Dankdag 2018

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dankdag 2018

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mara schreef:Dank je wel Helma, ik hoop straks te luisteren.
Ik kon gisteren niet naar de kerk, omdat zitten op een harde houten bank echt niet te doen is momenteel.
En gisteravond toen de kerkdienst net begon, hield het geluid van de computer ermee op.
Manlief heeft het intussen gerepareerd en ik hoop dat hij het nu goed blijft doen.
Het wil bij mij ook niet zo licht worden, de laatste weken.
En dan niemand tegenkomen die dat begrijpt, maakt eenzaam, totdat jij nu deze link aanreikt.
Bijzonder!
Lees ook je eigen onderschrift nog even.
Daarnaast: het is juist Gods weg om Zijn kinderen te leren op het Woord alléén te rusten.
Lodenstein zei op zijn sterfbed: "ik gevoel niets, maar weet dat in de Heere Jezus een volheid van genade is en ik leg mij neer op dat zoutverbond dat onveranderlijk is. Op Uwe zaligheid wacht ik, Heere."
Sterkte met alles.
Dank je. Ja ik zie mijn eigen onderschrift en momenteel is dit meer een bemoediging naar iemand anders.
merel schreef:Sterkte Mara!
Dank je.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dankdag 2018

Bericht door -DIA- »

Het is vanouds de gewoonte geweest om met Biddag en Dankdag een boetepredicatie te houden in de avonddienst. Wellicht is de huidige generatie daar niet mee opgegroeid? Hier was ook een van de bid- en dankdagpreken een boetepreek. En juist in een tijd als nu hoor je er steeds minder over. Men lijkt het zelfs vreemd te vinden als er nog een boetepreek wordt gehouden, juist in tijden als nu zou dat zeer gepast zijn. Ik heb zelf het idee dat dit alleen nog in de rechterflank van de gereformeerde gezindte wordt aangehouden. Een ding lijkt zeker: We houden niet van boete... We houden meer van 'mooie' preken.

Misschien is het ook eens goed om de biddagpredicatiën van ds. Th. van der Groe te lezen. Ook dat waren meest boetepreken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dankdag 2018

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:Het is vanouds de gewoonte geweest om met Biddag en Dankdag een boetepredicatie te houden in de avonddienst. Wellicht is de huidige generatie daar niet mee opgegroeid? Hier was ook een van de bid- en dankdagpreken een boetepreek. En juist in een tijd als nu hoor je er steeds minder over. Men lijkt het zelfs vreemd te vinden als er nog een boetepreek wordt gehouden, juist in tijden als nu zou dat zeer gepast zijn. Ik heb zelf het idee dat dit alleen nog in de rechterflank van de gereformeerde gezindte wordt aangehouden. Een ding lijkt zeker: We houden niet van boete... We houden meer van 'mooie' preken.
Mmm, misschien zou het goed zijn als je de dankdagpreken van ds. Verschuure nog eens naluistert, als ze online komen. Hoe kun je nou dankdag houden, als je niet mag danken voor de door God geschonken weldaden in het afgelopen jaar, ondanks onze tekortkomingen?

Kijk, als je met biddag zo'n boetepreek houdt, vind ik dat heel wat anders. Maar ik vind het niet juist tijdens dankdag.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dankdag 2018

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
-DIA- schreef:Het is vanouds de gewoonte geweest om met Biddag en Dankdag een boetepredicatie te houden in de avonddienst. Wellicht is de huidige generatie daar niet mee opgegroeid? Hier was ook een van de bid- en dankdagpreken een boetepreek. En juist in een tijd als nu hoor je er steeds minder over. Men lijkt het zelfs vreemd te vinden als er nog een boetepreek wordt gehouden, juist in tijden als nu zou dat zeer gepast zijn. Ik heb zelf het idee dat dit alleen nog in de rechterflank van de gereformeerde gezindte wordt aangehouden. Een ding lijkt zeker: We houden niet van boete... We houden meer van 'mooie' preken.
Mmm, misschien zou het goed zijn als je de dankdagpreken van ds. Verschuure nog eens naluistert, als ze online komen. Hoe kun je nou dankdag houden, als je niet mag danken voor de door God geschonken weldaden in het afgelopen jaar, ondanks onze tekortkomingen?
Ik hoop dat zeker ook te doen. Maar ook ds. Verschuure is niet optimistisch over hoe het nu in land, kerk en wereld gaat. Er is alleen maar toekomst voor de ware Kerk. Ik denk dat dát ds. Verschuure meer benadrukte.
Verder kunnen we opmerken dat ds. Verschuure (in de goede zin van het woord) meer evangelisch preekt, zoals b.v. ook de oude ds. Mijnders. Laten we dan wel het woord evangelisch niet verwarren met wat de Evangelische beweging ervan gemaakt heeft.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dankdag 2018

Bericht door Jantje »

Inderdaad. Dat is zeker waar. Maar dat betekent niet dat we, juist op een dag als deze, zo moeten gaan somberen. Want, ook al is het met Neêrlands hoop dan slecht gesteld, juist dan moet de hoop en verwachting van de Heere zijn. Voor allen die dát verwachten, zal eenmaal waar worden, wat geschreven staat in Psalm 25 vers 3a: Ja, allen, die U verwachten, zullen niet beschaamd worden.

Daarnaast is een dankdag er in de eerste plaats voor om God te danken dat Hij ons weer een jaar wilde sparen, dat Hij ons weer eten en drinken wilde geven, dat Hij nog mest rondom onze levensboom legde, in tegenstelling tot zoveel anderen die het tijdige met het eeuwige moesten verwisselen. Juist de verwondering van zo'n goeddoend God, tegenover ons als zondige mensen, zou in de dankdag, mijns inziens, gepredikt moeten worden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dankdag 2018

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:Inderdaad. Dat is zeker waar. Maar dat betekent niet dat we, juist op een dag als deze, zo moeten gaan somberen. Want, ook al is het met Neêrlands hoop dan slecht gesteld, juist dan moet de hoop en verwachting van de Heere zijn. Voor allen die dát verwachten, zal eenmaal waar worden, wat geschreven staat in Psalm 25 vers 3a: Ja, allen, die U verwachten, zullen niet beschaamd worden.

Daarnaast is een dankdag er in de eerste plaats voor om God te danken dat Hij ons weer een jaar wilde sparen, dat Hij ons weer eten en drinken wilde geven, dat Hij nog mest rondom onze levensboom legde, in tegenstelling tot zoveel anderen die het tijdige met het eeuwige moesten verwisselen. Juist de verwondering van zo'n goeddoend God, tegenover ons als zondige mensen, zou in de dankdag, mijns inziens, gepredikt moeten worden.
Dat wist ik, zo denken we, daarom zei ik het ook. Er is reden voor Dankdag, maar mag ik er ook een "maar" aan toevoegen? Dat is hier immers de gewoonte bij velen. Zou het juist in een tijd waarin de gevaren, verleidingen, valse leringen, de oordelen Gods die bemerkt worden, niet goed zijn om daar juist ook op te wijzen? De kerk slaapt meest, en daar mag toch wel eens een boetbazuin klinken? En... wordt het opgemerkt of we de weldaden Gods uit Zijn rechter- of Zijn linkerhand ontvangen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Dankdag 2018

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:Gemeente, de tekstwoorden kunt u vanavond vinden in
HET BOEK DER PSALMEN EN DAAR VAN DE 81E PSALM. Wij willen u bepalen bij het tweede gedeelte van die Psalm. Het zijn de verzen 12 tot en met 17.

Ten eerste: De reden van die klacht
Dat zijn de verzen 12 en 13, waar we lezen: Maar Mijn volk heeft Mijn stem niet gehoord. En Israël heeft Mijner niet gewild. Dies heb Ik het overgegeven in het goeddunken des harten, dat zij wandelden in hun raadslagen
Ten tweede: De innigheid van die klacht
Dat is het 14e vers: Och, dat Mijn volk naar Mij gehoord had! Dat Israël in Mijn wegen gewandeld had!
Ten derde: De ernst van die klacht
Dat zijn de verzen 15 tot en met 17, waar wij lezen: In het kort zou Ik hun vijanden gedempt hebben, en Mijn hand gewend hebben tegen hun wederpartijders. Die de Heere haten zouden zich geveinsdelijk onderworpen hebben. Maar hunlieder tijd zou eeuwig geweest zijn, en Hij zou het gespijsd hebben met het vette der tarwe. Ja Ik zou u gespijsd hebben met honing uit de rotssteen.

GODS KLACHT OVER ZIJN VOLK
1. De reden van die klacht
2. De innigheid van die klacht
3. De ernst van die klacht


(Ik heb een stukje uit het derde punt overgetypt)

Zou het soms in Nederland zo zijn, gemeente? Dat Hij Zijn weerhoudende genade van lieverlede wegneemt.
U weet het wel, dat zovele dingen die in het verleden, toen wij jong waren, vanzelfsprekend waren dat ze tegen Gods geboden waren. Dat werd niet gedaan in Nederland, en nu lijkt het alsof alle dammen doorbreken.

Zouden we enkele van die dingen noemen? De dag des Heeren, die lieve dag des Heeren, die God ons heeft gegeven, om die af te zonderen voor Zijn dienst, hoe wordt die ontheiligd in ons vaderland! Zouden we niet moeten wenen, gemeente, als we zien hoe die dag vertreden wordt. Dat is niet zomaar in één keer gekomen, het is van lieverlede gegaan. De Heere heeft als het ware Zijn weerhoudende genade steeds verder teruggetrokken en de zonde overspoelt ons vaderland.

We kunnen denken aan de heiligheid van het huwelijk, die in Nederland vertreden wordt. Zou de Heere daarover niet vertoornd moeten zijn? Als we zijn inzettingen zomaar opzij zetten. Er is geen weerhouding meer. Toen wij jong waren, 50 jaar geleden, 40 jaar geleden, was echtscheiding nog echt een verkeerde daad. Het is nu aan de orde van de dag. De dammen worden doorgebroken. De weerhouding wordt weggenomen.

Ik denk ook aan de genderproblematiek. U begrijpt wat we daarmee bedoelen. Straks kan een man niet meer bepalen of hij een man of vrouw is.
Waar gaar het toch heen, gemeente. De scheppingsorden zijn hiermee verbonden. Wij schuiven de Wetgever weg, en die neemt Zijn weerhoudende genade weg, en alles moet kunnen. Een zee van ongerechtigheid spoelt over ons arme Nederland heen, en het is eigen schuld, want we hebben God verlaten.

Denk ook aan de bescherming van het leven, nog steeds in ons arme Nederland, 30.000 kinderlevens, zo uit de moederschoot weggerukt en zo gedood.
Het is vreselijk. Het bloed daarvan roept om wraak van de Hemel. Ik denk ook aan het leven oude mensen, of mensen die geen waarde voor de maatschappij hebben, en dan ook de vrije keuze in onze tijd om ons leven te beëindigen. Voltooid leven noemt men dat. Is het leven dan geen gave van de Schepper meer? Kunnen we dan zelf zomaar beschikken over leven en dood
Ziet u, gemeente, dat de Heere Zijn weerhoudende genade wegneemt?
En wat voor ons arme Nederland waar is: Dies heb Ik het over gegeven in het goeddunken huns harten, dat zij handelden naar hun raadslagen, dan gaan we recht op onze ondergang aan

Ik denk aan tijden van weleer. Waar onze vaderen waarschuwden voor de oordelen, de eerste wereldoorlog, de grote dreiging, die grote armoede daarna en de crisis in de dertiger jaren. Denk aan de tweede wereldoorlog, waar de Heere Nederland nog getuchtigd heeft, om Nederland tot inkeer te brengen. Maar war deden wij met die waarschuwing? In de wind geslagen. Na de tweede wereldoorlog is de verwereldlijking dubbel zo hard voortgegaan. Wij hollen achteruit op de brede weg van het verderf, en wij verlaten de Rotssteen die ons geschapen heeft en Nederland wordt overgegeven aan zichzelf. In zo’n tijd leven wij, gemeente.
Och dat Mijn volk naar Mij gehoord had!

TUSSENZANG
Verstaat dit toch, vergeters van Gods wet,
Opdat Ik niet verscheur', en niemand redd'.
Wie 't dankbaar hart Mij biedt ter offerand',
Die geeft Mij eer, en elk, die met verstand
Zijn wegen richt, mag op Mijn gunst vertrouwen;
Ik zal Gods heil hem eeuwig doen aanschouwen."


EERSTE EN DERDE PUNT HEB IK NIET ALLES VAN UITGETYPT

Ik heb een paar vragen...
Wat doen we er zelf aan naast zeggen dat het verkeerd is, strijden we voor het ongeboren leven? zo niet dan zijn we er net zo schuldig aan, we kunnen niet zeggen ik heb het niet geweten Spr 24 vers 11 Red degenen die ter dood gegrepen zijn, want zij wankelen ter doding zo gij u onthoudt.

Zo'n boetepreek moet toch iets uitwerken? boetvaardigheid? belijdenis en hoop op verzoening?

Micha 7:9 Ik zal des HEEREN gramschap dragen, want ik heb tegen Hem gezondigd; totdat Hij mijn twist twiste en mijn recht uitvoere; Hij zal mij uitbrengen aan het licht; ik zal mijn lust zien aan Zijn gerechtigheid.

Ik weet dat we de preek kunnen aanhoren en zeggen zo een ernstige preek... of de dominee heeft het weer eens goed gezegd... wat erg he van doe abortus en die transgenders... ja heel erg...

Jer. 26:3 Misschien zullen zij horen en zich bekeren, een iegelijk van zijn bozen weg; zo zou Ik berouw hebben over het kwaad dat Ik hun denk te doen vanwege de boosheid hunner handelingen.

en het grootste wonder van alles Ik zal!!!

Jer. 24:7 En Ik zal hun een hart geven om Mij te kennen, dat Ik de HEERE ben; en zij zullen Mij tot een volk zijn en Ik zal hun tot een God zijn; want zij zullen zich tot Mij met hun ganse hart bekeren.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Dankdag 2018

Bericht door Thuisvrouw »

-DIA- schreef:


Dat wist ik, zo denken we, daarom zei ik het ook. Er is reden voor Dankdag, maar mag ik er ook een "maar" aan toevoegen? Dat is hier immers de gewoonte bij velen. Zou het juist in een tijd waarin de gevaren, verleidingen, valse leringen, de oordelen Gods die bemerkt worden, niet goed zijn om daar juist ook op te wijzen? De kerk slaapt meest, en daar mag toch wel eens een boetbazuin klinken? En... wordt het opgemerkt of we de weldaden Gods uit Zijn rechter- of Zijn linkerhand ontvangen?
Dank je wel voor het delen DIA. En jouw 'maar' kan er gerust bij. Aan ware dankbaarheid gaat immers verootmoediging en verwondering vooraf?



2 Samuël 7:18
Toen ging de koning David in, en bleef voor het aangezicht des HEEREN, en hij zeide: Wie ben ik, Heere HEERE, en wat is mijn huis, dat Gij mij tot hiertoe gebracht hebt?
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dankdag 2018

Bericht door -DIA- »

liz boer schreef: Ik heb een paar vragen...
Wat doen we er zelf aan naast zeggen dat het verkeerd is, strijden we voor het ongeboren leven? zo niet dan zijn we er net zo schuldig aan, we kunnen niet zeggen ik heb het niet geweten Spr 24 vers 11 Red degenen die ter dood gegrepen zijn, want zij wankelen ter doding zo gij u onthoudt.

Zo'n boetepreek moet toch iets uitwerken? boetvaardigheid? belijdenis en hoop op verzoening?

Micha 7:9 Ik zal des HEEREN gramschap dragen, want ik heb tegen Hem gezondigd; totdat Hij mijn twist twiste en mijn recht uitvoere; Hij zal mij uitbrengen aan het licht; ik zal mijn lust zien aan Zijn gerechtigheid.

Ik weet dat we de preek kunnen aanhoren en zeggen zo een ernstige preek... of de dominee heeft het weer eens goed gezegd... wat erg he van doe abortus en die transgenders... ja heel erg...

Jer. 26:3 Misschien zullen zij horen en zich bekeren, een iegelijk van zijn bozen weg; zo zou Ik berouw hebben over het kwaad dat Ik hun denk te doen vanwege de boosheid hunner handelingen.

en het grootste wonder van alles Ik zal!!!

Jer. 24:7 En Ik zal hun een hart geven om Mij te kennen, dat Ik de HEERE ben; en zij zullen Mij tot een volk zijn en Ik zal hun tot een God zijn; want zij zullen zich tot Mij met hun ganse hart bekeren.
Een boetepreek werkt altijd wat uit. Mijn Woord zal immers niet ledig tot Mij wederkeren, maar het zal doen wat God behaagd. Het zal ter oordeel of ten voordeel zijn. Jeremia moest ook de boetbazuin blazen in zulke ernstvolle tijden. Maar werd hij serieus genomen? Nee, hij werd zelfs in een diepe kuil geworpen, wat moord was, als niet Ebed-Melech hem eruit had gehaald. De boeteprediking wekt altijd wrevel, en wekt commentaar. Dat is de andere kant. De genadekant is als er nog een volk mag verwaardigd worden te buigen onder het oordeel en de schuld. Dus altijd tweeërlei uitwerking: Of buigen, of barsten. Met dat laatste bedoel ik zoals het nu is, ergernis.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 08 nov 2018, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dankdag 2018

Bericht door Jantje »

Ergernis? Nee hoor.
Toepasselijk tijdens een dag van afzondering om God te danken voor de door Hem geschonken gaven? Nee, ook niet.
Bezwaar tegen een boetepreek? Nee, maar laten we dat dan op een andere dag doen als dankdag.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dankdag 2018

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:Ergernis? Nee hoor.
Toepasselijk tijdens een dag van afzondering om God te danken voor de door Hem geschonken gaven? Nee, ook niet.
Bezwaar tegen een boetepreek? Nee, maar laten we dat dan op een andere dag doen als dankdag.
Dus toch niet helemaal eens... toch nog een beetje.... zo van 'moet dat nu zó op de dankdag'? We kennen deze gedachten ook van zeer nabij.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dankdag 2018

Bericht door Jantje »

Ik zou er geen enkel bezwaar tegen hebben als er elke biddag (of in de oudejaarsdienst) in de gehele GG zo'n boetepreek werd gehouden.

Maar laten we het niet op de dankdag doen. Dat komt op mij een beetje ondankbaar over. Je gaat met kerst toch ook niet een preek houden over Jezus' lijden en sterven?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dankdag 2018

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:Ik zou er geen enkel bezwaar tegen hebben als er elke biddag (of in de oudejaarsdienst) in de gehele GG zo'n boetepreek werd gehouden.

Maar laten we het niet op de dankdag doen. Dat komt op mij een beetje ondankbaar over. Je gaat met kerst toch ook niet een preek houden over Jezus' lijden en sterven?
Nee, niet in het feest... Ik stop ermee.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Dankdag 2018

Bericht door Piet Puk »

Wat wel bij Dankdag hoort is een beschaming wie wij zijn geweest t.o.v. God
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dankdag 2018

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
Jantje schreef:Ik zou er geen enkel bezwaar tegen hebben als er elke biddag (of in de oudejaarsdienst) in de gehele GG zo'n boetepreek werd gehouden.

Maar laten we het niet op de dankdag doen. Dat komt op mij een beetje ondankbaar over. Je gaat met kerst toch ook niet een preek houden over Jezus' lijden en sterven?
Nee, niet in het feest... Ik stop ermee.
Snap je nu echt DIA niet Jantje? Dankdag is toch geen feest, itt kerst?
Dankbaar zijn ze bij het Leger des Heils, zei mijn moeder altijd. Die mensen zijn het altijd.
Maar meestal is het maar gewoon een woord, omdat we toch menen dat we wel ergens recht op hebben, want we werken er tenslotte hard voor. Of toch niet?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie