Dankdag 2018

Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Dankdag 2018

Bericht door liz boer »

DIA schreef: Een boetepreek werkt altijd wat uit. Mijn Woord zal immers niet ledig tot Mij wederkeren, maar het zal doen wat God behaagd. Het zal ter oordeel of ten voordeel zijn. Jeremia moest ook de boetbazuin blazen in zulke ernstvolle tijden. Maar werd hij serieus genomen? Nee, hij werd zelfs in een diepe kuil geworpen, wat moord was, als niet Ebed-Melech hem eruit had gehaald. De boeteprediking wekt altijd wrevel, en wekt commentaar. Dat is de andere kant. De genadekant is als er nog een volk mag verwaardigd worden te buigen onder het oordeel en de schuld. Dus altijd tweeërlei uitwerking: Of buigen, of barsten. Met dat laatste bedoel ik zoals het nu is, ergernis.
Nu even ons eigen aandeel, ja het is 100 % Gods werk, dat scheef ik al met de laatste tekst waarin de Heere Zelf zegt: Ik zal...

Maar toch kies je voor je ongeloof... je kiest ervoor niet met de preek te doen... je bent niet gehoorzaam aan Zijn Woord... Je neemt de Heere niet serieus net zoals ze Jeremia niet serieus namen, als je de preek naast je neerlegd.
Nu denk ik dat je zou kunnen zeggen, ja maar God moet het doen... Ja dat klopt, maar Hij doet het ook en als je nee blijft zeggen krijg je iets wat er bij de Farao staat na de zevende plaag gebeurde je leest: de Heere verstokte Farao's hart, ja hij had dit van te voren gezegd dat Hij dit doen zal, maar pas na de zevende plaag doet de Heere het daadwerkelijk.
Matth. 11:28 Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.
Naast alle oordelen en boetepreken moeten we ook dit serieus nemen, de Heere liegt niet.

Als je zegt die gezond zijn hebben de medicijnmeester niet nodig, dan betekend het niet dat je niet welkom bent, als jij je niet ziek voelt, maar de mensen(Bijbel, predikanten, kerkmensen) zeggen joh je bent ziek ik zie het aan je, je moet naar de dokter, en je gaat naar de dokter, omdat je het gehoord of gelezen hebt... zou je weggestuurd worden denk je?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Online
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Dankdag 2018

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
-DIA- schreef:
Jantje schreef:Ik zou er geen enkel bezwaar tegen hebben als er elke biddag (of in de oudejaarsdienst) in de gehele GG zo'n boetepreek werd gehouden.

Maar laten we het niet op de dankdag doen. Dat komt op mij een beetje ondankbaar over. Je gaat met kerst toch ook niet een preek houden over Jezus' lijden en sterven?
Nee, niet in het feest... Ik stop ermee.
Snap je nu echt DIA niet Jantje? Dankdag is toch geen feest, itt kerst?
Dankbaar zijn ze bij het Leger des Heils, zei mijn moeder altijd. Die mensen zijn het altijd.
Maar meestal is het maar gewoon een woord, omdat we toch menen dat we wel ergens recht op hebben, want we werken er tenslotte hard voor. Of toch niet?
Ik voel hier zeker met Jantje mee. Het lijkt soms traditie in iedere preek land en volk en diens abominabele staat centraal te stellen. Het is een dankdag voor gewas en arbeid. Niet voor een totaaloverzicht van wat er allemaal loos is. Hoe erg dit overigens ook is uiteraard.
Een aantal GG gemeenten geeft aan op zijn website: 'op dankdag erkennen wij God voor zijn gaven'. Als we dan continu vragen gaan stellen bij dit danken, dan schiet je je doel voorbij.

Centraal in een preek, iedere preek wat mij betreft, moet de aanbieding van genade door het offer van de Heere Jezus en de persoonlijke toepassing daarvan staan.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12043
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Dankdag 2018

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef:Ik voel hier zeker met Jantje mee. Het lijkt soms traditie in iedere preek land en volk en diens abominabele staat centraal te stellen. Het is een dankdag voor gewas en arbeid. Niet voor een totaaloverzicht van wat er allemaal loos is. Hoe erg dit overigens ook is uiteraard.
Een aantal GG gemeenten geeft aan op zijn website: 'op dankdag erkennen wij God voor zijn gaven'. Als we dan continu vragen gaan stellen bij dit danken, dan schiet je je doel voorbij.

Centraal in een preek, iedere preek wat mij betreft, moet de aanbieding van genade door het offer van de Heere Jezus en de persoonlijke toepassing daarvan staan.
Een dankdag zonder verootmoediging gaat aan een belangrijke notie van het onvolmaakte in ons danken voorbij. En dat maakt toch een belangrijke onderdeel uit van de tweeslag van de mens van wat we oude en nieuwe mens noemen.

Daarmee kan je een discussie starten in welke mate dit benoemt wordt. Daar heb ik begrip voor. Als het maar niet leidt tot een fundamentele afwijzing en dat lijkt wel enigszins zo te zijn als ik je centrale stelling goed begrijp.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dankdag 2018

Bericht door Jantje »

Jantje schreef:Inderdaad. Dat is zeker waar. Maar dat betekent niet dat we, juist op een dag als deze, zo moeten gaan somberen. Want, ook al is het met Neêrlands hoop dan slecht gesteld, juist dan moet de hoop en verwachting van de Heere zijn. Voor allen die dát verwachten, zal eenmaal waar worden, wat geschreven staat in Psalm 25 vers 3a: Ja, allen, die U verwachten, zullen niet beschaamd worden.

Daarnaast is een dankdag er in de eerste plaats voor om God te danken dat Hij ons weer een jaar wilde sparen, dat Hij ons weer eten en drinken wilde geven, dat Hij nog mest rondom onze levensboom legde, in tegenstelling tot zoveel anderen die het tijdige met het eeuwige moesten verwisselen. Juist de verwondering van zo'n goeddoend God, tegenover ons als zondige mensen, zou in de dankdag, mijns inziens, gepredikt moeten worden.
Dat heb ík ook geschreven hoor, @Herman. Een dankdag hoort inderdaad in ware verootmoediging plaats te vinden, dat is zeker waar. Daar wil ik ook niet aankomen. Maar toch blijft dan óók staan dat het in de eerste plaats een dankdag blijft, en geen boetedag.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Dankdag 2018

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Zeeuw schreef:Ik voel hier zeker met Jantje mee. Het lijkt soms traditie in iedere preek land en volk en diens abominabele staat centraal te stellen. Het is een dankdag voor gewas en arbeid. Niet voor een totaaloverzicht van wat er allemaal loos is. Hoe erg dit overigens ook is uiteraard.
Een aantal GG gemeenten geeft aan op zijn website: 'op dankdag erkennen wij God voor zijn gaven'. Als we dan continu vragen gaan stellen bij dit danken, dan schiet je je doel voorbij.

Centraal in een preek, iedere preek wat mij betreft, moet de aanbieding van genade door het offer van de Heere Jezus en de persoonlijke toepassing daarvan staan.
Een dankdag zonder verootmoediging gaat aan een belangrijke notie van het onvolmaakte in ons danken voorbij. En dat maakt toch een belangrijke onderdeel uit van de tweeslag van de mens van wat we oude en nieuwe mens noemen.

Daarmee kan je een discussie starten in welke mate dit benoemt wordt. Daar heb ik begrip voor. Als het maar niet leidt tot een fundamentele afwijzing en dat lijkt wel enigszins zo te zijn als ik je centrale stelling goed begrijp.
In die persoonlijke toepassing komt een zeer grote verootmoediging mee Herman. Sterker nog, alleen dan. Verootmoediging uit jezelf stelt niet zoveel voor.

Natuurlijk mag het onvolmaakte van ons danken benoemd worden. Dat gebeurt letterlijk in ieder gebed in de kerk. Het gaat me om het evenwicht en om de inhoud van de preken op de dankdagen. Als deze alleen gebruikt worden om de huidige stand van zaken van ons land te duiden en veel minder om God te danken, onder benoeming van het onvolmaakte, is het geen dankdag.
Online
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Dankdag 2018

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Jantje schreef:Inderdaad. Dat is zeker waar. Maar dat betekent niet dat we, juist op een dag als deze, zo moeten gaan somberen. Want, ook al is het met Neêrlands hoop dan slecht gesteld, juist dan moet de hoop en verwachting van de Heere zijn. Voor allen die dát verwachten, zal eenmaal waar worden, wat geschreven staat in Psalm 25 vers 3a: Ja, allen, die U verwachten, zullen niet beschaamd worden.

Daarnaast is een dankdag er in de eerste plaats voor om God te danken dat Hij ons weer een jaar wilde sparen, dat Hij ons weer eten en drinken wilde geven, dat Hij nog mest rondom onze levensboom legde, in tegenstelling tot zoveel anderen die het tijdige met het eeuwige moesten verwisselen. Juist de verwondering van zo'n goeddoend God, tegenover ons als zondige mensen, zou in de dankdag, mijns inziens, gepredikt moeten worden.
Dat heb ík ook geschreven hoor, @Herman. Een dankdag hoort inderdaad in ware verootmoediging plaats te vinden, dat is zeker waar. Daar wil ik ook niet aankomen. Maar toch blijft dan óók staan dat het in de eerste plaats een dankdag blijft, en geen boetedag.
Op zn Zeeuws gezegd: juust, Jantje.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Dankdag 2018

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
liz boer schreef: Ik heb een paar vragen...
Wat doen we er zelf aan naast zeggen dat het verkeerd is, strijden we voor het ongeboren leven? zo niet dan zijn we er net zo schuldig aan, we kunnen niet zeggen ik heb het niet geweten Spr 24 vers 11 Red degenen die ter dood gegrepen zijn, want zij wankelen ter doding zo gij u onthoudt.

Zo'n boetepreek moet toch iets uitwerken? boetvaardigheid? belijdenis en hoop op verzoening?

Micha 7:9 Ik zal des HEEREN gramschap dragen, want ik heb tegen Hem gezondigd; totdat Hij mijn twist twiste en mijn recht uitvoere; Hij zal mij uitbrengen aan het licht; ik zal mijn lust zien aan Zijn gerechtigheid.

Ik weet dat we de preek kunnen aanhoren en zeggen zo een ernstige preek... of de dominee heeft het weer eens goed gezegd... wat erg he van doe abortus en die transgenders... ja heel erg...

Jer. 26:3 Misschien zullen zij horen en zich bekeren, een iegelijk van zijn bozen weg; zo zou Ik berouw hebben over het kwaad dat Ik hun denk te doen vanwege de boosheid hunner handelingen.

en het grootste wonder van alles Ik zal!!!

Jer. 24:7 En Ik zal hun een hart geven om Mij te kennen, dat Ik de HEERE ben; en zij zullen Mij tot een volk zijn en Ik zal hun tot een God zijn; want zij zullen zich tot Mij met hun ganse hart bekeren.
Een boetepreek werkt altijd wat uit. Mijn Woord zal immers niet ledig tot Mij wederkeren, maar het zal doen wat God behaagd. Het zal ter oordeel of ten voordeel zijn. Jeremia moest ook de boetbazuin blazen in zulke ernstvolle tijden. Maar werd hij serieus genomen? Nee, hij werd zelfs in een diepe kuil geworpen, wat moord was, als niet Ebed-Melech hem eruit had gehaald. De boeteprediking wekt altijd wrevel, en wekt commentaar. Dat is de andere kant. De genadekant is als er nog een volk mag verwaardigd worden te buigen onder het oordeel en de schuld. Dus altijd tweeërlei uitwerking: Of buigen, of barsten. Met dat laatste bedoel ik zoals het nu is, ergernis.
Maar een boetepreek heeft alleen zin als je die preekt voor degenen die het betreft. Als je die houdt in de Ger Gem van Rijssen moet je die richten tot de Ger Gem van Rijssen en hun zonden aanwijzen. Als je een boetepreek houdt in de Ger Gem van Rijssen over de zonden van anderen, mensen die niet in de kerk zijn en daar ook nooit komen, dan bereik je alleen dat mensen uit de Ger Gem van Rijssen zich beter gaan voelen dan degenen die buiten zijn. Dat gaan de kerkgangers iedereen langs de meetlat leggen en vanuit de hoogte beoordelen en veroordelen terwijl ze zelf buiten schot blijven. Inderdaad, dan keert het Woord niet leeg terug maar het bereikt het tegenovergestelde van wat men zegt te bedoelen. Dan kweek je farizeeërs in plaats van zondaren die het buiten Christus niet meer kunnen vinden.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12043
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Dankdag 2018

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef:Dat heb ík ook geschreven hoor, @Herman. Een dankdag hoort inderdaad in ware verootmoediging plaats te vinden, dat is zeker waar. Daar wil ik ook niet aankomen. Maar toch blijft dan óók staan dat het in de eerste plaats een dankdag blijft, en geen boetedag.
Op zn Zeeuws gezegd: juust, Jantje.
Ook juist van deze kant. Ik was (gisteren?) niet helemaal bijgelezen.
Online
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Dankdag 2018

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Zeeuw schreef:
Jantje schreef:Dat heb ík ook geschreven hoor, @Herman. Een dankdag hoort inderdaad in ware verootmoediging plaats te vinden, dat is zeker waar. Daar wil ik ook niet aankomen. Maar toch blijft dan óók staan dat het in de eerste plaats een dankdag blijft, en geen boetedag.
Op zn Zeeuws gezegd: juust, Jantje.
Ook juist van deze kant. Ik was (gisteren?) niet helemaal bijgelezen.
Zozo Herman, je spreekt een woordje Zeeuws!
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Dankdag 2018

Bericht door windorgel »

Zeeuw schreef:
Herman schreef:
Zeeuw schreef:
Jantje schreef:Dat heb ík ook geschreven hoor, @Herman. Een dankdag hoort inderdaad in ware verootmoediging plaats te vinden, dat is zeker waar. Daar wil ik ook niet aankomen. Maar toch blijft dan óók staan dat het in de eerste plaats een dankdag blijft, en geen boetedag.
Op zn Zeeuws gezegd: juust, Jantje.
Ook juist van deze kant. Ik was (gisteren?) niet helemaal bijgelezen.
Zozo Herman, je spreekt een woordje Zeeuws!
Inderdaad, en toch: Zonder schuldoffer geen dankoffer...
Bij ons werd een preek gelezen van W. van Leeuwen over de wet van het dankoffer, Leviticus 7 (icm Lev.3). Een ware dankdag kan er alleen zijn wanneer we persoonlijk mogen weten dat het Lam Gods voor onze zonden heeft voldaan.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dankdag 2018

Bericht door -DIA- »

Ik vraag me toch wel eens een keer hardop af, waarom zouden citaten en zo van Reformatorische dominees zoveel losmaken. Let eens op, en kijk eens 10 jaar terug. Het is beslist NIET incidenteel dat deze reformatorische predikanten en de belijders van de oude leer, onder stokebranden liggen. Dat is om precies te zijn de hele strijd die hier woedt, ook al zullen velen dit niet opmerken, of zullen het aan deze persoon zelf wijten. In ieder geval werkt de prediking uit die hoek reactie, meest niet echt positief.

Sorry voor de opmerking, voor degenen die zich hier mogelijk aan ergeren. Het is echter de waarheid, want waarin was de oude Gereformeerde Gemeente en/of de (Oud) Gereformeerde Gemeenten in Nederland (en niet te vergeten ook oude Hervormden en Christelijk Gereformeerden) dan abuis? Vanwaar die ophef? Ontwenning? Kunnen ze niet met de tijd mee? Lopen ze achter? Of is toch iets anders wat de tongen en toetsen in beweging brengt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Dankdag 2018

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:Ik vraag me toch wel eens een keer hardop af, waarom zouden citaten en zo van Reformatorische dominees zoveel losmaken. Let eens op, en kijk eens 10 jaar terug. Het is beslist NIET incidenteel dat deze reformatorische predikanten en de belijders van de oude leer, onder stokebranden liggen. Dat is om precies te zijn de hele strijd die hier woedt, ook al zullen velen dit niet opmerken, of zullen het aan deze persoon zelf wijten. In ieder geval werkt de prediking uit die hoek reactie, meest niet echt positief.

Sorry voor de opmerking, voor degenen die zich hier mogelijk aan ergeren. Het is echter de waarheid, want waarin was de oude Gereformeerde Gemeente en/of de (Oud) Gereformeerde Gemeenten in Nederland (en niet te vergeten ook oude Hervormden en Christelijk Gereformeerden) dan abuis? Vanwaar die ophef? Ontwenning? Kunnen ze niet met de tijd mee? Lopen ze achter? Of is toch iets anders wat de tongen en toetsen in beweging brengt.
Moet ik dit als antwoord zien?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dankdag 2018

Bericht door -DIA- »

liz boer schreef:
-DIA- schreef:Ik vraag me toch wel eens een keer hardop af, waarom zouden citaten en zo van Reformatorische dominees zoveel losmaken. Let eens op, en kijk eens 10 jaar terug. Het is beslist NIET incidenteel dat deze reformatorische predikanten en de belijders van de oude leer, onder stokebranden liggen. Dat is om precies te zijn de hele strijd die hier woedt, ook al zullen velen dit niet opmerken, of zullen het aan deze persoon zelf wijten. In ieder geval werkt de prediking uit die hoek reactie, meest niet echt positief.

Sorry voor de opmerking, voor degenen die zich hier mogelijk aan ergeren. Het is echter de waarheid, want waarin was de oude Gereformeerde Gemeente en/of de (Oud) Gereformeerde Gemeenten in Nederland (en niet te vergeten ook oude Hervormden en Christelijk Gereformeerden) dan abuis? Vanwaar die ophef? Ontwenning? Kunnen ze niet met de tijd mee? Lopen ze achter? Of is toch iets anders wat de tongen en toetsen in beweging brengt.
Moet ik dit als antwoord zien?
Niet persoonlijk bedoeld, het was een opmerking in het algemeen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Dankdag 2018

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:
liz boer schreef:
-DIA- schreef:Ik vraag me toch wel eens een keer hardop af, waarom zouden citaten en zo van Reformatorische dominees zoveel losmaken. Let eens op, en kijk eens 10 jaar terug. Het is beslist NIET incidenteel dat deze reformatorische predikanten en de belijders van de oude leer, onder stokebranden liggen. Dat is om precies te zijn de hele strijd die hier woedt, ook al zullen velen dit niet opmerken, of zullen het aan deze persoon zelf wijten. In ieder geval werkt de prediking uit die hoek reactie, meest niet echt positief.

Sorry voor de opmerking, voor degenen die zich hier mogelijk aan ergeren. Het is echter de waarheid, want waarin was de oude Gereformeerde Gemeente en/of de (Oud) Gereformeerde Gemeenten in Nederland (en niet te vergeten ook oude Hervormden en Christelijk Gereformeerden) dan abuis? Vanwaar die ophef? Ontwenning? Kunnen ze niet met de tijd mee? Lopen ze achter? Of is toch iets anders wat de tongen en toetsen in beweging brengt.
Moet ik dit als antwoord zien?
Niet persoonlijk bedoeld, het was een opmerking in het algemeen.
.
Oke ik dacht al, ik heb niets over de inhoud van de preek gezegd, maar wel over ons zelf.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Online
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Dankdag 2018

Bericht door Zeeuw »

liz boer schreef:
-DIA- schreef:
liz boer schreef:
-DIA- schreef:Ik vraag me toch wel eens een keer hardop af, waarom zouden citaten en zo van Reformatorische dominees zoveel losmaken. Let eens op, en kijk eens 10 jaar terug. Het is beslist NIET incidenteel dat deze reformatorische predikanten en de belijders van de oude leer, onder stokebranden liggen. Dat is om precies te zijn de hele strijd die hier woedt, ook al zullen velen dit niet opmerken, of zullen het aan deze persoon zelf wijten. In ieder geval werkt de prediking uit die hoek reactie, meest niet echt positief.

Sorry voor de opmerking, voor degenen die zich hier mogelijk aan ergeren. Het is echter de waarheid, want waarin was de oude Gereformeerde Gemeente en/of de (Oud) Gereformeerde Gemeenten in Nederland (en niet te vergeten ook oude Hervormden en Christelijk Gereformeerden) dan abuis? Vanwaar die ophef? Ontwenning? Kunnen ze niet met de tijd mee? Lopen ze achter? Of is toch iets anders wat de tongen en toetsen in beweging brengt.
Moet ik dit als antwoord zien?
Niet persoonlijk bedoeld, het was een opmerking in het algemeen.
.
Oke ik dacht al, ik heb niets over de inhoud van de preek gezegd, maar wel over ons zelf.
Beetje standaard redeneertrant lijkt het te worden. Zogenaamd algemene zaken posten vol retorische vragen. Vooral over dat 'we' tegenwoordig niet meer willen luisteren of iets dergelijks. Terwijl in het algemeen juist de postings redelijk op elkaar lijkt, met wat nuance verschillen.
Plaats reactie