Dankdag 2018

TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Dankdag 2018

Bericht door TSD »

Het probleem van het op deze manier reageren op de posting van DIA is dat DIA een miniem stukje van de preek van Ds. Hoogerland heeft uitgetypt (een stukje wat hem klaarblijkelijk aansprak) en dat er nu net wordt gedaan alsof deze hele preek ging over de zonden van Nederland - niet zijnde de zonden van de kerkgangers.

1. Dat geloof ik niet, ik ben er vrij zeker van dat dát de hoofdboodschap van ds. Hoogerland niet geweest is en ik heb het idee dat de meesten van degenen die hiertegen posten dat eigenlijk ook best wel weten.
2. Dat het inderdaad een preek moet zijn die gericht moet zijn aan de luisteraars wil niet zeggen dat er in een preek niet een paar zinnen ruimte is om de grote zonden van ons land te benoemen. Het land waar wíj inwoner van zijn, nota bene. Dus de suggestie die nu gewekt wordt dat deze preek maar farizeeërs maakt is een niet onderbouwde suggestie op een hele wankele basis.
Laatst gewijzigd door TSD op 08 nov 2018, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Dankdag 2018

Bericht door Zeeuw »

TSD schreef:Het probleem van het op deze manier reageren op de posting van DIA is dat DIA een miniem stukje van de preek van Ds. Hoogerland heeft uitgetypt (een stukje wat hem klaarblijkelijk aansprak) en dat er nu net wordt gedaan alsof deze hele preek ging over de zonden van Nederland - niet zijnde de zonden van de kerkgangers.

1. Dat geloof ik niet, ik ben er vrij zeker van dat dát de hoofdboodschap van ds. Hoogerland niet geweest is en ik heb het idee dat de meesten van degenen die hiertegen posten dat eigenlijk ook best wel weten.
2. Dat het inderdaad een preek moet zijn die gericht moet zijn aan de luisteraars wil niet zeggen dat er in een preek niet een paar zinnen ruimte is om de grote zonden van ons land te benoemen. Het land waar wíj inwoner van zijn, nota bene.
Het ging allang niet meer over deze post...
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dankdag 2018

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef: Het ging allang niet meer over deze post...
Zoals in meer topics.....
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Dankdag 2018

Bericht door TSD »

Zeeuw schreef: Het ging allang niet meer over deze post...
Onjuist. DIA's post is een 4 minuten geleden nog geciteerd. Het gaat er wel degelijk over. (met de hele nasleep erbij natuurlijk)
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Dankdag 2018

Bericht door Zeeuw »

TSD schreef:
Zeeuw schreef: Het ging allang niet meer over deze post...
Onjuist. DIA's post is een 4 minuten geleden nog geciteerd. Het gaat er wel degelijk over. (met de hele nasleep erbij natuurlijk)
Ah, ja, ik zie het . Excuus. Dan weer terug naar dezelfde discussie van een paar pagina`s lang :D
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dankdag 2018

Bericht door -DIA- »

Laag schreef: Waarom klopt de adressering niet? Zijn wij als kerkmensen, géén onderdeel van het Nederlandse volk? U gaat er van uit, dat deze ds dat onderscheid maakt, maar het kan ook dat hij het gehele volk aanmerkt, maar dat u het onderscheid maakt, tussen kerkmensen en de onkerkelijke medenederlander. De ds gebruikt namelijk steeds: wij, en niet zij.
Hier komt u dichtbij de kern! Gods ware Kerk staat nergens boven. Ze zien de schuld en de verlorenheid en ellende van het volk. Daniël werd een 'zeer gewenst man" genoemd. En dat van Godswege. Van Daniël lezen we (dat is opmerkelijk) niet één zonde. Toch staat Daniël niet boven zijn volk. In zijn gebed belijdt hij: Wij hebben gezondigd.
Daniel 9:
2 In het eerste jaar zijner regering, merkte ik, Daniël, in de boeken, dat het getal der jaren, van dewelke het woord des HEEREN tot den profeet Jeremia geschied was, in het vervullen der verwoestingen van Jeruzalem, zeventig jaren was.
3 En ik stelde mijn aangezicht tot God, den Heere, om Hem te zoeken met het gebed, en smekingen, met vasten, en zak, en as.
4 Ik bad dan tot den HEERE, mijn God, en deed belijdenis, en zeide: Och Heere! Gij grote en verschrikkelijke God, Die het verbond en de weldadigheid houdt dien, die Hem liefhebben en Zijn geboden houden.
5 Wij hebben gezondigd, en hebben onrecht gedaan, en goddelooslijk gehandeld, en gerebelleerd, met af te wijken van Uw geboden, en van Uw rechten.
6 En wij hebben niet gehoord naar Uw dienstknechten, de profeten, die in Uw Naam spraken tot onze koningen, onze vorsten en onze vaders, en tot al het volk des lands.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Dankdag 2018

Bericht door Panny »

Ik heb eens een preek gehoord over dit onderwerp (heb hem ook digitaal):

Wij zien zonden meestal als iets persoonlijks.
Maar God kan de zonden van één man een heel volk aanrekenen, en andersom: de zonden van een volk aan ons persoonlijk.
Het Oude Testament staat vol voorbeelden van beide.

Onze zonden hebben niet alleen gevolgen voor onszelf maar ook voor onze omgeving.

En hoe schieten wij als kerkmensen ook enorm tekort als het gaat om getuigen van God te zijn in onze samenleving?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dankdag 2018

Bericht door Jantje »

Dat laatste is inderdaad een heel groot tekort. Maar dat komt, denk ik althans, ook doordat daar in de preken, vooral ter rechterzijde van onze gezindte, is mijn ervaring, weinig aandacht aan wordt besteed. De oorzaak daarvan is, denk ik, in dat het daar zo wordt beleefd dat er maar enkelen zijn die iets van Gods genade kennen, terwijl er veel kinderen des Heeren zijn die niet een licht zijn in de duisternis. Dat komt omdat zij bang zijn voor de farizeeën, die het vaak als een onwaarachtige bekering beschouwen, omdat het niet aan hun meningen en standpunten voldoet, en dat terwijl ze er zelf niks van kennen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Dankdag 2018

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:Dat laatste is inderdaad een heel groot tekort. Maar dat komt, denk ik althans, ook doordat daar in de preken, vooral ter rechterzijde van onze gezindte, is mijn ervaring, weinig aandacht aan wordt besteed. De oorzaak daarvan is, denk ik, in dat het daar zo wordt beleefd dat er maar enkelen zijn die iets van Gods genade kennen, terwijl er veel kinderen des Heeren zijn die niet een licht zijn in de duisternis. Dat komt omdat zij bang zijn voor de farizeeën, die het vaak als een onwaarachtige bekering beschouwen, omdat het niet aan hun meningen en standpunten voldoet, en dat terwijl ze er zelf niks van kennen.
Dat denk ik ook. Als er soms werk van de Heere zichtbaar wordt, worden daar als snel veel vraagtekens bij geplaatst. Althans, dat is mijn ervaring. Durven spreken en getuigen wordt dan zeer lastig gemaakt.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Dankdag 2018

Bericht door Ditbenik »

Waarom klopt de adressering niet? Zijn wij als kerkmensen, géén onderdeel van het Nederlandse volk? U gaat er van uit, dat deze ds dat onderscheid maakt, maar het kan ook dat hij het gehele volk aanmerkt, maar dat u het onderscheid maakt, tussen kerkmensen en de onkerkelijke medenederlander. De ds gebruikt namelijk steeds: wij, en niet zij.
Dat is nu precies wat ik steeds probeer duidelijk te maken. Ik zeg nergens dat wij kerkmensen geen onderdeel zijn van het Nederlandse volk. Ik geef aan dat wanneer je de zondelijst van het Nederlandse volk tot het Nederlandse volk moet richten en niet tot wat kerkmensen die zich op die zonden niet aangesproken voelen. Het is net zoiets als op zondagavond vanaf de kansel uit te halen richting de gemeente omdat er 's avonds zoveel mensen thuis zijn. Dan moet je dat niet 's avonds roepen tegen degenen die er wel zijn, maar 's morgens tegen degenen die 's avonds thuis blijven. Je kunt in de kerk heel stoer van alles roepen over de slechtheid van het Nederlandse volk, maar ga daar door de week eens mee de markt op. Los daarvan, als je nooit naar buiten bent gegaan om getuige van Christus te zijn, dan mag je wel nederig zijn als het gaat om het aanzeggen van het oordeel. We hebben als kerken de opdracht van de Heere Jezus vaak naast ons neergelegd. Het oordeel van God zou zich daar wel eens op kunnen richten.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Dankdag 2018

Bericht door Lilian1975 »

Daniel rekende de zonden van het volk ook zichzelf toe. (Daniël 9) Hij zij wij hebben gebogen voor, terwijl Daniel dat niet zelf had gedaan.
Weet je als er over gesproken wordt dat mensen niet in de kerk zijn. Dan kan je ook denken. Wat heb ik gedaan om die ander op te wekken naar Gods huis te gaan? En dan is die boodschap ineens ook voor mij :)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dankdag 2018

Bericht door Jantje »

Ditbenik schreef:
Laag schreef:Waarom klopt de adressering niet? Zijn wij als kerkmensen, géén onderdeel van het Nederlandse volk? U gaat er van uit, dat deze ds dat onderscheid maakt, maar het kan ook dat hij het gehele volk aanmerkt, maar dat u het onderscheid maakt, tussen kerkmensen en de onkerkelijke medenederlander. De ds gebruikt namelijk steeds: wij, en niet zij.
Dat is nu precies wat ik steeds probeer duidelijk te maken. Ik zeg nergens dat wij kerkmensen geen onderdeel zijn van het Nederlandse volk. Ik geef aan dat wanneer je de zondelijst van het Nederlandse volk tot het Nederlandse volk moet richten en niet tot wat kerkmensen die zich op die zonden niet aangesproken voelen. Het is net zoiets als op zondagavond vanaf de kansel uit te halen richting de gemeente omdat er 's avonds zoveel mensen thuis zijn. Dan moet je dat niet 's avonds roepen tegen degenen die er wel zijn, maar 's morgens tegen degenen die 's avonds thuis blijven. Je kunt in de kerk heel stoer van alles roepen over de slechtheid van het Nederlandse volk, maar ga daar door de week eens mee de markt op. Los daarvan, als je nooit naar buiten bent gegaan om getuige van Christus te zijn, dan mag je wel nederig zijn als het gaat om het aanzeggen van het oordeel. We hebben als kerken de opdracht van de Heere Jezus vaak naast ons neergelegd. Het oordeel van God zou zich daar wel eens op kunnen richten.
Ik vind dit een hele juiste post. Vooral het voorbeeld over de mensen die de tweede dienst niet komen, of (en dat vind ik dan) als de predikant niet in hun straatje past, is uit het hart gegrepen.

Er wordt altijd heel erg terughoudend omgegaan met het evangelisatiewerk onder de medebewoners van de stad of het dorp, omdat men bang is om ze de hemel in te praten, tenminste, zo lijkt het. Als je kijkt welke dominees er op de evangelisatieposten voorgaan, dan zijn dat in de meeste gevallen dominees ter linkerzijde. Ook dat vind ik zeer opmerkelijk. Ook de laatste zinnen zijn heel waar, mijns inziens. Het oordeel begint bij het huis Gods.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Dankdag 2018

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:
Laag schreef: Waarom klopt de adressering niet? Zijn wij als kerkmensen, géén onderdeel van het Nederlandse volk? U gaat er van uit, dat deze ds dat onderscheid maakt, maar het kan ook dat hij het gehele volk aanmerkt, maar dat u het onderscheid maakt, tussen kerkmensen en de onkerkelijke medenederlander. De ds gebruikt namelijk steeds: wij, en niet zij.
Hier komt u dichtbij de kern! Gods ware Kerk staat nergens boven. Ze zien de schuld en de verlorenheid en ellende van het volk. Daniël werd een 'zeer gewenst man" genoemd. En dat van Godswege. Van Daniël lezen we (dat is opmerkelijk) niet één zonde. Toch staat Daniël niet boven zijn volk. In zijn gebed belijdt hij: Wij hebben gezondigd.
Daniel 9:
2 In het eerste jaar zijner regering, merkte ik, Daniël, in de boeken, dat het getal der jaren, van dewelke het woord des HEEREN tot den profeet Jeremia geschied was, in het vervullen der verwoestingen van Jeruzalem, zeventig jaren was.
3 En ik stelde mijn aangezicht tot God, den Heere, om Hem te zoeken met het gebed, en smekingen, met vasten, en zak, en as.
4 Ik bad dan tot den HEERE, mijn God, en deed belijdenis, en zeide: Och Heere! Gij grote en verschrikkelijke God, Die het verbond en de weldadigheid houdt dien, die Hem liefhebben en Zijn geboden houden.
5 Wij hebben gezondigd, en hebben onrecht gedaan, en goddelooslijk gehandeld, en gerebelleerd, met af te wijken van Uw geboden, en van Uw rechten.
6 En wij hebben niet gehoord naar Uw dienstknechten, de profeten, die in Uw Naam spraken tot onze koningen, onze vorsten en onze vaders, en tot al het volk des lands.
Liz Boer schreef:
Ik heb een paar vragen...
Wat doen we er zelf aan naast zeggen dat het verkeerd is, strijden we voor het ongeboren leven? zo niet dan zijn we er net zo schuldig aan, we kunnen niet zeggen ik heb het niet geweten Spr 24 vers 11 Red degenen die ter dood gegrepen zijn, want zij wankelen ter doding zo gij u onthoudt.

Zo'n boetepreek moet toch iets uitwerken? boetvaardigheid? belijdenis en hoop op verzoening?

Micha 7:9 Ik zal des HEEREN gramschap dragen, want ik heb tegen Hem gezondigd; totdat Hij mijn twist twiste en mijn recht uitvoere; Hij zal mij uitbrengen aan het licht; ik zal mijn lust zien aan Zijn gerechtigheid.

Ik weet dat we de preek kunnen aanhoren en zeggen zo een ernstige preek... of de dominee heeft het weer eens goed gezegd... wat erg he van doe abortus en die transgenders... ja heel erg...

Jer. 26:3 Misschien zullen zij horen en zich bekeren, een iegelijk van zijn bozen weg; zo zou Ik berouw hebben over het kwaad dat Ik hun denk te doen vanwege de boosheid hunner handelingen.

en het grootste wonder van alles Ik zal!!!

Jer. 24:7 En Ik zal hun een hart geven om Mij te kennen, dat Ik de HEERE ben; en zij zullen Mij tot een volk zijn en Ik zal hun tot een God zijn; want zij zullen zich tot Mij met hun ganse hart bekeren.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Dankdag 2018

Bericht door liz boer »

TSD schreef:Het probleem van het op deze manier reageren op de posting van DIA is dat DIA een miniem stukje van de preek van Ds. Hoogerland heeft uitgetypt (een stukje wat hem klaarblijkelijk aansprak) en dat er nu net wordt gedaan alsof deze hele preek ging over de zonden van Nederland - niet zijnde de zonden van de kerkgangers.

1. Dat geloof ik niet, ik ben er vrij zeker van dat dát de hoofdboodschap van ds. Hoogerland niet geweest is en ik heb het idee dat de meesten van degenen die hiertegen posten dat eigenlijk ook best wel weten.
2. Dat het inderdaad een preek moet zijn die gericht moet zijn aan de luisteraars wil niet zeggen dat er in een preek niet een paar zinnen ruimte is om de grote zonden van ons land te benoemen. Het land waar wíj inwoner van zijn, nota bene. Dus de suggestie die nu gewekt wordt dat deze preek maar farizeeërs maakt is een niet onderbouwde suggestie op een hele wankele basis.
Ik vond het helemaal.niet verkeerd, wel als je het naast je neer legt of zegt tis wat... de Heere vraag gehoorzaamheid aan Zijn Woord, zie de gelijkenis van de wijze en de dwaze bouwer!


Matteüs 7

24 Een iegelijk dan, die deze Mijn woorden hoort en dezelve doet, dien zal Ik vergelijken bij een voorzichtig man, die zijn huis op een steenrots gebouwd heeft; 26 En een iegelijk, die deze Mijn woorden hoort en dezelve niet doet, die zal bij een dwazen man vergeleken worden, die zijn huis op het zand gebouwd heeft;
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dankdag 2018

Bericht door Mara »

helma schreef:Wij vanmorgen en vanmiddag dienst.
Vanmorgen over de arme weduwe (Lukas 21).

1.Wat de Heere Jezus van haar weet
2. Wat Hij van haar ziet
3. Wat Hij van haar zegt

Een feestdag? Zo voelt het niet perse
Wel een dag van verwondering. Wat heeft de Heere geduld met ons. En wat is Hij genadig goed.
Ik heb hem beluisterd. Wat een rijke troost lag er in.
Heel bijzonder als je hart wordt verklaard.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie