De hedendaagse "helden"

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Wandelende »

Mara schreef:
Wandelende schreef:Maar als ik in het RD wel een soort van wedstrijdverslag lees van het skûtsjesilen (dat mag blijkbaar wel?), dan vind ik dat de afkeurende blikken richting de voetbalsport nogal vaak eenzijdig ingesteld zijn. In dit geval heeft MvdW het afgelopen weekend meer fysieke views gehad dan dat Eredivisie voetbal dat had.
Ik denk dat dit komt omdat het meer een cultuur evenement is, meer dan sport.
Uhm... vermoed je dit of weet je dit zeker?
(~)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door eilander »

BJD schreef:Mag je bewondering hebben voor iemands prestaties? In geval van sport, kunst of muziek etc?
Ja, dat mag. In dit geval vraag ik me af of het wel helemaal op z'n plaats is, omdat het wel een heel extreme prestatie is. Is het risico voor je gezondheid (korte of langere termijn) niet te groot?
Maar het feit dat er door verschillende mensen een vergelijking met de Heere Jezus wordt gemaakt, vind ik dermate stuitend dat ik er heel ver afstand van wil nemen. Goed om hier te lezen dat hij daar zelf geen aanleiding toe geeft, maar het gebeurt wel. Ook als je daar niets van moet hebben, kun je toch je ogen hiervoor niet sluiten.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Mara »

Wandelende schreef:
Mara schreef:
Wandelende schreef:Maar als ik in het RD wel een soort van wedstrijdverslag lees van het skûtsjesilen (dat mag blijkbaar wel?), dan vind ik dat de afkeurende blikken richting de voetbalsport nogal vaak eenzijdig ingesteld zijn. In dit geval heeft MvdW het afgelopen weekend meer fysieke views gehad dan dat Eredivisie voetbal dat had.
Ik denk dat dit komt omdat het meer een cultuur evenement is, meer dan sport.
Uhm... vermoed je dit of weet je dit zeker?
Ik vind van wel. :)
http://www.skutsjehistorie.nl
Ik lees daar nooit iets over in de zin van helden en verering en zo.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Wandelende »

Mara schreef:
Wandelende schreef:
Mara schreef:
Wandelende schreef:Maar als ik in het RD wel een soort van wedstrijdverslag lees van het skûtsjesilen (dat mag blijkbaar wel?), dan vind ik dat de afkeurende blikken richting de voetbalsport nogal vaak eenzijdig ingesteld zijn. In dit geval heeft MvdW het afgelopen weekend meer fysieke views gehad dan dat Eredivisie voetbal dat had.
Ik denk dat dit komt omdat het meer een cultuur evenement is, meer dan sport.
Uhm... vermoed je dit of weet je dit zeker?
Ik vind van wel. :)
http://www.skutsjehistorie.nl
Ik lees daar nooit iets over in de zin van helden en verering en zo.
Zelf kom ik al jaren in Friesland. Het zijn grote zeilwedstrijden waarbij het ene stadje/dorp het andere probeert te verslaan. Tijdens deze weken vinden er in allerlei plaatsen intochten van het skûtsjesilen plaats waarbij drank, muziek, onzedelijkheden een behoorlijk prominente rol innemen. Dat is overigens met name toe te spelen aan de rol van het publiek en de horeca er om heen. De wedstrijden zijn omringt door tal van media, waarbij een sfeer van verering niet is uitgesloten. De verering richt zich nauwelijk op het individu, maar wel op een groep mensen en met name de boten die een winnende plaats vertegenwoordigen.
Ik dacht ook altijd meer in de sfeer van een cultuurevenement, een soort plaatselijke traditie, waarbij gezelligheid en gemoedelijkheid meer centraal stond. Zeg maar gewoon mooie zeilwedstrijden. Om die reden ben ik er enkele keren naar toe geweest. De laatste keer op een schip om nog dichterbij de wedstrijden te komen. Het was één grote bende en ik heb mij, maar dat is persoonlijk, weinig zo ongelukkig gevoeld als in deze sfeer van het skûtsjesilen.
(~)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Mara »

Wandelende schreef: Zelf kom ik al jaren in Friesland. Het zijn grote zeilwedstrijden waarbij het ene stadje/dorp het andere probeert te verslaan. Tijdens deze weken vinden er in allerlei plaatsen intochten van het skûtsjesilen plaats waarbij drank, muziek, onzedelijkheden een behoorlijk prominente rol innemen. Dat is overigens met name toe te spelen aan de rol van het publiek en de horeca er om heen. De wedstrijden zijn omringt door tal van media, waarbij een sfeer van verering niet is uitgesloten. De verering richt zich nauwelijk op het individu, maar wel op een groep mensen en met name de boten die een winnende plaats vertegenwoordigen.
Ik dacht ook altijd meer in de sfeer van een cultuurevenement, een soort plaatselijke traditie, waarbij gezelligheid en gemoedelijkheid meer centraal stond. Zeg maar gewoon mooie zeilwedstrijden. Om die reden ben ik er enkele keren naar toe geweest. De laatste keer op een schip om nog dichterbij de wedstrijden te komen. Het was één grote bende en ik heb mij, maar dat is persoonlijk, weinig zo ongelukkig gevoeld als in deze sfeer van het skûtsjesilen.
O dat wist ik niet. Ik ben er nooit geweest. Maar ik denk dat die overlast meer komt van toeristen dan de Friezen zelf.
Ik denk dat die gemoedelijke kleinschaligheid niet meer bestaat, want elk evenement trekt altijd veel bezoekers, die zich niet allemaal netjes gedragen. En altijd weer die hoeveelheid drank...
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Wandelende »

Mara schreef:
Wandelende schreef: Zelf kom ik al jaren in Friesland. Het zijn grote zeilwedstrijden waarbij het ene stadje/dorp het andere probeert te verslaan. Tijdens deze weken vinden er in allerlei plaatsen intochten van het skûtsjesilen plaats waarbij drank, muziek, onzedelijkheden een behoorlijk prominente rol innemen. Dat is overigens met name toe te spelen aan de rol van het publiek en de horeca er om heen. De wedstrijden zijn omringt door tal van media, waarbij een sfeer van verering niet is uitgesloten. De verering richt zich nauwelijk op het individu, maar wel op een groep mensen en met name de boten die een winnende plaats vertegenwoordigen.
Ik dacht ook altijd meer in de sfeer van een cultuurevenement, een soort plaatselijke traditie, waarbij gezelligheid en gemoedelijkheid meer centraal stond. Zeg maar gewoon mooie zeilwedstrijden. Om die reden ben ik er enkele keren naar toe geweest. De laatste keer op een schip om nog dichterbij de wedstrijden te komen. Het was één grote bende en ik heb mij, maar dat is persoonlijk, weinig zo ongelukkig gevoeld als in deze sfeer van het skûtsjesilen.
O dat wist ik niet. Ik ben er nooit geweest. Maar ik denk dat die overlast meer komt van toeristen dan de Friezen zelf.
Ik denk dat die gemoedelijke kleinschaligheid niet meer bestaat, want elk evenement trekt altijd veel bezoekers, die zich niet allemaal netjes gedragen. En altijd weer die hoeveelheid drank...
Het is een combi van. Friezen promoten maar al te graag en vaak het skûtsjesilen en lopen zelf ook voorop 'in de strijd'. De aantallen bezoekers worden echter wel verveelvoudigd door toeristen.
De gemoedelijke kleinschaligheid tref je nog aan bij sommige wedstrijden bij bijvoorbeeld het ringsteken (Zeeuwse sport, niet in elke plaats kleinschalig) of bij het Fierljeppen (m.n. Friese sport). Hoewel voor beide sporten er meerdere soorten competities en klassen zijn, tref je ook nog regelmatig een redelijk gemoedelijke sfeer aan. Het ligt er ook aan in welke plaats of op welk moment je deze wedstrijden bezoekt. Het draait in ieder geval niet om grote hoeveelheden geld. Maar dat zou je ook kunnen zeggen van een kleine plaatselijke voetbalclub waar het meer draait om de gezelligheid en de sport met elkaar, dan om het geld of de winst.
(~)
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Isala »

eilander schreef:
BJD schreef:Mag je bewondering hebben voor iemands prestaties? In geval van sport, kunst of muziek etc?
Ja, dat mag. In dit geval vraag ik me af of het wel helemaal op z'n plaats is, omdat het wel een heel extreme prestatie is. Is het risico voor je gezondheid (korte of langere termijn) niet te groot?
Maar het feit dat er door verschillende mensen een vergelijking met de Heere Jezus wordt gemaakt, vind ik dermate stuitend dat ik er heel ver afstand van wil nemen. Goed om hier te lezen dat hij daar zelf geen aanleiding toe geeft, maar het gebeurt wel. Ook als je daar niets van moet hebben, kun je toch je ogen hiervoor niet sluiten.
Ik denk dat je best bewondering mag hebben voor iemands prestaties. Maar deze prestaties zijn wel gericht op roem en eer van zichzelf. Prestaties van mensen die zichzelf verloochenen om een ander te dienen, verdienen in mijn ogen meer onze bewondering dan hen die dat doen om roem of geld.
De sportreligie laat goed zien dat de mens een diep ingeschapen verlangen heeft naar God. We zijn het zicht op de levende God door de zondeval kwijt geraakt. Het verlangen vanbinnen wordt gevuld met de wereld, waar de boze vrij spel heeft.
Zo vind ik de exorbitante bedragen van transfers binnen de voetbalwereld, een afspiegeling van het zich laten verkopen als een slaaf aan de boze.
Maar laten we niet vergeten, dat godsdienstige religiositeit evengoed kwalijk is in de ogen van God.
Hora est!
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door BJD »

Mara schreef:
BJD schreef: Mag je bewondering hebben voor iemands prestaties? In geval van sport, kunst of muziek etc?
Bewondering, respect, ja.
BJD schreef:Gespeculeer of publiek drugs gebruikt en hoe duur kaartjes zijn vind ik niet zo relevant.
Dat is geen speculatie, maar is vastgesteld!
De hoogte van de prijzen bepaalt de glorie van iemand.
Hoe beroemder, hoe duurder de kaartjes zijn.
Is bij iedereen een drugstest afgenomen? :D Ja drugs wordt er gebruikt maar ook keurige burgers komen op zulke feesten hoor, die niets gebruiken.
Dure kaartjes zegt toch niets of iemand vereerd wordt.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door BJD »

Isala schreef:
eilander schreef:
BJD schreef:Mag je bewondering hebben voor iemands prestaties? In geval van sport, kunst of muziek etc?
Ja, dat mag. In dit geval vraag ik me af of het wel helemaal op z'n plaats is, omdat het wel een heel extreme prestatie is. Is het risico voor je gezondheid (korte of langere termijn) niet te groot?
Maar het feit dat er door verschillende mensen een vergelijking met de Heere Jezus wordt gemaakt, vind ik dermate stuitend dat ik er heel ver afstand van wil nemen. Goed om hier te lezen dat hij daar zelf geen aanleiding toe geeft, maar het gebeurt wel. Ook als je daar niets van moet hebben, kun je toch je ogen hiervoor niet sluiten.
Ik denk dat je best bewondering mag hebben voor iemands prestaties. Maar deze prestaties zijn wel gericht op roem en eer van zichzelf. Prestaties van mensen die zichzelf verloochenen om een ander te dienen, verdienen in mijn ogen meer onze bewondering dan hen die dat doen om roem of geld.
De sportreligie laat goed zien dat de mens een diep ingeschapen verlangen heeft naar God. We zijn het zicht op de levende God door de zondeval kwijt geraakt. Het verlangen vanbinnen wordt gevuld met de wereld, waar de boze vrij spel heeft.
Zo vind ik de exorbitante bedragen van transfers binnen de voetbalwereld, een afspiegeling van het zich laten verkopen als een slaaf aan de boze.
Maar laten we niet vergeten, dat godsdienstige religiositeit evengoed kwalijk is in de ogen van God.
Laat dat ‘dienen’ (hij zamelde geld in voor kankeronderzoek) nu juist bij MvdH het geval zijn geweest.

Ik heb bewondering voor de prestatie van MvdH. Dat anderen daarin doorslaan is aan hun. Ik heb bv evengoed bewondering voor wat J.s. Bach, voor wat hij allemaal heeft gecomponeerd. Wat ik daar soms over lees hoe mensen daar in doorslaan. Ook bizar.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door eilander »

BJD schreef:Ik heb bewondering voor de prestatie van MvdH. Dat anderen daarin doorslaan is aan hun. Ik heb bv evengoed bewondering voor wat J.s. Bach, voor wat hij allemaal heeft gecomponeerd. Wat ik daar soms over lees hoe mensen daar in doorslaan. Ook bizar.
'Ja maar, anderen doen het ook!' Heel sterk argument, maar niet heus. :nonnon
Dat er mensen zijn die Bach met Christus vergelijken is mij niet bekend.

Toch geeft het wel te denken als niet onze dominee, of de hoofdredacteur van het RD, of Van der Staay zegt dat mensen in deze tijd op zoek zijn naar een persoon die ons verbindt, nadat we afscheid genomen hebben van de kerk. Nee, dit wordt gezegd door een volstrekt onchristelijke filosoof.

@BJD, vind jij dat het goede doel dan zo'n extreme prestatie rechtvaardigt? En zo ja, hoe denk je dan over sporters die helemaal geen goed doel nastreven maar ook extreem veel van hun lichaam vergen om te presteren?
Als dat goede doel niet nodig is, wat vind je van het gericht zijn op roem en eer van zichzelf, zoals bv. bij ongeveer alle grote voetballers extreme vormen aanneemt?

Nog steeds vind ik het een moeilijke gedachte om als topsporter te kunnen verantwoorden wat in het huwelijksformulier staat: daar worden we 'vermaand om getrouwelijk en naarstiglijk te arbeiden in zijn goddelijk beroep'. Maar goed, ik zal wel ouderwets zijn.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3044
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Lilian1975 »

eilander schreef:
BJD schreef:Ik heb bewondering voor de prestatie van MvdH. Dat anderen daarin doorslaan is aan hun. Ik heb bv evengoed bewondering voor wat J.s. Bach, voor wat hij allemaal heeft gecomponeerd. Wat ik daar soms over lees hoe mensen daar in doorslaan. Ook bizar.
'Ja maar, anderen doen het ook!' Heel sterk argument, maar niet heus. :nonnon
Dat er mensen zijn die Bach met Christus vergelijken is mij niet bekend.

Toch geeft het wel te denken als niet onze dominee, of de hoofdredacteur van het RD, of Van der Staay zegt dat mensen in deze tijd op zoek zijn naar een persoon die ons verbindt, nadat we afscheid genomen hebben van de kerk. Nee, dit wordt gezegd door een volstrekt onchristelijke filosoof.

@BJD, vind jij dat het goede doel dan zo'n extreme prestatie rechtvaardigt? En zo ja, hoe denk je dan over sporters die helemaal geen goed doel nastreven maar ook extreem veel van hun lichaam vergen om te presteren?
Als dat goede doel niet nodig is, wat vind je van het gericht zijn op roem en eer van zichzelf, zoals bv. bij ongeveer alle grote voetballers extreme vormen aanneemt?

Nog steeds vind ik het een moeilijke gedachte om als topsporter te kunnen verantwoorden wat in het huwelijksformulier staat: daar worden we 'vermaand om getrouwelijk en naarstiglijk te arbeiden in zijn goddelijk beroep'. Maar goed, ik zal wel ouderwets zijn.
Wbt het extreme van lichaam vergen kan ik wel volgen. Dat is echt een punt. Daar mag je gerust je vraagtekens bij zetten. Toch doen niet alleen topsporters dat. Wat dacht je van ds. die promoveren naast hun gemeente? Dus veelal in de nachtelijke uurtjes. Mensen die relatief ongetraind de ronde van het eiland Goedereede lopen tbv goed doel? Of etc.
Calvijn, we hebben allemaal hoge achting voor hem. Maar ook die kwam niet aan de lichamelijke rust die broodnodig is voor een mens. En dat deed hij echt niet voor zichzelf . Het extreme vragen doe je dan net zo goed. Iemand die goed getraind is kan nu eenmaal meer.
Waarom zijn er zoveel burn out onder ons?
Daarnaast wordt nu achteraf het hele plaatje spiritueel ingevuld van deze zwemmer. Terwijl dat echt door de media is aangwakkerd. En door een deel van de mensen zelf. Terwijl op het moment zelf in mijn omgeving altans die geluiden niet klonken. Toen hij begon was er amper aandacht. Dat is gegroeid door media en de mensen via sociale media. Ik bedacht me net ook. Het kan een uitgekiend moment lijken. Maar was et echt zo uitgekiend of door omstandighefen gedwongen? Het was nl. ook praktisch. Wanneer het midden in een niet vakantie periode was, had hij niet zoveel mensen die hem begeleidde naast zich kunnen hebben voor niets. Arts, trainer. Ik heb inderdaad een keer via sociale media een stukje live opname gezien. De kwaliteit van beeld was van dien aard dat ik me afvraag hoe vooropgezet de media aandacht vanuit hem nu eigenlijk wel was. Ik kreeg eigenlijk meer de indruk dat de NOS etc. erop ingesprongen was pas tijdens deze zwemttocht omdat ze merkten dat er veel meer belangstelling voor was vanuit het volk... De eerlijkheid gebied te zeggen dat ik daar niet zoveel verstand van heb.
En dat het rd daarin meegaat, vind ik dubbel. Iedereen praat elkaar na op radio in de media. Filosofen sportpresentatoren en rd journalisten. Ja dan wordt er achteraf vanzelf een beeld gecreëerd waarbij je terechte vraagtekens kan zetten. Maar of dat beeld reeel is op deze specifieke situatie maakt niemand zich druk van de journalisten. Ook niet van het RD.
En nee, ook ik heb ernstige problemen met beroepssport. Maar in dit geval ging een beroepssporter iets doen, getraind, zonder er zelf rijk van te worden, in zijn eigen vrije tijd. En liet zich adviseren door artsen. Dat maakt het anders. Wel blijf ik er grote moeite mee houden dat de zondag ermee gemoeid was.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door eilander »

Lilian1975 schreef:
eilander schreef:'Ja maar, anderen doen het ook!' Heel sterk argument, maar niet heus. :nonnon
Dat er mensen zijn die Bach met Christus vergelijken is mij niet bekend.

Toch geeft het wel te denken als niet onze dominee, of de hoofdredacteur van het RD, of Van der Staay zegt dat mensen in deze tijd op zoek zijn naar een persoon die ons verbindt, nadat we afscheid genomen hebben van de kerk. Nee, dit wordt gezegd door een volstrekt onchristelijke filosoof.

@BJD, vind jij dat het goede doel dan zo'n extreme prestatie rechtvaardigt? En zo ja, hoe denk je dan over sporters die helemaal geen goed doel nastreven maar ook extreem veel van hun lichaam vergen om te presteren?
Als dat goede doel niet nodig is, wat vind je van het gericht zijn op roem en eer van zichzelf, zoals bv. bij ongeveer alle grote voetballers extreme vormen aanneemt?

Nog steeds vind ik het een moeilijke gedachte om als topsporter te kunnen verantwoorden wat in het huwelijksformulier staat: daar worden we 'vermaand om getrouwelijk en naarstiglijk te arbeiden in zijn goddelijk beroep'. Maar goed, ik zal wel ouderwets zijn.
Wbt het extreme van lichaam vergen kan ik wel volgen. Dat is echt een punt. Daar mag je gerust je vraagtekens bij zetten. Toch doen niet alleen topsporters dat. Wat dacht je van ds. die promoveren naast hun gemeente? Dus veelal in de nachtelijke uurtjes. Mensen die relatief ongetraind de ronde van het eiland Goedereede lopen tbv goed doel? Of etc.
Calvijn, we hebben allemaal hoge achting voor hem. Maar ook die kwam niet aan de lichamelijke rust die broodnodig is voor een mens. En dat deed hij echt niet voor zichzelf . Het extreme vragen doe je dan net zo goed. Iemand die goed getraind is kan nu eenmaal meer.
Opnieuw: 'Ja maar, anderen doen het ook!' Heel sterk argument, maar niet heus. :nonnon
De vergelijking met Calvijn vind ik stuitend. Zijn motto was 'laat mij verteren als ik maar nuttig ben'. Ik zeg niet dat het zo moet, maar dat hij door een hoger doel gedreven werd, is overduidelijk. 'Hoe komt God aan Zijn eer?' was een centrale vraag in zijn leven en werken.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23846
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door refo »

Calvijn is gewoon een theoloog, een mens. Als die zijn lichaam uitbuit is hij net zo fout als de besproken hedendaagse zwemmer.
Terar dum prosim is een soort bijbeltekst geworden. Een uitspraak die zoiets betekent als: het maakt verder niet uit wat mij overkomt, als mijn werk maar nuttig was. Als Calvijn meer werkte dan zijn lichaam aankon, dan was hij verkeerd bezig op dat punt.

De zwemmer stopte overigens op tijd. En ik denk dat zijn lichaam deze oefening best kon hebben.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12040
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Herman »

eilander schreef:@BJD, vind jij dat het goede doel dan zo'n extreme prestatie rechtvaardigt? En zo ja, hoe denk je dan over sporters die helemaal geen goed doel nastreven maar ook extreem veel van hun lichaam vergen om te presteren?
Volgens mij is het antwoord op de eerste vraag ja. Ik zie namelijk geen enkel onderscheidt tussen een sponsorloop van een reformatorische middelbare school (waar ik zelf na 3 rondjes aan het eind van mijn latijn was) en een getrainde sporter die blijkbaar 3 dagen kan zwemmen voordat hij de uitputting nabij was. Het verschil is gradueel, maar niet principieel.

Volgens mij moet je dan een keuze maken niet op basis van het niveau van de prestatie maar de voorliggende vraag stellen of je barmhartigheid door middel van een prestatie mag afdwingen. Anders gezegd: is het geoorloofd je te laten betalen voor het goede doel? Maar daarmee verbreed je de vraag wel enorm, want dan valt de lokale kringloopwinkel ook onder die definitie. De tegenprestatie is bij een winkel geen fysieke inspanning, maar de aankoop van een kringloopproduct.

Het element roofbouw is hooguit een ondersteunend argumentje bij de afwijzing van topsport en gaat in de huidige tijd waarbij de sporter onder het medische vergrootglas ligt niet meer op. In het wielrennen weet men namelijk exact met wattages icm hartslag te bepalen waar de grens van de fysieke inspanning ligt. Dit in tegenstelling tot de jaren 70 en 80 toen er volop geëxperimenteerd werd met allerlei grensverleggende middelen die zeer schadelijk zijn gebleken.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door eilander »

refo schreef:Calvijn is gewoon een theoloog, een mens. Als die zijn lichaam uitbuit is hij net zo fout als de besproken hedendaagse zwemmer.
Terar dum prosim is een soort bijbeltekst geworden. Een uitspraak die zoiets betekent als: het maakt verder niet uit wat mij overkomt, als mijn werk maar nuttig was. Als Calvijn meer werkte dan zijn lichaam aankon, dan was hij verkeerd bezig op dat punt.

De zwemmer stopte overigens op tijd. En ik denk dat zijn lichaam deze oefening best kon hebben.
Ik weet dat je niet erg gewend bent om te reageren op tegenvragen, maar ik blijf het gewoon proberen. Ik ben het met je eens dat het uitbuiten van je lichaam niet goed is, maar maakt het doel waarvoor je het doet dan geen enkel verschil?
Plaats reactie