Dankdag 2018

Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Dankdag 2018

Bericht door Panny »

Je moet niet vergeten dat bid- en dankdagen vooral landelijke aangelegenheden waren.
Dus je houdt geen biddag of dankdag alleen voor je eigen kerkelijke gemeente maar voor heel Nederland.
Op dankdagen gaat de ochtenddienst meestal over hoe goed God voor ons land geweest is in het afgelopen jaar.
In de avonddienst gaat het er dan over hoe wij (als Nederland) geweest zijn tegenover deze goedheid.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dankdag 2018

Bericht door DDD »

DIA beweert dat dankdagpreken 'vanouds' in het teken van boete staan. Ik weet uit mijn jeugd ook dat dat voorkwam. Zeker op dankdag heb ik dat altijd erg raar gevonden. Ik vraag me af of dit echt vanouds zo is gegaan. Maar wellicht kan DIA dat uit preken van 1920 tot 1930 aantonen?

Los van de vraag of dit in de GG ook vroeger voorkwam of zelfs gebruikelijk was, vind ik het een rare gewoonte. Er is een kerkelijk jaar en er zijn bijzondere protestantse feest- of gedenkdagen. Het woord dankdag lijkt mij niet onduidelijk, en dat is iets anders dan een boetedag.

Los daarvan gaat ootmoedigheid en verootmoediging bijzonder slecht samen met het opsommen van de tekortkomingen van andere mensen. Wat dat betreft, ben ik het eens met de mensen die zeggen dat de dominee zich ook nog eens tot de verkeerde mensen richt. De dominee zal vast menen dat wij allen tot hetzelfde volk behoren. Maar dan nog.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Dankdag 2018

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:Ik vraag me toch wel eens een keer hardop af, waarom zouden citaten en zo van Reformatorische dominees zoveel losmaken. Let eens op, en kijk eens 10 jaar terug. Het is beslist NIET incidenteel dat deze reformatorische predikanten en de belijders van de oude leer, onder stokebranden liggen. Dat is om precies te zijn de hele strijd die hier woedt, ook al zullen velen dit niet opmerken, of zullen het aan deze persoon zelf wijten. In ieder geval werkt de prediking uit die hoek reactie, meest niet echt positief.

Sorry voor de opmerking, voor degenen die zich hier mogelijk aan ergeren. Het is echter de waarheid, want waarin was de oude Gereformeerde Gemeente en/of de (Oud) Gereformeerde Gemeenten in Nederland (en niet te vergeten ook oude Hervormden en Christelijk Gereformeerden) dan abuis? Vanwaar die ophef? Ontwenning? Kunnen ze niet met de tijd mee? Lopen ze achter? Of is toch iets anders wat de tongen en toetsen in beweging brengt.
DIA, ik vind je niet eerlijk. Het zijn niet de citaten van reformatorische dominees die zoveel losmaken, maar het is jouw negatieve insteek. Kort door de bocht samengevat vind ik dat er in jouw ogen niemand goed, doet niemand, luister niemand goed, merkt niet goed op, lees niemand goed, uitgezonderd DIA. Als er dan vervolgens vragen worden gesteld, plaats je direct weer in het hokje vijandschap maar aan de gestelde vragen ga je voorbij. Je gaat het gesprek niet aan, maar kruipt wel gelijk in de slachtofferrol en roept dat dat anderen vijand van de oude waarheid zijn. Dat is erg vermoeiend.

Los daarvan. Ik behoor zeker niet meer tot de jongeren maar ook in mijn jonge jaren heb ik nooit mee gemaakt dat dankdag gebruikt werd voor boeteprediking. En ik ben toch echt opgegroeid en wat hier op het forum weleens als gekrookte riet wordt aangeduid. Dat met dankdag geen boetepreken worden gehouden heeft niets met haat of vijandschap te maken maar het feit dat er gelukkig ook voorgangers zijn die dankdag gebruiken om te danken en in hun prediking daarom de Heere centraal stellen. Een boeteprediking kan op iedere willekeurige zondag. Verder heb ik op in een paar vorige postings al aangegeven dat de boeteprediking zich dan ook moet richten op de zonden van de kerkgangers en niet op de zonden van de wereld. Als je het over de zonden van de wereld wilt hebben, moet je de wereld in trekken en het daar laten horen. Maar daar reageer je dan vervolgens weer niet op.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Dankdag 2018

Bericht door huisman »

Inhoudelijk ga ik hier niet posten maar vind wel dat er op DIA’s postings overdreven wordt gereageerd.
Om nu te zeggen dat hij in zijn waarde wordt gelaten zou een leugen zijn.
Als ik inhoudelijk grote problemen heb met heel wat opvattingen van de predikant van liz boer of orchidee kun je het wel schudden op dit forum maar de predikant van DIA steeds aanvallen schijnt wel te mogen.

Eigenlijk vind ik dit neo-farizeïsme van de bestrijders van DIA wel erg voorspelbaar.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dankdag 2018

Bericht door Jantje »

Het gaat nu helemaal niet over de dankdagpreek van ds. Van Dieren van gisterenavond. Het betreft in dit geval een discussie naar aanleiding van een preek van ds. Hoogerland.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dankdag 2018

Bericht door DDD »

Het gaat Huisman ook niet over de feiten, maar over de toon.

Overigens ben ik het in het geheel niet met Huisman eens, maar dat terzijde.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Dankdag 2018

Bericht door huisman »

DDD schreef:1.Het gaat Huisman ook niet over de feiten, maar over de toon.

2.Overigens ben ik het in het geheel niet met Huisman eens, maar dat terzijde.
1.Eens, maar meer dan de toon ook de vasthoudendheid van diverse forummers om op DIA’s postings altijd negatief te reageren
2. Oneens, maar dat terzijde.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Dankdag 2018

Bericht door liz boer »

huisman schreef:
DDD schreef:1.Het gaat Huisman ook niet over de feiten, maar over de toon.

2.Overigens ben ik het in het geheel niet met Huisman eens, maar dat terzijde.
1.Eens, maar meer dan de toon ook de vasthoudendheid van diverse forummers om op DIA’s postings altijd negatief te reageren
2. Oneens, maar dat terzijde.
Bedoel je mij?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dankdag 2018

Bericht door Jantje »

Mij vast ook, @liz boer.
huisman schreef:Inhoudelijk ga ik hier niet posten maar vind wel dat er op DIA’s postings overdreven wordt gereageerd.
Om nu te zeggen dat hij in zijn waarde wordt gelaten zou een leugen zijn.
Als ik inhoudelijk grote problemen heb met heel wat opvattingen van de predikant van liz boer of orchidee kun je het wel schudden op dit forum maar de predikant van DIA steeds aanvallen schijnt wel te mogen.

Eigenlijk vind ik dit neo-farizeïsme van de bestrijders van DIA wel erg voorspelbaar.
Ik lees nooit iets over de dominee van @liz boer of @Orchidee, dus dan kan ik moeilijk commentaar gaan geven.

Verder ben ik het geheel eens met @Ditbenik, als het gaat om het feit wie er in de preek wel of niet aangesproken worden. Als je het alleen maar hebt over hoe slecht het met Nederland is gesteld, dan krijg je inderdaad een houding van: 'Ik ben beter dan gij.' Dat is zorgelijk en leidt af van de oorspronkelijke bedoeling van deze dag: een dag is waarop we de Heere ootmoedig dank zouden moeten betuigen (Psalm 65 vers 6, berijmd).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Dankdag 2018

Bericht door Thuisvrouw »

huisman schreef:Inhoudelijk ga ik hier niet posten maar vind wel dat er op DIA’s postings overdreven wordt gereageerd.
Om nu te zeggen dat hij in zijn waarde wordt gelaten zou een leugen zijn.
Als ik inhoudelijk grote problemen heb met heel wat opvattingen van de predikant van liz boer of orchidee kun je het wel schudden op dit forum maar de predikant van DIA steeds aanvallen schijnt wel te mogen.

Eigenlijk vind ik dit neo-farizeïsme van de bestrijders van DIA wel erg voorspelbaar.
Ik vind het goed dat dit ook eens gezegd word. Ik ben het er dan ook helemaal mee eens.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Dankdag 2018

Bericht door liz boer »

huisman schreef:Inhoudelijk ga ik hier niet posten maar vind wel dat er op DIA’s postings overdreven wordt gereageerd.
Om nu te zeggen dat hij in zijn waarde wordt gelaten zou een leugen zijn.
Als ik inhoudelijk grote problemen heb met heel wat opvattingen van de predikant van liz boer of orchidee kun je het wel schudden op dit forum maar de predikant van DIA steeds aanvallen schijnt wel te mogen.

Eigenlijk vind ik dit neo-farizeïsme van de bestrijders van DIA wel erg voorspelbaar.
Ik protesteer ik heb helemaal niets over de preek gezegd, alleen hoe wij, als hoorders, er mee om gaan, dus verdieping!!!
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Dankdag 2018

Bericht door Ditbenik »

huisman schreef:Inhoudelijk ga ik hier niet posten maar vind wel dat er op DIA’s postings overdreven wordt gereageerd.
Om nu te zeggen dat hij in zijn waarde wordt gelaten zou een leugen zijn.
Als ik inhoudelijk grote problemen heb met heel wat opvattingen van de predikant van liz boer of orchidee kun je het wel schudden op dit forum maar de predikant van DIA steeds aanvallen schijnt wel te mogen.

Eigenlijk vind ik dit neo-farizeïsme van de bestrijders van DIA wel erg voorspelbaar.
Het zou veel helpen als DIA reageert op de inhoud van een posting in plaats van die geheel te negeren maar het wel het sticker van vijand van de oude waarheid, enz, enz, er op plakt. Een gesprek is heel lastig. Ik begrijp dat hij hier meer rechten heeft dan anderen maar lastig is het wel.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Dankdag 2018

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:
DDD schreef:1.Het gaat Huisman ook niet over de feiten, maar over de toon.

2.Overigens ben ik het in het geheel niet met Huisman eens, maar dat terzijde.
1.Eens, maar meer dan de toon ook de vasthoudendheid van diverse forummers om op DIA’s postings altijd negatief te reageren
2. Oneens, maar dat terzijde.
Dat is simpelweg volledig onwaar. Ik reageer gewoon op de tekst die ik lees. DIA heeft de gewoonte algemeenheden te poneren waarin veel ‘we vinden’ etc wordt gebruikt. Als er vervolgens gewoon een reactie op deze inhoud komt, mag dat niet.
Ik herken me niet in het ‘we’. En als er van dezelfde persoon een andere post komt, beantwoord ik die gewoon inhoudelijk.
Als je alleen ja en amen op een post wil, moet je, al eerder gezegd, gaan bloggen oid.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Dankdag 2018

Bericht door liz boer »

Jantje schreef:Mij vast ook, @liz boer.
huisman schreef:Inhoudelijk ga ik hier niet posten maar vind wel dat er op DIA’s postings overdreven wordt gereageerd.
Om nu te zeggen dat hij in zijn waarde wordt gelaten zou een leugen zijn.
Als ik inhoudelijk grote problemen heb met heel wat opvattingen van de predikant van liz boer of orchidee kun je het wel schudden op dit forum maar de predikant van DIA steeds aanvallen schijnt wel te mogen.

Eigenlijk vind ik dit neo-farizeïsme van de bestrijders van DIA wel erg voorspelbaar.
Ik lees nooit iets over de dominee van @liz boer of @Orchidee, dus dan kan ik moeilijk commentaar gaan geven.

Verder ben ik het geheel eens met @Ditbenik, als het gaat om het feit wie er in de preek wel of niet aangesproken worden. Als je het alleen maar hebt over hoe slecht het met Nederland is gesteld, dan krijg je inderdaad een houding van: 'Ik ben beter dan gij.' Dat is zorgelijk en leidt af van de oorspronkelijke bedoeling van deze dag: een dag is waarop we de Heere ootmoedig dank zouden moeten betuigen (Psalm 65 vers 6, berijmd).
:)
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Dankdag 2018

Bericht door Laag »

Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:Gemeente, de tekstwoorden kunt u vanavond vinden in
HET BOEK DER PSALMEN EN DAAR VAN DE 81E PSALM. Wij willen u bepalen bij het tweede gedeelte van die Psalm. Het zijn de verzen 12 tot en met 17.

Ten eerste: De reden van die klacht
Dat zijn de verzen 12 en 13, waar we lezen: Maar Mijn volk heeft Mijn stem niet gehoord. En Israël heeft Mijner niet gewild. Dies heb Ik het overgegeven in het goeddunken des harten, dat zij wandelden in hun raadslagen
Ten tweede: De innigheid van die klacht
Dat is het 14e vers: Och, dat Mijn volk naar Mij gehoord had! Dat Israël in Mijn wegen gewandeld had!
Ten derde: De ernst van die klacht
Dat zijn de verzen 15 tot en met 17, waar wij lezen: In het kort zou Ik hun vijanden gedempt hebben, en Mijn hand gewend hebben tegen hun wederpartijders. Die de Heere haten zouden zich geveinsdelijk onderworpen hebben. Maar hunlieder tijd zou eeuwig geweest zijn, en Hij zou het gespijsd hebben met het vette der tarwe. Ja Ik zou u gespijsd hebben met honing uit de rotssteen.

GODS KLACHT OVER ZIJN VOLK
1. De reden van die klacht
2. De innigheid van die klacht
3. De ernst van die klacht


(Ik heb een stukje uit het derde punt overgetypt)

Zou het soms in Nederland zo zijn, gemeente? Dat Hij Zijn weerhoudende genade van lieverlede wegneemt.
U weet het wel, dat zovele dingen die in het verleden, toen wij jong waren, vanzelfsprekend waren dat ze tegen Gods geboden waren. Dat werd niet gedaan in Nederland, en nu lijkt het alsof alle dammen doorbreken.

Zouden we enkele van die dingen noemen? De dag des Heeren, die lieve dag des Heeren, die God ons heeft gegeven, om die af te zonderen voor Zijn dienst, hoe wordt die ontheiligd in ons vaderland! Zouden we niet moeten wenen, gemeente, als we zien hoe die dag vertreden wordt. Dat is niet zomaar in één keer gekomen, het is van lieverlede gegaan. De Heere heeft als het ware Zijn weerhoudende genade steeds verder teruggetrokken en de zonde overspoelt ons vaderland.

We kunnen denken aan de heiligheid van het huwelijk, die in Nederland vertreden wordt. Zou de Heere daarover niet vertoornd moeten zijn? Als we zijn inzettingen zomaar opzij zetten. Er is geen weerhouding meer. Toen wij jong waren, 50 jaar geleden, 40 jaar geleden, was echtscheiding nog echt een verkeerde daad. Het is nu aan de orde van de dag. De dammen worden doorgebroken. De weerhouding wordt weggenomen.

Ik denk ook aan de genderproblematiek. U begrijpt wat we daarmee bedoelen. Straks kan een man niet meer bepalen of hij een man of vrouw is.
Waar gaar het toch heen, gemeente. De scheppingsorden zijn hiermee verbonden. Wij schuiven de Wetgever weg, en die neemt Zijn weerhoudende genade weg, en alles moet kunnen. Een zee van ongerechtigheid spoelt over ons arme Nederland heen, en het is eigen schuld, want we hebben God verlaten.

Denk ook aan de bescherming van het leven, nog steeds in ons arme Nederland, 30.000 kinderlevens, zo uit de moederschoot weggerukt en zo gedood.
Het is vreselijk. Het bloed daarvan roept om wraak van de Hemel. Ik denk ook aan het leven oude mensen, of mensen die geen waarde voor de maatschappij hebben, en dan ook de vrije keuze in onze tijd om ons leven te beëindigen. Voltooid leven noemt men dat. Is het leven dan geen gave van de Schepper meer? Kunnen we dan zelf zomaar beschikken over leven en dood
Ziet u, gemeente, dat de Heere Zijn weerhoudende genade wegneemt?
En wat voor ons arme Nederland waar is: Dies heb Ik het over gegeven in het goeddunken huns harten, dat zij handelden naar hun raadslagen, dan gaan we recht op onze ondergang aan

Ik denk aan tijden van weleer. Waar onze vaderen waarschuwden voor de oordelen, de eerste wereldoorlog, de grote dreiging, die grote armoede daarna en de crisis in de dertiger jaren. Denk aan de tweede wereldoorlog, waar de Heere Nederland nog getuchtigd heeft, om Nederland tot inkeer te brengen. Maar war deden wij met die waarschuwing? In de wind geslagen. Na de tweede wereldoorlog is de verwereldlijking dubbel zo hard voortgegaan. Wij hollen achteruit op de brede weg van het verderf, en wij verlaten de Rotssteen die ons geschapen heeft en Nederland wordt overgegeven aan zichzelf. In zo’n tijd leven wij, gemeente.
Och dat Mijn volk naar Mij gehoord had!

TUSSENZANG
Verstaat dit toch, vergeters van Gods wet,
Opdat Ik niet verscheur', en niemand redd'.
Wie 't dankbaar hart Mij biedt ter offerand',
Die geeft Mij eer, en elk, die met verstand
Zijn wegen richt, mag op Mijn gunst vertrouwen;
Ik zal Gods heil hem eeuwig doen aanschouwen."


EERSTE EN DERDE PUNT HEB IK NIET ALLES VAN UITGETYPT

Ik heb de indruk dat er een behoorlijk verschil zit tussen het thema 'Gods klacht over Zijn volk' en de uitwerking daarvan in het derde punt waar het gaat over het Nederlandse volk. Hij richt zich tot degenen die niet in de kerk zitten. De adressering klopt niet.
Waarom klopt de adressering niet? Zijn wij als kerkmensen, géén onderdeel van het Nederlandse volk? U gaat er van uit, dat deze ds dat onderscheid maakt, maar het kan ook dat hij het gehele volk aanmerkt, maar dat u het onderscheid maakt, tussen kerkmensen en de onkerkelijke medenederlander. De ds gebruikt namelijk steeds: wij, en niet zij.
Plaats reactie