Grijze november en december

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: grijze november en december

Bericht door Dodo »

Naar buiten gaan, bij voorkeur midden op de dag, is heel goed als je gevoelig bent voor de donkere dagen. Het licht, zelfs op een bewolkte dag, is veel intenser dan binnenverlichting. En de beweging doet ook zoveel goed, net zoals Mara zegt.
Dus blijf zeker niet binnen zittten!

En als je je prikkelbaarder dan gewoonlijk voelt, ga niet reageren op een internetforum.
Mannetje
Berichten: 7744
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: grijze november en december

Bericht door Mannetje »

Dodo schreef:Naar buiten gaan, bij voorkeur midden op de dag, is heel goed als je gevoelig bent voor de donkere dagen. Het licht, zelfs op een bewolkte dag, is veel intenser dan binnenverlichting. En de beweging doet ook zoveel goed, net zoals Mara zegt.
Dus blijf zeker niet binnen zittten!

En als je je prikkelbaarder dan gewoonlijk voelt, ga niet reageren op een internetforum.
Middag op de dag ben ik gewoonlijk aan het werk...
-
Zeeuw
Berichten: 11589
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: grijze november en december

Bericht door Zeeuw »

Chrisje72 schreef:Ja ik heb daar behoorlijk last van. Heb altijd een hekel gehad aan november vanwege het vaak grauwe, sombere weer( net aIs nu ). Het heeft dan ook direct invloed op mijn stemming en energie niveau.
Ben nu herstellende van een zware griep maar dat gaat ook langzamer door het sombere weer.
December voelt knus, de gordijnen kunnen vroeg dicht en de lichten aan.
In januari daarentegen heb ik altijd een heel opgeruimd gevoel. Alle drukte van de decembermaand (inclusief een aantal verjaardagen) Is dan weer achter de rug en ik merk heel goed dat de dagen dan weer langer worden.
Ik probeer daarom juist in die donkere maanden veel te sporten, gezond te eten enz. Zoveel mogelijk goeie dingen doen. Lost uiteraard niet alles op.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: grijze november en december

Bericht door Dodo »

Mannetje schreef:
Dodo schreef:Naar buiten gaan, bij voorkeur midden op de dag, is heel goed als je gevoelig bent voor de donkere dagen. Het licht, zelfs op een bewolkte dag, is veel intenser dan binnenverlichting. En de beweging doet ook zoveel goed, net zoals Mara zegt.
Dus blijf zeker niet binnen zittten!

En als je je prikkelbaarder dan gewoonlijk voelt, ga niet reageren op een internetforum.
Middag op de dag ben ik gewoonlijk aan het werk...
Zelfs geen mogelijkheid voor een kleine lunchwandeling?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9192
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: grijze november en december

Bericht door parsifal »

Mannetje schreef:
Dodo schreef:Naar buiten gaan, bij voorkeur midden op de dag, is heel goed als je gevoelig bent voor de donkere dagen. Het licht, zelfs op een bewolkte dag, is veel intenser dan binnenverlichting. En de beweging doet ook zoveel goed, net zoals Mara zegt.
Dus blijf zeker niet binnen zittten!

En als je je prikkelbaarder dan gewoonlijk voelt, ga niet reageren op een internetforum.
Middag op de dag ben ik gewoonlijk aan het werk...
Geen mogelijkheid voor een lunchwandeling?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mannetje
Berichten: 7744
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: grijze november en december

Bericht door Mannetje »

Nee, de lunch nuttig ik met leerlingen en daarna gaan de lessen weer verder. Daarnaast zijn pauzes zo kort dat naar beneden lopen, jas aandoen, en daarna weer jas uit en naar boven lopen al de helft van de tijd in beslag neemt. Zeker als je ook nog wat te drinken mee wil nemen.
-
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: grijze november en december

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Ik gebruik op mijn werk en in de badkamer 's morgens een lichtlamp. Dat helpt goed. Maar ik ben er ook erg gevoelig voor. Daar kwam ik pas achter toen ik al 35 was.
Je bedoelt dat jouw verlichting dagverlichting simuleert?
Zeeuw
Berichten: 11589
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: grijze november en december

Bericht door Zeeuw »

Mannetje schreef:Nee, de lunch nuttig ik met leerlingen en daarna gaan de lessen weer verder. Daarnaast zijn pauzes zo kort dat naar beneden lopen, jas aandoen, en daarna weer jas uit en naar boven lopen al de helft van de tijd in beslag neemt. Zeker als je ook nog wat te drinken mee wil nemen.
Basisschool of VO?

Meestal wel enigszins op tijd leerlingen weg en mogelijkheid dan even wat te bewegen?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: grijze november en december

Bericht door Dodo »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef:Ik gebruik op mijn werk en in de badkamer 's morgens een lichtlamp. Dat helpt goed. Maar ik ben er ook erg gevoelig voor. Daar kwam ik pas achter toen ik al 35 was.
Je bedoelt dat jouw verlichting dagverlichting simuleert?
Het woord lichtlamp lijkt me dubbelop. Pleonasme? Tautologie? Dat haal ik altijd door elkaar.
Het klinkt een beetje als het hout voor de kachel. Daar hebben we graag bomenhout voor (in tegenstelling tot dunne lichte houtjes).
Mannetje
Berichten: 7744
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: grijze november en december

Bericht door Mannetje »

Zeeuw schreef:
Mannetje schreef:Nee, de lunch nuttig ik met leerlingen en daarna gaan de lessen weer verder. Daarnaast zijn pauzes zo kort dat naar beneden lopen, jas aandoen, en daarna weer jas uit en naar boven lopen al de helft van de tijd in beslag neemt. Zeker als je ook nog wat te drinken mee wil nemen.
Basisschool of VO?

Meestal wel enigszins op tijd leerlingen weg en mogelijkheid dan even wat te bewegen?
VO. Voordat ik thuis ben, is het bijna donker en binnenkort helemaal donker.
-
Mannetje
Berichten: 7744
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: grijze november en december

Bericht door Mannetje »

Dodo schreef:
Ambtenaar schreef:
DDD schreef:Ik gebruik op mijn werk en in de badkamer 's morgens een lichtlamp. Dat helpt goed. Maar ik ben er ook erg gevoelig voor. Daar kwam ik pas achter toen ik al 35 was.
Je bedoelt dat jouw verlichting dagverlichting simuleert?
Het woord lichtlamp lijkt me dubbelop. Pleonasme? Tautologie? Dat haal ik altijd door elkaar.
Het klinkt een beetje als het hout voor de kachel. Daar hebben we graag bomenhout voor (in tegenstelling tot dunne lichte houtjes).
Ik denk dat het een daglichtlamp moet zijn. Dan kan het weer wel.
-
Zeeuw
Berichten: 11589
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: grijze november en december

Bericht door Zeeuw »

Mannetje schreef:
Zeeuw schreef:
Mannetje schreef:Nee, de lunch nuttig ik met leerlingen en daarna gaan de lessen weer verder. Daarnaast zijn pauzes zo kort dat naar beneden lopen, jas aandoen, en daarna weer jas uit en naar boven lopen al de helft van de tijd in beslag neemt. Zeker als je ook nog wat te drinken mee wil nemen.
Basisschool of VO?

Meestal wel enigszins op tijd leerlingen weg en mogelijkheid dan even wat te bewegen?
VO. Voordat ik thuis ben, is het bijna donker en binnenkort helemaal donker.
Tsja, dan vooral bewegen in het donker ipv in het licht Mannetje. Ik heb een sportschool onder mijn werk. Allemaal kunstlicht, maar wel beweging. Tis even niet anders. In het weekend lekker naar buiten.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Grijze november en december

Bericht door Bezorgd »

Ik kon mijn vader nooit zo goed begrijpen als hij wat liep te somberen over de korte dagen en het grijze weer.
Maar hoe ouder ik word , hoe beter ik het ga begrijpen en ik het zelf ook ervaar.
Zeker november en december.
Maar na de kortste dag zie je al snel dat de dagen langer worden , en dan komt toch de optimist in me weer naar boven ;)
Lente , zomer vind ik toch de mooiste tijd.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Grijze november en december

Bericht door liz boer »

Ik hou heel veel van de herfst en de winter... de kleuren in de herfst... de kou in de winter, de beloften in de knoppen... de lente vind in ook heerlijk, de zomer wat minder als het erg warm is... maar de bloemen en de insecten dat is weer fantastisch in de zomer...
Laatst gewijzigd door liz boer op 28 nov 2018, 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Grijze november en december

Bericht door Tiberius »

aline1984 schreef:Herkennen mede-forummers het, dat ze in de grijze novembermaand en begin december wat minder lekker in hun velletje zitten, en daarom sneller problemen zien of sneller kortaangebonden reageren?
Nee, ik herken dat totaal niet. Ik vind het altijd heerlijke maanden. 's Avonds lekker binnen zitten, kachel aan, glaasje merlot erbij.
Plaats reactie