Contant geld

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Contant geld

Bericht door Mara »

Het betalen met contant geld wordt ontmoedigd.
Allerlei systemen - bedacht door banken - zorgen ervoor dat we online betalen.
Zo snel en zo gemakkelijk mogelijk.
Geld is slechts een bedrag op het schermpje geworden.
De middenstander klaagt dat ze te weinig kleingeld in bepaalde muntstukken of bankpapieren, binnen krijgen.
Wie betaalt contant, doe je dit principieel altijd?
Of maakt het je niet uit, omdat dit nu eenmaal de vooruitgang is?
Heb je zo je bedenkingen erover?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Contant geld

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef:Het betalen met contant geld wordt ontmoedigd.
Allerlei systemen - bedacht door banken - zorgen ervoor dat we online betalen.
Zo snel en zo gemakkelijk mogelijk.
Geld is slechts een bedrag op het schermpje geworden.
De middenstander klaagt dat ze te weinig kleingeld in bepaalde muntstukken of bankpapieren, binnen krijgen.
Wie betaalt contant, doe je dit principieel altijd?
Of maakt het je niet uit, omdat dit nu eenmaal de vooruitgang is?
Heb je zo je bedenkingen erover?
Ik betaal nog wel contant, maar steeds minder.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Contant geld

Bericht door eilander »

Grappig, die middenstander. Die heeft zelf een sticker op z'n kassa geplakt "Pinnen? Ja graag!"
Ik vind het verder wel prima, ik betaal eigenlijk nooit meer iets contant. Ik heb weinig tot geen contant geld bij me.
Wel zou ik aandacht willen vragen voor kerken die nog geen collectebonnen hebben ingevoerd, en voor ouderen wellicht.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Contant geld

Bericht door windorgel »

Ik betaal vrijwel nooit meer iets contant.
Alleen op zondag heb ik nog 'echt' geld in de hand omdat wij geen collectebonnen hebben.
Online
DDD
Berichten: 28470
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Contant geld

Bericht door DDD »

Ik betaal vrijwel nooit contant, alleen op rommelmarkten en bij collecten aan de deur. Ik heb voor een aantal kerken waar ik bij vrienden regelmatig kom, collectebonnen besteld en in een ander uitzonderlijk geval moet ik daar echt op tijd rekening mee houden.

Ik vind contant geld erg lastig in gebruik. Ik betaal alleen een hulp contant, omdat zij niets digitaal doet en ik het vermoeden heb dat het geld op die manier het beste terecht komt.
Gritje
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 apr 2018, 21:36

Re: Contant geld

Bericht door Gritje »

Ik betaal zo vaak mogelijk contant. Soms pin ik wel wat vaker, als ik geen geld heb gepind :humhihi
Ik betaal liever contant omdat ik dan beter overzicht heb met wat ik kan uitgeven. Ook hoeft de bank/winkel niet precies bij te houden wat ik waar en wanneer heb gekocht.

Wat opvalt bij mensen in de schuldhulpverlening dat ze contant geld krijgen zodat ze een beter financieel overzicht hebben.
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: Contant geld

Bericht door Mona Lisa »

Bijna alles onder de € 50,- doe ik contant. Plastic geld is handig in de supermarkt, voor benzine en als we buiten de deur eten. En in het buitenland enzo. Contant werkt prima, en de bank heeft er niks mee te maken waar ik geld aan uitgeef. Munten die ik als wisselgeld terugkrijg gaan in m'n zak en aan het eind van de dag gooi ik dat in een emmer. Als de emmer vol is vind ik daar wel weer een bestemming voor.
Online
DDD
Berichten: 28470
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Contant geld

Bericht door DDD »

Gritje schreef: Wat opvalt bij mensen in de schuldhulpverlening dat ze contant geld krijgen zodat ze een beter financieel overzicht hebben.
Is dat werkelijk voor het overzicht of voor het besef dat je geld ook daadwerkelijk op kan raken? Ik vind het ontzettend moeilijk om te onthouden waar ik contant geld heb gelaten. Met een bankbetaling, zeker sinds de chipknip is afgeschaft, vind ik het veel eenvoudiger om bij te houden waar mijn geld blijft.
Zeeuw
Berichten: 11545
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Contant geld

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:
Gritje schreef: Wat opvalt bij mensen in de schuldhulpverlening dat ze contant geld krijgen zodat ze een beter financieel overzicht hebben.
Is dat werkelijk voor het overzicht of voor het besef dat je geld ook daadwerkelijk op kan raken? Ik vind het ontzettend moeilijk om te onthouden waar ik contant geld heb gelaten. Met een bankbetaling, zeker sinds de chipknip is afgeschaft, vind ik het veel eenvoudiger om bij te houden waar mijn geld blijft.
Ik betaal vrijwel alles met pin. Maar ik denk dat Gritje meer bedoeld dat budgettering met fysiek geld, zichtbaarder is dan met giraal. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Contant geld

Bericht door Adje »

Boodschappen betaal ik contant, is ook wel gemakkelijk dat je voor deurcollecten wat geld in huis hebt. Het overige betaal ik per pin.
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Contant geld

Bericht door crossmountain »

Zijn er dan nog veel gemeentes waar ze geen collectebonnen hebben? Lijkt me een enorm gedoe om iedere zondag contant geld te hebben.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Contant geld

Bericht door refo »

Zeeuw schreef:
DDD schreef:
Gritje schreef: Wat opvalt bij mensen in de schuldhulpverlening dat ze contant geld krijgen zodat ze een beter financieel overzicht hebben.
Is dat werkelijk voor het overzicht of voor het besef dat je geld ook daadwerkelijk op kan raken? Ik vind het ontzettend moeilijk om te onthouden waar ik contant geld heb gelaten. Met een bankbetaling, zeker sinds de chipknip is afgeschaft, vind ik het veel eenvoudiger om bij te houden waar mijn geld blijft.
Ik betaal vrijwel alles met pin. Maar ik denk dat Gritje meer bedoeld dat budgettering met fysiek geld, zichtbaarder is dan met giraal. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen.
Nee, dat is niet zo.
Als ik samen met iemand de priveuitgaven in kaart wil brengen, heb ik niets aan al die kasopnames. Ik wil weten of het Albert Heijn of C&A, Blokker of Kruitvat etc is. Daar kunnen we wat mee.
Als je contant geld opneemt, is het enige wat je weet dat het steeds sneller op is.
Zeeuw
Berichten: 11545
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Contant geld

Bericht door Zeeuw »

refo schreef: Nee, dat is niet zo.
Als ik samen met iemand de priveuitgaven in kaart wil brengen, heb ik niets aan al die kasopnames. Ik wil weten of het Albert Heijn of C&A, Blokker of Kruitvat etc is. Daar kunnen we wat mee.
Als je contant geld opneemt, is het enige wat je weet dat het steeds sneller op is.
Natuurlijk niet. Je laat mensen budgetteren, plannen maken etc. Dus ze krijgen van hun bewindvoerder bv 100 euro per week. Hiervan moeten ze alles doen. Bonnetjes inleveren etc. Dus echt soort van dagelijks kasboek bijhouden. Fysiek geld ziet men dan echt slinken, in tegenstelling tot giraal geld.
Dan doe je dus volgens mij exact wat jij beschrijft. Priveuitgaven in beeld brengen. Dat zal inderdaad in eerste instantie giraal kunnen, maar later werkt budgetteren m.i. goed met fysiek geld.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Contant geld

Bericht door -DIA- »

Ik betaal ook vrijwel nooit meer contant.
Toch geloof ik dat dit grote risico's in zich heeft, zoals alles wat overgeleverd wordt aan de techniek.
We hebben ons wel, bewust of onbewust, enorm afhankelijk gemaakt van de techniek waarop we vertrouwden.
Voorbeeld van afhankelijkheid: Afgelopen jaar werd R. en omgeving getroffen door een grote stroomstoring. Niemand kon maar iets doen.
A. Geen licht
B. Geen telefoon
C. Winkeldeuren konden niet open
E. Mensen bleven vastzitten in liften
F. Kortom niets werkte meer.
Conclusie: Komt er ergens een heel kleine kink in de kabel, dan ligt alles plat.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Contant geld

Bericht door Mara »

-DIA- schreef: F. Kortom niets werkte meer.
Conclusie: Komt er ergens een heel kleine kink in de kabel, dan ligt alles plat.
Precies!
crossmountain schreef:Zijn er dan nog veel gemeentes waar ze geen collectebonnen hebben? Lijkt me een enorm gedoe om iedere zondag contant geld te hebben.
Ik heb een doosje met 1 en 2 euro en 50 cent munten in de gangkast staan.
Dat vul ik telkens aan als ik muntgeld heb. Heel handig bij collectes en we halen er op zondag ook het kerkgeld uit.
DDD schreef:Is dat werkelijk voor het overzicht of voor het besef dat je geld ook daadwerkelijk op kan raken?
Die mensen zijn er.
Annemarie van Gaal confronteert mensen met hun uitgaven die hun maandelijkse inkomsten ver overstijgen.
En dan praat je niet over mensen die het met een minimuminkomen moeten doen, maar met modaal of zelfs daarboven!
Sommige echtparen zien kans om maandelijks 4500 euro uit te geven aan boodschappen, kleding en abonnementjes.
Als er dan "maar" 3000 of 3500 binnenkomt, gaat het hard.
Vaak is het zo dat de één alles beheert en de ander van niets weet.
Annemarie vindt dat dom. Een echtpaar dient ten allen tijde beiden te weten hoe de financiën ervoor staan.

Zij raadt deze mensen altijd aan om een vast bedrag te pinnen om daar de week mee rond te komen.
En dan lukt het opeens wel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie