Gele-hesjes protesten

Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Mannetje »

Zeeuw schreef:Eerste bericht in de krant vandaag: ‘netto loon stijgt, koopkracht niet’. Ik heb het u gezegd.
Trek je nu ook een geel hesje aan?
-
Zeeuw
Berichten: 11545
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Zeeuw »

Mannetje schreef:
Zeeuw schreef:Eerste bericht in de krant vandaag: ‘netto loon stijgt, koopkracht niet’. Ik heb het u gezegd.
Trek je nu ook een geel hesje aan?
Knap, zo een sterke, inhoudelijke reactie. Lang over moeten denken?
Zeeuw
Berichten: 11545
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Herman schreef:Je kunt als schilder prima uit dienst gaan en dan tegen 30 of 35 euro per uur je eigen zzp gebeuren opzetten. Dan verdien je (onder de huidige omstandigheden) opeens substantieel veel meer dan in loondienst. Zojuist heb ik een prognose gemaakt met een inkomen van € 70.000 voor een 21 jarige (!).
Ik weet niet of die 70K (geen omzet toch, maar inkomen?!) bij een uurloon van 35 hoort, maar dan moet hij heel weinig kosten hebben, en echt de hele week alleen maar aan het kwasten zijn, nooit ziek zijn en geen vakantie houden... Dat lijkt me echt niet realistisch.
Ik kan me niet anders voorstellen dan dat een zzp-er zich met 35 euro rijk rekent, maar het niet wordt.
Volgens mij ook ja. Netto is dat behoorlijk weinig denk ik. De mannen in de bouw verdienen vaak veel door de vele uren die ze werken en het bijbeunen.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Herman »

eilander schreef:Ik weet niet of die 70K (geen omzet toch, maar inkomen?!) bij een uurloon van 35 hoort, maar dan moet hij heel weinig kosten hebben, en echt de hele week alleen maar aan het kwasten zijn, nooit ziek zijn en geen vakantie houden... Dat lijkt me echt niet realistisch.
Ik kan me niet anders voorstellen dan dat een zzp-er zich met 35 euro rijk rekent, maar het niet wordt.
In dit voorbeeld is de inspanning er ook naar (55 uur p/w). Scherp opgemerkt.
Zeeuw
Berichten: 11545
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
eilander schreef:Ik weet niet of die 70K (geen omzet toch, maar inkomen?!) bij een uurloon van 35 hoort, maar dan moet hij heel weinig kosten hebben, en echt de hele week alleen maar aan het kwasten zijn, nooit ziek zijn en geen vakantie houden... Dat lijkt me echt niet realistisch.
Ik kan me niet anders voorstellen dan dat een zzp-er zich met 35 euro rijk rekent, maar het niet wordt.
In dit voorbeeld is de inspanning er ook naar (55 uur p/w). Scherp opgemerkt.
70k/35 per uur/55 uur p/w zijn weinig werkweken toch? Wat is die 70k nu? Omzet? Netto na hoop aftrek van pensioen en aov?
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef:
Herman schreef:
eilander schreef:Ik weet niet of die 70K (geen omzet toch, maar inkomen?!) bij een uurloon van 35 hoort, maar dan moet hij heel weinig kosten hebben, en echt de hele week alleen maar aan het kwasten zijn, nooit ziek zijn en geen vakantie houden... Dat lijkt me echt niet realistisch.
Ik kan me niet anders voorstellen dan dat een zzp-er zich met 35 euro rijk rekent, maar het niet wordt.
In dit voorbeeld is de inspanning er ook naar (55 uur p/w). Scherp opgemerkt.
70k/35 per uur/55 uur p/w zijn weinig werkweken toch? Wat is die 70k nu? Omzet? Netto na hoop aftrek van pensioen en aov?
Inkomen. Dus dat is niet na aftrek van pensioen en aov. Dat hoef je op je 21e (inwonend bij je ouders) natuurlijk volstrekt niet op orde te hebben. Of het kost niets.
Zeeuw
Berichten: 11545
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Zeeuw schreef:
Herman schreef:
eilander schreef:Ik weet niet of die 70K (geen omzet toch, maar inkomen?!) bij een uurloon van 35 hoort, maar dan moet hij heel weinig kosten hebben, en echt de hele week alleen maar aan het kwasten zijn, nooit ziek zijn en geen vakantie houden... Dat lijkt me echt niet realistisch.
Ik kan me niet anders voorstellen dan dat een zzp-er zich met 35 euro rijk rekent, maar het niet wordt.
In dit voorbeeld is de inspanning er ook naar (55 uur p/w). Scherp opgemerkt.
70k/35 per uur/55 uur p/w zijn weinig werkweken toch? Wat is die 70k nu? Omzet? Netto na hoop aftrek van pensioen en aov?
Inkomen. Dus dat is niet na aftrek van pensioen en aov. Dat hoef je op je 21e (inwonend bij je ouders) natuurlijk volstrekt niet op orde te hebben. Of het kost niets.
Ok. Dus zijn het toch de vele uren die gemaakt worden voor het goede inkomen.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef:Ok. Dus zijn het toch de vele uren die gemaakt worden voor het goede inkomen.
Het ondernemerschap zorgt ervoor dat je de tarieven kunt oprekken. De calculatietarieven liggen momenteel een tientje hoger, dus als je dat verschil als zzp'er via aanneming van werk naar jezelf toe kan rekenen, dan zit je gebeiteld.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Wim Anker »

Herman schreef:
Zeeuw schreef:Ok. Dus zijn het toch de vele uren die gemaakt worden voor het goede inkomen.
Het ondernemerschap zorgt ervoor dat je de tarieven kunt oprekken. De calculatietarieven liggen momenteel een tientje hoger, dus als je dat verschil als zzp'er via aanneming van werk naar jezelf toe kan rekenen, dan zit je gebeiteld.
Natuurlijk. Vooral lekker maken die jonge kereltjes. Je zal maar zo’n accountant hebben zeg.
Straks zijn ze 52 en niet meer in de kracht van het leven en dan zijn de kosten hoog (in hun gezin) en worden ze ingeruild voor anderen zodat er amper meer verdiend wordt. Dan kan de maatschappij opdraaien voor kosten.
Want ze kunnen niets anders.
Bah.

Het bevestigd het beeld wat ik heb van de beroepsgroep. De goede niet te na gesproken.
55 facturabele uren per week! In de voorberekening! Dan ben je dus minimaal 12 uur per dag aan het werk!
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Herman »

Wim Anker schreef:Natuurlijk. Vooral lekker maken die jonge kereltjes. Je zal maar zo’n accountant hebben zeg.
Straks zijn ze 52 en niet meer in de kracht van het leven en dan zijn de kosten hoog (in hun gezin) en worden ze ingeruild voor anderen zodat er amper meer verdiend wordt. Dan kan de maatschappij opdraaien voor kosten.
Want ze kunnen niets anders.
Bah.

Het bevestigd het beeld wat ik heb van de beroepsgroep. De goede niet te na gesproken.
55 facturabele uren per week! In de voorberekening! Dan ben je dus minimaal 12 uur per dag aan het werk!
- Als deze man 52 is, heeft hij 10 man voor zich werken en draagt hij de onderneming over aan anderen.
- Als deze man de komende 5 jaar zijn geld spaart en een huis koopt, heeft hij geen hypotheek en dus de rest van zijn leven een voordeel dat verbleekt bij de zogenaamde hoge kosten van levensonderhoud.

Overigens signaleer je een terecht punt, maar dat is zeker niet universeel toepasbaar.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Mannetje »

Zeeuw schreef:
Mannetje schreef:
Zeeuw schreef:Eerste bericht in de krant vandaag: ‘netto loon stijgt, koopkracht niet’. Ik heb het u gezegd.
Trek je nu ook een geel hesje aan?
Knap, zo een sterke, inhoudelijke reactie. Lang over moeten denken?
Niet langer dan jij over jouw bericht. ;)
-
Hendrien
Berichten: 1327
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Hendrien »

Wim Anker schreef:
Herman schreef:
Zeeuw schreef:Ok. Dus zijn het toch de vele uren die gemaakt worden voor het goede inkomen.
Het ondernemerschap zorgt ervoor dat je de tarieven kunt oprekken. De calculatietarieven liggen momenteel een tientje hoger, dus als je dat verschil als zzp'er via aanneming van werk naar jezelf toe kan rekenen, dan zit je gebeiteld.
Natuurlijk. Vooral lekker maken die jonge kereltjes. Je zal maar zo’n accountant hebben zeg.
Straks zijn ze 52 en niet meer in de kracht van het leven en dan zijn de kosten hoog (in hun gezin) en worden ze ingeruild voor anderen zodat er amper meer verdiend wordt. Dan kan de maatschappij opdraaien voor kosten.
Want ze kunnen niets anders.
Bah.

Het bevestigd het beeld wat ik heb van de beroepsgroep. De goede niet te na gesproken.
55 facturabele uren per week! In de voorberekening! Dan ben je dus minimaal 12 uur per dag aan het werk!
12 uur per dag werken, dat is wel heel veel. Dan moet je ook nog offertes maken! En je administratie bijhouden. Ik ben het helemaal eens met bovenstaande reactie. Een accountant moet hier niet in mee gaan.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Mannetje »

Wat betreft die jonge gasten die veel uren maken: Wie doet de administratie? In mijn omgeving heb ik gezien dat ZZP mooi klinkt, maar ook vaardigheden vraagt die veel vakmensen niet hebben. Klantcontact, omgaan met klachten, ICT problemen, enz. De tijd die daar in zit valt verhoudingsgewijs mee, maar het zijn wel de energievreters. Om over de kunst van het nee zeggen maar te zwijgen.
-
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Wim Anker »

Herman schreef:
Wim Anker schreef:Natuurlijk. Vooral lekker maken die jonge kereltjes. Je zal maar zo’n accountant hebben zeg.
Straks zijn ze 52 en niet meer in de kracht van het leven en dan zijn de kosten hoog (in hun gezin) en worden ze ingeruild voor anderen zodat er amper meer verdiend wordt. Dan kan de maatschappij opdraaien voor kosten.
Want ze kunnen niets anders.
Bah.

Het bevestigd het beeld wat ik heb van de beroepsgroep. De goede niet te na gesproken.
55 facturabele uren per week! In de voorberekening! Dan ben je dus minimaal 12 uur per dag aan het werk!
- Als deze man 52 is, heeft hij 10 man voor zich werken en draagt hij de onderneming over aan anderen.
Zo. Profeet geworden?
Als deze man daartoe in staat is zou hij nu al wel zo slim zijn om geen advies aan een accountant te vragen. Dan weet hij zelf wel hoe het zit......……...……..
Herman schreef:- Als deze man de komende 5 jaar zijn geld spaart en een huis koopt, heeft hij geen hypotheek en dus de rest van zijn leven een voordeel dat verbleekt bij de zogenaamde hoge kosten van levensonderhoud.
Mischien klopt dat. De ervaring leert dat het - helaas - meestal heel anders gaat. En dat komt mede door dwaze adviezen die worden geleverd door accountants die vooral uit zijn op eigen gewin en daarom de zaken veel rooskleuriger voorspiegelen dan ze zijn.
Herman schreef:Overigens signaleer je een terecht punt, maar dat is zeker niet universeel toepasbaar.
Grosso modo wel.

p.s. Wat is eingelijk de factuurprijs van jouw "advies" aan deze 21 jarige? Dan ben je, op die leeftijd, vaak nog naief genoeg om gewoon te betalen? Tenslotte is je net vertelt dat het er makkelijk afkan!
Er zijn sites die aangeven wat zzp'ers verdienen bij welke tarieven, wat redelijke normen zijn voor uren die wel gewerkt worden maar niet betaalt (administratie, aquisitie, cursussen etc. etc.), wat er aan "overhead" kosten moet worden berekend (omzet is ongeveer anderhalf keer het inkomen als alle kosten eraf zijn enz. enz.). Maar deze accountant vertelt deze 21e jarige tegen een fors tarief natuurlijk dat dat allemaal onzin is. Een uurtarief van EUR 35,- als ZZP'er levert, bij hard werken, bij 2000 facturabele uren in een jaar (dat moet er dus minimaal 50 a 60 uren per week gewerkt worden) een inkomen op van zo'n 50k. Met de verwachting dat dat de komende 30 jaar niet hoger wordt.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 04 jan 2019, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Herman »

Wim Anker schreef: Maar deze accountant vertelt deze 21e jarige tegen een fors tarief natuurlijk dat dat allemaal onzin is.
Je hele post staat bol van de rariteiten. Dus ik ga er niet op in. Heb jij dat gesprek gevoerd of ik?
Plaats reactie