Gele-hesjes protesten

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Bezorgd »

Boertje schreef:Dat meen je toch niet? Rutte heeft zelf ooit gezegd dat hij geen visie heeft. En dat heeft hij ook niet, Ik heb zelf in mijn vakgebied veel te maken met het bestuurlijk besluitvormingsproces van de rijksoverheid. Geen daadkracht en geen visie. Een paar voorbeelden: waar gaan we heen met de zorg, woningbouw, defensie, pensioenen, europa, nieuw belastingstelsel, onderwijs, milieu etc etc.

En dan heb ik het nog niet eens over het mede kapotbezuinigen van lokale voorzieningen (ik werk bij een gemeente dus ik ben goed ingevoerd) en wat dacht je van defensie?

Je zal zo'n tot op het bot verdeeld land moeten leiden. Ik vind dat hij het ondanks alles nog netjes doet en daarom respect verdient.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Wandelende »

Boertje schreef:Dat meen je toch niet?
Dat meen ik wel. Van harte zelfs. ;)
Rutte heeft zelf ooit gezegd dat hij geen visie heeft.
Dat staat toch los van het respect hebben voor iemand?
Al je argumenten gaan over het inhoudelijk eens of oneens zijn of zijn daar naar toe te leiden. Mijn eerste insteek was dat het een grondhouding van een christen dient te zijn om respect te hebben voor allen die over u gesteld zijn. Of heb jij dat niet?
Boertje schreef:Dat meen je toch niet? Rutte heeft zelf ooit gezegd dat hij geen visie heeft. En dat heeft hij ook niet, Ik heb zelf in mijn vakgebied veel te maken met het bestuurlijk besluitvormingsproces van de rijksoverheid. Geen daadkracht en geen visie. Een paar voorbeelden: waar gaan we heen met de zorg, woningbouw, defensie, pensioenen, europa, nieuw belastingstelsel, onderwijs, milieu etc etc.

En dan heb ik het nog niet eens over het mede kapotbezuinigen van lokale voorzieningen (ik werk bij een gemeente dus ik ben goed ingevoerd) en wat dacht je van defensie?
Het vorige kabinet VVD-PvdA heeft anders aardig aan de weg getimmerd. Inhoudelijk was ik het lang niet altijd met de besluiten eens, maar je kan moeilijk zeggen dat daar niets is bereikt. Je moet resultaten altijd in verhouding zien met de startsituatie en de tussenliggende omstandigheden waarin besluiten tot stand zijn gekomen.
Dan ben ik inhoudelijk van mening dat onze minister-president een hele dikke, dikke voldoende behoort te krijgen.
(~)
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Terri »

Wandelende schreef:
Boertje schreef:Heb jij dan respect voor hem?
Zeker! Het lijkt mij dat een christen niet anders past dan respect te hebben voor allen die over u gesteld zijn.

Tevens heb ik respect voor de wijze waarop hij reeds een heel aantal jaren ons land leidt en de diverse (zeer grote) meningsverschillen in de verschillende kabinetten op een formidabele wijze weet te verbinden. Ik ben van mening dat Nederland in z'n handjes mag knijpen met zo'n regeringsleider in vergelijking met vrijwel alle andere Europese leiders.

Dat wil niet zeggen dat ik inhoudelijk altijd blij ben met deze minister-president, zijn partij en het beleid van zijn kabinetten. Op sommige punten ben ik ook ongerust wat hij en zijn kabinetten uitvoeren.
Eens! Goed om dat zo te verwoorden, w.b. regering en koningshuis zijn wij een stabiel land.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Boertje »

Maar wat hebben we dan voor moois aan hem te danken?
Praat eens met deskundigen in financiën, defensie, lokaal bestuur, provincie etc. En je gaat Rutte ineens heel anders zien.
Laatst gewijzigd door Boertje op 08 mei 2019, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Wandelende »

Boertje schreef:Maar wat hebben we dan voor moois aan hem te danken, een selectie: (...)


Wederom ga je direct op de inhoudelijke tour en ga je niet in op een kernpunt waaruit ik vertrok.

Ben jij van mening dat je als christen respect moet hebben voor allen die over je gesteld zijn en dus ook onze minister-president?
Lijkt mij best een wezenlijk vertrekpunt namelijk.
(~)
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Boertje »

Rutte dient duidelijk de mammon en het eigen ik. Mede door hem wordt de zondag te grabbel gegooid, de homo op een podium gezet, de christen als iets wat je maar thuis moet beoefenen gezien, de naaste verwaarloosd. En dan moet ik respect hebben voor iemand die glashard liegt als het hem uitkomt. Nee.
Kijk voor Seegers en van der Staaij heb ik respect. Die bedrijven politiek vanuit de Bijbel.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Wandelende »

Boertje schreef:Rutte dient duidelijk de mammon en het eigen ik. Mede door hem wordt de zondag te grabbel gegooid, de homo op een podium gezet, de christen als iets wat je maar thuis moet beoefenen gezien, de naaste verwaarloosd. En dan moet ik respect hebben voor iemand die glashard liegt als het hem uitkomt. Nee.
Kijk voor Seegers en van der Staaij heb ik respect. Die bedrijven politiek vanuit de Bijbel.
Oké, helder.
Ik kan zo'n uitspraak niet anders dan onbijbels noemen.
(~)
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Boertje »

Prima de waarheid dienen, geen leugens verspreiden, opkomen voor de naaste, opkomen voor de zwakken etc, zijn ook Bijbelse geboden. Helaas is van het huidige kabinet alleen de CU die dit ook zoveel mogelijk in haar handelen betrekt. Seegers respecteer ik. Als Rutte dit meeneemt in zijn doen en laten zal ik hem zeker respecteren.

Ik denk even aan de verdorvenheid van de koningen van Israel. Had jouw redenatie volgend Jeremia of Ezechiel daar ook niets over mogen zeggen....
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Wandelende »

Boertje schreef:Prima de waarheid dienen, geen leugens verspreiden, opkomen voor de naaste, opkomen voor de zwakken etc, zijn ook Bijbelse geboden. Helaas is van het huidige kabinet alleen de CU die dit ook zoveel mogelijk in haar handelen betrekt. Seegers respecteer ik. Als Rutte dit meeneemt in zijn doen en laten zal ik hem zeker respecteren.
Op de positie en handelswijze van de CU valt anders ook genoeg af te dingen, maar dat ter zijde. Ik heb bewondering voor hen dat zij in zo'n kabinet al zoekend proberen het beste naar voren te brengen.
Ik denk even aan de verdorvenheid van de koningen van Israel. Had jouw redenatie volgend Jeremia of Ezechiel daar ook niets over mogen zeggen....
Dat is totaal iets anders. Allereerst hadden Jeremia en Ezechiël Gods boodschap bij zich en spraken dus vanuit het mandaat van God Zelf. Ten tweede spraken zij altijd over de handelswijzen van de koningen van Israël, die namelijk indruisten tegen Gods geboden. Ten derde lees ik nergens een oproep van Jeremia en Ezechiël die gezagsondermijnend aan de overheid zou werken.

De overheid, en dus ook Rutte, wordt niet voor niets Gods dienares genoemd. Daarom mag een christen zéker inhoudelijk kritiek hebben, zelfs stevig ook. De kabinetten Rutte (en ook eerdere kabinetten) hebben veel onbijbelse zaken doorgevoerd, die rechtstreeks ingaan tegen God en Zijn Woord. Daar mag je stevig afstand van nemen, moet zelfs.

Dat staat echter los van het hebben van respect voor Rutte als gezagsdrager.
(~)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door DDD »

Misschien is het een idee als alle gespreksdeelnemers definiëren wat zij verstaan onder 'respect hebben'.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Wandelende »

DDD schreef:Misschien is het een idee als alle gespreksdeelnemers definiëren wat zij verstaan onder 'respect hebben'.
In de lijn van eerbied en ontzag voor gezagsdragers. Los van eventuele inhoudelijke verschillen of fundamentele bezwaren. Deze definitie kwam tussen de regels toch best duidelijk naar voren in mijn posts.
(~)
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Boertje »

Voor mij is niet dat ik geen respect heb voor het ambt of de overheid. Integendeel, ik zit zelf bij de overheid. Maar het gaat mij om de invulling daarvan, dus om de persoon Rutte. Rutte zou namens God het land moeten dienen, dit met respect vooral de naaste en de kleine. Voorts wordt op diverse manieren nogal losjes omgesprongen met diverse zaken die ingaan tegen zaken waarvan wij zeggen dat is niet wat in de Bijbel staat. Abortus, zorg voor ouderen, zwakken, zondagsrust, etc. En daar gaat het mis, hij ziet die naaste niet staan maar wel de mammon (lees groot geld). En daar heb ik dus geen respect voor. Ben ik zo duidelijk genoeg?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Zita »

Boertje schreef:Voor mij is niet dat ik geen respect heb voor het ambt of de overheid. Integendeel, ik zit zelf bij de overheid. Maar het gaat mij om de invulling daarvan, dus om de persoon Rutte. Rutte zou namens God het land moeten dienen, dit met respect vooral de naaste en de kleine. Voorts wordt op diverse manieren nogal losjes omgesprongen met diverse zaken die ingaan tegen zaken waarvan wij zeggen dat is niet wat in de Bijbel staat. Abortus, zorg voor ouderen, zwakken, zondagsrust, etc. En daar gaat het mis, hij ziet die naaste niet staan maar wel de mammon (lees groot geld). En daar heb ik dus geen respect voor. Ben ik zo duidelijk genoeg?
Toch denk ik dat Mark Rutte er zelf van overtuigd is dat hij met zijn beleid het goede voor Nederland als geheel bevordert. Het mammon-argument vind ik wat makkelijk: ik zie namelijk niet wat Rutte zelf ij financieel opzicht voor voordeel heeft. Bovendien had hij - als geld zijn enige drijfveer was geweest - helemaal niet in de politiek gegaan, maar was hij in het bedrijfsleven gebleven.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Mara »

Boertje schreef: Kijk voor Seegers en van der Staaij heb ik respect. Die bedrijven politiek vanuit de Bijbel.
Rutte leeft niet vanuit de Bijbel dus kun je hem ook niet aanrekenen dat hij dat niet in de praktijk laat zien.
Hij komt wel voor christenen op als dat gevraagd wordt.

In gesprek met EO-presentator Tijs van den Brink komt Rutte op voor de Joods-christelijke wortels van Nederland. “Die hebben Nederland de Verlichting en de scheiding van kerk en staat gebracht. Daar moeten we zuinig op zijn.” Rutte begrijpt dan ook dat mensen bang zijn om die cultuur te laten ondersneeuwen door nieuwe culturen die ons land binnen komen. Ook al zijn dat ‘maar’ symbolische uitingen.
https://visie.eo.nl/2017/02/mark-rutte- ... thuislaten
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Wandelende »

Boertje schreef:Voor mij (...) duidelijk genoeg?
Lezenswaardig artikel: https://www.rd.nl/opinie/commentaar/gel ... -1.1566819
(~)
Plaats reactie