De hedendaagse "helden"

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Lilian1975 »

eilander schreef:
Lilian1975 schreef:
eilander schreef:'Ja maar, anderen doen het ook!' Heel sterk argument, maar niet heus. :nonnon
Dat er mensen zijn die Bach met Christus vergelijken is mij niet bekend.

Toch geeft het wel te denken als niet onze dominee, of de hoofdredacteur van het RD, of Van der Staay zegt dat mensen in deze tijd op zoek zijn naar een persoon die ons verbindt, nadat we afscheid genomen hebben van de kerk. Nee, dit wordt gezegd door een volstrekt onchristelijke filosoof.

@BJD, vind jij dat het goede doel dan zo'n extreme prestatie rechtvaardigt? En zo ja, hoe denk je dan over sporters die helemaal geen goed doel nastreven maar ook extreem veel van hun lichaam vergen om te presteren?
Als dat goede doel niet nodig is, wat vind je van het gericht zijn op roem en eer van zichzelf, zoals bv. bij ongeveer alle grote voetballers extreme vormen aanneemt?

Nog steeds vind ik het een moeilijke gedachte om als topsporter te kunnen verantwoorden wat in het huwelijksformulier staat: daar worden we 'vermaand om getrouwelijk en naarstiglijk te arbeiden in zijn goddelijk beroep'. Maar goed, ik zal wel ouderwets zijn.
Wbt het extreme van lichaam vergen kan ik wel volgen. Dat is echt een punt. Daar mag je gerust je vraagtekens bij zetten. Toch doen niet alleen topsporters dat. Wat dacht je van ds. die promoveren naast hun gemeente? Dus veelal in de nachtelijke uurtjes. Mensen die relatief ongetraind de ronde van het eiland Goedereede lopen tbv goed doel? Of etc.
Calvijn, we hebben allemaal hoge achting voor hem. Maar ook die kwam niet aan de lichamelijke rust die broodnodig is voor een mens. En dat deed hij echt niet voor zichzelf . Het extreme vragen doe je dan net zo goed. Iemand die goed getraind is kan nu eenmaal meer.
Opnieuw: 'Ja maar, anderen doen het ook!' Heel sterk argument, maar niet heus. :nonnon
De vergelijking met Calvijn vind ik stuitend. Zijn motto was 'laat mij verteren als ik maar nuttig ben'. Ik zeg niet dat het zo moet, maar dat hij door een hoger doel gedreven werd, is overduidelijk. 'Hoe komt God aan Zijn eer?' was een centrale vraag in zijn leven en werken.
Ik heb calvijn alleen aangehaald omdat hij dus ver ging en ja, met een hoger doel. Maar God is geen slavendrijver toch? Of was het niet genoeg om Zijn Zoon te onderwerpen aan Zijn toorn? De grens tussen jezelf onmisbaar achten in bepaalde zaken is flinterdun met God onmisbaar achten om Zijn plan te volvoeren.

Kennelijk had deze zwemmer als hoger doel veel geld in te zamelen voor behandeling leukemie. Waar hij van genezen is. Maar veel anderen niet. Mag je dat een uiting van naastenliefde noemen? Rechtvaardigt dat om hem toe te schrijven wat nu toegeschreven wordt?
Verder is het een dooddoener om te zeggen dat ik zeg anderen doen het ook dus... etc.
Ik gaf juist deze voorbeelden om te laten zien dat die anderen, wij het ook doen, en wij vinden het dan bijna eervol. Terwijl je jezelf misschien de vraag moet stellen waarom dat dan zo eervol is? En wat zo'n zwemmer deed, voordat het zo ingekleurd werd, niet.
We accepteren die andere vb zonder daar over na te denken. En omdat deze zwemmer een sport achtergrond heeft, wordt alles ineens heel anders i gekleurd. Hebben we misschien wel de neiging om wat overspannen te reageren. En schudden we ons hoofd en wijzen we met onze vinger... tenminste zo komt het op mij over.

Ps ik begreep dat hij lichamelijk al aardig hersteld was, mocht je je daar zorgen over maken ;)
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 24 aug 2018, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Mara »

BJD schreef: Is bij iedereen een drugstest afgenomen? :D Ja drugs wordt er gebruikt maar ook keurige burgers komen op zulke feesten hoor, die niets gebruiken.
De politie heeft in de nacht van zaterdag op zondag 264 bezoekers van de danceparty Qlimax in Gelredome in Arnhem aangehouden. Bijna alle aanhoudingen hadden te maken met het bezit van en handelen in drugs, waaronder xtc en cocaine.
HartvanNL

Het Amsterdam Dance Event (ADE) brak dit weekend bezoekrecords, maar het evenement had ook een schaduwzijde: er vielen 3 doden als gevolg van drugs.
BNdeStem

SLIEDRECHT - Meerdere jongeren zijn zaterdag onwel geworden tijdens een feest in Sliedrecht, mogelijk door een combinatie van alcohol en drugs. Dat meldt de politie.
DeTelegraaf

Zomaar 3 willekeurige berichten. En zeg nu zelf, wie houdt het vol om urenlang te dansen, te zingen - heel de nacht - terwijl ze soms die dag ervoor gewerkt hebben en op maandag ook weer naar school of werk moeten?
Met een pilletje erin zie je de wereld een stuk vrolijker en beleef je alles intenser.
BJD schreef:Dure kaartjes zegt toch niets of iemand vereerd wordt.
Het gaat niet persé over de hoogte van de prijs, maar wat ze ervoor over hebben!
Nachtenlang in een slaapzak buiten bivakkeren om een kaartje te bemachtigen.
Tattoo's met de beeltenis van hun idool laten zetten.
Websites en fanclubs, hun idool achterna reizen, soms zelfs stalken.
Er zijn mensen die elke concert van hun idool willen bijwonen en daar duizenden euro's voor over hebben.

En dat zwak jij af?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door eilander »

Als we hier een (mogelijk te) extreme prestatie van een sporter gaan goedpraten, en de totale zelfverloochening van Calvijn tot nut van de kerk der Reformatie en tot Gods eer gaan afkeuren, zijn we dermate ver van het padje af dat ik echt afhaak.
En nee, ik keur niet alles wat Calvijn deed goed, inclusief zijn verwaarlozing van zijn gezondheid (als dat waar is, daar ga ik nu maar even van uit).
Punt.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door BJD »

Mara schreef:
BJD schreef: Is bij iedereen een drugstest afgenomen? :D Ja drugs wordt er gebruikt maar ook keurige burgers komen op zulke feesten hoor, die niets gebruiken.
De politie heeft in de nacht van zaterdag op zondag 264 bezoekers van de danceparty Qlimax in Gelredome in Arnhem aangehouden. Bijna alle aanhoudingen hadden te maken met het bezit van en handelen in drugs, waaronder xtc en cocaine.
HartvanNL

Het Amsterdam Dance Event (ADE) brak dit weekend bezoekrecords, maar het evenement had ook een schaduwzijde: er vielen 3 doden als gevolg van drugs.
BNdeStem

SLIEDRECHT - Meerdere jongeren zijn zaterdag onwel geworden tijdens een feest in Sliedrecht, mogelijk door een combinatie van alcohol en drugs. Dat meldt de politie.
DeTelegraaf

Zomaar 3 willekeurige berichten. En zeg nu zelf, wie houdt het vol om urenlang te dansen, te zingen - heel de nacht - terwijl ze soms die dag ervoor gewerkt hebben en op maandag ook weer naar school of werk moeten?
Met een pilletje erin zie je de wereld een stuk vrolijker en beleef je alles intenser.
BJD schreef:Dure kaartjes zegt toch niets of iemand vereerd wordt.
Het gaat niet persé over de hoogte van de prijs, maar wat ze ervoor over hebben!
Nachtenlang in een slaapzak buiten bivakkeren om een kaartje te bemachtigen.
Tattoo's met de beeltenis van hun idool laten zetten.
Websites en fanclubs, hun idool achterna reizen, soms zelfs stalken.
Er zijn mensen die elke concert van hun idool willen bijwonen en daar duizenden euro's voor over hebben.

En dat zwak jij af?
Het ging je wel over de hoogte van de prijs. :) Die zaken die je nu noemt zijn van een andere orde. Dat ben ik met je eens.
Want wat jij schets dat vrijwel iedereen op een dance-event drugs gebruik is niet de mijne. Ja, er wordt behoorlijk wat drugs gebruikt maar massa’s mensen gebruiken niets. Dance-events als mysteryland, qlimax komende duizenden en duizenden mensen op af. Het beeld dat vrijwel iedereen aan de pillen zit is niet zo. Althans, mijn beeld is anders en ik heb het van dichtbij meegemaakt.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door BJD »

De Mont Ventoux beklimmen voor Woord & daad is voor mij als recreatieve wielrenner net zo’n extreme prestatie als 165 km zwemmen voor kankerbestrijding voor MvdH. :huhu
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door BJD »

eilander schreef:
BJD schreef:Ik heb bewondering voor de prestatie van MvdH. Dat anderen daarin doorslaan is aan hun. Ik heb bv evengoed bewondering voor wat J.s. Bach, voor wat hij allemaal heeft gecomponeerd. Wat ik daar soms over lees hoe mensen daar in doorslaan. Ook bizar.
'Ja maar, anderen doen het ook!' Heel sterk argument, maar niet heus. :nonnon
Dat er mensen zijn die Bach met Christus vergelijken is mij niet bekend.

Toch geeft het wel te denken als niet onze dominee, of de hoofdredacteur van het RD, of Van der Staay zegt dat mensen in deze tijd op zoek zijn naar een persoon die ons verbindt, nadat we afscheid genomen hebben van de kerk. Nee, dit wordt gezegd door een volstrekt onchristelijke filosoof.

@BJD, vind jij dat het goede doel dan zo'n extreme prestatie rechtvaardigt? En zo ja, hoe denk je dan over sporters die helemaal geen goed doel nastreven maar ook extreem veel van hun lichaam vergen om te presteren?
Als dat goede doel niet nodig is, wat vind je van het gericht zijn op roem en eer van zichzelf, zoals bv. bij ongeveer alle grote voetballers extreme vormen aanneemt?

Nog steeds vind ik het een moeilijke gedachte om als topsporter te kunnen verantwoorden wat in het huwelijksformulier staat: daar worden we 'vermaand om getrouwelijk en naarstiglijk te arbeiden in zijn goddelijk beroep'. Maar goed, ik zal wel ouderwets zijn.
Beetje belerend met je ‘maar niet heus’. :hum
Degene die geen goed doel nastreven en toch de discipline en mentaliteit hebben om bv een marathon te lopen, ja daar heb ik ergens wel bewondering voor.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Mara »

BJD schreef: Het ging je wel over de hoogte van de prijs. :) Die zaken die je nu noemt zijn van een andere orde. Dat ben ik met je eens.
Want wat jij schets dat vrijwel iedereen op een dance-event drugs gebruik is niet de mijne. Ja, er wordt behoorlijk wat drugs gebruikt maar massa’s mensen gebruiken niets. Dance-events als mysteryland, qlimax komende duizenden en duizenden mensen op af. Het beeld dat vrijwel iedereen aan de pillen zit is niet zo. Althans, mijn beeld is anders en ik heb het van dichtbij meegemaakt.
Jij schijnt er geen bezwaren tegen te hebben. Of je nu wel of geen drugs gebruikt, een christen hoort niet op een dance party.
En het publiek dat met de handen omhoog staat (de DJ trouwens ook) ziet er niet uit als een normaal concert.
Het is alles tezamen, OOK de hoogte van de prijs.
Natuurlijk komen daar duizenden mensen op af. Satan weet hen wel te trekken hoor.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Dodo »

Ik denk dat we de sportprestaties van MvdW en anderen voor een goed doel nu maar niet moeten vermengen met allerlei dancefeesten waarbij drugs gebruikt wordt. Dat zijn toch twee verschillende dingen.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door BJD »

Mara schreef:
BJD schreef: Het ging je wel over de hoogte van de prijs. :) Die zaken die je nu noemt zijn van een andere orde. Dat ben ik met je eens.
Want wat jij schets dat vrijwel iedereen op een dance-event drugs gebruik is niet de mijne. Ja, er wordt behoorlijk wat drugs gebruikt maar massa’s mensen gebruiken niets. Dance-events als mysteryland, qlimax komende duizenden en duizenden mensen op af. Het beeld dat vrijwel iedereen aan de pillen zit is niet zo. Althans, mijn beeld is anders en ik heb het van dichtbij meegemaakt.
Jij schijnt er geen bezwaren tegen te hebben. Of je nu wel of geen drugs gebruikt, een christen hoort niet op een dance party.
En het publiek dat met de handen omhoog staat (de DJ trouwens ook) ziet er niet uit als een normaal concert.
Het is alles tezamen, OOK de hoogte van de prijs.
Natuurlijk komen daar duizenden mensen op af. Satan weet hen wel te trekken hoor.
Ik zeg nergens dat je als christen op een danceparty hoort hoor. Je leest denk dingen die ik niet schrijf. ;)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Ik denk dat we de sportprestaties van MvdW en anderen voor een goed doel nu maar niet moeten vermengen met allerlei dancefeesten waarbij drugs gebruikt wordt. Dat zijn toch twee verschillende dingen.
Dit topic heet geen sporthelden, maar hedendaagse helden, dus natuurlijk wordt het dan terecht breder getrokken.
Bij een dancefeest is altijd een DJ die de muziek draait en het publiek opzweept
En dat gaat gepaard dmv handen in de lucht.
Als je dit dan niet mag vergelijken met een religebaar?
BJD schreef:Ik zeg nergens dat je als christen op een danceparty hoort hoor. Je leest denk dingen die ik niet schrijf.
Gelukkig maar, ik vond je nogal aan het de verkeerde kant van het bootje hangen nl. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Wandelende »

Ik vind het triest om in dit topic te lezen dat werk in Gods Koninkrijk op dezelfde lijn wordt beoordeeld als meedoen aan aardse goede doelen.

Het klinkt mij als verregaande secularisering in de oren.
(~)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Mara »

Wandelende schreef:Ik vind het triest om in dit topic te lezen dat werk in Gods Koninkrijk op dezelfde lijn wordt beoordeeld als meedoen aan aardse goede doelen.
Bij dat eerste staat er geen rijendik publiek te applaudiseren. Integendeel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Wandelende »

Mara schreef:
Wandelende schreef:Ik vind het triest om in dit topic te lezen dat werk in Gods Koninkrijk op dezelfde lijn wordt beoordeeld als meedoen aan aardse goede doelen.
Bij dat eerste staat er geen rijendik publiek te applaudiseren. Integendeel.
Gelukkig zijn er nog wezenlijkere verschillen dan applaus en publiek. :)
(~)
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Lilian1975 »

Wandelende schreef:
Mara schreef:
Wandelende schreef:Ik vind het triest om in dit topic te lezen dat werk in Gods Koninkrijk op dezelfde lijn wordt beoordeeld als meedoen aan aardse goede doelen.
Bij dat eerste staat er geen rijendik publiek te applaudiseren. Integendeel.
Gelukkig zijn er nog wezenlijkere verschillen dan applaus en publiek. :)
Opvallend dat Paulus de aardse sportwedstrijd positief gebruikt om ons dingen te leren aangaande het leven met Christus... ook secularisatie?
En in die tijd ging sport en spel ver. ;)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Wandelende »

Lilian1975 schreef:
Wandelende schreef:
Mara schreef:
Wandelende schreef:Ik vind het triest om in dit topic te lezen dat werk in Gods Koninkrijk op dezelfde lijn wordt beoordeeld als meedoen aan aardse goede doelen.
Bij dat eerste staat er geen rijendik publiek te applaudiseren. Integendeel.
Gelukkig zijn er nog wezenlijkere verschillen dan applaus en publiek. :)
Opvallend dat Paulus de aardse sportwedstrijd positief gebruikt om ons dingen te leren aangaande het leven met Christus... ook secularisatie?
En in die tijd ging sport en spel ver. ;)
Treffend, dit Bijbelstukje was zojuist aan de beurt na het eten.

1 Korinthe 9 : 24-27 - Weet u niet dat zij die in de renbaan lopen, allen wel lopen, maar dat slechts één de prijs ontvangt? Loop dan zo dat u die verkrijgt. En iedereen die aan een wedstrijd deelneemt, beheerst zich in alles. Zij nu doen dat om een vergankelijke krans te ontvangen, maar wij om een onvergankelijke te ontvangen. Ik loop daarom niet zonder duidelijk doel en ik vecht zó met de vuist dat ik niet maar wat in de lucht sla. Maar ik oefen mijn lichaam op harde wijze en maak het dienstbaar, opdat ik niet misschien, na anderen gepredikt te hebben, zelf verwerpelijk word.

Daar ligt toch wel een duidelijk verschil tussen 'doelen' voor Gods Koninkrijk of aardse doelen?
(~)
Plaats reactie