Gele-hesjes protesten

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Lilian1975 »

Zeeuw schreef:
Lilian1975 schreef:
Zeeuw schreef:
Lilian1975 schreef:
En ik denk als er meer besef was van deze stille armoede, een diaconie niet gaat zitten wachten tot mensen zelf aankloppen. Wanneer er mensen in een diaconie zouden zitten die zelf ervaren hebben niet rond te kunnen komen zal er eerder oog voor zijn. Lijkt mij.
Ik ben het grotendeels met je eens. Toch vind ik het niet helemaal logisch dat iemand de stap naar de diaconie niet zet. Natuurlijk, die zou dit moeten regelen/weten, maar men weet niet altijd alles. En mensen kunnen ook de schijn ophouden. Ik snap de schaamte. Maar toch, je bent uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor het al dan niet inschakelen van hulpbronnen. Wel het verhaal in de krant, niet een belletje naar een diaken. Dat schuurt echt bij mij. Misschien staat er nu ergens een diaken knalrood van schaamte te zijn, terwijl die graag wilde helpen.
De diaconie kan niet alles ruiken. Maar wel misschien bedenken wat zijn de risicovolle situaties. En af en toe de vinger aan de pols houden. Iedereen kan bedenken dat als een bedrijf failliet is, mensen in de schuldsanering terechtkomen. Of een weduwe met 12 kinderen, man al een poos ziek dus geen inkomsten de financiële situatie wel eens wat (te) krap kan zijn. En ik hoor al jaren. Ja die schaamte he?
Als we dan weten dat die schaamte er is, moeten we daar als kerk ook naar handelen. Door te handelen en niet af te wachten tot mensen hun schaamte overwonnen hebben.

Overigens is de naam van de weduwe gefingeerd... dus ze staat niet met naam en toenaam in de krant
Dat eerste klopt. De kerk heeft zeker deze verantwoordelijkheid. En ik hoop dat ze deze op de juiste wijze invult. Dat is iig wel mijn ervaring met diaconaat.
Maar dat neemt de persoonlijke niet weg. Ik hou er niet van als mensen, dan niet met naam en toenaam, wel in de krant naar de kerk wijzen, maar niet even de telefoon kunnen pakken.
Ik begrijp het wel. Als je je schaamt is het erg lastig om hulp tevragen aan mensen die je kent, je iedere week tegenkomt. En is het makkelijker om dat anoniem te doen. Waardoor de hulproep naar buiten komt. Alleen het trieste is dat dat niet het effect heeft dat ze nu concreet hulp krijgt. Het feit dat dit voorkomt geeft aan dat niet alle diaconieën hun blik hierop scherp hebben. En dat komt omdat vanuit een rijke situatie vaak geen ervaring is in waar mensen die het niet rijk hebben tegenaan lopen. Dankzij het beeld dat er toch wel allerlei potjes zijn waar mensen uit toegestopt worden. Alsof daarmee geen armoede meer bestaat.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Zeeuw »

Lilian1975 schreef:
Ik begrijp het wel. Als je je schaamt is het erg lastig om hulp tevragen aan mensen die je kent, je iedere week tegenkomt. En is het makkelijker om dat anoniem te doen. Waardoor de hulproep naar buiten komt. Alleen het trieste is dat dat niet het effect heeft dat ze nu concreet hulp krijgt. Het feit dat dit voorkomt geeft aan dat niet alle diaconieën hun blik hierop scherp hebben. En dat komt omdat vanuit een rijke situatie vaak geen ervaring is in waar mensen die het niet rijk hebben tegenaan lopen. Dankzij het beeld dat er toch wel allerlei potjes zijn waar mensen uit toegestopt worden. Alsof daarmee geen armoede meer bestaat.
De diaconieën die ik ken werken bv nauw samen met WMO- en diaconaal platforms etc om maar zoveel mogelijk signalen op te kunnen vangen.
Nu zeg je in feit dat diakenen persoonlijk te rijk zijn, om armoede te kunnen zien. Dat vind ik echt een stevige insinuatie. Ik begrijp de schaamte ook, maar ik vind niet dat de diaconie de zwarte piet van die schaamte moet krijgen. Dat is iets persoonlijks, begrijpelijk is het zeker, maar dat moet je dan echt zelf ook proberen aan te pakken.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door helma »

Misschien heeft iemand wel de 'oude' iphone van een van de oudere kinderen gekregen.
Ook die dingen zeggen niet alles.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Lilian1975 »

Zeeuw schreef:
Lilian1975 schreef:
Ik begrijp het wel. Als je je schaamt is het erg lastig om hulp tevragen aan mensen die je kent, je iedere week tegenkomt. En is het makkelijker om dat anoniem te doen. Waardoor de hulproep naar buiten komt. Alleen het trieste is dat dat niet het effect heeft dat ze nu concreet hulp krijgt. Het feit dat dit voorkomt geeft aan dat niet alle diaconieën hun blik hierop scherp hebben. En dat komt omdat vanuit een rijke situatie vaak geen ervaring is in waar mensen die het niet rijk hebben tegenaan lopen. Dankzij het beeld dat er toch wel allerlei potjes zijn waar mensen uit toegestopt worden. Alsof daarmee geen armoede meer bestaat.
De diaconieën die ik ken werken bv nauw samen met WMO- en diaconaal platforms etc om maar zoveel mogelijk signalen op te kunnen vangen.
Nu zeg je in feit dat diakenen persoonlijk te rijk zijn, om armoede te kunnen zien. Dat vind ik echt een stevige insinuatie. Ik begrijp de schaamte ook, maar ik vind niet dat de diaconie de zwarte piet van die schaamte moet krijgen. Dat is iets persoonlijks, begrijpelijk is het zeker, maar dat moet je dan echt zelf ook proberen aan te pakken.


Ik zeg het bewust zo. Omdat we als rijken ( ook ik) de neiging hebben blind te varen op stichtingen, voorzieningen. Pure kale cijfertjes en wat nog meer. Maar als je in een situatie hebt gezeten waar je echt niets te makken hebt, heb je ook ervaren dat de kale cijfertjes niet altijd het reeele beeld geven.
Even die vrouw als voorbeeld. Komt alleen te staan. 12 kinderen, geen werk, wel een toelage omdat ze weduwe is. Ze kan die jaren doorstaan door heel zuinig te leven. In te teren op spaargeld. Wij denken ze redt het. Dus het gaat goed. En het gaat ook jarenlang goed, net aan. School, studie kinderen alles kost geld. Maar met zuinig leven, het spaarpotje ( wie zegt dat het een vette spaarpot was, of dat haar man een goed inkomen had?)

Tot ze haar extra toelage kwijtraakt. Ziek wordt en nog een tegenvaller heeft dat ze de bijstand terug moet betalen. Maar omdat ze geen spaargeld meer heeft, is het financieel ineens een stuk lastiger. Wij denken, ze heeft het toch aldoor gered? En we krijgen niets door van instanties?
Zij schaamt zich, durft niet aan te kloppen bij de diaconie, want misschien zijn er nog veel schrijnender situaties of ze heeft toch nog een dak boven haar hoofd?)
Een volwassen zoon die thuis blijft maar misschien zelf amper inkomen heeft, om voor zijn zieke moeder te zorgen, maakt dat ze ook minder ondersteuning krijgt...
Inmiddels alweer zoveel jaar verder. Huis, onderhoud, dingen die aan vervanging toe zijn.? Het gaat allemaal door. Het leven is duurder etc.
Ziek zijn en vroeger in vergelijking met nu, ook hogere kosten. Hogere bijdragen etc, ritjes naar ziekenhuis etc.) Wij liggen van die extra uitgaven niet wakker. Zo’n iemand wel. En daar loop je niet te koop mee.

Ik zeg niet dat diakenen te rijk zijn. Ik zeg om te weten waar deze mensen tegenaan lopen moet je of zelf die ervaringen hebben gehad, of in je directe omgeving. Ik denk dat je dan alleen eerder door die kale cijfertjes heenkijkt.
Heb je die ervaring niet. Dan zie je heel vaak dingen ook niet. Omdat je niet weet wat het is.
Diaconieën kunnen ook niet alle signalen opvangen. Net zo als een arts of een leerkracht niet alle signalen van mishandeling opvangen. Soms gebeurt het zo stiekum, zo verborgen is armoede soms.Nu ik dit schrijf bedenk ik ook dat dat alleen al een reden zou kunnen zijn om gemeenten niet te groot te laten zijn. Zodat mensen elkaar nog echt kennen, en echt zien. En niet alleen het hun bekende kringetje in de gemeente. Maar dat is weer een andere discussie.

@Helma, ja zou zomaar kunnen.
Net als kleding. Ze lopen er toch netjes bij? Ja, wel krijgertjes.
Online
merel
Berichten: 9670
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door merel »

Wat is er mis met krijgertjes? Ik ben er altijd blij mee ;) Ik denk dat wij voorzichtig moeten zijn met het afgaan opverhalen in kranten. Dat is vaak een behoorlijk subjectieve weergave van de werkelijkheid. En dit is exact de reden waarom de overheid wil dat ook vrouwen financieel onafhankelijk zijn.

En inderdaad is er ook in Nederland armoede, maar laten wij niet alle gevallen over een kam scheren. Vaak ligt daar namelijk anderere problematiek aan ten grondslag.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Mara »

helma schreef:Misschien heeft iemand wel de 'oude' iphone van een van de oudere kinderen gekregen.
Ook die dingen zeggen niet alles.
Ik maakte elk jaar een doos voor de voedselbank met nuttige/noodzakelijke boodschappen.Maar macaroni en rijst zijn niet de duurste boodschappen, dat lukt vaak nog wel.
Maar dit jaar heb ik er een luxere versie van gemaakt met lekkere hagelslag met sterretjes erin, chocolade kerstkransjes en hulstblaadjes, heerlijk ruikende shampoo, tandpasta en tandenborstel met woezel en pip erop, een lekker worstje, pinda's en nootjes, busje kaneelsuiker en zo.
Want deze boodschappen koop je niet als je van een paar tientjes rond moet komen.
En dan hoop ik zo dat ze er blij mee zijn.
Wij hadden het vroeger ook een tijd tamelijk arm omdat mijn vader langdurig ziek was.
Dan werd het kerstpakket bezorgd en zag ik het gezicht van mijn moeder.

Vorig jaar kreeg één van de kinderen een zeer luxe kerstpakket van zijn werkgever, hij kreeg de mogelijkheid om het aan de voedselbank te geven en dat hebben veel collega's en hij dan ook gedaan. :super
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Orchidee »

Wat de één arm vind, vind de ander rijk.
Ik vind een vakantie een luxe, als ik beter een nieuwe fiets of nieuw matras kan kopen voor dat zelfde geld, je kan het tenslotte maar één keer uitgeven!
Maar ik heb pas nog een ambtsdrager horen zeggen: vakantie is helemaal geen luxe, je kan het juist héél hard nodig hebben! Dus daar mag je best voor bij de diaconie aankloppen.
Nou poeh! Daar gaan mijn haren dan toch recht van overeind staan.
Ik zou het niet in mijn hoofd durven halen om bij de diaconie aan te kloppen voor een zak vakantiegeld, terwijl ik wel voldoende eten en kleding heb.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Mannetje »

Orchidee schreef:Wat de één arm vind, vind de ander rijk.
Ik vind een vakantie een luxe, als ik beter een nieuwe fiets of nieuw matras kan kopen voor dat zelfde geld, je kan het tenslotte maar één keer uitgeven!
Maar ik heb pas nog een ambtsdrager horen zeggen: vakantie is helemaal geen luxe, je kan het juist héél hard nodig hebben! Dus daar mag je best voor bij de diaconie aankloppen.
Nou poeh! Daar gaan mijn haren dan toch recht van overeind staan.
Ik zou het niet in mijn hoofd durven halen om bij de diaconie aan te kloppen voor een zak vakantiegeld, terwijl ik wel voldoende eten en kleding heb.
Tja, dat is dus heel standplaatsgebonden. Er zijn wel degelijk mensen die het nodig hebben om er even uit te kunnen. En het lijkt me prima als de diaconie daaraan mee helpt. Hoeft echt geen twee weken Malediven te zijn, maar een weekje uit de zorgen kan zo heilzaam zijn voor mensen!
-
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Lilian1975 »

merel schreef:Wat is er mis met krijgertjes? Ik ben er altijd blij mee ;) Ik denk dat wij voorzichtig moeten zijn met het afgaan opverhalen in kranten. Dat is vaak een behoorlijk subjectieve weergave van de werkelijkheid. En dit is exact de reden waarom de overheid wil dat ook vrouwen financieel onafhankelijk zijn.

En inderdaad is er ook in Nederland armoede, maar laten wij niet alle gevallen over een kam scheren. Vaak ligt daar namelijk anderere problematiek aan ten grondslag.
niks mis met krijgertjes.. .

Is een subjectieve weergave opmerking kan ook zo’n dooddoener zijn. Om de werkelijk schrijnende situaties te ontkennen. Ik zeg niet dat jij dat doet. Maar ze klinken al te vaak uit de mond van mensen die financieel er heel wat sterker voor staan.
Dat vrouwen financieel onafhankelijk moeten zijn is bedacht door een overheid die niet de Bijbel als richtsnoer heeft. Die het gezin niet ziet als de hoeksteen van de samenleving.

Dat er andere problematiek kan zijn maakt niet dat wij onze ogen ervoor moeten sluiten. Sommige mensen krijgen tegenslag op tegenslag. Krijgen niet de kansen op school of arbeidsmarkt zoals jij en ik.
Soms zijn er mensen psychisch niet opgewassen tegen deze wereld die keihard is. Met alle gevolgen van dien.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Lilian1975 »

Orchidee schreef:Wat de één arm vind, vind de ander rijk.
Ik vind een vakantie een luxe, als ik beter een nieuwe fiets of nieuw matras kan kopen voor dat zelfde geld, je kan het tenslotte maar één keer uitgeven!
Maar ik heb pas nog een ambtsdrager horen zeggen: vakantie is helemaal geen luxe, je kan het juist héél hard nodig hebben! Dus daar mag je best voor bij de diaconie aankloppen.
Nou poeh! Daar gaan mijn haren dan toch recht van overeind staan.
Ik zou het niet in mijn hoofd durven halen om bij de diaconie aan te kloppen voor een zak vakantiegeld, terwijl ik wel voldoende eten en kleding heb.
Tot je in een situatie zit waarin afstand van de dagelijkse werkelijkheid zo goed is, om de zorg aan kinderen met bijv behoorlijke extra zorg behoefte weer aan te kunnen.
En die mensen maken geen gebruik van luxe vakantieoorden. Maar hebben helaas de pech geen mensen in hun omgeving te kennen die hun een weekje aanbieden in de stacaravan bijv. En die mensen kunnen voor jouw ogen net rondkomen. Maar voor die adempauze is geen ruimte. En wat is er dan op tegen dat de diaconie zegt. Hier... gaan een weekje naar Elspeet. Kom tot rust...
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Zeeuw »

Lilian1975 schreef: Diaconieën kunnen ook niet alle signalen opvangen.
Dat was exact mijn punt he. Jij deed het voorkomen of de diakenen soort van rijk en verrijkt etc zijn. Mijn ervaring is dat ze juist graag willen helpen.
Ik denk dat je zeker gelijk hebt qua gemeentegrootte. Je moet goed op elkaar kunnen letten. Maar mensen moeten ook leren zich kwetsbaar op durven stellen. Ik heb meer medeleven gehad bv toen ik eindelijk eerlijk was, dan alle jaren dat ik me gedroeg als het mannetje die het allemaal wel even deed.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Zeeuw »

Orchidee schreef:Wat de één arm vind, vind de ander rijk.
Ik vind een vakantie een luxe, als ik beter een nieuwe fiets of nieuw matras kan kopen voor dat zelfde geld, je kan het tenslotte maar één keer uitgeven!
Maar ik heb pas nog een ambtsdrager horen zeggen: vakantie is helemaal geen luxe, je kan het juist héél hard nodig hebben! Dus daar mag je best voor bij de diaconie aankloppen.
Nou poeh! Daar gaan mijn haren dan toch recht van overeind staan.
Ik zou het niet in mijn hoofd durven halen om bij de diaconie aan te kloppen voor een zak vakantiegeld, terwijl ik wel voldoende eten en kleding heb.
Serieus? Vakantie kan soms net het redmiddel zijn om even op adem te komen. Heel goed dat een diaconie zo denkt juist. Gaat niet altijd om spullen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door helma »

Zou het niet een standaardvraag moeten zijn op huisbezoek?
Diakenen kunnen toch meekijken wat de knelpunten zijn? Ook al wordt er teveel geld uitgegeven dan nog zou het goed zijn als daarbij hulp gegeven woret? Dat zou dan niet perse een diaken hoeven te zijn, maar een schuldhulpmaatje ofzo.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Mannetje »

Wij kregen begin dit cursusjaar een brief van de diaconie, net als alle ouders van kinderen op het voortgezet onderwijs, met daarin het aanbod voor ondersteuning in de vervoerskosten als die voor je gezin te hoog zijn.
Wat mij betreft een mooi initiatief! Dat werkt denk ik behoorlijk drempelverlagend voor sommige mensen.
-
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Zeeuw »

helma schreef:Zou het niet een standaardvraag moeten zijn op huisbezoek?
Diakenen kunnen toch meekijken wat de knelpunten zijn? Ook al wordt er teveel geld uitgegeven dan nog zou het goed zijn als daarbij hulp gegeven woret? Dat zou dan niet perse een diaken hoeven te zijn, maar een schuldhulpmaatje ofzo.
Is het bij ons inderdaad altijd.
Plaats reactie