Wat vinden jullie van de Christelijke Partijen?

Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Wat vinden jullie van de Christelijke Partijen?

Bericht door Boertje »

We hebben momenteel 3 christelijke partijen in de Tweede en Eerste Kamer: het CDA, CU en SGP. Dit met het oog op de komende Europese verkiezingen, maar ook door het vertrek van Buma. Tijd voor een korte evaluatie. Wat vinden jullie? Hoe doen onze kamerleden het als Christelijke Partij? Wat doen ze goed, wat doen ze fout, wat kan anders of beter?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wat vinden jullie van de Christelijke Partijen?

Bericht door J.C. Philpot »

De CDA is voor mij alleen in naam christelijk. De CU doet veel goeds, maar dreigt net als een gedeelte van haar achterban te vervagen. Maar Segers vind ik een integer man.

Ik ben SGP lid en stemmer. Ik ben oa erg dankbaar voor de inbreng van Belder in het EP (oa voor vervolgde christenen, en voor Israel) en ook voor van der Staaij. Ik heb groot respect voor deze mannen die in de vuurlinie staan, en op een heldere en standvastige manier hun bijbelse standpunten uitdragen.

Uitgezonderd wat uiterlijke zaken en cultuurkwesties voel ik me helemaal thuis bij de SGP.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Wat vinden jullie van de Christelijke Partijen?

Bericht door ejvl »

Christelijke politiek is erg moeilijk. 100% principes handhaven is niet mogelijk, dan krijgen ze niets voor elkaar, er moet geschipperd worden om wel iets, het minst kwade van alle kwaad, voor elkaar te krijgen.
Ik vind dat de SGP het beste de Bijbelse principes probeert vast te houden.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Wat vinden jullie van de Christelijke Partijen?

Bericht door parsifal »

J.C. Philpot schreef:De CDA is voor mij alleen in naam christelijk. De CU doet veel goeds, maar dreigt net als een gedeelte van haar achterban te vervagen. Maar Segers vind ik een integer man.

Ik ben SGP lid en stemmer. Ik ben oa erg dankbaar voor de inbreng van Belder in het EP (oa voor vervolgde christenen, en voor Israel) en ook voor van der Staaij. Ik heb groot respect voor deze mannen die in de vuurlinie staan, en op een heldere en standvastige manier hun bijbelse standpunten uitdragen.

Uitgezonderd wat uiterlijke zaken en cultuurkwesties voel ik me helemaal thuis bij de SGP.
Nu ik in Zweden woon ben ik het traditionele Christen-Democratische denken met soevereiniteit in eigen kring en bijvoorbeeld vrijheid van onderwijs wel meer gaan waarderen. Ik weet niet of je dat "alleen in naam Christelijk" kunt noemen. Hoewel ik zelf dichter bij CU en SGP zit, kan ik ook wel begrijpen dat er Christenen zijn die graag een neutrale, maar niet seculiere staat zien. In Nederland en ook in Duitsland en Zweden lijken de Christen Democraten daar het meest voor te staan.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Wat vinden jullie van de Christelijke Partijen?

Bericht door Bezorgd »

Als SGP-er ben ik van harte voorstander van een verregaande samenwerking tussen CU en SGP.
Wat ik wel jammer vind is de opstelling van CU richting FVD nu tijdens de EP verkiezingen.

CDA zie ik niet als een christelijke partij.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Wat vinden jullie van de Christelijke Partijen?

Bericht door Erasmiaan »

Ik ben geschrokken van het debat van afgelopen week in het parlement over de Nashville-verklaring. Van der Staaij stond alleen alle klappen op te vangen. Ik denk dat we op een omslagpunt in de geschiedenis zijn aangekomen. Onze scholen zullen het zeer zwaar gaan krijgen. Nashville zal de scheidslijn worden. Het kan bijna niet anders (wat God genadiglijk nog verhoede) dat het recht op bijzonder onderwijs verdwijnt als de scholen niet de westerse anti-christelijke waarden van sekse-gelijkheid, gender-ideologie en homo-emancipatie omarmen en in de vakken opnemen.

Dan krijg je Amerikaanse toestanden waarbij we zelf moeten betalen voor onderwijs op gereformeerde grondslag. Kunnen wij dat opbrengen? Zullen wij staande blijven? En ik spits het nu toe op het onderwijs, maar je zou ook kunnen denken aan een baan bij de overheid, kun je die straks nog krijgen als belijdend en Schriftgetrouw christen? Ik kan niet in de toekomst kijken, maar als we op de omstandigheden zien moet vrees wel ons hart vervullen.

Het is wel voorzegd: allen die godzaliglijk willen leven zullen vervolgd worden. En dan is deze vorm van vervolging/verdrukking nog niet te vergelijken met Noord-Korea/Afghanistan en andere landen.

Is er nog gebed voor deze zaak? Is het nog af te bidden? Laat ons de knieën buigen en ons verootmoedigen.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Wat vinden jullie van de Christelijke Partijen?

Bericht door CvdW »

ejvl schreef:Christelijke politiek is erg moeilijk. 100% principes handhaven is niet mogelijk, dan krijgen ze niets voor elkaar, er moet geschipperd worden om wel iets, het minst kwade van alle kwaad, voor elkaar te krijgen.
Vorige week heeft ds. Heemskerk in Brakel hier een heldere preek over gehouden naar aanleiding van Nehemia 13:22.
SGP heeft een beginselprogramma. Is een getuigenispartij. Mensen hoeven niets voor elkaar te krijgen, belangrijker is dat Gods Woord gehoord mag worden.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat vinden jullie van de Christelijke Partijen?

Bericht door Mara »

Het CDA is vleesch noch visch.
De mogelijke opvolger van Buma (Hoekstra, de Jonge) zijn niet eens meelevend christelijk (meer).
Het is ook geen eis.
Ik heb er nog nooit op gestemd, ook niet met gemeenteverkiezingen, dan kies ik eerder voor een lokale partij.
Christen Unie stem ik als SGP niet meedoet.
Erasmiaan schreef: Van der Staaij stond alleen alle klappen op te vangen. Ik denk dat we op een omslagpunt in de geschiedenis zijn aangekomen. Onze scholen zullen het zeer zwaar gaan krijgen. Nashville zal de scheidslijn worden.
De dominee zei vorige week dat de kurk van de fles is afgeschoten werkelijk.
Zoveel mensen die zich afvragen of ze nog in het goede lichaam zitten, zich laten opereren tot een ander geslacht en dan daar soms weer spijt van krijgen.
Het heeft zijn oorsprong in het wereldse denken, je moet jezelf kunnen zijn, alles uit het leven halen, authentiek zijn, gelukkig worden...

Mijn zoon had vorige week een verplichte cursusdag van zijn werk. Ze werden allemaal werkelijk opgeroepen om toch vooral doelen te blijven stellen en daar ook alles voor te doen om die te bereiken.
Een goede baan, zo hoog mogelijk in de top, daar moet je naar streven.
Succes is een keuze.

Tenenkrommend, dan snap je waarom jonge mensen burn out raken.

Dus het is niet alleen Nashville, dit ligt veel breder en ingewikkelder. En dat gedachtegoed sluipt ook onze kerken in.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Wat vinden jullie van de Christelijke Partijen?

Bericht door parsifal »

Erasmiaan schreef:Ik ben geschrokken van het debat van afgelopen week in het parlement over de Nashville-verklaring. Van der Staaij stond alleen alle klappen op te vangen. Ik denk dat we op een omslagpunt in de geschiedenis zijn aangekomen. Onze scholen zullen het zeer zwaar gaan krijgen. Nashville zal de scheidslijn worden. Het kan bijna niet anders (wat God genadiglijk nog verhoede) dat het recht op bijzonder onderwijs verdwijnt als de scholen niet de westerse anti-christelijke waarden van sekse-gelijkheid, gender-ideologie en homo-emancipatie omarmen en in de vakken opnemen.

Dan krijg je Amerikaanse toestanden waarbij we zelf moeten betalen voor onderwijs op gereformeerde grondslag. Kunnen wij dat opbrengen? Zullen wij staande blijven? En ik spits het nu toe op het onderwijs, maar je zou ook kunnen denken aan een baan bij de overheid, kun je die straks nog krijgen als belijdend en Schriftgetrouw christen? Ik kan niet in de toekomst kijken, maar als we op de omstandigheden zien moet vrees wel ons hart vervullen.

Het is wel voorzegd: allen die godzaliglijk willen leven zullen vervolgd worden. En dan is deze vorm van vervolging/verdrukking nog niet te vergelijken met Noord-Korea/Afghanistan en andere landen.

Is er nog gebed voor deze zaak? Is het nog af te bidden? Laat ons de knieën buigen en ons verootmoedigen.
Bedenk wel dat door de Nashville verklaring Christenen voor het blok gezet zijn en er zeker mensen zijn die zowel homoseksualiteit en transseksualiteit als zonde zien, maar de verklaring niet onderschrijven of de bewoording erg onzorgvuldig en niet pastoraal vinden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Wat vinden jullie van de Christelijke Partijen?

Bericht door parsifal »

Mara schreef:Het CDA is vleesch noch visch.
De mogelijke opvolger van Buma (Hoekstra, de Jonge) zijn niet eens meelevend christelijk (meer).
Het is ook geen eis.
Ik denk dat Christen-Democratisch niet perse alleen Christelijk is. Het is meer een ideologie van een overheid die de souvereiniteit in eigen kring respecteert. En dat doet het CDA toch nog redelijk. "Vlees noch Vis" lijkt me niet op zijn plaats.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Wat vinden jullie van de Christelijke Partijen?

Bericht door Erasmiaan »

parsifal schreef:
Erasmiaan schreef:Ik ben geschrokken van het debat van afgelopen week in het parlement over de Nashville-verklaring. Van der Staaij stond alleen alle klappen op te vangen. Ik denk dat we op een omslagpunt in de geschiedenis zijn aangekomen. Onze scholen zullen het zeer zwaar gaan krijgen. Nashville zal de scheidslijn worden. Het kan bijna niet anders (wat God genadiglijk nog verhoede) dat het recht op bijzonder onderwijs verdwijnt als de scholen niet de westerse anti-christelijke waarden van sekse-gelijkheid, gender-ideologie en homo-emancipatie omarmen en in de vakken opnemen.

Dan krijg je Amerikaanse toestanden waarbij we zelf moeten betalen voor onderwijs op gereformeerde grondslag. Kunnen wij dat opbrengen? Zullen wij staande blijven? En ik spits het nu toe op het onderwijs, maar je zou ook kunnen denken aan een baan bij de overheid, kun je die straks nog krijgen als belijdend en Schriftgetrouw christen? Ik kan niet in de toekomst kijken, maar als we op de omstandigheden zien moet vrees wel ons hart vervullen.

Het is wel voorzegd: allen die godzaliglijk willen leven zullen vervolgd worden. En dan is deze vorm van vervolging/verdrukking nog niet te vergelijken met Noord-Korea/Afghanistan en andere landen.

Is er nog gebed voor deze zaak? Is het nog af te bidden? Laat ons de knieën buigen en ons verootmoedigen.
Bedenk wel dat door de Nashville verklaring Christenen voor het blok gezet zijn en er zeker mensen zijn die zowel homoseksualiteit en transseksualiteit als zonde zien, maar de verklaring niet onderschrijven of de bewoording erg onzorgvuldig en niet pastoraal vinden.
En daar was ik er zelf één van (zoals je op het forum had kunnen lezen). Desalniettemin gaat het om de zaak: als je zowel homoseksualiteit en transseksualiteit als zonde ziet, dan vrees ik met grote vrezen dat je positie anders wordt in de maatschappij en dat scholen die daarvan uitgaan (hoewel misschien niet van Nashville in de huidige vorm) de gelijke financiering met de openbare scholen kunnen gaan verliezen.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Wat vinden jullie van de Christelijke Partijen?

Bericht door Adje »

Mara schreef:Het CDA is vleesch noch visch.
De mogelijke opvolger van Buma (Hoekstra, de Jonge) zijn niet eens meelevend christelijk (meer).
Het is ook geen eis.
Ik heb er nog nooit op gestemd, ook niet met gemeenteverkiezingen, dan kies ik eerder voor een lokale partij.
Christen Unie stem ik als SGP niet meedoet.
Volgens mij is de Jonge wel kerkelijk meelevend.
Nadat hij minister was geworden heeft er een interview met hem in de Waarheidsvriend gestaan.
Ik kreeg toen niet de indruk dat hij niet kerkelijk meelevend zou zijn. Van Hoekstra weet ik het niet.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Wat vinden jullie van de Christelijke Partijen?

Bericht door Adje »

parsifal schreef:
Bedenk wel dat door de Nashville verklaring Christenen voor het blok gezet zijn en er zeker mensen zijn die zowel homoseksualiteit en transseksualiteit als zonde zien, maar de verklaring niet onderschrijven of de bewoording erg onzorgvuldig en niet pastoraal vinden.
Dat ben ik met je eens. Als moeder van, heeft die verklaring mij ook pijn gedaan!
Alle vergoelijkende woorden die ook op dit forum over de verklaring geschreven zijn, ten spijt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat vinden jullie van de Christelijke Partijen?

Bericht door Mara »

Adje schreef:
Mara schreef:Het CDA is vleesch noch visch.
De mogelijke opvolger van Buma (Hoekstra, de Jonge) zijn niet eens meelevend christelijk (meer).
Het is ook geen eis.
Ik heb er nog nooit op gestemd, ook niet met gemeenteverkiezingen, dan kies ik eerder voor een lokale partij.
Christen Unie stem ik als SGP niet meedoet.
Volgens mij is de Jonge wel kerkelijk meelevend.
Nadat hij minister was geworden heeft er een interview met hem in de Waarheidsvriend gestaan.
Ik kreeg toen niet de indruk dat hij niet kerkelijk meelevend zou zijn. Van Hoekstra weet ik het niet.
Je hebt gelijk, ik had een artikel gelezen (kon het helaas niet meer terugvinden) waarin stond dat hij zoon van een predikant is,
maar het geloof min of meer had losgelaten.
Hoekstra zweeft tussen geloof en ongeloof in, zei hij onlangs in Trouw.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wat vinden jullie van de Christelijke Partijen?

Bericht door refo »

Zoals de meeste kerkmensen, dus.
Plaats reactie