Huisgodsdienst rond oud en nieuw

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Huisgodsdienst rond oud en nieuw

Bericht door Mara »

Posthoorn schreef:Dat er 's avonds en de volgende ochtend ook kerkdiensten zijn, vind ik dan weer onrustig. Wat mij betreft schaffen ze die af (al zal menigeen dat wellicht vinden klinken als 'vloeken in de kerk'). Oud en nieuw is was mij betreft een 'thuisgebeuren'.
In dit geval "vloek ik even met je mee", want op oudjaarsavond naar de kerk gaan kan ik sinds een aantal jaren echt niet meer, vanwege ernstige benauwdheid door het vuurwerk.
Ik vind het jammer want er is wel een bijzondere sfeer. De overledenen uit onze gemeente worden herdacht en alles staat in het teken van het oude, terugkijken. Beetje melancholiek.
Op Nieuwjaarsmorgen red ik het meestal ook niet, omdat het tijdstip van slapen dan dicht bij de ochtend ligt. Afgelopen oudjaarsnacht was ik 4 uur nog klaarwakker vanwege knallen, sirenes, een brandlucht.
Mannetje schreef:Overigens is het wel een bewuste keuze om ook op oudjaarsdag op tijd in bed te liggen.
Dat vinden jouw jongens zeker niet zo leuk?

Ik mocht als kind gewoon opblijven tot na twaalven, al hadden wij geen vuurwerk uiteraard. Wel heel gezellig met oliebollen en flappen en chocolademelk. We deden spelletjes en vader las Psalm 90 en deed een gebed vlak voor 12 uur.
Er zijn er meer in onze familie die het opblijven flauwekul vinden, maar dan zie je dat de kinderen in de puberleeftijd toch hun heil ergens anders gaan zoeken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Huisgodsdienst rond oud en nieuw

Bericht door eilander »

Mara schreef:Er zijn er meer in onze familie die het opblijven flauwekul vinden, maar dan zie je dat de kinderen in de puberleeftijd toch hun heil ergens anders gaan zoeken.
Bij ons gelukkig niet. Ik lag er ook al voor twaalven in. Tien voor twaalf werd ik wakker en daarna sliep ik rond half twee weer. Ik vind het wel prima.
Ik hecht juist erg aan de kerkgang op die dagen, maar als je om gezondheidsredenen niet kunt, Mara, is dat natuurlijk iets anders.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Huisgodsdienst rond oud en nieuw

Bericht door Mannetje »

Zo lang het thuis kan, gaan wij slapen. Mocht dat bij de kinderen onoverkomelijke bezwaren opleveren, valt er best over na te denken om op te blijven, dan ga ik 's middags wel een poosje slapen.
-
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Huisgodsdienst rond oud en nieuw

Bericht door Bertiel »

we mochten op het werk nog eerder stoppen dan gedacht, dus ik had 's middags nog een half uurtje tijd voor een powernap.
De avond na de kerkdienst bij vrienden doorgebracht, het jaar afgesloten met schriftlezing en gebed. Erg waardevol, iets wat ik van huis uit niet ken (hoewel we toen we nog TV hadden, altijd wel naar de meditatie met gebed door ds van der Veer keken)
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Huisgodsdienst rond oud en nieuw

Bericht door Ad Anker »

Mannetje schreef:Zo lang het thuis kan, gaan wij slapen. Mocht dat bij de kinderen onoverkomelijke bezwaren opleveren, valt er best over na te denken om op te blijven, dan ga ik 's middags wel een poosje slapen.
Bij ons lukte het nog gedeeltelijk. Zoons (9 en 8 jaar) sliepen rond 11 uur en hebben de nacht doorgeslapen. Dochter (11) sliep later, heeft voor het raam van het vuurwerk genoten. Ben er even bij gaan zitten. Ik vrees dat ik D.V. volgende jaarwisseling op moet blijven. Komt ook wel weer goed. ;)
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: Huisgodsdienst rond oud en nieuw

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Mara schreef:Er zijn er meer in onze familie die het opblijven flauwekul vinden, maar dan zie je dat de kinderen in de puberleeftijd toch hun heil ergens anders gaan zoeken.
Bij ons gelukkig niet. Ik lag er ook al voor twaalven in. Tien voor twaalf werd ik wakker en daarna sliep ik rond half twee weer. Ik vind het wel prima.
Ik hecht juist erg aan de kerkgang op die dagen, maar als je om gezondheidsredenen niet kunt, Mara, is dat natuurlijk iets anders.
Wij hadden dit jaar 17.00 op oudjaar en 11.15 op nieuwjaar. Waren beide best fijne tijden.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Huisgodsdienst rond oud en nieuw

Bericht door helma »

Bezorgd schreef:
Wandelende schreef:
Bezorgd schreef:Maar tegelijkertijd heb ik met dit soort topics wel eens het gevoel van "kijk mij het eens goed doen" Laten we daar voor waken.
Lees jij dit echt?
Het uitwisselen hoeft toch niet altijd negatief opgevat te worden?
Ik spreek in zijn algemeenheid. Als ik soms lees hoe we allerlei dingen delen rond om persoonlijke zaken, stille tijd, hoe we omgaan met geestelijke zaken , nu rondom dit soort onderwerpen, dan ligt zelfbedoeling op de loer. Natuurlijk kan het bespreken leerzaam zijn. Maar ik geloof net zo goed in Jeremia 17:9 https://www.statenvertaling.net/bijbel/jere/17.html
Als we ons eigen hart een beetje kennen zullen we dat beamen lijkt me.
Ik snap wat je bedoelt. En ja, daar ben ik ook vatbaar voor. En zelfs dit te beamen kan nog hoogmoedig zijn.
Ik denk dat de duivel heel veel mensen de mond snoert met dit argument.
Hoogmoed is echt de wortelzonde denk ik. Wat dat betreft hebben we (ik..)ook altijd weer genoeg te belijden. Maar misschien is het gevaar van niks zeggen wel minstens zo groot.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Huisgodsdienst rond oud en nieuw

Bericht door Zeeuw »

helma schreef:
Bezorgd schreef:
Wandelende schreef:
Bezorgd schreef:Maar tegelijkertijd heb ik met dit soort topics wel eens het gevoel van "kijk mij het eens goed doen" Laten we daar voor waken.
Lees jij dit echt?
Het uitwisselen hoeft toch niet altijd negatief opgevat te worden?
Ik spreek in zijn algemeenheid. Als ik soms lees hoe we allerlei dingen delen rond om persoonlijke zaken, stille tijd, hoe we omgaan met geestelijke zaken , nu rondom dit soort onderwerpen, dan ligt zelfbedoeling op de loer. Natuurlijk kan het bespreken leerzaam zijn. Maar ik geloof net zo goed in Jeremia 17:9 https://www.statenvertaling.net/bijbel/jere/17.html
Als we ons eigen hart een beetje kennen zullen we dat beamen lijkt me.
Ik snap wat je bedoelt. En ja, daar ben ik ook vatbaar voor. En zelfs dit te beamen kan nog hoogmoedig zijn.
Ik denk dat de duivel heel veel mensen de mond snoert met dit argument.
Hoogmoed is echt de wortelzonde denk ik. Wat dat betreft hebben we (ik..)ook altijd weer genoeg te belijden. Maar misschien is het gevaar van niks zeggen wel minstens zo groot.
Dat laatste denk ik ook. Ik denk dat de duivel erg blij is wanneer we als Christenen onderling te bang worden zaken te delen.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: RE: Re: Huisgodsdienst rond oud en nieuw

Bericht door Nasrani »

Zeeuw schreef:
eilander schreef:
Mara schreef:Er zijn er meer in onze familie die het opblijven flauwekul vinden, maar dan zie je dat de kinderen in de puberleeftijd toch hun heil ergens anders gaan zoeken.
Bij ons gelukkig niet. Ik lag er ook al voor twaalven in. Tien voor twaalf werd ik wakker en daarna sliep ik rond half twee weer. Ik vind het wel prima.
Ik hecht juist erg aan de kerkgang op die dagen, maar als je om gezondheidsredenen niet kunt, Mara, is dat natuurlijk iets anders.
Wij hadden dit jaar 17.00 op oudjaar en 11.15 op nieuwjaar. Waren beide best fijne tijden.
Bij ons was het nieuwjaar nogal vroeg.... ;)
Maar komende zondagen mogen jullie... :D
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Huisgodsdienst rond oud en nieuw

Bericht door Ouddorp »

Wellicht niet helemaal bij dit topic, maar vinden er in de oud-en-nieuw-diensten in jullie gemeenten nog bijzondere of afwijkende zaken plaats tijdens de diensten? Ik weet dat in veel gemeenten de overledenen worden opgelezen in de oudjaarsdienst. En nu lees ik over het toespreken van de predikant tijdens de nieuwjaarsdienst.

In onze gemeente spreekt de dominee kort de gemeente toe met de beste wensen voor het nieuwe jaar aan het begin van de nieuwjaarsdienst. Verder zijn het gebruikelijke kerkdiensten al is vooral de oudjaarsdienst altijd erg indringend en indrukwekkend door het vergankelijke en voorbijgaan van de jaren in het teken van de toekomende tijd en eeuwigheid.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Huisgodsdienst rond oud en nieuw

Bericht door Jantje »

Ouddorp schreef:Wellicht niet helemaal bij dit topic, maar vinden er in de oud-en-nieuw-diensten in jullie gemeenten nog bijzondere of afwijkende zaken plaats tijdens de diensten? Ik weet dat in veel gemeenten de overledenen worden opgelezen in de oudjaarsdienst. En nu lees ik over het toespreken van de predikant tijdens de nieuwjaarsdienst.

In onze gemeente spreekt de dominee kort de gemeente toe met de beste wensen voor het nieuwe jaar aan het begin van de nieuwjaarsdienst. Verder zijn het gebruikelijke kerkdiensten al is vooral de oudjaarsdienst altijd erg indringend en indrukwekkend door het vergankelijke en voorbijgaan van de jaren in het teken van de toekomende tijd en eeuwigheid.
In onze vacante gemeente is er ook (staande) een 'Memento mori', waarna aansluitend Psalm 89 vers 17 en 9 worden gezongen. Met Nieuwjaar is er een toespraak van de kerkenraad en zingen we staande Psalm 121 vers 1 en 4. Dat is al jaren zo. Ik weet niet beter.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Huisgodsdienst rond oud en nieuw

Bericht door Zeeuw »

Ouddorp schreef:Wellicht niet helemaal bij dit topic, maar vinden er in de oud-en-nieuw-diensten in jullie gemeenten nog bijzondere of afwijkende zaken plaats tijdens de diensten? Ik weet dat in veel gemeenten de overledenen worden opgelezen in de oudjaarsdienst. En nu lees ik over het toespreken van de predikant tijdens de nieuwjaarsdienst.

In onze gemeente spreekt de dominee kort de gemeente toe met de beste wensen voor het nieuwe jaar aan het begin van de nieuwjaarsdienst. Verder zijn het gebruikelijke kerkdiensten al is vooral de oudjaarsdienst altijd erg indringend en indrukwekkend door het vergankelijke en voorbijgaan van de jaren in het teken van de toekomende tijd en eeuwigheid.
Ik weet niet of het bijzonder is, maar op nieuwjaarsmorgen stond onze ds voor de dienst te wachten om wie toen binnenkwam een hand te geven en Gods zegen te wensen. Ik vond dit een mooi moment.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Huisgodsdienst rond oud en nieuw

Bericht door DDD »

Zeeuw schreef:
Ouddorp schreef:Wellicht niet helemaal bij dit topic, maar vinden er in de oud-en-nieuw-diensten in jullie gemeenten nog bijzondere of afwijkende zaken plaats tijdens de diensten? Ik weet dat in veel gemeenten de overledenen worden opgelezen in de oudjaarsdienst. En nu lees ik over het toespreken van de predikant tijdens de nieuwjaarsdienst.

In onze gemeente spreekt de dominee kort de gemeente toe met de beste wensen voor het nieuwe jaar aan het begin van de nieuwjaarsdienst. Verder zijn het gebruikelijke kerkdiensten al is vooral de oudjaarsdienst altijd erg indringend en indrukwekkend door het vergankelijke en voorbijgaan van de jaren in het teken van de toekomende tijd en eeuwigheid.
Ik weet niet of het bijzonder is, maar op nieuwjaarsmorgen stond onze ds voor de dienst te wachten om wie toen binnenkwam een hand te geven en Gods zegen te wensen. Ik vond dit een mooi moment.
Dat is in ieder geval een stuk praktischer dan bij het uitgaan van de kerk. Dat is wel een goed idee.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Huisgodsdienst rond oud en nieuw

Bericht door CvdW »

Jantje schreef:
Ouddorp schreef:Wellicht niet helemaal bij dit topic, maar vinden er in de oud-en-nieuw-diensten in jullie gemeenten nog bijzondere of afwijkende zaken plaats tijdens de diensten? Ik weet dat in veel gemeenten de overledenen worden opgelezen in de oudjaarsdienst. En nu lees ik over het toespreken van de predikant tijdens de nieuwjaarsdienst.

In onze gemeente spreekt de dominee kort de gemeente toe met de beste wensen voor het nieuwe jaar aan het begin van de nieuwjaarsdienst. Verder zijn het gebruikelijke kerkdiensten al is vooral de oudjaarsdienst altijd erg indringend en indrukwekkend door het vergankelijke en voorbijgaan van de jaren in het teken van de toekomende tijd en eeuwigheid.
In onze vacante gemeente is er ook (staande) een 'Memento mori', waarna aansluitend Psalm 89 vers 17 en 9 worden gezongen. Met Nieuwjaar is er een toespraak van de kerkenraad en zingen we staande Psalm 121 vers 1 en 4. Dat is al jaren zo. Ik weet niet beter.
Wel bijzonder Psalm 89 vers 17 en 9. In Kapelle-Biezelinge zongen we met oudejaarsavond Psalm 89 vers 19 en 7.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Huisgodsdienst rond oud en nieuw

Bericht door Zita »

Wij zongen gezang 9 enkele verzen in licht gewijzigde vorm.
De dominee preekte over Anna, een vrouw van 84 en een vrouw van psalm 84: dag en nacht in de tempel. Na het toezingen zei hij dat hij zich voornam om het komende jaar een man van gezang 9 te zijn.
Plaats reactie