Klimaatspijbelaars

merel
Berichten: 9840
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door merel »

Mara schreef:Weer een nieuw woord voor Dikke van Dale.
Den Haag stroomt vol met spijbelende scholieren, ondanks de oproep van minster Slob - en andere bewindvoerders - om gewoon naar school te gaan. Ik denk niet dat alle jongeren een getekend briefje van hun ouders hebben.
Zouden jullie als ouders toestemming geven?
Ik krijg intussen de indruk dat er onderhuids in diverse lagen van de bevolking heel veel onrust en ontevredenheid is.
(gele hesjes)
Ik zou zeker toestemming geven als zij hiervoor naar Den Haag zouden gaan. Ik vind het milieu erg belangrijk en onze kinderen zijn ook heel milieubewust. Onze verwarming staat ook al wat lager, wij vliegen nooit en doen alle afstanden onder de 5 km gewoon op de fiets, scheiden afval, eten minder vlees en zoveel mogelijk seizoensgroenten en -fruit, proberen dingen te repareren in plaats van te vervangen etc.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door Mara »

merel schreef: Ik zou zeker toestemming geven als zij hiervoor naar Den Haag zouden gaan.
Ik geef geen toestemming niet omdat ik het niet belangrijk zou vinden, maar kinderen horen op school en niet in een demonstratie.
In onze familie wordt principieel nooit gestaakt of luid gedemonstreerd.
Mijn opa's niet, onze ouders niet en wij, kinderen ook niet.
merel schreef:Ik vind het milieu erg belangrijk en onze kinderen zijn ook heel milieubewust.
Bij ons thuis werd nooit gesproken over het milieu, maar in de andere gezinnen ook niet, het was geen issue.
Maar alles werd tot in den treure hergebruikt, gerepareerd, je brood kreeg je mee in de gebruikte broodzak of het blikken trommeltje. Geen fancy pakjes, maar beker met melk.
Sokken werd gestopt, kleding gerepareerd en/of vermaakt.
Wasmachines gingen 30 jaar mee.
Veel mensen in onze kerk liepen op zondag, soms woonden ze op meer dan een uur lopen van de kerk!
Het was heel bijzonder als iemand met het vliegtuig op vakantie ging, want dan moest je wel rijk zijn, een ticket was heel duur.

Ga zo maar door.
Die kids lopen daar met hun dure Iphone, in hippe merkkleding, dat aan de andere kant van de wereld is geproduceerd.
Ze gaan w.s. ook met het vliegtuig op vakantie.
Als ze hun eigen leven eens onder een kritische loep zouden leggen, zouden ze zien dat zij er net zo goed aan meedoen.
Net als wij. Want je probeert zoveel mogelijk te fietsen, breng je batterijtjes apart weg, scheid het afval, gooi alleen bewust weg,
maar we laten allemaal een footprint achter.
Het is van alle eeuwen dat kinderen de schuld geven aan de ouders, die deden het fout. History repeats Merel. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33307
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door Tiberius »

Uhm, Merel: ze staan nu in de rij bij de McDonalds en Burger King, lees ik net op Twitter.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door Thuisvrouw »

Mara schreef:
merel schreef: Ik zou zeker toestemming geven als zij hiervoor naar Den Haag zouden gaan.
Ik geef geen toestemming niet omdat ik het niet belangrijk zou vinden, maar kinderen horen op school en niet in een demonstratie.
In onze familie wordt principieel nooit gestaakt of luid gedemonstreerd.
Mijn opa's niet, onze ouders niet en wij, kinderen ook niet.
merel schreef:Ik vind het milieu erg belangrijk en onze kinderen zijn ook heel milieubewust.
Bij ons thuis werd nooit gesproken over het milieu, maar in de andere gezinnen ook niet, het was geen issue.
Maar alles werd tot in den treure hergebruikt, gerepareerd, je brood kreeg je mee in de gebruikte broodzak of het blikken trommeltje. Geen fancy pakjes, maar beker met melk.
Sokken werd gestopt, kleding gerepareerd en/of vermaakt.
Wasmachines gingen 30 jaar mee.
Veel mensen in onze kerk liepen op zondag, soms woonden ze op meer dan een uur lopen van de kerk!
Het was heel bijzonder als iemand met het vliegtuig op vakantie ging, want dan moest je wel rijk zijn, een ticket was heel duur.

Ga zo maar door.
Die kids lopen daar met hun dure Iphone, in hippe merkkleding, dat aan de andere kant van de wereld is geproduceerd.
Ze gaan w.s. ook met het vliegtuig op vakantie.
Als ze hun eigen leven eens onder een kritische loep zouden leggen, zouden ze zien dat zij er net zo goed aan meedoen.
Net als wij. Want je probeert zoveel mogelijk te fietsen, breng je batterijtjes apart weg, scheid het afval, gooi alleen bewust weg,
maar we laten allemaal een footprint achter.
Het is van alle eeuwen dat kinderen de schuld geven aan de ouders, die deden het fout. History repeats Merel. ;)
Haha, ik vind dat je columniste moet worden Mara.
Leuk geschreven.
merel
Berichten: 9840
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door merel »

Tiberius schreef:Uhm, Merel: ze staan nu in de rij bij de McDonalds en Burger King, lees ik net op Twitter.
O, ik begrijp best dat ook velen misbruik ervan maken. Alleen dat risico zou voor mij zou geen reden zijn om het te weigeren
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door Bezorgd »

merel schreef:
Tiberius schreef:Uhm, Merel: ze staan nu in de rij bij de McDonalds en Burger King, lees ik net op Twitter.
O, ik begrijp best dat ook velen misbruik ervan maken. Alleen dat risico zou voor mij zou geen reden zijn om het te weigeren

Kom op, heel die klimaathysterie is onzin.
Alsof je op metingen van 100 of 200 jaar iets zou kunnen zien/meten wat het gevolg van een mens zou zijn.
Ik geloof er niets van.
Online
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door ZWP »

Bezorgd schreef: Kom op, heel die klimaathysterie is onzin.
Alsof je op metingen van 100 of 200 jaar iets zou kunnen zien/meten wat het gevolg van een mens zou zijn.
Ik geloof er niets van.
Dat protest nu is onzin.

Dat we kunnen meten dat de mens een grote invloed op het klimaat heeft, is echt geen onzin. Sterker nog, daar is ongeveer 98% van de wetenschappers in het betreffende vakgebied het over eens! Je hoeft het ook niet te 'geloven', het is gewoon terug te lezen in de diverse alarmerende klimaatrapporten die er verschijnen zijn.

En als het nu een boodschap naar de mens was, dan zou je wantrouwig kunnen worden. Maar dat is niet zo: als we er wat aan willen doen, kost het pijn in euro's en in welvaart.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door eilander »

Zelfs al waren alle ouders die toestemming gegeven hebben, supermilieubewust en al gaan ze nooit op vliegvakantie enzovoorts enzovoorts, dan is het nóg een totaal verkeerd signaal om je kinderen toestemming te geven om ongeoorloofd school te verzuimen om te gaan demonstreren. Dat staat gelijk aan staken en dat is onbijbels.
Zoals @Mara al aangeeft, zijn de maatregelen die je zelf kunt nemen helemaal niet zo bijzonder. We willen het alleen niet. We gaan liever in Den Haag staan blèren dat ze de industrie moeten aanpakken.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door Bezorgd »

ZWP schreef:
Bezorgd schreef: Kom op, heel die klimaathysterie is onzin.
Alsof je op metingen van 100 of 200 jaar iets zou kunnen zien/meten wat het gevolg van een mens zou zijn.
Ik geloof er niets van.
Dat protest nu is onzin.

Dat we kunnen meten dat de mens een grote invloed op het klimaat heeft, is echt geen onzin. Sterker nog, daar is ongeveer 98% van de wetenschappers in het betreffende vakgebied het over eens! Je hoeft het ook niet te 'geloven', het is gewoon terug te lezen in de diverse alarmerende klimaatrapporten die er verschijnen zijn.

En als het nu een boodschap naar de mens was, dan zou je wantrouwig kunnen worden. Maar dat is niet zo: als we er wat aan willen doen, kost het pijn in euro's en in welvaart.

Hoeveel procent van de wetenschappers geloven in de evolutietheorie?
Online
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door ZWP »

Bezorgd schreef:
ZWP schreef:
Bezorgd schreef: Kom op, heel die klimaathysterie is onzin.
Alsof je op metingen van 100 of 200 jaar iets zou kunnen zien/meten wat het gevolg van een mens zou zijn.
Ik geloof er niets van.
Dat protest nu is onzin.

Dat we kunnen meten dat de mens een grote invloed op het klimaat heeft, is echt geen onzin. Sterker nog, daar is ongeveer 98% van de wetenschappers in het betreffende vakgebied het over eens! Je hoeft het ook niet te 'geloven', het is gewoon terug te lezen in de diverse alarmerende klimaatrapporten die er verschijnen zijn.

En als het nu een boodschap naar de mens was, dan zou je wantrouwig kunnen worden. Maar dat is niet zo: als we er wat aan willen doen, kost het pijn in euro's en in welvaart.

Hoeveel procent van de wetenschappers geloven in de evolutietheorie?
Heel veel, ik denk in dezelfde orde van grootte.

Maar dat toch ook bewezen tot op zekere hoogte? We kunnen de theorie beoordelen op bijv experimenten met fruitvliegjes etc. En dan blijkt de evolutietheorie ook te werken (de waarnemingen zijn overeenkomstig de verwachtingen uit de theorie). Probleem is alleen dat die theorie dan zover wordt doorgetrokken (naar het verleden) dat er ook macro-evolutie (ontwikkeling van nieuwe soorten) zou zijn etc. En dat is (voor zover ik weet) nog nooit waargenomen. Dáár gaat de evolutionist over de wetenschappelijke schreef en wordt het een 'geloof'.

Maar goed, dat is weer een heel andere tak van sport.

Vraag: denk je dat alle fossiele brandstoffen die we de afgelopen 100 jaar hebben verbrand geen invloed hebben op de atmosfeer (en daarmee op bijv de temperatuur)? Op breder: hebben we als mens invloed op de natuur? En is die invloed altijd positief?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10606
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door Ad Anker »

Bezorgd schreef:
Leuk dagje uit voor de kids en onbegrijpelijk dat opvoeders het toestaan.
Eens. Absurd. En prominent in het nieuws, in tegenstelling tot de Mars voor het leven. Heel het klimaatgedoe is opstand tegen onze Schepper. En ja, ik ben wel voor bewustwording.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door Bezorgd »

ZWP schreef:[q

Vraag: denk je dat alle fossiele brandstoffen die we de afgelopen 100 jaar hebben verbrand geen invloed hebben op de atmosfeer (en daarmee op bijv de temperatuur)? Op breder: hebben we als mens invloed op de natuur? En is die invloed altijd positief?

Het gaat er mij om dat het niet altijd doorslaggevend is als de wetenschap wat zegt.
Ik ben geen klimaatwetenschapper. Zeker niet.
Dat er bepaalde zaken niet goed zijn voor het milieu wil ik ook nog in mee.
Maar hoe de zaak door politiek en media opgeblazen wordt gaat mij echt te ver.
Er is een ijstijd geweest. Er zijn gebieden die nu koud zijn waar vroeger een warm klimaat was. Dat wordt allemaal erkent.
En tegelijkertijd denken we precies te weten waar een eventuele opwarming over een betrekkelijke korte periode van 100 jaar vandaan komt?
Dat gaat mij met m'n boerenverstand gewoon veel te ver.
Gritje
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 apr 2018, 21:36

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door Gritje »

Mara schreef:
merel schreef: Ik zou zeker toestemming geven als zij hiervoor naar Den Haag zouden gaan.
Ik geef geen toestemming niet omdat ik het niet belangrijk zou vinden, maar kinderen horen op school en niet in een demonstratie.
In onze familie wordt principieel nooit gestaakt of luid gedemonstreerd.
Mijn opa's niet, onze ouders niet en wij, kinderen ook niet.
merel schreef:Ik vind het milieu erg belangrijk en onze kinderen zijn ook heel milieubewust.
Bij ons thuis werd nooit gesproken over het milieu, maar in de andere gezinnen ook niet, het was geen issue.
Maar alles werd tot in den treure hergebruikt, gerepareerd, je brood kreeg je mee in de gebruikte broodzak of het blikken trommeltje. Geen fancy pakjes, maar beker met melk.
Sokken werd gestopt, kleding gerepareerd en/of vermaakt.
Wasmachines gingen 30 jaar mee.
Veel mensen in onze kerk liepen op zondag, soms woonden ze op meer dan een uur lopen van de kerk!
Het was heel bijzonder als iemand met het vliegtuig op vakantie ging, want dan moest je wel rijk zijn, een ticket was heel duur.

Ga zo maar door.
Die kids lopen daar met hun dure Iphone, in hippe merkkleding, dat aan de andere kant van de wereld is geproduceerd.
Ze gaan w.s. ook met het vliegtuig op vakantie.
Als ze hun eigen leven eens onder een kritische loep zouden leggen, zouden ze zien dat zij er net zo goed aan meedoen.
Net als wij. Want je probeert zoveel mogelijk te fietsen, breng je batterijtjes apart weg, scheid het afval, gooi alleen bewust weg,
maar we laten allemaal een footprint achter.
Het is van alle eeuwen dat kinderen de schuld geven aan de ouders, die deden het fout. History repeats Merel. ;)
Mooi Mara, ik zag een filmpje waarin de verslaggever vroeg wat een jongen zelf voor het milieu deed en hoe vaak hij op vakantie ging. Dat was dus 3 keer per jaar met het vliegtuig. Dat wou hij wel minderen trouwens, maar hij kan dus beter bij zijn ouders demonstreren tegen de vliegreizen.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:
Bezorgd schreef:
Leuk dagje uit voor de kids en onbegrijpelijk dat opvoeders het toestaan.
Eens. Absurd. En prominent in het nieuws, in tegenstelling tot de Mars voor het leven. Heel het klimaatgedoe is opstand tegen onze Schepper. En ja, ik ben wel voor bewustwording.
GEZAGSVERHOUDINGEN - GEZAGSCRISIS
Maar principieel gezien lijkt me dit ook en vorm van revolutionair handelen.
Opstand tegen de Schepper is er bij ons allen van nature.
Maar proberen we te leven naar Gods geboden dan zouden kinderen toch een behoorlijke gehoorzaamheid en onderdanigheid moeten betonen jegens hun ouders, en wij jegens allen die over ons gesteld zijn. Onze werkgever, bv. en niet alleen de goeden maat jegens de harde heren.
Ook wij hebben ons hier ook te onderwerpen aan de moderators en de regels van dit forum. Doen we dat niet, dan gaan we ons ook verzetten tegen de gevestigde orde.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door Mara »

merel schreef:
Tiberius schreef:Uhm, Merel: ze staan nu in de rij bij de McDonalds en Burger King, lees ik net op Twitter.
O, ik begrijp best dat ook velen misbruik ervan maken. Alleen dat risico zou voor mij zou geen reden zijn om het te weigeren
Merel, laat je kinderen kind blijven, zolang als het kan. Ze hoeven geen minivolwassenen te worden met al die wereldproblemen. De volwassenen kunnen het niet eens oplossen.
Neem je kinderen wel serieus, maar wijs hen op hun eigen persoonlijke plicht.
Ook in het kader van de opvoeding en het geloof. God roept ons niet op tot protesten en demonstraties.
Ieder kan op zijn eigen plaats en wijze iets goeds doen. Dus ja, het is de moeite om die plastic potjes weg te brengen, terwijl zoveel anderen dit onzin vinden.
En die batterij naar de speciale bak.
En wij gooien geen eten weg, dus niet mopperen als je het brood van gisteren nog moet eten.
En als je heel goed je best doet op school, kun je misschien wel wetenschapper worden.
Of onderzoeksjournalist.
Maar niet aanmoedigen om piloot te worden... ;)
Dan kunnen ze gewoon nog een tijdje kind blijven. Het is de kortste periode in je leven. Zo voorbij.
Veel ouders pushen hun kind tot die wijsneuzerij. (jij niet hoor, maar ik zie dat weleens voorbijkomen)
Ik vind dat zelf verschrikkelijk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie