Wat moet ik doen?

Plaats reactie
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Wat moet ik doen?

Bericht door Mara »

Minister Schouten woonde gisteren een kerkdienst bij in de CGK te Urk.

Als Schouten naast pulskorvisser Jacob de Boer gaat zitten, ritst hij het leren hoesje om zijn bijbel open. ‘Wat moet ik doen?’, vraagt hij de minister. ‘Hier staat: God verbiedt alle misbruik en verspilling van zijn gaven.’ Dan bladert hij naar Romeinen 13, waar wordt opgeroepen tot onderwerping aan de overheid. ‘Als ik stop met het duurzame pulskorvissen, ga ik in tegen Gods woord. Als ik doorga, onderwerp ik me niet aan de overheid. Dit zijn mijn gewetensvragen.’

Afbeelding

Net als de dominee spreekt Schouten van een dag vol frustratie. ‘Frustratie over besluiten en waar die op zijn gebaseerd’, zegt de minister tegen de zaal vol vissers. ‘Nou, op niets.’ Ook marien bioloog Adriaan Rijnsdorp van Wageningen stoort zich mateloos aan ‘alle dood en verderf’ die Bloom heeft gepredikt over de ecologische gevolgen van pulsvissen. ‘Allemaal volstrekte flauwekul’, zegt de man die vier jaar lang het Nederlandse onderzoek naar pulsvissen leidde.

We zongen net schouder aan schouder’, zegt minister Schouten. ‘Ik sta naast jullie. Het eindigt niet hier.’

Velen vrezen voor nieuwe teleurstellingen, maar dit is het antwoord waar ook Jacob de Boer – de visser met de bijbel – het mee moet doen. ‘Legt u dan het Europese besluit naast u neer’, probeert hij nog. Schouten: ‘U kunt niet van mij vragen de wet te overtreden.’ De Boer: ‘U vraagt dit wel van mij met het woord van God.’
BRON

Wat een dilemma voor de Urker vissers!
Wat moeten zij doen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat moet ik doen?

Bericht door eilander »

Het is een heel wrang besluit, met grote gevolgen voor de vissers.
Dit gaat me echter wel veel te ver. Je kunt niet zomaar met de Bijbel in de hand stellen dat je verplicht aan deze vorm van visserij moet doen. Wel dat je de overheid moet gehoorzamen, dat heeft hij goed gezien.
Dus ik zie het dilemma niet zo.
Ik zou het wel stoer vinden als Nederland het verbod aan z'n laars zou lappen, maar dat zal wel niet gebeuren.
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Wat moet ik doen?

Bericht door CvdW »

Kunnen we een totaalplaatje krijgen?

Hoe is de vissersvloot van de andere landen?
Is pulsvisserij diervriendelijk?
Op welke diepte wordt er gevist?
enz.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat moet ik doen?

Bericht door Zeeuw »

CvdW schreef:Kunnen we een totaalplaatje krijgen?

Hoe is de vissersvloot van de andere landen?
Is pulsvisserij diervriendelijk?
Op welke diepte wordt er gevist?
enz.
Gewoon even googlen. Is veel info over te vinden. Diervriendelijk? Nee, natuurlijk niet. Je vist een beest op, om uiteindelijk dood te maken en op te eten.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat moet ik doen?

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:Het is een heel wrang besluit, met grote gevolgen voor de vissers.
Dit gaat me echter wel veel te ver. Je kunt niet zomaar met de Bijbel in de hand stellen dat je verplicht aan deze vorm van visserij moet doen. Wel dat je de overheid moet gehoorzamen, dat heeft hij goed gezien.
Dus ik zie het dilemma niet zo.
Ik zou het wel stoer vinden als Nederland het verbod aan z'n laars zou lappen, maar dat zal wel niet gebeuren.
Dat vind ik ook. Zo lees je de Bijbel wel heel erg naar je eigen voordeel.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat moet ik doen?

Bericht door eilander »

Zeeuw schreef:Diervriendelijk? Nee, natuurlijk niet. Je vist een beest op, om uiteindelijk dood te maken en op te eten.
Er is wel verschil natuurlijk. Je mag een dier, zelfs niet als je het gaat opeten, geen onnodige pijn laten lijden.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wat moet ik doen?

Bericht door Herman »

Het is ook merkwaardigerwijs zo dat die vloot onder een wetenschappelijke licentie voer. Dus dan ben je aardig in overtreding met het negende gebod als je een onder valse voorwentselen in het bezit komt van een licentie en dat gebruik voor economische doeleinden.

(Het kan ook zijn dat ik wel de klok heb horen luiden, maar dat ik niet weet waar de klepel hangt)
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wat moet ik doen?

Bericht door Ambtenaar »

Ze moeten uiteindelijk stoppen met pulsvissen. Het is dan aan hen de keuze: of stoppen met vissen of vissen op een kostbare en niet duurzame manier. Vervelend als je voor die keuze staat, maar het is niet anders.

In deze hele discussie gaat het helemaal niet over of pulsvissen nu wel of niet beter of slechter is voor de vissen en hun biotoop.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat moet ik doen?

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Zeeuw schreef:Diervriendelijk? Nee, natuurlijk niet. Je vist een beest op, om uiteindelijk dood te maken en op te eten.
Er is wel verschil natuurlijk. Je mag een dier, zelfs niet als je het gaat opeten, geen onnodige pijn laten lijden.
Uiteraard. Maar de vraag was of het diervriendelijk was. Ik zie een dier opeten niet als diervriendelijk. Wel als lekker soms overigens.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat moet ik doen?

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
In deze hele discussie gaat het helemaal niet over of pulsvissen nu wel of niet beter of slechter is voor de vissen en hun biotoop.
Klopt. Puur politiek en rancune.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Wat moet ik doen?

Bericht door Thuisvrouw »

Er is met toestemming en goedkeuring van de regering geïnvesteerd door de Nederlandse vloot in de pulsvisserij. Echter, er was helemaal geen zekerheid of Europa definitief toestemming zou geven. De overheid zei doe maar, dat drukken we in Brussel wel efkens door. Niet alzo. Het heeft de vissers een paar ton investering gekost, de rest was gesubsidieerd. Die eigen investering is allang terugverdiend. Ze maakten hele, hele goede jaren. De pijn zit daar. Logisch natuurlijk.


Volkskrant:
Niet iedereen wil alleen de beschuldigende vinger naar Brussel en Parijs wijzen. 'De regering heeft de enorme investeringen van de vissers willens en wetens aangemoedigd', zegt Esther Ouwehand van de Partij voor de Dieren. 'En dat terwijl de weerstand van de Fransen al jaren bekend is. Nu schreeuwt iedereen hard, maar dat is om de aandacht af te leiden van de eigen inschattingsfouten. Het risico dat er geen toestemming zou komen, is jarenlang genegeerd.'
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat moet ik doen?

Bericht door Mara »

De IJmuider Courant liet gisteren visser Dirk Kraak aan het woord, die naar Den Haag was gekomen om het Kamerdebat hierover bij te wonen: “Pulsvissen is klimaatvissen. In een tijd dat iedereen het over klimaat heeft, willen we niet terug naar de boomkorvisserij.” Deze visser uit Den Helder voelde je koken van woede toen hij de premier van het Koninkrijk aan Zee om hulp riep: “Ik wil dat premier Rutte vóór ons gaat staan. Dat hij zegt: Europa, wat flik je me nou?”

Verschillende Kamerleden hebben ook de vraag opgeworpen of Mark Rutte achter de schermen in Brussel wel voldoende heeft gedaan om de vissers voor een dure afgang te behoeden.

Nou, die arme premier is heus bezig met dingetjes over het klimaat. De vissers waren amper met de ziel onder hun arm van de publieke tribune in de Kamer vertrokken of Mark, met stropdasloze kraag, ontving een groepje klimaatspijbelaars.

Ach, het land is nu eenmaal door de sympathieke schoolgaande jeugd gebiologeerd. Zelfs tekenaar Pieter Geenen kon gisteren in Trouw niet met zijn pen van die scholieren afblijven. Misschien is het toch wel een leuk idee om die op een spijbelmiddag naar ­Jean-Claude Juncker en Donald Tusk in Brussel te sturen: na het klimaat wordt misschien de pulsvisserij ook gered.

KUNNEN SPIJBELAARS OOK PULSVISSERS REDDEN?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wat moet ik doen?

Bericht door refo »

Het is helemaal geen dilemma. De Urkers moeten een ander vak gaan leren.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Wat moet ik doen?

Bericht door GJdeBruijn »

refo schreef:Het is helemaal geen dilemma. De Urkers moeten een ander vak gaan leren.
Bij jij robie robot?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wat moet ik doen?

Bericht door refo »

GJdeBruijn schreef:
refo schreef:Het is helemaal geen dilemma. De Urkers moeten een ander vak gaan leren.
Bij jij robie robot?
Nee, dan zou ik dat niet zeggen.
Plaats reactie