Klimaatspijbelaars

Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door Klavart »

DDD schreef:Mijn punt was meer dat het helemaal niet kouder maar juist warmer lijkt te worden deze week.
Dat ontkent toch niemand?
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door Zeeuw »

ZWP schreef:Dit is een mooie (maar verontrustende) visualisatie van data:

http://openclimatedata.net/climate-spir ... ine-chart/

Afbeelding
https://www.rd.nl/meer-rd/wetenschap-te ... =1.1351295
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door DDD »

Klavart schreef:
DDD schreef:Mijn punt was meer dat het helemaal niet kouder maar juist warmer lijkt te worden deze week.
Dat ontkent toch niemand?
Jantje deed volgens mij een tegenovergestelde uitspraak. Ik kan die echter niet meer vinden. Misschien staat er nu over tien jaar, maar wellicht kan Jantje het nog ophelderen?
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door Zeeuw »

Marco schreef:Ik moet Huisman wel nageven dat hij op één punt gelijk heeft: er is op dit moment geen tegenspraak mogelijk tegen de mening dat er een klimaatverandering aan de gang is als gevolg van menselijk handelen. Dat kan je een hype noemen, maar je moet wel goed aangeven waar de hype zit.

Vraag is alleen, wat je vervolgens gaat doen: ga je gewoon door met het menselijk handelen, of neem je het zekere voor het onzekere en moet er gewerkt worden aan het beperken van de invloed daarvan?

Bijkomend punt is natuurlijk, welke kosten er gemaakt moeten worden om de uitstoot terug te brengen - en wie die moet dragen. Of de gemaakte kosten opleveren wat ervan verwacht mag worden. Enzovoort.
Dat laatste lijkt me een goede vraag. Maar als je nu zelf zegt 'zeker voor het onzekere', dan zeg je daarmee te weten wat er verwacht wordt. Of in ieder geval dat er iets zeker is. En daar zit m.i. de crux. Dat weten we dus niet.

Ik vind het heel goed om zelf netjes mijn afval te scheiden, veel minder vlees te eten, veel de fiets te pakken, led te gebruiken, waar mogelijk energie te besparen, plastic te vermijden enz enz.
Ik vind het niet goed om voor 1000en euros een warmtepomp oid aan te schaffen omdat 1 land, toevallig mijn land, denkt van het gas af te moeten.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door Lilian1975 »

Zeeuw schreef:
Marco schreef:Ik moet Huisman wel nageven dat hij op één punt gelijk heeft: er is op dit moment geen tegenspraak mogelijk tegen de mening dat er een klimaatverandering aan de gang is als gevolg van menselijk handelen. Dat kan je een hype noemen, maar je moet wel goed aangeven waar de hype zit.

Vraag is alleen, wat je vervolgens gaat doen: ga je gewoon door met het menselijk handelen, of neem je het zekere voor het onzekere en moet er gewerkt worden aan het beperken van de invloed daarvan?

Bijkomend punt is natuurlijk, welke kosten er gemaakt moeten worden om de uitstoot terug te brengen - en wie die moet dragen. Of de gemaakte kosten opleveren wat ervan verwacht mag worden. Enzovoort.
Dat laatste lijkt me een goede vraag. Maar als je nu zelf zegt 'zeker voor het onzekere', dan zeg je daarmee te weten wat er verwacht wordt. Of in ieder geval dat er iets zeker is. En daar zit m.i. de crux. Dat weten we dus niet.

Ik vind het heel goed om zelf netjes mijn afval te scheiden, veel minder vlees te eten, veel de fiets te pakken, led te gebruiken, waar mogelijk energie te besparen, plastic te vermijden enz enz.
Ik vind het niet goed om voor 1000en euros een warmtepomp oid aan te schaffen omdat 1 land, toevallig mijn land, denkt van het gas af te moeten.
En hoeveel extra elektriciteit kost mij zo'n pomp?
En hoe milieuvriendelijk is het verwijderen van al die cv's het afbreken en ook het vervaardigen van die pompen?

Verder leerde ik vroeger op school dat CO2 noodzakelijk is voor de plantjes, mens en dier... ;)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door parsifal »

Lilian1975 schreef:
Verder leerde ik vroeger op school dat CO2 noodzakelijk is voor de plantjes, mens en dier... ;)
Dat is hetzelfde verhaal als wat Huisman eerder hield.
Kijk er als volgt na: Sommige mensen houden van wat citroensap in hun thee. Echter er zijn weining mensen die twee hele citroenen in een kopje willen uitknijpen. CO2 in de lucht is goed, maar te veel of te weinig kan best wel eens heel schadelijk zijn.

Verder moet het kostenverhaal echt wel in de overwegingen meegenomen worden, maar voor de overheid ook de kosten in de toekomst. Bij nieuwbouw kun je al aardig wat doen om beter te isoleren, voor schonere autos kun je al voorzieningen aanleggen en vervuilers laten betalen (wat producenten weer aanzet om in schonere autos te investeren etc) en zelfs als de modellen onzekerheid geven moet je rekening houden met verwachte (in de wiskundige zin) kosten in de toekomst, zoals meer kosten van extreem weer, meer onderhoud dijken etc.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door Zeeuw »

parsifal schreef:
Lilian1975 schreef:
Verder leerde ik vroeger op school dat CO2 noodzakelijk is voor de plantjes, mens en dier... ;)
Dat is hetzelfde verhaal als wat Huisman eerder hield.
Kijk er als volgt na: Sommige mensen houden van wat citroensap in hun thee. Echter er zijn weining mensen die twee hele citroenen in een kopje willen uitknijpen. CO2 in de lucht is goed, maar te veel of te weinig kan best wel eens heel schadelijk zijn.
Dat is wel een beetje het punt he. Wisten we het maar zeker.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door parsifal »

Zeeuw schreef:
parsifal schreef:
Lilian1975 schreef:
Verder leerde ik vroeger op school dat CO2 noodzakelijk is voor de plantjes, mens en dier... ;)
Dat is hetzelfde verhaal als wat Huisman eerder hield.
Kijk er als volgt na: Sommige mensen houden van wat citroensap in hun thee. Echter er zijn weining mensen die twee hele citroenen in een kopje willen uitknijpen. CO2 in de lucht is goed, maar te veel of te weinig kan best wel eens heel schadelijk zijn.
Dat is wel een beetje het punt he. Wisten we het maar zeker.
Tja we hebben ook veel dure beveiliging op bijvoorbeeld het vliegveld of een duur leger, terwijl we niet zeker weten of er zonder iets mis zal gaan. Er zijn goede redenen om aan te nemen dat extra CO2 in de lucht iets doet met de temperatuur op aarde (omdat we niet alle feedback loops en hun gevolgen kennen weten we het niet zeker), en daarom is het goed om er voorzichtig mee om te gaan.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door Zeeuw »

parsifal schreef:
Tja we hebben ook veel dure beveiliging op bijvoorbeeld het vliegveld of een duur leger, terwijl we niet zeker weten of er zonder iets mis zal gaan. Er zijn goede redenen om aan te nemen dat extra CO2 in de lucht iets doet met de temperatuur op aarde (omdat we niet alle feedback loops en hun gevolgen kennen weten we het niet zeker), en daarom is het goed om er voorzichtig mee om te gaan.
Bij het eerste weten we dat, als er iets gebeurt, de gevolgen groot zijn. Bij het 2e niet. Voorzichtigheid vind ik overigens zeker goed. Rigide maatregelen niet.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door Lilian1975 »

Ik vind de reactie met schonere auto's ook wel een goede. Nieuwe auto's zijn nog nooit zo schoon geweest. De vervuiling komt van de vrachtwagens ( maar tegwn die lobby gaat de overheid niet in, durven ze niet) en scheepvaart.
Daarnaast is het electrisch rijden leuk en aardig. Maar ooit wel eens verdiept in het vervaardigen van accu's. En wat gebeurt er met de oude? Het is schijn schoonheid.
Verder inderdaad. Het blijft bij het kan schadelijk zijn die co2. Maar we weten het niet.
Ondertussen worden mensen op torenhoge kosten gejaagd. Ik vind het niet getuigen van goede zorg voor de inwoners door onze overheid.

Overigens kan ik me in mijn jeugdjaren genoeg winters herinneren zonder sneeuw, zonder schaatsen.
En kan je nooit van opwarming spreken als je alleen naar ons kikerlandje kijkt. Voorlopig is er veel sneeuw in de alpen. Vorig jaar ook
En ook dat zijn beelden die ook in mijn jeugd voorkwamen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
ZWP schreef:Dit is een mooie (maar verontrustende) visualisatie van data:

http://openclimatedata.net/climate-spir ... ine-chart/

Afbeelding
https://www.rd.nl/meer-rd/wetenschap-te ... =1.1351295
Citaat:
„Het gehalte bedroeg 530 miljoen jaar geleden wel 7000 ppm en is sindsdien gedaald naar de huidige waarden”
Ik denk dan, zoiets lezende, als je met het ene kunt goochelen kun je dat ook op meer terreinen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door parsifal »

Lilian1975 schreef:Ik vind de reactie met schonere auto's ook wel een goede. Nieuwe auto's zijn nog nooit zo schoon geweest. De vervuiling komt van de vrachtwagens ( maar tegwn die lobby gaat de overheid niet in, durven ze niet) en scheepvaart.
Daarnaast is het electrisch rijden leuk en aardig. Maar ooit wel eens verdiept in het vervaardigen van accu's. En wat gebeurt er met de oude? Het is schijn schoonheid.
Verder inderdaad. Het blijft bij het kan schadelijk zijn die co2. Maar we weten het niet.
Ondertussen worden mensen op torenhoge kosten gejaagd. Ik vind het niet getuigen van goede zorg voor de inwoners door onze overheid.

Overigens kan ik me in mijn jeugdjaren genoeg winters herinneren zonder sneeuw, zonder schaatsen.
En kan je nooit van opwarming spreken als je alleen naar ons kikerlandje kijkt. Voorlopig is er veel sneeuw in de alpen. Vorig jaar ook
En ook dat zijn beelden die ook in mijn jeugd voorkwamen.
Kijk naar de NASA link die ik eerder gaf, er zijn wel aanwijzingen voor een opwarmende aarde en veranderende hoeveelheden CO2 in de lucht.

Verder was het punt van de protesten van de jeugd juist dat de overheid niet genoeg doet (bijvoorbeeld aan de industrie uitstoot, maar ook de vrachtwagens), dus daarin zijn jullie het eens.
Hoe veel extra vervuiling voor electrische autos in de productie nodig is weet ik niet (kan uitgezocht worden), maar ik neem aan dat dit echt wel meegenomen wordt in de analyses die tot een push van deze autos leiden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door huisman »

Ik ben om en ga vandaag nog een warmtepomp kopen. Komt door punt 1 van de gevolgen van de opwarming.
Blijkbaar wordt mijn wijntje er slechter en duurder van....tsja dat kan natuurlijk niet. :ouin

https://wibnet.nl/natuur/klimaatverande ... n-de-aarde
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door Wim Anker »

parsifal schreef:Hoe veel extra vervuiling voor electrische autos in de productie nodig is weet ik niet (kan uitgezocht worden), maar ik neem aan dat dit echt wel meegenomen wordt in de analyses die tot een push van deze autos leiden.
"maar ik neem aan dat dit echt wel meegenomen wordt...".

Feit is dat een ton C02 van de markt halen ongeveer tussen de 7 a 10 euro kost.
https://www.rtlz.nl/life/artikel/459084 ... en-ton-co2
Zie de link. De subsidie voor een ton C02 vermindering koste de staat EUR 1700,-.
Deze subsidie ging naar vooral naar de rijken. Naar de "deugmensen" die zo voor zijn.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:Ik ben om en ga vandaag nog een warmtepomp kopen. Komt door punt 1 van de gevolgen van de opwarming.
Blijkbaar wordt mijn wijntje er slechter en duurder van....tsja dat kan natuurlijk niet. :ouin

https://wibnet.nl/natuur/klimaatverande ... n-de-aarde
Switchen naar gin..of whisky.
Plaats reactie