Gele-hesjes protesten

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door huisman »

DDD schreef:@TSD
Precies.

@Huisman:
Dit is echt ongelofelijk. Je staat werkelijk niet open voor andere visies, niet in theologisch opzicht en zelfs niet als het gaat om de noden van andere mensen.

Je zou mijns inziens totaal ongeschikt zijn als diaken.
Gelukkig niet op de persoon :huhu maar mijn bijdragen worden stelselmatig verdraaid of slecht gelezen.

Ik reageer voornamelijk op de gele hesjes en de onvrede/rellen die ontstaan in een deel van de wereld die vetgemest is. Onvrede over een benzineaccijns mag blijkbaar ontaarden in het slopen van andermans eigendom.
De mensen die binnen dit zeer rijke deel van de wereld in nood zijn probeer ik wel degelijk in het oog te houden .
Zeg maar de doelgroep waar st Ontmoeting zich op richt

Maar ik heb wat minder medelijden met mensen die schulden hebben maar wel met een nieuwe iPhone met duur abonnement rondlopen.

......en idd ik ben voor veel functies ongeschikt .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Mara »

huisman schreef: Ik reageer voornamelijk op de gele hesjes en de onvrede/rellen die ontstaan in een deel van de wereld die vetgemest is. Onvrede over een benzineaccijns mag blijkbaar ontaarden in het slopen van andermans eigendom.
Dat het niet alleen daarom gaat, ontgaat je blijkbaar volledig.
Je zou gisteren de foto in het AD moeten zien.
Een hulpverlener is op bezoek bij iemand die diep in de schulden zit en ZICH ER ENORM VOOR SCHAAMT!
Ze woont op de betonnen vloer, er staat een droogrekje in de kamer met een paar stukjes wasgoed eraan.
Ongetwijfeld zit ze ook in de kou.
De hulpverlening hoopt dat mensen eerder aan de bel trekken, voordat het echt mis gaat.
MAAR ER IS ZOVEEL SCHAAMTE!
En dat snap ik heel goed, gezien de reacties van sommige mensen.
- Verkoop eerst je Iphone mens.
- Ga eens een baan zoeken joh.
- Je zult wel aan de drugs verslaafd zijn (geweest)

Gisteravond ook weer zo'n stuitend voorbeeld gehoord van weggesmeten overheidsgeld.
Miljoenenfiasco compleet: laatste 610 bomen Witte Lint bij Zutphen verdord.
Het fiasco zag de Bomenstichting Zutphen e.o. al aankomen. ,,Het was een leuk plan, maar het was vragen om problemen’’, zegt Jeroen Philippona namens de Bomenstichting. Die zette al eerder vraagtekens bij Het Witte Lint. ,,De bomen staan op droge dijken en er is geen diversiteit omdat het allemaal dezelfde bomen zijn. Daarbij was het alles behalve verstandig om ze scheef te laten groeien.’’
bron: AD-Gelderlander

Hier had je zoveel mensen mee kunnen helpen. Daar kun je als burger terecht boos over zijn!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12042
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Herman »

Mara schreef:Daar kun je als burger terecht boos over zijn!
Volgens mij betaamt het een christen niet om boos te zijn op zijn overheid. Dat is toch de lijn die de Heere Jezus en in zijn navolging Paulus uitzet? En dan gaat het niet om schaamte of over geld of over bomen, maar zij beiden schreven dit over een overheid die hen zou laten ombrengen onder overheidsinstemming.

Ik vind de opstelling van huisman alleszins redelijk.

Mijn steun gaat dan ook naar de armsten van de armsten en die leven niet in Europa, want daar is het sociale vangnet ruim genoeg.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9199
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door parsifal »

Herman schreef:
Mara schreef:Daar kun je als burger terecht boos over zijn!
Volgens mij betaamt het een christen niet om boos te zijn op zijn overheid. Dat is toch de lijn die de Heere Jezus en in zijn navolging Paulus uitzet? En dan gaat het niet om schaamte of over geld of over bomen, maar zij beiden schreven dit over een overheid die hen zou laten ombrengen onder overheidsinstemming.

Ik vind de opstelling van huisman alleszins redelijk.

Mijn steun gaat dan ook naar de armsten van de armsten en die leven niet in Europa, want daar is het sociale vangnet ruim genoeg.
Dat eerste punt is interessant. Betekent dit dat we overheidsbeleid als een gegeven moeten zien en onder dit beleid het goede proberen te doen (waarnodig met burgerlijke ongehoorzaamheid, maar zonder protest of politici aanzetten beleid te veranderen)? Het zou kunnen en het verklaart een hoop van het zwijgen van voornamelijk het NT over sociaal onrecht, zoals slavernij en onderdrukking van niet-Romeinen door Romeinen.

Zelf denk ik toch nog dat een overheid die fouten maakt daarop mag en moet worden aangesproken. De profeten maken ook deel uit van de Bijbel en ik denk dat individuele Christenen nog steeds de overheid mogen aanspreken op onrecht. Zeker in landen waar we inspraak hebben gekregen in de overheid door middel van stemmen en het recht op protesteren. Hierbij altijd in gedachte houdend dat de Heere de touwtjes echt wel in handen heeft en we nooit hoeven te wanhopen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Mara »

Herman schreef:
Mara schreef:Daar kun je als burger terecht boos over zijn!
Volgens mij betaamt het een christen niet om boos te zijn op zijn overheid.
Waarom zou het verhaal van de weduwe en de onrechtvaardige rechter dan in de Bijbel staan?
parsifal schreef:Zelf denk ik toch nog dat een overheid die fouten maakt daarop mag en moet worden aangesproken. De profeten maken ook deel uit van de Bijbel en ik denk dat individuele Christenen nog steeds de overheid mogen aanspreken op onrecht. Zeker in landen waar we inspraak hebben gekregen in de overheid door middel van stemmen en het recht op protesteren. Hierbij altijd in gedachte houdend dat de Heere de touwtjes echt wel in handen heeft en we nooit hoeven te wanhopen.
Inderdaad. Als politici een fout beleid uitzetten, mogen ze daar door de burgers op aangesproken worden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door GJdeBruijn »

Mara schreef:Inderdaad. Als politici een fout beleid uitzetten, mogen ze daar door de burgers op aangesproken worden.
Via de volksvertegenwoordigers. :huhu
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23847
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door refo »

En als die volksvertegenwoordigers demonstraties als drukmiddel hebben toegestaan, zijn gele hesjes toegestaan.
Waarmee natuurlijk niet gezegd is dat ze dan de boel mogen slopen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Mara »

GJdeBruijn schreef:
Mara schreef:Inderdaad. Als politici een fout beleid uitzetten, mogen ze daar door de burgers op aangesproken worden.
Via de volksvertegenwoordigers. :huhu
Ik pleit niet voor geweld in gele hesjes, ik zeg wel dat je als burger boos mag worden als je ziet dat er grove fouten worden gemaakt.

Maar er wordt met 2 maten gemeten, want ik heb afgelopen zaterdag tot echt een heleboel mensen zien lopen omdat ze het niet eens zijn met het abortusbeleid in Nederland.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3047
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Lilian1975 »

windorgel schreef:
Lilian1975 schreef:https://www.rd.nl/meer-rd/samenleving/s ... =1.1533071
Artikel afgelopen zaterdag in de Week
En dan krijg je dus dat mensen die het goed hebben er vanzelf als diaconie denken dat er geen (stille)armoede is. Omdat mensen er niet te koop mee lopen. En uiteraard is deze vrouw rijk in vergelijking met de zwervers in Addis Abeba.
En toch denk ik dan: waarom ging die mevrouw niet wat uren werken (ervan uitgaande dat ze toen nog niet ziek was)? En wat doet die thuiswonende zoon van voor de kost? Hij is minimaal 20 jaar, dan is het toch normaal dat je meebetaalt aan het huishouden?
Het zijn maar vragen hoor, want uiteraard kennen we de situatie verder niet.
Omdat ze ook nog eens moeder is van 12 kinderen?
Al was ze niet ziek geweest, hoe had ze dat ooit kunnen doen?
Een jongen van 20, met misshien wel een klein loontje. Kan ook niet ineens een klap opvangen van een bijstand terugbetalen.
Hoeveel van deze situaties zijn er niet? Je zult maar een kind hebben dat zelf niet financieel in staat is op zichzelf te wonen maar wel 18 is. Misschien bleef die zoon wel om voor zijn zieke moeder te zorgen.

En ik denk als er meer besef was van deze stille armoede, een diaconie niet gaat zitten wachten tot mensen zelf aankloppen. Wanneer er mensen in een diaconie zouden zitten die zelf ervaren hebben niet rond te kunnen komen zal er eerder oog voor zijn. Lijkt mij.
Zeeuw
Berichten: 11599
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef: De mensen die binnen dit zeer rijke deel van de wereld in nood zijn probeer ik wel degelijk in het oog te houden .
Zeg maar de doelgroep waar st Ontmoeting zich op richt

Maar ik heb wat minder medelijden met mensen die schulden hebben maar wel met een nieuwe iPhone met duur abonnement rondlopen.
Als je dat eerste doet, zijn we het meer eens wellicht dan ik dacht.
Vwb dat tweede heb je gelijk. Dat gebeurt helaas ook wel. Toch denk ik echt dat dat in 'onze kringen' nog minder het geval is.
Zeeuw
Berichten: 11599
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Zeeuw »

Lilian1975 schreef:
En ik denk als er meer besef was van deze stille armoede, een diaconie niet gaat zitten wachten tot mensen zelf aankloppen. Wanneer er mensen in een diaconie zouden zitten die zelf ervaren hebben niet rond te kunnen komen zal er eerder oog voor zijn. Lijkt mij.
Ik ben het grotendeels met je eens. Toch vind ik het niet helemaal logisch dat iemand de stap naar de diaconie niet zet. Natuurlijk, die zou dit moeten regelen/weten, maar men weet niet altijd alles. En mensen kunnen ook de schijn ophouden. Ik snap de schaamte. Maar toch, je bent uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor het al dan niet inschakelen van hulpbronnen. Wel het verhaal in de krant, niet een belletje naar een diaken. Dat schuurt echt bij mij. Misschien staat er nu ergens een diaken knalrood van schaamte te zijn, terwijl die graag wilde helpen.
ZWP
Berichten: 1677
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door ZWP »

Zeeuw schreef:
Lilian1975 schreef:
En ik denk als er meer besef was van deze stille armoede, een diaconie niet gaat zitten wachten tot mensen zelf aankloppen. Wanneer er mensen in een diaconie zouden zitten die zelf ervaren hebben niet rond te kunnen komen zal er eerder oog voor zijn. Lijkt mij.
Ik ben het grotendeels met je eens. Toch vind ik het niet helemaal logisch dat iemand de stap naar de diaconie niet zet. Natuurlijk, die zou dit moeten regelen/weten, maar men weet niet altijd alles. En mensen kunnen ook de schijn ophouden. Ik snap de schaamte. Maar toch, je bent uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor het al dan niet inschakelen van hulpbronnen. Wel het verhaal in de krant, niet een belletje naar een diaken. Dat schuurt echt bij mij. Misschien staat er nu ergens een diaken knalrood van schaamte te zijn, terwijl die graag wilde helpen.
Helemaal eens!
Een diaken kan niet ruiken dat er ergens armoede is. De verantwoordelijkheid om hulp te zoeken ligt wel degelijk bij haar.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3047
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Lilian1975 »

huisman schreef:
DDD schreef:@TSD
Precies.

@Huisman:
Dit is echt ongelofelijk. Je staat werkelijk niet open voor andere visies, niet in theologisch opzicht en zelfs niet als het gaat om de noden van andere mensen.

Je zou mijns inziens totaal ongeschikt zijn als diaken.
Gelukkig niet op de persoon :huhu maar mijn bijdragen worden stelselmatig verdraaid of slecht gelezen.

Ik reageer voornamelijk op de gele hesjes en de onvrede/rellen die ontstaan in een deel van de wereld die vetgemest is. Onvrede over een benzineaccijns mag blijkbaar ontaarden in het slopen van andermans eigendom.
De mensen die binnen dit zeer rijke deel van de wereld in nood zijn probeer ik wel degelijk in het oog te houden .
Zeg maar de doelgroep waar st Ontmoeting zich op richt

Maar ik heb wat minder medelijden met mensen die schulden hebben maar wel met een nieuwe iPhone met duur abonnement rondlopen.

......en idd ik ben voor veel functies ongeschikt .
Je hebt gelijk. Tering naar de nering. Maar we moeten niet net doen of ieder mens wat in opstand komt tot de doelgroep hoort die jij nu aankaart.
Overigens wat ons opviel toen wij in Addis waren, dat de hoe arm een mens was. En ook al was de bewoning een krot... er wel een tv stond. En velen wel een mobiel hadden. Dat zijn onder andere de armen waar jij en ik wel geld aan geven. Waarvan we niet zeggen doe eerst die dingen maar weg. En dan hier wel zeggen doe al dat extra' s maar eerst weg? Waarom zou dat niet met twee maten meten zijn?

En dan situatie Frankrijk...

Mensen in buitengebieden die een auto nodig hebben om in naar hun werk te kunnen in de stad ( frankrijk met een minder goed openbaar vervoer netwerk in die plaatsen dan hier) . En dat zijn echt niet de audies die hier rondrijden....)
En tegelijkertijd, ook hier in Nederland , een overheid dat allerlei milieu maatregelen wil nemen, maar ook de arme bevolking ervoor laat opdraaien. De mensen die die plannen bedenken liggen niet wakker als ze aanpassingen in hun huis moeten doen...


Ieder jaar weer in Frankrijk valt mij op dat hele delen gewoon arme troef is. Dorpen in berggebieden,bijv. Frankrijk is gewoon arm.
Mensen wonen daar soms in huizen, die hier allang met de grond gelijk gemaakt zou zijn. En echt niet vanwege de franse nonchalante.

Het wringt gewoon.
( en uiteraard is relschoppen niet de oplossing) maar er spreekt denk ik wel een enorme frustratie uit. Als het water je al aan de lippen staat en er komt maatregel op maatregel wat de situatie nog nijpender maakt..) dan frustreert dat. Mensen voelen zich dan niet beschermd door hun overheid.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3047
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Lilian1975 »

Zeeuw schreef:
Lilian1975 schreef:
En ik denk als er meer besef was van deze stille armoede, een diaconie niet gaat zitten wachten tot mensen zelf aankloppen. Wanneer er mensen in een diaconie zouden zitten die zelf ervaren hebben niet rond te kunnen komen zal er eerder oog voor zijn. Lijkt mij.
Ik ben het grotendeels met je eens. Toch vind ik het niet helemaal logisch dat iemand de stap naar de diaconie niet zet. Natuurlijk, die zou dit moeten regelen/weten, maar men weet niet altijd alles. En mensen kunnen ook de schijn ophouden. Ik snap de schaamte. Maar toch, je bent uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor het al dan niet inschakelen van hulpbronnen. Wel het verhaal in de krant, niet een belletje naar een diaken. Dat schuurt echt bij mij. Misschien staat er nu ergens een diaken knalrood van schaamte te zijn, terwijl die graag wilde helpen.
De diaconie kan niet alles ruiken. Maar wel misschien bedenken wat zijn de risicovolle situaties. En af en toe de vinger aan de pols houden. Iedereen kan bedenken dat als een bedrijf failliet is, mensen in de schuldsanering terechtkomen. Of een weduwe met 12 kinderen, man al een poos ziek dus geen inkomsten de financiële situatie wel eens wat (te) krap kan zijn. En ik hoor al jaren. Ja die schaamte he?
Als we dan weten dat die schaamte er is, moeten we daar als kerk ook naar handelen. Door te handelen en niet af te wachten tot mensen hun schaamte overwonnen hebben.

Overigens is de naam van de weduwe gefingeerd... dus ze staat niet met naam en toenaam in de krant

Het is overigens wel opvallend dat als reacties op dit artik erl op dit forum zijn:
De diaconie kan niet ruiken.
Waarom wekt ze niet voor haar geld?
Waarom wel in de krant niet naar de diaconie?

M.a.w. we ( ik doe dat ook snel hoor) lijken gelijk in een soort reflex te schieten om onszelf te bewijzen dat armoede of komt door eigen schuld , of niet echt is.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 12 dec 2018, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw
Berichten: 11599
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Zeeuw »

Lilian1975 schreef:
Zeeuw schreef:
Lilian1975 schreef:
En ik denk als er meer besef was van deze stille armoede, een diaconie niet gaat zitten wachten tot mensen zelf aankloppen. Wanneer er mensen in een diaconie zouden zitten die zelf ervaren hebben niet rond te kunnen komen zal er eerder oog voor zijn. Lijkt mij.
Ik ben het grotendeels met je eens. Toch vind ik het niet helemaal logisch dat iemand de stap naar de diaconie niet zet. Natuurlijk, die zou dit moeten regelen/weten, maar men weet niet altijd alles. En mensen kunnen ook de schijn ophouden. Ik snap de schaamte. Maar toch, je bent uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor het al dan niet inschakelen van hulpbronnen. Wel het verhaal in de krant, niet een belletje naar een diaken. Dat schuurt echt bij mij. Misschien staat er nu ergens een diaken knalrood van schaamte te zijn, terwijl die graag wilde helpen.
De diaconie kan niet alles ruiken. Maar wel misschien bedenken wat zijn de risicovolle situaties. En af en toe de vinger aan de pols houden. Iedereen kan bedenken dat als een bedrijf failliet is, mensen in de schuldsanering terechtkomen. Of een weduwe met 12 kinderen, man al een poos ziek dus geen inkomsten de financiële situatie wel eens wat (te) krap kan zijn. En ik hoor al jaren. Ja die schaamte he?
Als we dan weten dat die schaamte er is, moeten we daar als kerk ook naar handelen. Door te handelen en niet af te wachten tot mensen hun schaamte overwonnen hebben.

Overigens is de naam van de weduwe gefingeerd... dus ze staat niet met naam en toenaam in de krant
Dat eerste klopt. De kerk heeft zeker deze verantwoordelijkheid. En ik hoop dat ze deze op de juiste wijze invult. Dat is iig wel mijn ervaring met diaconaat.
Maar dat neemt de persoonlijke niet weg. Ik hou er niet van als mensen, dan niet met naam en toenaam, wel in de krant naar de kerk wijzen, maar niet even de telefoon kunnen pakken.

Het laatste wat je hebt toegevoegd:
Lilian1975 schreef: 'M.a.w. we ( ik doe dat ook snel hoor) lijken gelijk in een soort reflex te schieten om onszelf te bewijzen dat armoede of komt door eigen schuld , of niet echt is.'

vind ik echt onzin. Als iemand kritiek heeft op de diaconie, in de zin dat deze de eerste stap moet zetten, mag je daarop gerust reageren dat jezelf ook de eerste stap kan zetten. Als je ziek bent ga je ook zelf naar de huisarts.
Ik vind dat jij nu in de reflex schiet, om maar anderen iets te verwijten wat deze (ik in ieder geval) helemaal niet bedoelen.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 12 dec 2018, 12:35, 3 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie