Klimaatspijbelaars

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door huisman »

Marco schreef:https://cdn.knmi.nl/system/updates/imag ... 1497005123

Dit is niet natuurlijk.

Ademen is natuurlijk, vuurtje stoken is natuurlijk, maar onze fossiele-brandstof economie is dat niet. Domweg doorgaan met waar we mee bezig zijn is onverantwoord bezig zijn met Gods schepping. Het is onverantwoord, en het is zonde. Zonde tegen de Schepper die de mens in en over de schepping heeft geplaatst.

Mij overtuig je niet met grote woorden. Feiten en logisch redeneren overtuigen beter.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door huisman »

Ter overdenking: Nobel Laureate in Physics; "Global Warming is Pseudoscience"

https://www.youtube.com/watch?v=SXxHfb66ZgM
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door Jantje »

Jantje schreef:Ach, over tien jaar hebben we een nieuwe ijstijd en vriest het 's winters overdag standaard 10 graden.
!!!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door Bezorgd »

huisman schreef:
Jongere schreef:
huisman schreef:Leerzaam filmpje van een wetenschapper. Pas op een klimaatcriticus.

https://www.youtube.com/watch?v=BvqT1e_XNyE
Wat mij intrigeert, huisman:
op basis waarvan concludeer jij dat wat je in dít filmpje hoort betrouwbare informatie is? Hoe maak je die keuze?

Dat kan ik niet concluderen net zoals ik niet kan concluderen dat andere wetenschappers gelijk hebben.

Bij mij is er twijfel door de wijze waarop de klimaatdiscussie gevoerd wordt. Tegengeluiden worden weggehoond zonder behoorlijke argumentatie. Het wordt gepresenteerd als allemaal feiten terwijl het meestal aannames en verwachtingen zijn. Ik heb een behoorlijke meteorologische opleiding gehad ( wel sterk op luchtvaart gericht) en hoor van metereologen dat er nog geen begin is van een begrip van hoe het klimaat zich gedraagt.
Er zijn echt studies van gerenommeerde klimatologen die tot andere dan de mainstream conclusie komen.

Dus voor de goede orde ik maak geen keuze en daarom kan ik niet achter die hele energietransitie staan. Die mensen die dat doen hebben immers wel een keuze gemaakt.

Ik heb ook grote moeite met de massiviteit waarme de stelling wordt verdedigd dat het zo slecht gesteld zou zijn met het klimaat.
Grote veranderingen in de historie worden helemaal buiten beschouwing gelaten. En de onderbouwing gaat over een relatief korte periode van 50 - 100 jaar.

In dit filmpje worden interessante dingen gezegd.
Maar na wat Googlen denk ik dat dit filmje eigenlijk niet ingebracht kan worden om het tegendeel te bewijzen.
Deze prof is verlichtingskundige en geen klimaatwetenschapper.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door parsifal »

huisman schreef:Ter overdenking: Nobel Laureate in Physics; "Global Warming is Pseudoscience"

https://www.youtube.com/watch?v=SXxHfb66ZgM
Natuurlijk is klimaatwetenschap een ander soort wetenschap dan experimentele natuurkunde en het geeft veel onzekerder resultaten. Het is gewoon niet mogelijk om experimenten te doen met het klimaat en je hebt in principe maar 1 serie van observaties waar je geen controle hebt op de omstandigheden. Je moet proberer om afzondelijke principes te analyseren, en alle componenten samen te brengen in een computermodel (die nu wel een massieve rekenkracht hebben) en hopen dat je geen belangrijke onderdelen over het hoofd hebt gezien.
Je kiest nu trouwens wel een van de weinige gerenomeerde wetenschappers die skeptisch is over klimaat tegenover een grote meerderheid van wetenschappers (ook wetenschappers voor wie klimaatprocessen de specialiteit zijn) die wel de gevaren ziet.

Maar om aanwijzingen voor globale opwarming te vinden heb je niet perse geavanceerde modellen nodig. NASA heeft aardig wat info over https://climate.nasa.gov/ (en ik heb zo het idee dat jij met je liefde voor luchtvaart, NASA ook wel een toffe organisatie vind). Natuurlijk moet je je metingen nog steeds interpreteren en is daar een model voor nodig, maar zo'n model is van een ander karakter dan de klimaatmodellen waar ik het eerder over had. En voor de complotverhalen weer naar voren komen. NASA lijkt nu juist een van de partijen die er geen belang bij heeft dat men in menselijke invloed op het klimaat gelooft.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door ZWP »

Dit is een mooie (maar verontrustende) visualisatie van data:

http://openclimatedata.net/climate-spir ... ine-chart/

Afbeelding
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door -DIA- »

ZWP schreef:Dit is een mooie (maar verontrustende) visualisatie van data:

http://openclimatedata.net/climate-spir ... ine-chart/

Afbeelding
Pas halverwege de jaren 80 werd voor het eerst door meteorologen openbaar gemaakt dat er een opwarming was waar te nemen. Dat was destijds niet waar te nemen zonder de cijfers te vergelijken. De laatste jaren is het niet alleen aan de cijfers te zijn, maar ook aan den lijve te ondervinden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door DDD »

Precies. Sterker nog: Jantje beweerde dat het zou gaan vriezen maar ik heb vanmorgen mijn zomerjas maar weer aangedaan. Nu heb ik in de zomer geen jas aan als ik fiets, maar dan nog.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door parsifal »

DDD schreef:Precies. Sterker nog: Jantje beweerde dat het zou gaan vriezen maar ik heb vanmorgen mijn zomerjas maar weer aangedaan. Nu heb ik in de zomer geen jas aan als ik fiets, maar dan nog.
Weer is iets anders dan klimaat. Dit zijn observaties van hetzelfde soort als Trump doet: De kou in "the midwest" gebruiken als argument tegen "global warming".
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door Marco »

huisman schreef:
Marco schreef:https://cdn.knmi.nl/system/updates/imag ... 1497005123

Dit is niet natuurlijk.

Ademen is natuurlijk, vuurtje stoken is natuurlijk, maar onze fossiele-brandstof economie is dat niet. Domweg doorgaan met waar we mee bezig zijn is onverantwoord bezig zijn met Gods schepping. Het is onverantwoord, en het is zonde. Zonde tegen de Schepper die de mens in en over de schepping heeft geplaatst.

Mij overtuig je niet met grote woorden. Feiten en logisch redeneren overtuigen beter.
Met het één ben je niet te overtuigen, en met het andere kennelijk ook niet. En je kunt dit niet afwimpelen met 'grote woorden'. Reageer maar eens op de vraag, hoe je om denkt te gaan met een systeem waar je - geef je zelf aan - de werking niet van begrijpt. Pomp je daar roekeloos enorme hoeveelheiden CO2 in, of ga je behoedzaam om met dat mooie 'systeem'?
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door DDD »

parsifal schreef:
DDD schreef:Precies. Sterker nog: Jantje beweerde dat het zou gaan vriezen maar ik heb vanmorgen mijn zomerjas maar weer aangedaan. Nu heb ik in de zomer geen jas aan als ik fiets, maar dan nog.
Weer is iets anders dan klimaat. Dit zijn observaties van hetzelfde soort als Trump doet: De kou in "the midwest" gebruiken als argument tegen "global warming".
Eens. Maar zelfs de argumenten over het weer zijn dus onjuist.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door windorgel »

DDD schreef:Precies. Sterker nog: Jantje beweerde dat het zou gaan vriezen maar ik heb vanmorgen mijn zomerjas maar weer aangedaan. Nu heb ik in de zomer geen jas aan als ik fiets, maar dan nog.
Dan denk ik dat jouw interne klimaat ook wat ontregeld is... Het was bij ons vanmorgen om 7 uur 2 graden boven nul, de gevoelstemperatuur was volgens mijn telefoon 0,3 graad. Niet echt weer voor een zomerjas!
Maar misschien woon jij ergens anders en stap jij later op de fiets...
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door Marco »

Ik moet Huisman wel nageven dat hij op één punt gelijk heeft: er is op dit moment geen tegenspraak mogelijk tegen de mening dat er een klimaatverandering aan de gang is als gevolg van menselijk handelen. Dat kan je een hype noemen, maar je moet wel goed aangeven waar de hype zit.

Vraag is alleen, wat je vervolgens gaat doen: ga je gewoon door met het menselijk handelen, of neem je het zekere voor het onzekere en moet er gewerkt worden aan het beperken van de invloed daarvan?

Bijkomend punt is natuurlijk, welke kosten er gemaakt moeten worden om de uitstoot terug te brengen - en wie die moet dragen. Of de gemaakte kosten opleveren wat ervan verwacht mag worden. Enzovoort.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door DDD »

windorgel schreef:
DDD schreef:Precies. Sterker nog: Jantje beweerde dat het zou gaan vriezen maar ik heb vanmorgen mijn zomerjas maar weer aangedaan. Nu heb ik in de zomer geen jas aan als ik fiets, maar dan nog.
Dan denk ik dat jouw interne klimaat ook wat ontregeld is... Het was bij ons vanmorgen om 7 uur 2 graden boven nul, de gevoelstemperatuur was volgens mijn telefoon 0,3 graad. Niet echt weer voor een zomerjas!
Maar misschien woon jij ergens anders en stap jij later op de fiets...
Ik stap omstreeks half tien op de fiets. Dat scheelt inderdaad. Maar sowieso heb ik het snel warm als ik fiets, zeker als de zon schijnt. Mijn punt was meer dat het helemaal niet kouder maar juist warmer lijkt te worden deze week.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door Bezorgd »

DDD schreef:[. Mijn punt was meer dat het helemaal niet kouder maar juist warmer lijkt te worden deze week.

Gelukkig wel.
Dus als er al een opwarming van de aarde is, heeft het alleen maar voordelen.
Plaats reactie