Gele-hesjes protesten

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Mara »

merel schreef: Ik ben het me je eens dat juist gezinnen het hardst geraakt worden door veel maatregelen. Toch mogen wij onze rijkdom niet uit het oog verliezen. Wat is de norm van rijkdom en armoede? Ligt dat niet gewoon te hoog?
Ik voel me wel rijk ja al kan ik niet een paar keer per jaar met vakantie maar dat boeit mij totaal niet meer.
Het gaat erom dat, als je eens onder de loep neemt hoeveel belasting je op moet hoesten, zodra je iets koopt, benzine tankt, iets verdiend hebt, afgaat van je lijfrentepolis, enz. dan is dat nog tot daaraan toe.
Maar als je daarnaast ziet hoeveel geld er werkelijk over de balk wordt gesmeten met overheidsgeld, gemeentegeld.
Half afgemaakte wegen, foute bruggen, havengebieden die ontwikkeld zijn met miljoenen en waar geen boot naar toe komt, laat staan een overslagbedrijf, blunders met wijken en straten...
Ministeriegebouwen die verbouwd worden.
Als de gewone burger zo slordig met zijn geld om zou springen, zou het er veel slechter uitzien in Nederland.
De Nederlander blijkt nl. nog steeds spaarzaam te zijn.

Wij geven het niet uit aan dure spullen, maar ik merk wel dat het steeds lastiger is om aan het eind van de maand iets over te houden. Sterker nog, soms moet ik interen.
De netto inkomsten blijven hetzelfde, maar de uitgaven stijgen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door liz boer »

TSD schreef:
merel schreef:Natuurlijk mag je het niet eens zijn met overheidsbeleid, maar niet alle maatregelen die jij zelf in je portemonnee voelt zijn verkeerd. Vaak zit er een groter belang achter die de gemiddelde burger niet doorheeft/ weet.

Ik denk alleen dat stakingen niet werken. Helemaal niet op de wijze waarop deze protesten worden gehouden. Als je het er niet mee eens bent, moet je dat tijdens verkiezingen laten blijken. Alleen leert de ervaring dat je als overheid altijd impopulaire maatregelen zult moeten blijven nemen.
Daar ben ik het mee eens.

Daar tegenover staat dat niet alle maatregelen die je in je portemonnee voelt nu maatregelen zijn die ofwel goed zijn ofwel op een juiste wijze zijn ingevoerd.

En mijn punt is dat de gewone man, de grootste groep mensen vaak onevenredig hard worden geraakt door maatregelen en dat de overheid onvoldoende oog heeft voor de teruggelopen koopkracht van deze groep gezinnen. Dat er in die groep onrust ontstaat de laatste jaren kan ik in elk geval best volgen. En ik vind het dan te makkelijk om te zeggen: We hebben we toch zo goed t.o.v. de rest van de wereld.

Voor een gezin met 2 kinderen (met meer kinderen dus nog hoger) ligt de armoedegrens op een netto (!) inkomen van 1.960 per maand (in 2017), bij 3 of meer kinderen ligt dat nog hoger. Een netto modaal inkomen (CBS, opnieuw) is € 2.152 per maand. Dat is minder dan €200 boven de armoedegrens.

Daarbij komt dat voor veel gezinnen door bijzonderheden in het gezin of samenstelling van vaste lasten de armoedegrens hoger zal liggen dan wat het CBS berekent. Daarbij komt ook dat wat je verdient tussen modaal en 1,5x modaal ongeveer voor 80% weer verdwijnt door een combinatie van belastingen en het wegvallen van toeslagen.

Als je dan ook bedenkt dat modaal gewoon is wat de gemiddelde Nederlander verdient en dat dit dus per maand niet heel veel boven officiële Nederlandse armoedegrens ligt (gerekend met 2 kinderen), dan snap ik dat heel veel gezinnen in die categorie het gewoon moeilijk hebben. Alle mooie verhalen ten spijt. En als dan juist die groep weer geraakt wordt met nieuwe maatregelen, snap ik oprecht dat er onrust ontstaat.

Al ben ik tegen dit soort protesten natuurlijk.
Wij hebben met meer kinderen we met minder gedaan. Echt we hebben WELVAART eten en deksel en nog veel meer...
Ik werk met mensen die beneden het bestaans minimum leven, mensen uit andere landen die zeggen dat ze zo blij met Nederland zijn, omdat ze, ondanks hun minimum, kunnen overleven...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
merel
Berichten: 9834
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door merel »

Ik noemde dit voorbeeld om weer te geven dat er verschillende manieren kunnen zijn om te vinden dat je arm bent. Het is net welk referentiekader je hebt. Voor hen hebben wij het financieel niet breed.

Het CBS noemt iemand arm als je niet naar een sportclub kunt, minimaal 1keer per jaar op vakantie kunt etc, terwijl ik denk dat wij in Nederland niet mogen klagen.

En dit gezin werken beide ouders 2,5/3 dagen in de week, arts en tandarts. Dus stress valt hard mee.
TSD
Berichten: 2110
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door TSD »

Merel, als je denkt dat de armoede-grens (lage inkomensgrens) in Nederland is dat je van dat geld volgens het CBS toch nog 1x op vakantie kan enzo, dan heb je het echt mis hoor. Bij een gezin met kinderen betekent deze grens dat ouders niet meer in staat zijn om bijvoorbeeld:
- zwemles, muziekles enz. voor hun kinderen te betalen
- de ouderbijdrage aan school voor bijv. schoolreisjes te voldoen
enzovoorts.

1 op de 9 kinderen leeft in een gezin met een inkomen onder deze grens en waar dus onvoldoende inkomen is voor bijv. voldoende voedsel (bron: kinderombudsman), dat is >10% van alle kinderen en dan nog maar niet gerekend met een veel grotere groep kinderen wat in een gezin leeft wat daar weliswaar net boven zit, maar het echt niet breed heeft.

Zo maar even wat getallen...

6 keer per jaar op vakantie gaan, wekelijks uit eten en ook nog tussendoor weekendjes weg etc. etc. gaat je echt niet lukken met een gezin met meerdere kinderen en een gezinsinkomen van 1,5 modaal (trouwens ook niet van 2x modaal), daar ben ik vrij zeker van (tenzij je een hypotheekvrij huis hebt of iets dergelijks), dus dan heb je het echt over een groep duidelijk rijkere gezinnen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Mara »

Ik hoor net dat ze in Hoek van Holland 3 nieuwe vuilcontainers (grijs, groen en blauw) per woning krijgen. In sommige nieuwbouwwijken waren de oude pas 1 jaar oud!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw
Berichten: 11609
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:Ik noemde dit voorbeeld om weer te geven dat er verschillende manieren kunnen zijn om te vinden dat je arm bent. Het is net welk referentiekader je hebt. Voor hen hebben wij het financieel niet breed.

Het CBS noemt iemand arm als je niet naar een sportclub kunt, minimaal 1keer per jaar op vakantie kunt etc, terwijl ik denk dat wij in Nederland niet mogen klagen.

En dit gezin werken beide ouders 2,5/3 dagen in de week, arts en tandarts. Dus stress valt hard mee.
Knap dat je dat laatste voor een ander kunt bepalen. Je noemt niet bepaald 2x modale beroepen he. TSD legt je net uit wat de grens is. Wij hadden het vroegah ook,niet rijk. Toch niks tekort gekomen. Maar dat is de discussie niet @Lizboer.
Zeker niet als je vergelijkt met mensen die uit een geheel andere situatie komen. Zo sla je alles plat.
Zeeuw
Berichten: 11609
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:Ik hoor net dat ze in Hoek van Holland 3 nieuwe vuilcontainers (grijs, groen en blauw) per woning krijgen. In sommige nieuwbouwwijken waren de oude pas 1 jaar oud!
Diftar he. Sommigen noemen het milieu-hysterie :D
TSD
Berichten: 2110
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door TSD »

liz boer schreef: Wij hebben met meer kinderen we met minder gedaan. Echt we hebben WELVAART eten en deksel en nog veel meer...
Ik werk met mensen die beneden het bestaans minimum leven, mensen uit andere landen die zeggen dat ze zo blij met Nederland zijn, omdat ze, ondanks hun minimum, kunnen overleven...
Ik ken jou persoonlijke situatie niet, ook weet ik niet over welke tijd je het hebt (in mijn beleving was het 20 jaar terug namelijk echt anders) en ongetwijfeld zijn er uitzonderingen te bedenken o.b.v. specifieke situaties.

Wel weet ik dat ik met het inkomen wat het CBS noemt de eindjes niet of nauwelijks aan elkaar zou kunnen knopen, ik zie het nu niet in elk geval (al kan ik best nog wat van mijn uitgaven wegstrepen als niet absoluut noodzakelijk, zoals die vakantie, het weekend-abonnement op het RD enz.) en gaan mijn kinderen ook niet leren zwemmen (toch best belangrijk in een waterrijke provincie vind ik). Dus eerlijk gezegd geloof ik het CBS eerder (dan jou verhaal als zijnde de standaard), ik weet genoeg voorbeelden uit mijn omgeving (met inkomens volgens deze grens of er zelfs nog wel boven). Sorry, maar daar is het echt geen WELVAART.... daar is het gewoon iedere maand puzzelen om te zorgen voor voldoende eten en kleding voor het gezin en regelmatig daarvan hoofdpijn krijgen, ga jij dat dan maar tegen die mensen zeggen (dat ze gewoon WELVAART hebben). Ik niet in elk geval.

Overigens leidt deze discussie nu ontzettend af van het onderwerp. ;)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door eilander »

Zeeuw schreef:
Mara schreef:Ik hoor net dat ze in Hoek van Holland 3 nieuwe vuilcontainers (grijs, groen en blauw) per woning krijgen. In sommige nieuwbouwwijken waren de oude pas 1 jaar oud!
Diftar he. Sommigen noemen het milieu-hysterie :D
Ja, als je pas kunt vervangen als alle containers afgeschreven zijn, worden ze dus nooit vervangen. En diftar moet je wel in één keer invoeren, anders wordt het wel erg lastig.
Zeeuw
Berichten: 11609
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Zeeuw schreef:
Mara schreef:Ik hoor net dat ze in Hoek van Holland 3 nieuwe vuilcontainers (grijs, groen en blauw) per woning krijgen. In sommige nieuwbouwwijken waren de oude pas 1 jaar oud!
Diftar he. Sommigen noemen het milieu-hysterie :D
Ja, als je pas kunt vervangen als alle containers afgeschreven zijn, worden ze dus nooit vervangen. En diftar moet je wel in één keer invoeren, anders wordt het wel erg lastig.
Waarom kun je bestaande containers niet chippen eigenlijk? Ik vind het systeem overigens echt goed hoor. Financiële prikkel voor huishoudens is best te verwaarlozen, maar de bewustwording gaat vrij aardig.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef: Knap dat je dat laatste voor een ander kunt bepalen. Je noemt niet bepaald 2x modale beroepen he. TSD legt je net uit wat de grens is. Wij hadden het vroegah ook,niet rijk. Toch niks tekort gekomen. Maar dat is de discussie niet @Lizboer.
Zeker niet als je vergelijkt met mensen die uit een geheel andere situatie komen. Zo sla je alles plat.
In 2015 heb ik een topic geopend:

https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... ig#p679652

Ik weet zeker dat het gezinsleven sowieso duurder is geworden.
De home pc trad in, ja toen moest er later ook een printer bij komen.
Intussen moet je zo'n beetje alle administratie zelf printen als je het in je ordner wilt hebben.
Ieder gezinslid zijn eigen mobiel+abo, want dat is wel zo makkelijk en veilig. Eventueel ook nog een vaste telefoonlijn erbij.
Kinderen zitten soms op 2 sporten, en/of muziekles. (Ik mocht vroeger naar het kinderkoor, kostte 15 cent per week.)
Bij de sportvelden zie je veel auto's stoppen waar kinderen uitstappen, mijn pa had geen auto dus ik was afhankelijk van mijn fietsje.
Ieder kind heeft "recht" op een eigen kamer, waar ze vaak zitten, dus verwarming overal aan.
Zo maar een paar dingen die me te binnen schieten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Mara »

eilander schreef:Ja, als je pas kunt vervangen als alle containers afgeschreven zijn, worden ze dus nooit vervangen. En diftar moet je wel in één keer invoeren, anders wordt het wel erg lastig.
Wij hebben nog steeds onze eerste grijze container. Later kwam de groene erbij.
Hij ziet er op zich nog prima uit. Als je dat ding normaal behandelt, gaat ie levenslang mee.
Het slaat toch nergens op om 1 jaar oude containers te vervangen voor precies dezelfde nieuwe?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: RE: Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:Ja, als je pas kunt vervangen als alle containers afgeschreven zijn, worden ze dus nooit vervangen. En diftar moet je wel in één keer invoeren, anders wordt het wel erg lastig.
Wij hebben nog steeds onze eerste grijze container. Later kwam de groene erbij.
Hij ziet er op zich nog prima uit. Als je dat ding normaal behandelt, gaat ie levenslang mee.
Het slaat toch nergens op om 1 jaar oude containers te vervangen voor precies dezelfde nieuwe?
Er moet een chip in voor diftar. Ze moeten geschikt zijn voor een leessysteem op de wagens. Het zou kunnen dat het dan ook net iets andere containers zijn door ander oppaksysteem, dat luistert best nauw. Als je zegt dat het exact dezelfde zijn, dan weet ik het ook niet waarom het gebeurt.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: RE: Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mara schreef:
eilander schreef:Ja, als je pas kunt vervangen als alle containers afgeschreven zijn, worden ze dus nooit vervangen. En diftar moet je wel in één keer invoeren, anders wordt het wel erg lastig.
Wij hebben nog steeds onze eerste grijze container. Later kwam de groene erbij.
Hij ziet er op zich nog prima uit. Als je dat ding normaal behandelt, gaat ie levenslang mee.
Het slaat toch nergens op om 1 jaar oude containers te vervangen voor precies dezelfde nieuwe?
Er moet een chip in voor diftar. Ze moeten geschikt zijn voor een leessysteem op de wagens. Het zou kunnen dat het dan ook net iets andere containers zijn door ander oppaksysteem, dat luistert best nauw. Als je zegt dat het exact dezelfde zijn, dan weet ik het ook niet waarom het gebeurt.
O dat wist ik niet. Ze zien er hetzelfde uit, maar of de "greep" hetzelfde is en dezelfde vuilniswagens blijven rijden, weet ik (nog) niet.
Hier worden de vuilniswagens regelmatig vernieuwd zie ik, maar de containers blijven...
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door liz boer »

TSD schreef:
liz boer schreef: Wij hebben met meer kinderen we met minder gedaan. Echt we hebben WELVAART eten en deksel en nog veel meer...
Ik werk met mensen die beneden het bestaans minimum leven, mensen uit andere landen die zeggen dat ze zo blij met Nederland zijn, omdat ze, ondanks hun minimum, kunnen overleven...
Ik ken jou persoonlijke situatie niet, ook weet ik niet over welke tijd je het hebt (in mijn beleving was het 20 jaar terug namelijk echt anders) en ongetwijfeld zijn er uitzonderingen te bedenken o.b.v. specifieke situaties.

Wel weet ik dat ik met het inkomen wat het CBS noemt de eindjes niet of nauwelijks aan elkaar zou kunnen knopen, ik zie het nu niet in elk geval (al kan ik best nog wat van mijn uitgaven wegstrepen als niet absoluut noodzakelijk, zoals die vakantie, het weekend-abonnement op het RD enz.) en gaan mijn kinderen ook niet leren zwemmen (toch best belangrijk in een waterrijke provincie vind ik). Dus eerlijk gezegd geloof ik het CBS eerder (dan jou verhaal als zijnde de standaard), ik weet genoeg voorbeelden uit mijn omgeving (met inkomens volgens deze grens of er zelfs nog wel boven). Sorry, maar daar is het echt geen WELVAART.... daar is het gewoon iedere maand puzzelen om te zorgen voor voldoende eten en kleding voor het gezin en regelmatig daarvan hoofdpijn krijgen, ga jij dat dan maar tegen die mensen zeggen (dat ze gewoon WELVAART hebben). Ik niet in elk geval.

Overigens leidt deze discussie nu ontzettend af van het onderwerp. ;)
Ik weet niet wat jij onder welvaart verstaat...
Het is echt moeilijk om dat te definieren, ik heb het niet over mensen die onder het bestaansminimum leven, maar over de hele linie, ik hoor hier klagen door mensen die niet weten wat armoede is, zoals ik al zei, wij hebben met heel weinig moeten doen met toen nog 5 kinderen thuis, echt knibbelen, we hebben ons nooit arm gevoeld, de mensen waar ik mee werk hebben nog minder, toch hoor ik hen niet klagen, juist de mensen die kost wat kost in een auto willen blijven rijden, die geen stapje achteruit willen doen, dat zijn de klagers...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie