Gele-hesjes protesten

Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door liz boer »

Wij hebben heel veel medische kosten, er zijn maanden waar we alles kunnen betalen, maar niets over houden. Net als de Israelieten in de woestijn.
Ik doe vrijwilligerswerk in een kringloop in samenwerking met de Ontmoeting, dan hou ik op met klagen... zoveel worsteling om het hoofd boven water te houden, psychisch, lichamelijk en financieel... hoewel ikzelf ook nogal wat mankeer en mijn man idem kan ik dankbaar zijn voor zoveel dingen... we kunnen alles betalen... we hebben een warm huis, een netwerk van mensen, goede maaltijden, goede zorg... nog veel meer...
Ik zag op het nieuws iemand, bij die gele hesjes toestand, die een microfoon voor zijn neus kreeg, daar kwam alleen wat onzin en boegeroep uit... iets in de trant van ' ja er blijft straks niets meer over voor ons'
Ik heb dit soort kreten al zo vaak gehoord...
Ondanks alle armoede, die er zeker is, hebben we het heel goed in Nederland. Ik ben er dankbaar voor!
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Wim Anker »

liz boer schreef:Wij hebben heel veel medische kosten, er zijn maanden waar we alles kunnen betalen, maar niets over houden. Net als de Israelieten in de woestijn.
Ik doe vrijwilligerswerk in een kringloop in samenwerking met de Ontmoeting, dan hou ik op met klagen... zoveel worsteling om het hoofd boven water te houden, psychisch, lichamelijk en financieel... hoewel ikzelf ook nogal wat mankeer en mijn man idem kan ik dankbaar zijn voor zoveel dingen... we kunnen alles betalen... we hebben een warm huis, een netwerk van mensen, goede maaltijden, goede zorg... nog veel meer...
Ik zag op het nieuws iemand, bij die gele hesjes toestand, die een microfoon voor zijn neus kreeg, daar kwam alleen wat onzin en boegeroep uit... iets in de trant van ' ja er blijft straks niets meer over voor ons'
Ik heb dit soort kreten al zo vaak gehoord...
Ondanks alle armoede, die er zeker is, hebben we het heel goed in Nederland. Ik ben er dankbaar voor!
De protesten gaan erover dat het beleid problemen veroorzaakt en de burger erop achteruit gaat.
Een christen die dankbaar is voor alles wat de Heere nog geeft kan (terechte) kritiek hebben op een regering die de burger in de kou last staan.

Net zoals iemand God kan danken als het leven is gespaard bij een aanrijding terwijl er tegelijkertijd boosheid en kritiek kan zijn op de veroorzaker (b.v als deze de telefoon belangrijker vond dan de weg).
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Mara »

Ik vind het terecht dat er belasting moet worden afgedragen, daar klaag ik niet over.
Wel dat de druk op de onderste kant van de samenleving hoger is dan op de rijke bovenkant.
De bovenkant betaalt wel belasting, maar geld maakt toch nog steeds geld.
De economen zeggen vrijwel eensgezind dat de Nederlander op macroniveau niet evenredig meer is gaan verdienen.
Nederland in totaal opzicht is een welvarend land, maar het is zeker niet gelijk verdeeld.
Bij Pauw zaten een viertal mensen die werk hadden, maar in de armoede bleven, omdat hun toeslagen moesten terugbetaald. Over het gehele jaar, dus ook over de maanden dat ze bijstand of ww ontvingen.
Een alleenstaande moeder verdient 800 euro per maand, als ze thuis blijft en een uitkering krijgt, heeft ze meer inkomsten, omdat ze dan toeslagen erbij krijgt, die ze nu niet krijgt.
Een verkeersregelaar werkt in bepaalde periodes 12 uur per dag, maar er zijn ook maanden dat hij geen of nauwelijks werk heeft.
Hij vindt het terecht dat hij geen toeslag krijgt in de tijd dat hij werkt, maar komt er nooit uit omdat hij zijn ontvangen bedrag over het gehele jaar moet terugbetalen. Dus sparen lukt dan echt niet.
Henk Nijboer zat ook aan tafel en bevestigde dat hij dit keer op keer ter discussie stelde. (ook het feit dat Shell geen winstbelasting hoeft te betalen, is bij velen een grote ergernis).

Ergo, de lasten lijken verkeerd verdeeld te worden. AOWers gaan er niet op vooruit, terwijl dit wel beloofd is.
Als je twee tientjes meer krijgt, geef je het aan de andere kant nog harder uit aan de stijgende energielasten en kosten voor dagelijkse behoeftes.
Ik had een bedragje geërfd, de erflater heeft altijd keurig belasting afgedragen, zuinig geleefd, verdeelde zijn geld en wij moesten daar ook nog eens 30% van afdragen. Dat is best zuur. In feite is daar dus nu tweemaal belasting over betaald.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door liz boer »

Wim Anker schreef:
liz boer schreef:Wij hebben heel veel medische kosten, er zijn maanden waar we alles kunnen betalen, maar niets over houden. Net als de Israelieten in de woestijn.
Ik doe vrijwilligerswerk in een kringloop in samenwerking met de Ontmoeting, dan hou ik op met klagen... zoveel worsteling om het hoofd boven water te houden, psychisch, lichamelijk en financieel... hoewel ikzelf ook nogal wat mankeer en mijn man idem kan ik dankbaar zijn voor zoveel dingen... we kunnen alles betalen... we hebben een warm huis, een netwerk van mensen, goede maaltijden, goede zorg... nog veel meer...
Ik zag op het nieuws iemand, bij die gele hesjes toestand, die een microfoon voor zijn neus kreeg, daar kwam alleen wat onzin en boegeroep uit... iets in de trant van ' ja er blijft straks niets meer over voor ons'
Ik heb dit soort kreten al zo vaak gehoord...
Ondanks alle armoede, die er zeker is, hebben we het heel goed in Nederland. Ik ben er dankbaar voor!
De protesten gaan erover dat het beleid problemen veroorzaakt en de burger erop achteruit gaat.
Een christen die dankbaar is voor alles wat de Heere nog geeft kan (terechte) kritiek hebben op een regering die de burger in de kou last staan.

Net zoals iemand God kan danken als het leven is gespaard bij een aanrijding terwijl er tegelijkertijd boosheid en kritiek kan zijn op de veroorzaker (b.v als deze de telefoon belangrijker vond dan de weg).
Ik hoor deze geluiden al van kinds af aan
Ieder kabinet wordt afgebrand
Hetgene wat te verwijten valt is dat ze met de Bijbel dicht regeren...


Als we straks met oud en nieuw zien wat er de lucht in geblazen wordt...
Als je ziet hoeveel eten er weggegooit wordt door de particulier, goede spullen naast de vuilnisbak, nu nog steeds... en maar klagen over het beleid en maar profiteren van de welvaart...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door TSD »

liz boer schreef: Als we straks met oud en nieuw zien wat er de lucht in geblazen wordt...
Als je ziet hoeveel eten er weggegooit wordt door de particulier, goede spullen naast de vuilnisbak, nu nog steeds... en maar klagen over het beleid en maar profiteren van de welvaart...
Ik vind dit gewoon lekker makkelijk schieten en iedereen over één kam scheren. Feitelijk verwijt je dit nu Wim Anker en Zeeuw ook.

Ik ben het met Wim eens dat je echt niet pas wanneer je zelf niet meer rond kan komen iets mag vinden van beleidskeuzes die in ons land gemaakt worden. Beleidskeuzes die in mijn ogen teveel gebaseerd zijn op 'wat krijgen we het makkelijkste er doorheen bij de bevolking' en 'wat kost de minste stemmen' en niet zozeer wat goed is.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef:ook het feit dat Shell geen winstbelasting hoeft te betalen, is bij velen een grote ergernis
Dat is natuurlijk flauwekul. Ook Shell betaalt gewoon belasting en houdt zich keurig aan belastingwetgeving.

Hier een fragment uit het radioprogramma dr. Kelder en co. Luister dat maar eens na.
Zeeuw
Berichten: 11604
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Mara schreef:ook het feit dat Shell geen winstbelasting hoeft te betalen, is bij velen een grote ergernis
Dat is natuurlijk flauwekul. Ook Shell betaalt gewoon belasting en houdt zich keurig aan belastingwetgeving.

Hier een fragment uit het radioprogramma dr. Kelder en co. Luister dat maar eens na.
Jij weet net zo goed als ik dat Nederland echt niet zo enorm in trek is bij multinationals vanwege ons lekkere weer hè..
Zeeuw
Berichten: 11604
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Zeeuw »

liz boer schreef:
Ik hoor deze geluiden al van kinds af aan
Ieder kabinet wordt afgebrand
Hetgene wat te verwijten valt is dat ze met de Bijbel dicht regeren...


Als we straks met oud en nieuw zien wat er de lucht in geblazen wordt...
Als je ziet hoeveel eten er weggegooit wordt door de particulier, goede spullen naast de vuilnisbak, nu nog steeds... en maar klagen over het beleid en maar profiteren van de welvaart...
Ik begrijp je punt best Liz. Ik wil ook niet ondankbaar klinken. Ik heb wel gezegd dat de druk op Jan 2x modaal, zonder allerhande toeslagen, best begint op te lopen. Zeker wanneer je Jan + Monique 2x modaal vanwege 2 salarissen bent, net afgestudeerd en graag een huisje wil kopen en een gezinnetje wil stichten. Dat gaat dus bijna niet meer.
Uiteraard is het allemaal relatief, klagen sommigen erg veel en maken (bv met vuurwerk) foute keuzes. Maar dat neemt die basisonrust niet weg.
Ik merk bv met de discussie over ‘van het gas af’, dat het steeds duidelijker lijkt te worden dat we dat als burger, net als alle overheidsuitgaven, gewoon keihard zelf gaan betalen. Als dan de landen om ons heen totaal andere maatregelen nemen, kan ik moeilijk de logica van dat soort peperdure beslissingen zien.

En geloof me, ik ben geen kabinetafbrander.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef: Jij weet net zo goed als ik dat Nederland echt niet zo enorm in trek is bij multinationals vanwege ons lekkere weer hè..
Dat je niet inhoudelijk kunt reageren vanwege de complexiteit van de materie - belastingwetgeving - zij je vergeven (niet dat ik het wel zou kunnen duiden overigens). Maar om dan maar een populistische uitspraak te doen, is weer het andere uiterste.

Als Shell de belastingwetgeving in Nederland zou overtreden, dan zou Shell al lang aangeklaagd zijn wegens overtreding van de wet. En bij mijn weten staat Shell niet in het beklaagdenbankje voor overtreden van belastingwetgeving.

De conclusie kan dan enkel zijn dat Shell zich houdt aan de wet, die door onze vertegenwoordigers in het parlement is goedgekeurd.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef: Ik merk bv met de discussie over ‘van het gas af’, dat het steeds duidelijker lijkt te worden dat we dat als burger, net als alle overheidsuitgaven, gewoon keihard zelf gaan betalen. Als dan de landen om ons heen totaal andere maatregelen nemen, kan ik moeilijk de logica van dat soort peperdure beslissingen zien.
Ook als de overheid e.e.a. zou subsidiëren dan betalen wet het als burger nog steeds zelf. Als burger zitten we niet aan de tafels van het Klimaatakkoord. En wie niet aan tafel zit, die betaalt.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Posthoorn »

Ambtenaar schreef:De conclusie kan dan enkel zijn dat Shell zich houdt aan de wet, die door onze vertegenwoordigers in het parlement is goedgekeurd.
Precies, en dáár is de kritiek dus op gericht. Op de overheid dus, hè, die dat mogelijk maakt.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef: Ik merk bv met de discussie over ‘van het gas af’, dat het steeds duidelijker lijkt te worden dat we dat als burger, net als alle overheidsuitgaven, gewoon keihard zelf gaan betalen. Als dan de landen om ons heen totaal andere maatregelen nemen, kan ik moeilijk de logica van dat soort peperdure beslissingen zien.
Voorlopig is al onderzocht dat een warmtepomp geen optie is voor een ouder huis zoals het onze.
Ook maken ze veel lawaai, lijkt me ook niet fijn in een woonwijk.
Mensen die zo'n dingen al hebben, klagen over het verbruik dat het ding maakt. De elektriciteitsrekening valt veel hoger uit.
Mijn gaskookplaat gaat een beetje kraken, ik denk erover om op inductie over te gaan.
Maar dat betekent wel een aanpassing in de meterkast (volgens de buren ong. 800-1000 euro) en andere pannen moeten aanschaffen.
En niets kookt zo prettig als op gas.
Kijk maar in de professionele keukens.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9820
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door merel »

TSD schreef:
liz boer schreef: Als we straks met oud en nieuw zien wat er de lucht in geblazen wordt...
Als je ziet hoeveel eten er weggegooit wordt door de particulier, goede spullen naast de vuilnisbak, nu nog steeds... en maar klagen over het beleid en maar profiteren van de welvaart...
Ik vind dit gewoon lekker makkelijk schieten en iedereen over één kam scheren. Feitelijk verwijt je dit nu Wim Anker en Zeeuw ook.

Ik ben het met Wim eens dat je echt niet pas wanneer je zelf niet meer rond kan komen iets mag vinden van beleidskeuzes die in ons land gemaakt worden. Beleidskeuzes die in mijn ogen teveel gebaseerd zijn op 'wat krijgen we het makkelijkste er doorheen bij de bevolking' en 'wat kost de minste stemmen' en niet zozeer wat goed is.
Toch heeft Liz wel een punt. Natuurlijk hebben bepaalde mensen het niet breed, en er zijn altijd mensen die net tussen wal en schip vallen. ik zie echter ook om mij heen dat men toch ook wel vindt dat iedereen ( ook bijstandsgerechtigden) elk jaar minimaal 1 keer op vakantie moet en ook in veel ( armere) gezinnen hebben ze een duur telefoon abonnement en juist daar wordt fors gerookt en veel eten afgehaald.

En als je twee keer modaal verdient, kan je makkelijk in de particuliere sector gaan huren of genoegen nemen met wat kleiners ( of tweede hands meubels). Waarom moet alles nieuw en duur?

Ik denk dat wij ( als christen en ook vaak ouder van kinderen) onze kinderen ook moeten leren dat je geld maar 1 keer kan uitgeven en dat het niet draait om wat wij hier in dit leven ontvangen.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Ambtenaar »

Posthoorn schreef:Precies, en dáár is de kritiek dus op gericht. Op de overheid dus, hè, die dat mogelijk maakt.
Het is nogal gemakkelijk om zonder kennis van de materie te roepen dat Shell belasting moet betalen.
Zeeuw
Berichten: 11604
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef: Jij weet net zo goed als ik dat Nederland echt niet zo enorm in trek is bij multinationals vanwege ons lekkere weer hè..
Dat je niet inhoudelijk kunt reageren vanwege de complexiteit van de materie - belastingwetgeving - zij je vergeven (niet dat ik het wel zou kunnen duiden overigens). Maar om dan maar een populistische uitspraak te doen, is weer het andere uiterste.

Als Shell de belastingwetgeving in Nederland zou overtreden, dan zou Shell al lang aangeklaagd zijn wegens overtreding van de wet. En bij mijn weten staat Shell niet in het beklaagdenbankje voor overtreden van belastingwetgeving.

De conclusie kan dan enkel zijn dat Shell zich houdt aan de wet, die door onze vertegenwoordigers in het parlement is goedgekeurd.
Dat laatste ontken ik toch niet? Ik zeg alleen dat ons land zeer in trek is bij internationale concerns vanwege ons soepel belastingregime. Beetje flauw om het populistisch te noemen. Het is nl internationaal bekend en ik overdreef niets. Concerns kunnen afspraken maken met onze belastingdienst over interne doorbelastingen etc. Hierdoor komt de winst vaak (kunstmatig) laag uit, zodat de betaalde belasting gering is.

Overigens ben je iets te positief in je gedachten over het netjes aan de regels houden van internationale concerns.
Zo is bv de IKEA holding in Nederland gevestigd als stichting. Een stichting met een waarde van 28 miljard. Dit kan wellicht wettechnisch, maar is gewoon een gedrocht om belasting te ontwijken. Dat is iets anders dan ontduiken.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Stichti ... Foundation

Een hele interessante aanrader is het boekje Economix. Een graphic novel over de wereld-(en USA)economie.

Leeswaardig:
https://www.nrc.nl/nieuws/2014/06/11/ho ... d-a1501400
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 07 dec 2018, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie