws/nederland/1174 ... elser-zien

ND schreef:De meeste leraren noemen gezinsproblematiek als oorzaak voor gedragsproblemen. Dat kan met scheidingen te maken hebben, of met ‘overbelaste gezinnen’. Volgens Flier komt het gedrag ook voort uit een gebrek aan rust, regelmaat en structuur in de thuissituatie van kinderen.

En dat is precies waarop de Week van het Gezin de aandacht wil vestigen, zegt Gerdien Lassche, want het gezin is van onschatbare waarde. Lassche is bestuurslid van Gezinsplatform.nl, een samenwerkingsverband met verschillende organisaties die de waarde van het gezin benadrukken. Daarnaast werkt ze bij de Reformatorische Oudervereniging (ROV).

Lassche ziet om zich heen dat veel mensen het gezin en het opgroeien daarin volstrekt normaal vinden. Tegelijk is er vanuit de politiek en de maatschappij volgens haar weinig aandacht voor financiële zorgen van ouders, hun psychische problemen en de sociale druk om alles goed te doen, ook de opvoeding. Flier: ‘Ouders vragen zich af of anderen hen wel leuk vinden, of ze wel op de juiste manier opvoeden. Die onrust neemt nog toe, doordat ouders en kinderen dag en nacht online zijn.’

Er is overal veel onrust. Maatschappij, kerk maar ook in het gezin.
Of begint het daar juist?

Het lijkt wel of alles en iedereen losgeslagen is. Een zorgelijke situatie.
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gezin als hoeksteen?

Bericht door merel »

Bezorgd schreef: 08 mei 2023, 08:08 Steeds meer reformatorische leerlingen vertonen problematisch gedrag. De belangrijkste oorzaak: chaos thuis. Rust in huis is belangrijk, het nieuwe initiatief Week van Gezin vraagt er daarom aandacht voor.


https://www.nd.nl/nieuws/nederland/1174 ... elser-zien

ND schreef:De meeste leraren noemen gezinsproblematiek als oorzaak voor gedragsproblemen. Dat kan met scheidingen te maken hebben, of met ‘overbelaste gezinnen’. Volgens Flier komt het gedrag ook voort uit een gebrek aan rust, regelmaat en structuur in de thuissituatie van kinderen.

En dat is precies waarop de Week van het Gezin de aandacht wil vestigen, zegt Gerdien Lassche, want het gezin is van onschatbare waarde. Lassche is bestuurslid van Gezinsplatform.nl, een samenwerkingsverband met verschillende organisaties die de waarde van het gezin benadrukken. Daarnaast werkt ze bij de Reformatorische Oudervereniging (ROV).

Lassche ziet om zich heen dat veel mensen het gezin en het opgroeien daarin volstrekt normaal vinden. Tegelijk is er vanuit de politiek en de maatschappij volgens haar weinig aandacht voor financiële zorgen van ouders, hun psychische problemen en de sociale druk om alles goed te doen, ook de opvoeding. Flier: ‘Ouders vragen zich af of anderen hen wel leuk vinden, of ze wel op de juiste manier opvoeden. Die onrust neemt nog toe, doordat ouders en kinderen dag en nacht online zijn.’

Er is overal veel onrust. Maatschappij, kerk maar ook in het gezin.
Of begint het daar juist?

Het lijkt wel of alles en iedereen losgeslagen is. Een zorgelijke situatie.
Mee eens. Ik vraag mij af of het alleen aan de scheidingen ligt. Ik verbaas mij in veel christelijke gezinnen ook over het gebrek aan het stellen van grenzen en regels. Het lijkt wel alsof niet meer gecorrigeerd kan/mag worden.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Gezin als hoeksteen?

Bericht door Susanna »

Waar komt dat vandaan? Gezin als hoeksteen? Er zijn toch ook andere Bijbelse benaderingen? Bijvoorbeeld de relatie tussen gelovigen in een kerkelijke gemeenschap (Hebreeën 10:24-25) en de relatie tussen mensen in de bredere samenleving. Die zijn ook heel belangrijk zijn voor de samenleving en stabiliteit.

De Bijbel benadrukt het belang van relaties, rechtvaardigheid en zorg voor de armen of mensen in nood, die op verschillende aspecten van de samenleving kunnen worden toegepast. Een goed gezin zie ik meer als een belangrijke schakel in de bredere gemeenschap, waarin mensen elkaar ondersteunen, verzorgen en liefhebben. Maar geen hoeksteen.

Kan iemand me het beter uitleggen, wat er eigenlijk mee bedoeld wordt. In mijn ogen is een gezonde kerk-familie (kinderen van God in een kerk) meer een hoeksteen dan een gezin.
Plaats reactie