Alcohol vrij, XTC ook?

Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Alcohol vrij, XTC ook?

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Zeeuw schreef: Dat zeg ik ook niet he. Uitleggen zeker goed. Maar ik zie geen bezwaar mijn kinderen als ze 16 zijn bv wat wijn te laten proeven. En inderdaad, altijd in gesprek blijven.
Ik zou het niet doen.
In gesprek blijven? :D
DDD
Berichten: 28670
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: RE: Re: Alcohol vrij, XTC ook?

Bericht door DDD »

Mara schreef: Keihard verbieden maakt in de regel nieuwsgierig. Dan heb ik het over de puberleeftijd.
Beter is - denk ik, maar ik heb nooit met dit probleem te maken gehad - het dan onder begeleiding te doen, zeker als je huis niet alcoholvrij is.
En intussen wel de gevolgen laten zien van het misbruik.
Maar zo lang mogelijk uitstellen.
En de verkoop van die onschuldig uitziende drankjes, met die malle kleurtjes, verbieden. Voor de meiden.
Misschien maakt het nieuwsgierig, maar daarmee geef je wel een norm weer. Uit onderzoeken blijkt die norm op lange termijn (als je incidenten buiten beschouwing laat) toch heel belangrijk.

Je kunt mijns inziens beter een keer een zestienjarige stomdronken thuiskrijgen maar dat de norm is dat hij dat niet doet, dan dat hij went aan ieder weekeinde een paar biertjes.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: RE: Re: Alcohol vrij, XTC ook?

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:
Mara schreef: Keihard verbieden maakt in de regel nieuwsgierig. Dan heb ik het over de puberleeftijd.
Beter is - denk ik, maar ik heb nooit met dit probleem te maken gehad - het dan onder begeleiding te doen, zeker als je huis niet alcoholvrij is.
En intussen wel de gevolgen laten zien van het misbruik.
Maar zo lang mogelijk uitstellen.
En de verkoop van die onschuldig uitziende drankjes, met die malle kleurtjes, verbieden. Voor de meiden.
Misschien maakt het nieuwsgierig, maar daarmee geef je wel een norm weer. Uit onderzoeken blijkt die norm op lange termijn (als je incidenten buiten beschouwing laat) toch heel belangrijk.

Je kunt mijns inziens beter een keer een zestienjarige stomdronken thuiskrijgen maar dat de norm is dat hij dat niet doet, dan dat hij went aan ieder weekeinde een paar biertjes.
Ik heb liever een 16-jarige die bij kerst wat wijn probeert, wat is dus echt wat=weinig, waarmee ik eerlijk praat over wat er niet goed is aan alcohol. I.p.v. het volledige verbieden en daardoor nieuwsgierig maken.
DDD
Berichten: 28670
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Alcohol vrij, XTC ook?

Bericht door DDD »

Op lange termijn zal zo'n kind meer alcohol drinken. Dat bleek althans zo'n 6 jaar geleden uit onderzoeken.

Kinderen doen niet altijd wat hun ouders zeggen, maar nemen er op termijn wel veel van over.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Alcohol vrij, XTC ook?

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Op lange termijn zal zo'n kind meer alcohol drinken. Dat bleek althans zo'n 6 jaar geleden uit onderzoeken.

Kinderen doen niet altijd wat hun ouders zeggen, maar nemen er op termijn wel veel van over.
Het zal vast. Over drie jaar een onderzoek dat iets anders zegt. Ik mocht thuis niets. Was een beetje slap, dus liet me door vrienden overhalen.
DDD
Berichten: 28670
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Alcohol vrij, XTC ook?

Bericht door DDD »

De vraag is of je nu een alcoholist bent, zoals ongeveer een miljoen Nederlanders. Zo niet, dan hebben je ouders dat in ieder geval niet op hun geweten.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Alcohol vrij, XTC ook?

Bericht door Mara »

DDD schreef:Op lange termijn zal zo'n kind meer alcohol drinken. Dat bleek althans zo'n 6 jaar geleden uit onderzoeken.

Kinderen doen niet altijd wat hun ouders zeggen, maar nemen er op termijn wel veel van over.
Het was vroeger normaal dat een kind ook een glaasje advocaat met veel slagroom kreeg op een verjaardag. Of een glaasje boerenjongens of boerenmeisjes.
Ik lustte dat niet eens, maar durfde het niet te laten staan.
Ik ben pas heel laat met alcohol begonnen, toen ik bij een multinational werkte. Daar vloeiden de sherry en wijnen rijkelijk.
Tijdens de vrijmibo, bij recepties, bij jubilea, bij afscheid.
Bij ons thuis werd ook wel alcohol gedronken, maar alleen op verjaardagen en soms op zondag.
Het gaf een feestelijk gevoel.
Net als chips en priklimonade, kwam dit alleen op hoogtijdagen op tafel.
Nu is het allemaal voorhanden in de supermarkt en daarom bij veel mensen in de kast.
DDD schreef:Je kunt mijns inziens beter een keer een zestienjarige stomdronken thuiskrijgen maar dat de norm is dat hij dat niet doet, dan dat hij went aan ieder weekeinde een paar biertjes.
Maar dan is het voor iedereen duidelijk, de zestienjarige voelt zich beroerd, moet kotsen en is een aantal uren kwijt.
Bij een pilletje heb je dat niet. Veel ouders merken wellicht niet eens als hun kind XTC slikt.
Dit zijn de symptomen:
Ontspannen en zorgeloos zijn, euforisch (willen knuffelen)
Geneigd tot contact, praterig
Opgewekt energiek
Grote pupillen
Stijve kaken
Willen dansen. Gebruikers kunnen heftig en lang dansen

Bij een te hoge dosis treedt juist angst en verwardheid op.
Maar als pa en ma smorgens vroeg vertrokken zijn naar hun werk, is dat pilletje die avond uitgewerkt en merken ze het zodoende niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Alcohol vrij, XTC ook?

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:De vraag is of je nu een alcoholist bent, zoals ongeveer een miljoen Nederlanders. Zo niet, dan hebben je ouders dat in ieder geval niet op hun geweten.
Neen. En mijn ouders rookten volle bak in huis. Ik niet. Eigen verantwoordelijkheid eerst.
Ik geloof absoluut niet in dat oorzaak-gevolg denken dat jij beschrijft. Ik geloof wel heel sterk in het feit dat verbieden nieuwsgierig maakt.
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Alcohol vrij, XTC ook?

Bericht door merel »

Je hoeft het niet te verbieden, maar je kan wel zorgen dat het thuis niet aangeboden wordt.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Alcohol vrij, XTC ook?

Bericht door helma »

Als je kinderen in een omgeving verkeren waarbij drank toch vrij normaal is is dat nog niet zo eenvoudig. Tijdens de middelbare schoolperiode wordt er bij veel verjaardagen aardig gedronken. Schenk je geen alcohol dan komen ze niet of ze vieren hun verjaardag niet omdat er nauwelijks iemand komt. Of jongelui nemen zelf een voorraadje mee, heb ik ook al gehoord van een verjaardag waar mijn dochter was. En zeker als ouders dan niet aanwezig zijn kan dat vervelende gevolgen hebben.
Omdat wij bij een van de kinderen geen bier zouden aanbieden op een verjaardag, vierde hij zijn verjaardag samen met een klasgenoot... Later ontdek je dan pas wat de reden is. Het is allemaal nog niet zo simpel.


Wij kregen overigens vroeger thuis van mijn moeder een glaasje vruchtenwijn als je je eerste dag van je periode had. Dan werd je buik lekker warm :slurp
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Alcohol vrij, XTC ook?

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:Je hoeft het niet te verbieden, maar je kan wel zorgen dat het thuis niet aangeboden wordt.
Daar verschillen wij van mening dan. Ik denk dat het in beperkte mate met zaken kennis maken geen probleem is. Als mijn 16-jarige bij bv kerst wat wijn drinkt en ik daar met hem over spreek, verandert dat hem niet in een alcoholist.
Dat scheelt overigens ook per kind. De ene zoekt het op, de ander taalt er niet naar.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Alcohol vrij, XTC ook?

Bericht door Zeeuw »

helma schreef:

Wij kregen overigens vroeger thuis van mijn moeder een glaasje vruchtenwijn als je je eerste dag van je periode had. Dan werd je buik lekker warm :slurp
En, ben je alcoholist geworden? Of begreep je dat er een duidelijk verband tussen zaken zat en dat het niet de bedoeling was iedere dag te gaan drinken?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Alcohol vrij, XTC ook?

Bericht door refo »

Naarmate de kinderen jonger zijn, denken ouders dat ze dat wel kunnen regelen met hun kinderen.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Alcohol vrij, XTC ook?

Bericht door Zeeuw »

refo schreef:Naarmate de kinderen jonger zijn, denken ouders dat ze dat wel kunnen regelen met hun kinderen.
Denk je? Ik denk dat openheid voor alle zaken belangrijk is. Maar alles in de hand hebben, nee, zeker niet.
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Alcohol vrij, XTC ook?

Bericht door merel »

refo schreef:Naarmate de kinderen jonger zijn, denken ouders dat ze dat wel kunnen regelen met hun kinderen.
Nee hoor, maar wij drinken zelf vrijwel nooit. Dus de kans is erg klein dat wij het dan aan een (minderjarig ) kind gaan aanbieden
Plaats reactie