We hebben onszelf kwetsbaar gemaakt

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

We hebben onszelf kwetsbaar gemaakt

Bericht door Mara »

Gisteren een grote landelijke storing van het 1 1 2 netwerk, In Argentinië was laatst een zeer uitgebreide stroomstoring.
Vandaag een grote Kassastoring bij AH.
Minister Opstelten beloofde na de laatste storing van het noodnummer dat dit nooit meer voor mocht komen, maar het gebeurde dus weer en er was geen noodlijn.
We kregen laat een melding op onze mobiele telefoon en daarbij nog een verkeerd telefoonnummer, het bleek de tiplijn van de Telegraaf te zijn.

Hebben we onszelf niet afhankelijk en kwetsbaar gemaakt door al deze technieken?
Er werd nl. ook rekening gehouden met een grote hackaanval, maar de KPN ontkende dit.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: We hebben onszelf kwetsbaar gemaakt

Bericht door parsifal »

Een deel van de kwetsbaarheid komt met grote voordelen natuurllijk. Toen mensen in steden gingen wonen en niet meer deel waren van kleine groepen die zelf voor hun eten zorgden, kwam er ook meer kwetsbaarheid. (Met daarbij nog dingen als de zwarte dood).

Nu veel mensen met een kaart betalen, neemt het risico op diefstal bijvoorbeeld af, maar je bent meer gevoelig voor storingen inderdaad.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: We hebben onszelf kwetsbaar gemaakt

Bericht door Ad Anker »

Meer blauw op straat. De politiek spreekt daar jaren over. De KPN realiseert dat in een enkel ogenblik.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: We hebben onszelf kwetsbaar gemaakt

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:Meer blauw op straat. De politiek spreekt daar jaren over. De KPN realiseert dat in een enkel ogenblik.
:haha
Waar de KPN al niet goed voor is!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: We hebben onszelf kwetsbaar gemaakt

Bericht door Dodo »

Ik heb vroeger een EHBO-cursus gevolgd. Eigenlijk moet je dat bijhouden, maar waarom zou je. Je kunt alle info vinden met je mobiel, en anders bel je een hulpdienst of huisartsenpost.
Maar eigenlijk is het wel degelijk handig als je er wat van af weet, in geval van een storing of grotere ramp. Dat je weet hoe je een slagaderlijke bloeding dichtdrukt, hoe je een verband aanlegt, dat je kunt reanimeren, wat je moet doen bij brandwonden.
Het is een discussie die bij ons wel vaker wordt gevoerd aan tafel. Ik: je weet niks van topografie! Kind: maar ik kan het toch opzoeken als ik het nodig heb?
Inderdaad, tot er een mega-storing is. Of je staat met een leeg mobieltje in de polder.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: We hebben onszelf kwetsbaar gemaakt

Bericht door Mara »

Een paar jaar geleden werden wij geadviseerd om een noodpakket in huis te halen, om minimaal 1 tot 2 dagen mee te kunnen overleven.
Ik heb dat gedaan, maar pak dan toch weer een fles, en nog eentje, uit het pakket en vergeet dat aan te vullen.
Onlangs sprong hier een waterleiding en hele wijken zaten zonder water.
Ik ging naar AH maar er was geen drup water meer te krijgen, alle schappen waren meteen leeg. Zo snel gaat dat dus.
Of zie eens als er stroomstoring is, wat zal ik gaan doen?
Koffiezetten, o nee, kan niet. Strijken, nee kan ook niet, op internet kijken, o nee, dan maar met mijn smartphone, oeps leeg.

Ik heb de EHBO wel onder de knie, maar als iemand een hartstilstand krijgt, zal er op een gegeven moment toch een ambu moeten komen. En bij een hersenbloeding is een snelle behandeling wel een vereiste.

Het is ook de wetenschap dat je er misschien wel alleen voor staat, want je kunt geen hulpdiensten bellen. Dat voelt toch best onheilspellend. Maar het is dus een schijnzekerheid.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: We hebben onszelf kwetsbaar gemaakt

Bericht door Tiberius »

Pak een leuk boek, er is vast ergens in huis nog wel een flesje rosé te vinden en ga lekker in de tuin zitten totdat die stroomstoring voorbij is.
Laat je niet gek maken door al die zwamverhalen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: We hebben onszelf kwetsbaar gemaakt

Bericht door Jantje »

:gni
Mara schreef:dan maar met mijn smartphone, oeps leeg.
Dit is heel makkelijk te voorkomen. Als je een voorraad powerbanks aanlegt, die ook opgeladen zijn, heb je altijd stroom voor je mobiel, ook als er een stroomstoring is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: We hebben onszelf kwetsbaar gemaakt

Bericht door Zeeuw »

Tsja, het was uiteindelijk een paar uur. Dat kunnen we wel aan toch? In geval van nood rijd je (of laat je je rijden) naar het ziekenhuis. Als ik zie wat er in mijn koelkast (en wijnkast :-)) ligt, kunnen we daar echt wel een dag of wat mee vooruit.

Wat wel een bijzondere is, ik zag onlangs een programma dat het magnetisch veld van de aarde steeds zwakker wordt. Dit beschermt ons tegen zonnevlammen. Als deze vlammen steeds heftiger worden, kan dat grote storing aan elektriciteit met zich meebrengen. Als dat ooit echt hard op de aarde komt en als onze elektriciteit wereldwijd zou uitvallen, zijn de gevolgen niet te overzien.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: We hebben onszelf kwetsbaar gemaakt

Bericht door Mara »

‘Onze samenleving is vrijwel volledig afhankelijk geworden van gedigitaliseerde processen en systemen’, schreef de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) twee weken geleden. En, even verderop: ‘Terugvalopties en analoge alternatieven zijn vrijwel afwezig.’ Het zijn van die zinnen die mensen lezen, maar die nauwelijks beklijven. Totdat hun betekenis ineens merkbaar wordt, zoals op maandag aan het einde van de middag. De NCTV voegde er een stevige waarschuwing aan toe: een samenleving die zich steeds afhankelijker maakt van digitale processen maakt zich ook extra kwetsbaar. Er dreigt ‘maatschappelijke ontwrichting’ als de toenemende digitalisering niet hand in hand gaat met extra veiligheidsmaatregelen. Wat als de communicatienetwerken uitvallen? Of gericht worden aangevallen? De grote storing bij telecomprovider KPN liet zien waarom die waarschuwende woorden niet voorbarig zijn.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... s~bb9e2e41
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: We hebben onszelf kwetsbaar gemaakt

Bericht door CvdW »

Tiberius schreef:Pak een leuk boek, er is vast ergens in huis nog wel een flesje rosé te vinden en ga lekker in de tuin zitten totdat die stroomstoring voorbij is.
Laat je niet gek maken door al die zwamverhalen.
Bovenstaande schrijver spreekt niet uit ervaring.
Ga is met mensen praten die de stroomstoring hebben meegemaakt in de Bommelerwaard. Helikopter vloog tegen hoogspanningsmast. Drie dagen geen stroom en temperatuur was rond vriespunt.

Zorg zelf voor olielamp(en) in huis. Aggregaat is ook handig en een puls in de tuin kan ook zomers gebruikt worden. En niet vergeten een houtkachel.
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: We hebben onszelf kwetsbaar gemaakt

Bericht door Zeeuw »

CvdW schreef:
Tiberius schreef:Pak een leuk boek, er is vast ergens in huis nog wel een flesje rosé te vinden en ga lekker in de tuin zitten totdat die stroomstoring voorbij is.
Laat je niet gek maken door al die zwamverhalen.
Bovenstaande schrijver spreekt niet uit ervaring.
Ga is met mensen praten die de stroomstoring hebben meegemaakt in de Bommelerwaard. Helikopter vloog tegen hoogspanningsmast. Drie dagen geen stroom en temperatuur was rond vriespunt.

Zorg zelf voor olielamp(en) in huis. Aggregaat is ook handig en een puls in de tuin kan ook zomers gebruikt worden. En niet vergeten een houtkachel.
Tsja, ga eens praten met mensen die de winter ‘44 meemaakten. Altijd wel iets ergers te verzinnen denk ik.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: We hebben onszelf kwetsbaar gemaakt

Bericht door DDD »

In de hongerwinter zijn tienduizenden mensen overleden.

Dat zou in Nederland nog een kunnen gebeuren, als de maatschappij ontwricht wordt, zeker als dat op Europese schaal is. Als er 10 dagen geen internet en geen telefoonverkeer mogelijk is, zullen veel mensen overlijden en nog veel meer mensen honger hebben. Als Zuid-Holland overstroomt, ook. We hoeven geen paniek te zaaien, maar het is anderzijds wel heel dom als je geen oplossing hebt als er twee dagen geen water is en nog nooit hebt nagedacht over een evacuatieplaats, bijvoorbeeld.

Ik vind de opmerkingen in de lijn 'Gaat u maar rustig slapen' en vertrouwt u maar op onze maatschappij eerlijk gezegd ofwel naïef ofwel heel kwalijk.
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: We hebben onszelf kwetsbaar gemaakt

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:In de hongerwinter zijn tienduizenden mensen overleden.

Dat zou in Nederland nog een kunnen gebeuren, als de maatschappij ontwricht wordt, zeker als dat op Europese schaal is. Als er 10 dagen geen internet en geen telefoonverkeer mogelijk is, zullen veel mensen overlijden en nog veel meer mensen honger hebben. Als Zuid-Holland overstroomt, ook. We hoeven geen paniek te zaaien, maar het is anderzijds wel heel dom als je geen oplossing hebt als er twee dagen geen water is en nog nooit hebt nagedacht over een evacuatieplaats, bijvoorbeeld.

Ik vind de opmerkingen in de lijn 'Gaat u maar rustig slapen' en vertrouwt u maar op onze maatschappij eerlijk gezegd ofwel naïef ofwel heel kwalijk.
Dat laatste zeker eens. Welke maatregelen heb jij thuis genomen?
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: We hebben onszelf kwetsbaar gemaakt

Bericht door DDD »

Ik heb voor een aantal dagen water en eten in huis, ook in blik. Niet voldoende om mij te wassen, maar ik heb ook een waterton.

Ik heb kaarsen en lucifers voor verlichting. Ik heb noodbatterijen voor verlichting en telefoon. Ik heb een elektrische fiets met batterijen om naar Amersfoort te gaan voor spoedevacuatie als de autowegen vol zijn of ik mijn auto niet bij mij heb en een gewone fiets voor als ik ver moet en er geen stroom meer zou zijn, met grote fietstassen.

Ik moet nog een opblaasboot kopen. Dat is het enige, want bij mij zou het tot de zolder vol met water kunnen staan in enkele uren. Het is onverantwoord dat ik nog geen boot heb, maar ik heb ook niet veel ruimte over en ik zou dan een boot moeten hebben die heel snel opblaast en ook bestand is tegen grote golven. Ik heb tot op heden niet echt een voldoende urgentiebesef, maar ik weet wel dat ik daarmee een risico loop. De gemeente en de veiligheidsregio waarschuwen volgens mij ook soms dat er een kans is dat de hele polder tien meter onder water komt te staan. Maar dat gebeurt allemaal zeer voorzichtig in officiële publicaties en op de online veiligheidskaart.
Plaats reactie