De zzp'er

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12002
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

De zzp'er

Bericht door Herman »

https://nos.nl/artikel/2259135-tweede-k ... andel.html

"Eerder kondigde ik al aan dat ik voor ondernemers zonder rechtspersoonlijkheid wil regelen dat zij alleen nog telefonisch benaderd mogen worden als zij daar expliciet toestemming voor hebben gegeven. Het afschermen van het woonadres is een goede aanvulling op mijn beleid."

Nu weet ik niet wat alle motieven zijn. Maar ik vind dit een absoluut open deur voor fraudeurs. Je moet gewoon met iemand zaken kunnen doen die fysiek te traceren is. Of je moet géén zzp'er worden. Naar mijn idee is de maatschappij er niet bij gebaat dat ondernemerschap niet openbaar is.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De zzp'er

Bericht door eilander »

Ik ben er wel positief over. Een fraudeur is geen zzp-er, kan ik je verzekeren. Je kunt je achter een BV-structuur veel schimmiger verschuilen. Een zzp-er is ook privé aansprakelijk, dat zal een fraudeur niet willen.

Ik ben zelf zzp-er en vind het ook vervelend om gebeld te worden door energieleveranciers voor de zakelijke markt. Ik heb helemaal geen bedrijf aan huis of iets dergelijks.

Hoewel ik het onderhavige probleem niet als het grootste probleem zie. Ik zou liever zien dat het kabinet duidelijkheid verschaft middels een goede regeling voor de wet DBA.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12002
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De zzp'er

Bericht door Herman »

Het gaat niet zozeer om doelbewuste fraudeurs. Ik doel op allerlei zzp'ers die hun verplichtingen niet (allemaal) nakomen.

Overigens vind ik dat van die telefoonnummers niet erg. Dat argument snap ik. Maar een adres moet gewoon beschikbaar zijn.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4062
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: De zzp'er

Bericht door Maanenschijn »

Deze maatregelen zijn een uitvloeisel van de regelgeving AVG. Nu is men zich binnen de KvK's aan het oriënteren hoe im te gaan met gegevens die naar personen kunnen leiden, ook het Kadaster is bezig met zich hier op te beraden. Vooral het Kadaster heeft daar een grote uitdaging, als wettelijk openbaar register.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: De zzp'er

Bericht door Ditbenik »

Herman schreef:Het gaat niet zozeer om doelbewuste fraudeurs. Ik doel op allerlei zzp'ers die hun verplichtingen niet (allemaal) nakomen.

Overigens vind ik dat van die telefoonnummers niet erg. Dat argument snap ik. Maar een adres moet gewoon beschikbaar zijn.
Als een ZZP-er zijn verplichtingen niet nakomt heb je toch allang zijn gegevens? Hoe ben je anders met die man in contact gekomen? Waar het om gaat is dat je nu bij de KvK voor een prikkie allerlei gegevens kunt kopen waarmee je die mensen kunt lastig vallen door allerlei zeurtelefoontjes op de meest ongelegen moment. Het afschermen van privégegevens bij de KvK heeft geen enkele invloed op het contact tussen klanten en de ZZP-er. Ik moet de eerste klant nog tegenkomen die via de KvK op zoek gegaan is naar een ZZP-er.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12002
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De zzp'er

Bericht door Herman »

Ditbenik schreef:
Herman schreef:Het gaat niet zozeer om doelbewuste fraudeurs. Ik doel op allerlei zzp'ers die hun verplichtingen niet (allemaal) nakomen.

Overigens vind ik dat van die telefoonnummers niet erg. Dat argument snap ik. Maar een adres moet gewoon beschikbaar zijn.
Als een ZZP-er zijn verplichtingen niet nakomt heb je toch allang zijn gegevens? Hoe ben je anders met die man in contact gekomen? Waar het om gaat is dat je nu bij de KvK voor een prikkie allerlei gegevens kunt kopen waarmee je die mensen kunt lastig vallen door allerlei zeurtelefoontjes op de meest ongelegen moment. Het afschermen van privégegevens bij de KvK heeft geen enkele invloed op het contact tussen klanten en de ZZP-er. Ik moet de eerste klant nog tegenkomen die via de KvK op zoek gegaan is naar een ZZP-er.
De wet op het handelsregister 2007 opent met het volgende artikel:
Er is een handelsregister van ondernemingen en rechtspersonen:

a. ter bevordering van de rechtszekerheid in het economisch verkeer;

b. voor de verstrekking van gegevens van algemene, feitelijke aard omtrent de samenstelling van ondernemingen en rechtspersonen ter bevordering van de economische belangen van handel, industrie, ambacht en dienstverlening;

c. voor het registreren van alle ondernemingen en rechtspersonen als onderdeel van de gegevenshuishouding die bijdraagt aan het efficiënt functioneren van de overheid.
Het is mijn stelling dat dit register bestaat ter bevordering van de rechtszekerheid. En daar hoor het openbaar raadplegen inclusief adres gewoon bij.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De zzp'er

Bericht door DDD »

Maar zeker als een ondernemer een werkadres heeft, hoort het prive-adres daar mijns inziens niet bij.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: De zzp'er

Bericht door Ditbenik »

Herman schreef:
Ditbenik schreef:
Herman schreef:Het gaat niet zozeer om doelbewuste fraudeurs. Ik doel op allerlei zzp'ers die hun verplichtingen niet (allemaal) nakomen.

Overigens vind ik dat van die telefoonnummers niet erg. Dat argument snap ik. Maar een adres moet gewoon beschikbaar zijn.
Als een ZZP-er zijn verplichtingen niet nakomt heb je toch allang zijn gegevens? Hoe ben je anders met die man in contact gekomen? Waar het om gaat is dat je nu bij de KvK voor een prikkie allerlei gegevens kunt kopen waarmee je die mensen kunt lastig vallen door allerlei zeurtelefoontjes op de meest ongelegen moment. Het afschermen van privégegevens bij de KvK heeft geen enkele invloed op het contact tussen klanten en de ZZP-er. Ik moet de eerste klant nog tegenkomen die via de KvK op zoek gegaan is naar een ZZP-er.
De wet op het handelsregister 2007 opent met het volgende artikel:
Er is een handelsregister van ondernemingen en rechtspersonen:

a. ter bevordering van de rechtszekerheid in het economisch verkeer;

b. voor de verstrekking van gegevens van algemene, feitelijke aard omtrent de samenstelling van ondernemingen en rechtspersonen ter bevordering van de economische belangen van handel, industrie, ambacht en dienstverlening;

c. voor het registreren van alle ondernemingen en rechtspersonen als onderdeel van de gegevenshuishouding die bijdraagt aan het efficiënt functioneren van de overheid.
Het is mijn stelling dat dit register bestaat ter bevordering van de rechtszekerheid. En daar hoor het openbaar raadplegen inclusief adres gewoon bij.
Het adres staat er ook nog steeds in. Het telefoon wil men eruit halen en zelfs dat is nog niet rond. Ik ben er voor om de adressen van ZZP-ers die alleen een privé-adres hebben eruit te halen juist om te voorkomen dat allerlei louche verkopers hen lastig vallen.
Plaats reactie