Alcohol vrij, XTC ook?

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Alcohol vrij, XTC ook?

Bericht door parsifal »

Zeeuw schreef:
parsifal schreef: Hoe heb je je reactiesnelheid getest?
Auto. Gecontroleerde omgeving. Kan natuurlijk ook zijn dat ik van nature al een waardeloze snelheid heb.
De studenten deden het op de computer (exacte snelheid meting tussen verschijnen van iets op scherm en muisklik). Hoewel niet meteen gerelateerd aan autorijden geeft het m.i. wel een beter inzicht in hoe snel informatie verwerkt wordt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Alcohol vrij, XTC ook?

Bericht door Zeeuw »

parsifal schreef:
Zeeuw schreef:
parsifal schreef: Hoe heb je je reactiesnelheid getest?
Auto. Gecontroleerde omgeving. Kan natuurlijk ook zijn dat ik van nature al een waardeloze snelheid heb.
De studenten deden het op de computer (exacte snelheid meting tussen verschijnen van iets op scherm en muisklik). Hoewel niet meteen gerelateerd aan autorijden geeft het m.i. wel een beter inzicht in hoe snel informatie verwerkt wordt.
Ben wel benieuwd welk soort studenten? Toen ik bv 16 was ik, helaas, erg gewend aan alcohol.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Alcohol vrij, XTC ook?

Bericht door Mara »

eilander schreef:Kun/mag je nog rijden als je twee glazen wijn op hebt?
Ik denk niet dat dit voor iedereen geldt, als je nooit drinkt en je drinkt er opeens 2 binnen het uur, zou ik het ten zeerste afraden.
Maar als ik 2 glaasjes wijn op heb, verspreid over 2 uren en eet er iets bij, zie ik geen beletsel.
Ik rijd al zo'n 46 jaar auto en heb nog nooit een ongeluk veroorzaakt.
Zeeuw schreef:En als je dan de norm op 0 zet, zou men nooit meer iets mogen drinken.
Ik kan me herinneren dat iemand met een paar promille achter het stuur zat - wel onder de norm - en hij bleek die dag alleen homeopatische druppels ingenomen te hebben.
In een televisieprogramma werden mannen en vrouwen getest, na 1 glas, na 2 glazen, na 3 glazen, ook moesten ze blazen.
Er was een man bij die na 5 glazen nog steeds onder de norm van 0.5 zat.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Alcohol vrij, XTC ook?

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef: Ik kan me herinneren dat iemand met een paar promille achter het stuur zat - wel onder de norm - en hij bleek die dag alleen homeopatische druppels ingenomen te hebben.
In een televisieprogramma werden mannen en vrouwen getest, na 1 glas, na 2 glazen, na 3 glazen, ook moesten ze blazen.
Er was een man bij die na 5 glazen nog steeds onder de norm van 0.5 zat.
Dat laatste bedoel ik inderdaad ook. Verleden qua drankgebruik en fysieke gesteldheid (oa qua gewicht) maken veel uit.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Alcohol vrij, XTC ook?

Bericht door eilander »

Zeeuw schreef:
Mara schreef: Ik kan me herinneren dat iemand met een paar promille achter het stuur zat - wel onder de norm - en hij bleek die dag alleen homeopatische druppels ingenomen te hebben.
In een televisieprogramma werden mannen en vrouwen getest, na 1 glas, na 2 glazen, na 3 glazen, ook moesten ze blazen.
Er was een man bij die na 5 glazen nog steeds onder de norm van 0.5 zat.
Dat laatste bedoel ik inderdaad ook. Verleden qua drankgebruik en fysieke gesteldheid (oa qua gewicht) maken veel uit.
Beseffen jullie wel dat supergevaarlijke praat is?
Ik snap hier echt niets van...
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: Alcohol vrij, XTC ook?

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Zeeuw schreef:
Mara schreef: Ik kan me herinneren dat iemand met een paar promille achter het stuur zat - wel onder de norm - en hij bleek die dag alleen homeopatische druppels ingenomen te hebben.
In een televisieprogramma werden mannen en vrouwen getest, na 1 glas, na 2 glazen, na 3 glazen, ook moesten ze blazen.
Er was een man bij die na 5 glazen nog steeds onder de norm van 0.5 zat.
Dat laatste bedoel ik inderdaad ook. Verleden qua drankgebruik en fysieke gesteldheid (oa qua gewicht) maken veel uit.
Beseffen jullie wel dat supergevaarlijke praat is?
Ik snap hier echt niets van...
Want? Niemand zegt toch dat je die hoeveelheid moet drinken? Enige wat we zeggen is dat per persoon het effect van drank anders is.
Je reageert er nogal gevoelig op. Heeft dat een reden?
Ik heb m.i. ook eerder aangegeven dat ik bv max 1 drankje drink als ik nog moet rijden. En dan bij voorkeur aan het begin van de avond. Max betekent overigens ook dat het vaak genoeg 0 is.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Alcohol vrij, XTC ook?

Bericht door parsifal »

Zeeuw schreef:
parsifal schreef: De studenten deden het op de computer (exacte snelheid meting tussen verschijnen van iets op scherm en muisklik). Hoewel niet meteen gerelateerd aan autorijden geeft het m.i. wel een beter inzicht in hoe snel informatie verwerkt wordt.
Ben wel benieuwd welk soort studenten? Toen ik bv 16 was ik, helaas, erg gewend aan alcohol.
Het was net na een voorstel (wat later doorgevoerd is) om het maximale toegestane promillage in het bloed voor jonge automobilisten te verlagen. Deze studenten wilden aantonen dat 1 biertje geen of weinig verschil zou maken en waren teleurgesteld over het resultaat. Ik ken de studenten verder niet, maar gezien hun intentie denk ik dat ze wel wat bier gewend waren. Als ik het me goed herinner testen ze direct na het biertje, dan na een half uur, en na nog een half uur (en ze aten in het eerste half uur of in het tweede half uur, dat weet ik niet meer). Na de tweede test keken ze nog naar het effect van een tweede en derde biertje.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Alcohol vrij, XTC ook?

Bericht door eilander »

Er is een officiële norm. Die staat volgens mij op één consumptie. Als je zegt dat je er goed tegen kan, en dat anderen er wel vijf op kunnen zonder iets te merken bij het blazen, geef je mensen die hun verstand niet gebruiken de vrije hand.
En ik blijf het ontzettend dom vinden om geen rekening te houden met onverwachts te moeten rijden.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Alcohol vrij, XTC ook?

Bericht door Zeeuw »

parsifal schreef:
Het was net na een voorstel (wat later doorgevoerd is) om het maximale toegestane promillage in het bloed voor jonge automobilisten te verlagen. Deze studenten wilden aantonen dat 1 biertje geen of weinig verschil zou maken en waren teleurgesteld over het resultaat. Ik ken de studenten verder niet, maar gezien hun intentie denk ik dat ze wel wat bier gewend waren. Als ik het me goed herinner testen ze direct na het biertje, dan na een half uur, en na nog een half uur (en ze aten in het eerste half uur of in het tweede half uur, dat weet ik niet meer). Na de tweede test keken ze nog naar het effect van een tweede en derde biertje.
Interessant. Ik denk dat die bewustwording erg belangrijk is. Ook met appen en joints trouwens.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: Alcohol vrij, XTC ook?

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Zeeuw schreef:
Mara schreef: Ik kan me herinneren dat iemand met een paar promille achter het stuur zat - wel onder de norm - en hij bleek die dag alleen homeopatische druppels ingenomen te hebben.
In een televisieprogramma werden mannen en vrouwen getest, na 1 glas, na 2 glazen, na 3 glazen, ook moesten ze blazen.
Er was een man bij die na 5 glazen nog steeds onder de norm van 0.5 zat.
Dat laatste bedoel ik inderdaad ook. Verleden qua drankgebruik en fysieke gesteldheid (oa qua gewicht) maken veel uit.
Beseffen jullie wel dat supergevaarlijke praat is?
Ik snap hier echt niets van...
Wat is er nu precies gevaarlijk aan, ik vertel iets over een experiment. Er zijn misschien mensen die na 1 glas bier of wijn beter niet meer achter het stuur moeten kruipen.
De trieste drankongelukken gebeuren altijd door lieden die een hele avond zijn doorgezakt, ik lees soms hoeveelheden van 25 glazen!
Al dan niet in combi met een pilletje. Zij zien dan geen gevaar, geen grenzen, voelen iets "bonken" en rijden gewoon door.
Toen er nog geen alcoholcontroles waren, viel niemand erover dat mensen na een avondje gezellig drinken nog in de auto stapten of dat Oom Piet al slingerend op zijn brommertje de straat uitreed.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: RE: Re: Alcohol vrij, XTC ook?

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:Beseffen jullie wel dat supergevaarlijke praat is?
Ik snap hier echt niets van...
Wat is er nu precies gevaarlijk aan, ik vertel iets over een experiment. Er zijn misschien mensen die na 1 glas bier of wijn beter niet meer achter het stuur moeten kruipen.
De trieste drankongelukken gebeuren altijd door lieden die een hele avond zijn doorgezakt, ik lees soms hoeveelheden van 25 glazen!
Al dan niet in combi met een pilletje. Zij zien dan geen gevaar, geen grenzen, voelen iets "bonken" en rijden gewoon door.
Toen er nog geen alcoholcontroles waren, viel niemand erover dat mensen na een avondje gezellig drinken nog in de auto stapten of dat Oom Piet al slingerend op zijn brommertje de straat uitreed.
Dat laatste is erg genoeg, gelukkig vallen er nu wel mensen over hoop ik.
Maar wat je schrijft over de ongelukken klopt ook niet. Het zijn ook 'gewone' drinkers.
Waarom ik het gevaarlijk en dom vind, had ik al gezegd.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: RE: Re: Alcohol vrij, XTC ook?

Bericht door Mara »

eilander schreef: Maar wat je schrijft over de ongelukken klopt ook niet. Het zijn ook 'gewone' drinkers.
Hoeveel procent van die ongelukken is het gevolg van drugsgebruik of appen achter het stuur?
eilander schreef:Waarom ik het gevaarlijk en dom vind, had ik al gezegd.
eilander schreef:Die staat volgens mij op één consumptie. Als je zegt dat je er goed tegen kan, en dat anderen er wel vijf op kunnen zonder iets te merken bij het blazen, geef je mensen die hun verstand niet gebruiken de vrije hand.
Nee de wettelijke norm is minder dan 0.5 promille.
Die 5 glazen was een experiment, in een studio, die mensen moesten alleen blazen en wat proefjes doen zoals over een lijn lopen en vragen beantwoorden en zo. Ze werden absoluut niet de weg op gestuurd om het uit te proberen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Alcohol vrij, XTC ook?

Bericht door Herman »

eilander schreef:Er is een officiële norm. Die staat volgens mij op één consumptie. Als je zegt dat je er goed tegen kan, en dat anderen er wel vijf op kunnen zonder iets te merken bij het blazen, geef je mensen die hun verstand niet gebruiken de vrije hand.
En ik blijf het ontzettend dom vinden om geen rekening te houden met onverwachts te moeten rijden.
Dat laatste is natuurlijk nergens niet voor uit te sluiten. Ik werk op een half uur afstand van mijn woning, dan kan ik toch ook niet per direct naar een ziekenhuis als een kind van de trap valt thuis?

Overigens drink ik niet meer dan 2 glazen per avond. Behalve bij speciale gelegenheden en dat is één keer in het jaar, dan drink ik zes halves.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Alcohol vrij, XTC ook?

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:Er is een officiële norm. Die staat volgens mij op één consumptie. Als je zegt dat je er goed tegen kan, en dat anderen er wel vijf op kunnen zonder iets te merken bij het blazen, geef je mensen die hun verstand niet gebruiken de vrije hand.
En ik blijf het ontzettend dom vinden om geen rekening te houden met onverwachts te moeten rijden.
Tsja, volgens mij heeft niemand gezegd dat dat goed was. Alleen dat er aantoonbaar andere effecten per persoon zijn. En als je denkt dat niet-verstandige mensen dit hier stiekem gaan lezen en het dan gaan gebruiken, dan zit je mis.
En ik heb, volgens mij al een aantal keer dus nu hou ik er mee op, gezegd dat ik bv. zelf daar wel rekening mee houdt.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Alcohol vrij, XTC ook?

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
eilander schreef:Er is een officiële norm. Die staat volgens mij op één consumptie. Als je zegt dat je er goed tegen kan, en dat anderen er wel vijf op kunnen zonder iets te merken bij het blazen, geef je mensen die hun verstand niet gebruiken de vrije hand.
En ik blijf het ontzettend dom vinden om geen rekening te houden met onverwachts te moeten rijden.
Dat laatste is natuurlijk nergens niet voor uit te sluiten. Ik werk op een half uur afstand van mijn woning, dan kan ik toch ook niet per direct naar een ziekenhuis als een kind van de trap valt thuis?

Overigens drink ik niet meer dan 2 glazen per avond. Behalve bij speciale gelegenheden en dat is één keer in het jaar, dan drink ik zes halves.
Dat is nog maar 3 toch? :D. Als bv mijn vrouw en ik uit eten gaan, is er altijd eentje van ons de bob. Dus bij onverwachte gebeurtenissen, kan er altijd eentje rijden. Wat echt niet betekent dat de ander kachel is.
Plaats reactie