Contant geld

Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Contant geld

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
gallio schreef:
Mannetje schreef:Een bijzonder getal, die 70. Of hebben jullie een dienst met 4 rondgangen/deurcollectes en een dienst met 3 rondgangen? Dan kom ik op precies 70 als je met zijn tienen gaat.
Bij elke dienst 3 rondgangen wordt 70 erg lastig, of je hebt gewoon ingesteld dat je niet meer dan 70 bijdragen levert.
Wat zijn sommige mensen toch nieuwsgierig......
Het goede antwoord zat er nog niet bij. Ik laat het lekker zo. :slurp
Ik ben nog wel benieuwd wat de waarde van een muntje bij jullie is. 42 euro per zondag is best veel.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Contant geld

Bericht door eilander »

Zeeuw schreef:Ik ben nog wel benieuwd wat de waarde van een muntje bij jullie is. 42 euro per zondag is best veel.
Wij hebben bonnen van € 0,51. Maar volgens mij zijn er ook van twintig cent en van een euro.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Contant geld

Bericht door Jantje »

Dat komt dan neer (en @Bezorgd, nu doe ik het wél goed!) op een bedrag van € 35,70. Dat is best veel.

Ik weet niet of er onder ons nog zijn die zitplaatsengeld moeten betalen? Ik weet dat in sommige (GG-)kerken dit nog wordt gedaan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Contant geld

Bericht door Jantje »

Mannetje schreef:Wij hebben standaard 3 collecten: diaconie, kerk, schulddelging.
En dan eens per twee weken een extra collecte voor diverse doelen.

Andere bijdragen worden wel gevraagd soms, maar wij hebben momenten waarop we bepaalde doelen (bijv. zending, rond pinksteren) steunen. Op andere momenten bedank ik dus voor de "bedelarij".
Elke week voor de schulddelging? Dat vind ik inderdaad geldsnokkerij. Ik zou uit protest nooit meer wat in dát zakje stoppen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Contant geld

Bericht door Jantje »

refo schreef: De populairste bonnen waren bij ons geel. Na een aantal jaar kregen deze wit. Na verloop van tijd kwamen er geen gele bonnen meer binnen en kon bepaald worden hoeveel bonnen er minder binnen kwamen dan gedacht.
De bonnen werden/worden niet geteld, maar gewogen. Dat wegen ging blijkbaar niet zo goed, want na een jaar of tien bleek er 30.000 'over' te zijn. Dat is toen maar aan de kerk gedoneerd.
Overigens wordt het geld op een rekening geparkeerd, dus nergens voor gebruikt. Pas als de bonnen binnen zijn, is bekend waar het geld voor bestemd is.
Hier in een gemeente in de buurt, was het tegendeel waar, daar was er geen geld over, maar geld te weinig, ook vanwege een verkeerde weegschaal... Dus toen moesten ze van de kerk bijspringen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Contant geld

Bericht door Orchidee »

eilander schreef:
Zeeuw schreef:Ik ben nog wel benieuwd wat de waarde van een muntje bij jullie is. 42 euro per zondag is best veel.
Wij hebben bonnen van € 0,51. Maar volgens mij zijn er ook van twintig cent en van een euro.
Dit meen je?
Wij hebben 0,50ct, 1€ en 2€ bonnen.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Contant geld

Bericht door DDD »

Toch vind ik 50 cent voor een gezin met veel kinderen en een modaal inkomen best een groot bedrag.
Bij ons zijn er ook bonnen van €5 en €10. Het valt mij op dat in de PKN de bedragen lager zijn. Hoewel de de PKN in Utrecht ook bonnen van €5 heeft.
Laatst gewijzigd door DDD op 30 jan 2019, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Mannetje
Berichten: 7762
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Contant geld

Bericht door Mannetje »

DDD schreef:Toch vind ik 50 cent voor een gezin met veel kinderen en een modaal inkomen best een groot bedrag.
Je komt dan nog niet op een tiende van je inkomen.
-
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Contant geld

Bericht door Bezorgd »

Mannetje schreef:
DDD schreef:Toch vind ik 50 cent voor een gezin met veel kinderen en een modaal inkomen best een groot bedrag.
Je komt dan nog niet op een tiende van je inkomen.
Het is bizar veel voor een groot gezin.
Een tweeverdieners gezin met minder kinderen geeft vaak minder (en krijgt meer belasting terug)
Mannetje
Berichten: 7762
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Contant geld

Bericht door Mannetje »

Dat anderen minder geven zal zeker kloppen. En dat klopt dus vaak niet...
-
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Contant geld

Bericht door Bezorgd »

Mannetje schreef:Dat anderen minder geven zal zeker kloppen. En dat klopt dus vaak niet...

Overigens gaat de "het geven van tienden" discussie alleen op als we verder geen afdrachten aan belastingen en sociale lasten zouden hebben.
Tel je die mee, dan geven we al veel meer dan een tiende.
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Contant geld

Bericht door DDD »

Mannetje schreef:
DDD schreef:Toch vind ik 50 cent voor een gezin met veel kinderen en een modaal inkomen best een groot bedrag.
Je komt dan nog niet op een tiende van je inkomen.
Dat denk ik wel. Er zijn nog andere goede doelen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18723
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Contant geld

Bericht door helma »

parsifal schreef:
Bezorgd schreef:Maar het geeft wel aan dat de collecte in de kerk ook een heel forse post is voor een groot gezin.
Dat wordt echt wel eens vergeten. Dat zie je met collectebonnen ook wel eens.
De minste waarde is dan € 0,50 / € 0,60 . Als je dat aan zou moeten houden, dan zou het per zondag op € 35/ €42 komen. ( = zonder feestdagen al € 1820 per jaar...! )
Dat is voor een gezin niet te doen.
Daarom zou het goed zijn als gemeenten ook bonnen uitgeven van € 0,10 of € 0,20


Maar waarom moet iedereen iets in de zak gooien? Als het eerst thuis allemaal uit de zelfde pot komt?
@Bezorgd, ja, zeker als er 4 collectes zijn per dienst gaat het hard. Als je dan 2keer per zondag met 11 mensen naar de kerk gaat heb je gelijk royaal je tienden gegeven. :huhu
En dan heb je gelijk maandag alweer het zendingsgeld op school. Maar goed, inmiddels ben ik nog maar voor 4 mensen verantwoordelijk wat collecte geld betreft.

@Parsifal, je wil dat kinderen eraan 'wennen' om te geven. De collecte is een wezenlijk onderdeel van de eredienst. Om die reden knipte ik de bid en dankdag gave ook in 11 stukken, in plaats dat ik het zelf in 1 bijdrage gaf. En andere bijzondere collectes. We wilden dat ze meekregen dat je op bepaalde momenten meer mag geven.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Contant geld

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:
Ik weet niet of er onder ons nog zijn die zitplaatsengeld moeten betalen? Ik weet dat in sommige (GG-)kerken dit nog wordt gedaan.
Zitplaatsengeld?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Contant geld

Bericht door Dodo »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:
Ik weet niet of er onder ons nog zijn die zitplaatsengeld moeten betalen? Ik weet dat in sommige (GG-)kerken dit nog wordt gedaan.
Zitplaatsengeld?
Betalen voor je stoel. Iets uit vroeger tijden.
Plaats reactie