De hedendaagse "helden"

JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: De hedendaagse

Bericht door JCRyle »

Lilian1975 schreef:
eilander schreef:Ik luister op dit moment naar Radio1 kunststof en daar is een gesprek met een filosoof te horen. Letterlijk wordt daar met een kwinkslag gezegd: "Dus we zitten niet ver af van: Maarten vd Weijden is de nieuwe Jezus Christus."
Ik geef het maar door...
Mwah, is dat dan het beeld wat de media, inclusief RD oproept of creëert? Of doet het volk en die zwemmer dat?
Ik heb rond deze poging het nieuws en social media gevolgd en daar heb ik niemand iets religieus horen zeggen. Ze vinden het knappe prestatie, omdat het vrijwel onmogelijk is. Ze vinden hem een held, omdat hij als ex-kankerpatient deze uitdaging te lijf gaat.
Nergens heb ik iets gelezen/gehoord als 'hij komt ons verlossen' of 'hij is onoverwinnelijk'. Dus @RD wees een beetje genuanceerd en realisitisch.
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Framboos »

Ik heb gisteren anders meerdere keren gehoord op radio 1 dat de vergelijking met Jezus werd gemaakt....
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Dodo »

Ik denk niet dat MvdW dat zelf bedoelt. Het is wel lastig als anderen je goede werk zo groot maken, groter dan wat je zelf wil. Hij wil denk ik alleen aandacht en geld voor het goede doel.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Wandelende »

Dodo schreef:Ik denk niet dat MvdW dat zelf bedoelt. Het is wel lastig als anderen je goede werk zo groot maken, groter dan wat je zelf wil. Hij wil denk ik alleen aandacht en geld voor het goede doel.
Het kan hem denk ik niet groot genoeg...
Meer geld voor zijn doel.
(~)
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door JCRyle »

Framboos schreef:Ik heb gisteren anders meerdere keren gehoord op radio 1 dat de vergelijking met Jezus werd gemaakt....
De vergelijking heb ik inmiddels ook gelezen en dergelijke beweringen. Overigens alleen in de media. Niet bij mensen zelf.
Ik vraag mij af of het RD zich in dat rijtje moet voegen. Blijkbaar had men die behoefte.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Roos2018 »

Framboos schreef:Ik heb gisteren anders meerdere keren gehoord op radio 1 dat de vergelijking met Jezus werd gemaakt....
Zulke vergelijkingen maken buitenkerkelijken, en omdat zij niet beter weten vraag ik me af in welke mate je hen dat kwalijk kan nemen.
Maar volgens mij komen kerkmensen er echt niet beter van af: er zijn er genoeg die hun ´zaligsprekingen´ van een dominee voor Messiaans houden, en dan hun zaligheid buiten Christus zoeken.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Dodo »

Wandelende schreef:
Dodo schreef:Ik denk niet dat MvdW dat zelf bedoelt. Het is wel lastig als anderen je goede werk zo groot maken, groter dan wat je zelf wil. Hij wil denk ik alleen aandacht en geld voor het goede doel.
Het kan hem denk ik niet groot genoeg...
Meer geld voor zijn doel.
Dat wil niet zeggen dat hij het fijn vindt om met Jezus vergeleken te worden. Zover ik weet, is het een nuchtere gast. Hij zegt ook dat hij beter is geworden van de leukemie omdat hij geluk had, niet omdat hij "het gevecht heeft gewonnen" of zo.
Ik weet wel, wij noemen dat geen geluk, maar het geeft maar aan dat hij zichzelf nou niet bepaald almachtig of alkunnend vindt.
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Framboos »

Roos2018 schreef:
Framboos schreef:Ik heb gisteren anders meerdere keren gehoord op radio 1 dat de vergelijking met Jezus werd gemaakt....
Zulke vergelijkingen maken buitenkerkelijken, en omdat zij niet beter weten vraag ik me af in welke mate je hen dat kwalijk kan nemen.
Maar volgens mij komen kerkmensen er echt niet beter van af: er zijn er genoeg die hun ´zaligsprekingen´ van een dominee voor Messiaans houden, en dan hun zaligheid buiten Christus zoeken.
En dus mogen we zonde niet als zonde benoemen?
Overigens valt me de laatste tijd vaak op dat op het forum in een discussie onderwerpen aan elkaar gekoppeld worden, die slechts zijdelings met elkaar te maken hebben. Dat maakt een discussie lastig. Punt is nu dat Van mvdW een afgod wordt gemaakt door hem met Christus te vergelijken. Dat is op geen enkele manier goed te praten. Of refo s predikanten wel of niet verheerlijken is een heel andere discussie. En kan in geen geval gebruikt worden om een andere zonde te vergoeilijken.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door BJD »

Zita schreef:Spijkers op laag water.
Gevouwen handen: hoofdredacteur heeft zelf misschien nog niet zo vaak op een brancard gelegen. Die dingen zijn smal en je armen naast je past meestal niet zo fijn. Handen op je buik voelt (voor mij althans) het meest logisch, en vooral als je handen elkaar vasthouden.
Niemand voelt zich verlost door Maarten. Hij is bekend, hij stelde zichzelf een vrijwel onmogelijk doel op een aansprekend traject. Hij heeft een sympathiek hoofd en een aansprekend doel. Er is verder weinig nieuws. Dus volgen we Maarten. Da's alles. Vind ik.
Zo nuchter zie ik het ook. :)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door eilander »

Dat er nu al verschillende, verstandig denkende mensen een vergelijking met de Heere Jezus hebben gemaakt, maakt mijn afkeer alleen maar groter. Ik moet hier echt niets van hebben.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: De hedendaagse

Bericht door Jongere »

JCRyle schreef:
Lilian1975 schreef:
eilander schreef:Ik luister op dit moment naar Radio1 kunststof en daar is een gesprek met een filosoof te horen. Letterlijk wordt daar met een kwinkslag gezegd: "Dus we zitten niet ver af van: Maarten vd Weijden is de nieuwe Jezus Christus."
Ik geef het maar door...
Mwah, is dat dan het beeld wat de media, inclusief RD oproept of creëert? Of doet het volk en die zwemmer dat?
Ik heb rond deze poging het nieuws en social media gevolgd en daar heb ik niemand iets religieus horen zeggen. Ze vinden het knappe prestatie, omdat het vrijwel onmogelijk is. Ze vinden hem een held, omdat hij als ex-kankerpatient deze uitdaging te lijf gaat.
Nergens heb ik iets gelezen/gehoord als 'hij komt ons verlossen' of 'hij is onoverwinnelijk'. Dus @RD wees een beetje genuanceerd en realisitisch.
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/08/20/de ... n-a1613662
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: De hedendaagse

Bericht door JCRyle »

JCRyle schreef:De vergelijking heb ik inmiddels ook gelezen en dergelijke beweringen. Overigens alleen in de media. Niet bij mensen zelf.
Ik vraag mij af of het RD zich in dat rijtje moet voegen. Blijkbaar had men die behoefte.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Lilian1975 »

Bizar... maar wel triest dat dit allemaal achteraf door en in de media zo ingekleurd wordt. Ik kan mij niet herinneren vooraf of zaterdag toen hij begon dit zo in de media kwam. En ook om mij heen was het meer verbazing over die tocht. Ik vond het verdrietig dat de zondag ermee gemoeid was. En verder alles erom heen maakt het een beetje... :ouin
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De hedendaagse

Bericht door -DIA- »

JCRyle schreef:
JCRyle schreef:De vergelijking heb ik inmiddels ook gelezen en dergelijke beweringen. Overigens alleen in de media. Niet bij mensen zelf.
Ik vraag mij af of het RD zich in dat rijtje moet voegen. Blijkbaar had men die behoefte.
Onderschat de media niet! Wat die met mensen kunnen doen! Media kunnen een compleet volk manipuleren door hun areligieuze berichtgeving. Men weet niet meer beter, en in de seculiere pers, incl. het NOS Journaal is SPORT een van de belangrijkste zaken. We zouden SPORT een religie kunnen noemen, zoals de voetbalstadions TEMPELS worden genoemd. Heel de sport wordt echt meer dan we denken in een religieuze sfeer getrokken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: De hedendaagse

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:
JCRyle schreef:
JCRyle schreef:De vergelijking heb ik inmiddels ook gelezen en dergelijke beweringen. Overigens alleen in de media. Niet bij mensen zelf.
Ik vraag mij af of het RD zich in dat rijtje moet voegen. Blijkbaar had men die behoefte.
Onderschat de media niet! Wat die met mensen kunnen doen! Media kunnen een compleet volk manipuleren door hun areligieuze berichtgeving. Men weet niet meer beter, en in de seculiere pers, incl. het NOS Journaal is SPORT een van de belangrijkste zaken. We zouden SPORT een religie kunnen noemen, zoals de voetbalstadions TEMPELS worden genoemd. Heel de sport wordt echt meer dan we denken in een religieuze sfeer getrokken.
Ja hoor de zoon van Cruif werd ook al verlosser genoemd. Het is toch te gek voor woorden al die rarigheid om een spelletje.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie