Gele-hesjes protesten

TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Gele-hesjes protesten

Bericht door TSD »

De berichten over de protesten van burgers ivm de hoge kosten van levensonderhoud in verschillende landen in Europa (vooral Frankrijk) verontrusten mij wel. Eigenlijk vooral het gewelddadige wat er vanaf het begin al bij is verontrust mij wel.

Er lijkt toch wel behoorlijk wat latente onrust te zijn onder de gewone burger die gemakkelijk aangewakkerd kan worden.

Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Ambtenaar »

TSD schreef:De berichten over de protesten van burgers ivm de hoge kosten van levensonderhoud in verschillende landen in Europa (vooral Frankrijk) verontrusten mij wel. Eigenlijk vooral het gewelddadige wat er vanaf het begin al bij is verontrust mij wel.

Er lijkt toch wel behoorlijk wat latente onrust te zijn onder de gewone burger die gemakkelijk aangewakkerd kan worden.

Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Als je onvoldoende verdient om je gezin te kunnen onderhouden, dan begrijp ik dat je wanhopig wordt bij stijgende lasten. Overigens is er een verschil tussen relschoppers en gele hesjes.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door TSD »

Ambtenaar schreef:
Als je onvoldoende verdient om je gezin te kunnen onderhouden, dan begrijp ik dat je wanhopig wordt bij stijgende lasten. Overigens is er een verschil tussen relschoppers en gele hesjes.
Dat is waar, maar blijkbaar is het aantal mensen die dit hebben + de duur van de situatie toch reden voor dit soort grootschalige protesten.

Dat laatste betwijfel ik overigens. Natuurlijk zullen er ook genoeg vreedzame betogers zijn, maar ik vraag me af of je dat zomaar uit elkaar kunt trekken, of dat je misschien moet zeggen dat een groeiende groep mensen zoveel onvrede / wanhoop ervaart dat de drempel om geweld te gebruiken laag is / de bereidheid tot geweld toeneemt.
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Ouddorp »

Ik hoorde deze week op de radio dat er een nieuw klimaatakkoord in de maak is. Deze maatregelen zullen ook grotendeels door de werkende onder- en middenklasse moeten worden opgebracht. Er wordt vanaf 2021 per nieuwe elektrische auto 6000,- subsidie gegeven, maar om mensen te 'prikkelen' over te stappen gaan de accijnzen op benzine en diesel geleidelijk omhoog. Een grote groep mensen die het nu al goed hebben kan die overstap wel maken, maar de mensen die nu net een tweedehandsje kunnen betalen zullen echt geen nieuwe elektrische auto betalen. Terwijl de brandstof steeds duurder wordt. Net als het gas bijvoorbeeld. Want een warmtepomp is ook een investering die niet iedereen zomaar kan maken.

Mede door deze maatregelen krijgt de gewone man/vrouw het idee niet gehoord te worden door de politiek.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door TSD »

Een terecht punt denk ik, Ouddorp.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Ambtenaar »

@Ouddorp, dat is nog een vorm van kapitaalstroom van arm naar rijk. Wie kan immers een nieuwe BEV kopen? Een nieuwe Renault Zoë kost al €25000 en daarin kun je niet een gezin mee vervoeren. Bovendien is de actieradius hooguit 250 km in de zomer. Slecht voorstel dus.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door liz boer »

Ik werk met mensendie onder het bestaans minimum leven, het is opvallend dat je die daar niet in die hesjes rond ziet lopen. Ik heb er niet een over gehoord, wel klanten die in de middenmoot zitten.

Het kan zijn dat die net buiten de boot vallen met subsidies... maar de mensen die er werken hebben niets, die hoor je er niet over.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door liz boer »

Ambtenaar schreef:@Ouddorp, dat is nog een vorm van kapitaalstroom van arm naar rijk. Wie kan immers een nieuwe BEV kopen? Een nieuwe Renault Zoë kost al €25000 en daarin kun je niet een gezin mee vervoeren. Bovendien is de actieradius hooguit 250 km in de zomer. Slecht voorstel dus.
Wij hebben he met zeven kinderen altijd zonder auto gedaan, dat is ook een optie.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door TSD »

liz boer schreef:
Ambtenaar schreef:@Ouddorp, dat is nog een vorm van kapitaalstroom van arm naar rijk. Wie kan immers een nieuwe BEV kopen? Een nieuwe Renault Zoë kost al €25000 en daarin kun je niet een gezin mee vervoeren. Bovendien is de actieradius hooguit 250 km in de zomer. Slecht voorstel dus.
Wij hebben he met zeven kinderen altijd zonder auto gedaan, dat is ook een optie.
In jou specifieke geval misschien. Maar je woont waarschijnlijk in de randstad of daar in de buurt? Dan heb je normaal openbaar vervoer (al kost dat ook een lieve duit). In veel gevallen is het echt geen optie hoor.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door liz boer »

TSD schreef:
liz boer schreef:
Ambtenaar schreef:@Ouddorp, dat is nog een vorm van kapitaalstroom van arm naar rijk. Wie kan immers een nieuwe BEV kopen? Een nieuwe Renault Zoë kost al €25000 en daarin kun je niet een gezin mee vervoeren. Bovendien is de actieradius hooguit 250 km in de zomer. Slecht voorstel dus.
Wij hebben he met zeven kinderen altijd zonder auto gedaan, dat is ook een optie.
In jou specifieke geval misschien. Maar je woont waarschijnlijk in de randstad of daar in de buurt? Dan heb je normaal openbaar vervoer (al kost dat ook een lieve duit). In veel gevallen is het echt geen optie hoor.

ik woon idd in een stad, maar ben opgegroeid in een polder in voorne- putten en wij hadden ook geen auto, alles op de fiets , de bus kwam er een keer in een uur en waar we laten woonde moest je een half uur lopen waar de bus kwam.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door huisman »

Ouddorp schreef:Ik hoorde deze week op de radio dat er een nieuw klimaatakkoord in de maak is. Deze maatregelen zullen ook grotendeels door de werkende onder- en middenklasse moeten worden opgebracht. Er wordt vanaf 2021 per nieuwe elektrische auto 6000,- subsidie gegeven, maar om mensen te 'prikkelen' over te stappen gaan de accijnzen op benzine en diesel geleidelijk omhoog. Een grote groep mensen die het nu al goed hebben kan die overstap wel maken, maar de mensen die nu net een tweedehandsje kunnen betalen zullen echt geen nieuwe elektrische auto betalen. Terwijl de brandstof steeds duurder wordt. Net als het gas bijvoorbeeld. Want een warmtepomp is ook een investering die niet iedereen zomaar kan maken.

Mede door deze maatregelen krijgt de gewone man/vrouw het idee niet gehoord te worden door de politiek.
Bangmakerij....Dhr Samson heeft goede voorstellen die juist ook voor mensen met een kleine portemonnee het mogelijk maakt om van het gas af te gaan.
Energiebelasting
Particulieren en bedrijven betalen sinds 1996 een vast bedrag aan energiebelasting per verbruikshoeveelheid. Kleinverbruikers als gezinnen betalen 26 cent per kubieke meter aardgas en 10,5 cent voor elk kilowattuur stroom. In het voorstel van Samsom gaat de gasbelasting de komende jaren geleidelijk met 20 cent omhoog en de stroomheffing met 7,3 cent omlaag.

Voor grootverbruikers van aardgas geldt nu een zeer laag belastingtarief van 1 tot 6 cent per kubieke meter. De klimaattafel wil dat de energiebelasting op aardgas voor hen procentueel evenveel stijgt als die voor de kleinverbruikers.

Een forse verhoging van de energiebelasting op aardgas komt hard aan bij huishoudens met een laag inkomen, zeker als zij in een slecht geïsoleerd huis wonen. De energierekening van een gemiddeld huishouden stijgt door deze ‘belastingschuif’ met circa 80 euro per jaar (de gasrekening gaat met circa 280 euro omhoog, terwijl de stroomrekening circa 200 euro lager uitvalt). Samsom wil die verhoging compenseren met een vaste korting op de stroomrekening van 81 euro. Daardoor zouden huishoudens er gemiddeld niet op achteruit gaan. Maar huishoudens die geen energiebesparende maatregelen nemen, op aardgas blijven stoken en in een slecht geïsoleerd huis wonen (ruim een op de vijf huizen heeft energielabel E, F of G) stijgt de energierekening met 10 tot 35 procent, blijkt uit de doorrekening van de voorkeursvariant van Samsom. Nederlanders die al die investeringen wel doen, worden beloond met een verlaging van de energierekening met 13 tot 28 procent.

Lage inkomens hebben geen geld voor een warmtepomp of isolatie en geven in verhouding al een groot deel van hun inkomen uit aan energielasten. De klimaattafel van Samsom wil deze groep kleine gasverbruikers daarom uit de wind houden door middel van een doelgroepgerichte subsidie- of compensatieregeling.

Regeerakkoord
Het belastingvoorstel van Samsoms klimaattafel gaat veel verder dan het regeerakkoord. Daarin is voor volgend jaar ook een verhoging van de energiebelasting op aardgas en een verlaging van de stroomtaks aangekondigd, maar een veel kleinere (plus 3 cent voor aardgas en min 0,72 cent voor stroom). De verhoging die Samsom voorstelt, komt daar bovenop. Aardgas is nu nog zo goedkoop dat de technisch haalbare alternatieven voor de gasgestookte cv-ketel (warmtenet/stadsverwarming en elektrische warmtepompen) niet aantrekkelijk genoeg zijn om de energietransitie mogelijk te maken.

Eigenaren van een met gas verwarmde woning zullen pas bereid zijn een warmtepomp aan te schaffen als ze daarvoor beloond worden met een fors lagere energierekening, is de gedachte. De prijsverschillen tussen gas en stroom zijn op dit moment te klein om mensen te laten kiezen voor de milieuvriendelijke oplossing.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door TSD »

huisman schreef:
Bangmakerij....Dhr Samson heeft goede voorstellen die juist ook voor mensen met een kleine portemonnee het mogelijk maakt om van het gas af te gaan.
Dat kan je bangmakerij noemen maar ik ben daadwerkelijk bang dat er inderdaad een regeling komt voor de echte onderkant van de inkomens, waar nu al tig regelingen en toeslagen voor zijn en dat de gewone man of vrouw, de middeninkomens, die nu al overal buiten vallen en die het nu - in koopkracht bezien - het soms nog moeilijker hebben dan de laag daaronder, vooral de eenverdieners, dat die ook hier weer buiten de boot gaan vallen en (weer) de gebeten hond zijn.

Want hén helpen kost teveel (de groep is te groot), de laag eronder helpen doen we allemaal graag, dan lijken we zo sociaal en het kan tegen beperkte kosten en de laag erboven heeft het niet of minder nodig.

Ik ben écht niet gerustgesteld door de woorden van dhr. Samsom.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Herman »

Volgens mij is de energietransitie onbetaalbaar.

Het gaat toch al snel richting de € 50.000 voor auto en huis.

Ik ben het met milieudefensie eens dat deze rekening niet op deze manier bij de huishoudens gelegd kan worden.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Geytenbeekje »

Frankrijk en protesteren gaan hand in hand al altijd geweest.

Een voorstel kan zijn ; de nutsbedrijven nationaliseren.
De bedrijven meer milieubelasting laten betalen
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Wandelende »

Geytenbeekje schreef:Frankrijk en protesteren gaan hand in hand al altijd geweest.

Een voorstel kan zijn ; de nutsbedrijven nationaliseren.
De bedrijven meer milieubelasting laten betalen
Ik begin het langzamerhand Geytenbekeriaanse oplossingen te noemen. Als er wat aan de hand is dan nationaliseren we de boel en verhogen we de belasting. :haha
(~)
Plaats reactie