De hedendaagse "helden"

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Lilian1975 »

Juist. Ik dacht inderdaad aan deze tekst. En bijv. ook de voorbeelden uit de vechtsport. Maar Paulus gebruikt dus een aards werelds voorbeeld wat niet als doel had te werken voor Gods Koninkrijk, in een tijd NB dat sport ook goddelijke allures had , positief, om godddlijke zaken uit te leggen. (Doe als...)
Eerder gaf jij aan het een teken van secularisatie te vinden door vergelijkingen te maken met over grenzen gaan voor Gods Koninkrijk (waarbij ik mij de vraag stel of God vraagt ons lichaam op te offeren, om het werk doorgang te laten vinden of dat we dat aan Hem moeten overlaten) en over grenzen gaan voor een aards doel. Je wilt Paulus toch geen secularisatie in de schoenen schuiven?

Welke vertaling gebruik jij?
In statenvertaling staat; maar ik bedwing mijn lichaam en breng het tot dienstbaarheid opdat ik niet enigszins, daar ik anderen gepredikt heb, zelf verwerpelijk worde..

Dat oefenen op harde wijze in jouw vertaling slaat niet op een uitputtingsslag maar op het onderwerpen aan de Geest, door niet te veel voedsel of weelde de Geest te verzwaren
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 24 aug 2018, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Wandelende »

Lilian1975 schreef:Juist. Ik dacht inderdaad aan deze tekst. En bijv. ook de voorbeelden uit de vechtsport. Maar Paulus gebruikt dus een aards werelds voorbeeld wat niet als doel had te werken voor Gods Koninkrijk, in een tijd NB dat sport ook goddelijke allures had , positief, om godddlijke zaken uit te leggen. (Doe als...)
Eerder gaf jij aan het een teken van secularisatie te vinden door vergelijkingen te maken met over grenzen gaan voor Gods Koninkrijk (waarbij ik mij de vraag stel of God vraagt ons lichaam op te offeren, om het werk doorgang te laten vinden of dat we dat aan Hem moeten overlaten) en over grenzen gaan voor een aards doel. Je wilt Paulus toch geen secularisatie in de schoenen schuiven?
Paulus geeft ook duidelijk het verschil aan, namelijk de vergankelijke en onvergankelijke krans. Daarmee ben ik het dus met @eilander eens dat de wijze waarop opoffering van het lichaam plaatsvindt door (top)sporters gelijk worden getrokken met (verregaande) dienstbaarheid in het Koninkrijk van God. Dat zijn wezenlijk andere doelen.
Je hebt het dan eerder over de vraag of overbelasting en opoffering van het lichaam mag en van God gevraagd wordt, voor welk doel dan ook. En niet zo zeer over een logisch verband tussen MvdH en in dit geval Calvijn.
(~)
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Roos2018 »

Wandelende schreef: Paulus geeft ook duidelijk het verschil aan, namelijk de vergankelijke en onvergankelijke krans. Daarmee ben ik het dus met @eilander eens dat de wijze waarop opoffering van het lichaam plaatsvindt door (top)sporters gelijk worden getrokken met (verregaande) dienstbaarheid in het Koninkrijk van God. Dat zijn wezenlijk andere doelen.
Je hebt het dan eerder over de vraag of overbelasting en opoffering van het lichaam mag en van God gevraagd wordt, voor welk doel dan ook. En niet zo zeer over een logisch verband tussen MvdH en in dit geval Calvijn.
Tussen overbelasting en opoffering van het lichaam zit wel een heel groot verschil.
M.b.t. overbelasting:
De mariniersopleiding is dermate zwaar dat veel rekruten vanwege lichamelijke uitputting uitvallen.
M.b.t. opoffering:
Er zijn tijdens WO II diverse gevallen bekend dat een onschuldige de plaats van een schuldige innam voor het executiepeloton.
Op basis van jouw stelling zou je dan beiden verbieden?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Wandelende »

Roos2018 schreef:
Wandelende schreef: Paulus geeft ook duidelijk het verschil aan, namelijk de vergankelijke en onvergankelijke krans. Daarmee ben ik het dus met @eilander eens dat de wijze waarop opoffering van het lichaam plaatsvindt door (top)sporters gelijk worden getrokken met (verregaande) dienstbaarheid in het Koninkrijk van God. Dat zijn wezenlijk andere doelen.
Je hebt het dan eerder over de vraag of overbelasting en opoffering van het lichaam mag en van God gevraagd wordt, voor welk doel dan ook. En niet zo zeer over een logisch verband tussen MvdW en in dit geval Calvijn.
Tussen overbelasting en opoffering van het lichaam zit wel een heel groot verschil.
M.b.t. overbelasting:
De mariniersopleiding is dermate zwaar dat veel rekruten vanwege lichamelijke uitputting uitvallen.
M.b.t. opoffering:
Er zijn tijdens WO II diverse gevallen bekend dat een onschuldige de plaats van een schuldige innam voor het executiepeloton.
Op basis van jouw stelling zou je dan beiden verbieden?
Goede aanvulling. De door jou vetgedrukte zin is eerder door mij als vraag bedoeld, dan als stelling.
In dit topic wordt de overmatige fysieke belasting van MvdW vergeleken met die van Calvijn. Terwijl het doel wezenlijk anders is.
Ik geef aan dat inzet voor het Koninkrijk van God niet gelijkgeschakeld kan worden met 'aardse doelen' ook al zijn dat goede doelen. Zo wordt de kerk in geseculariseerd Nederland wel gezien (denk aan ANBI), maar is het natuurlijk niet vanuit christelijk perspectief. In dat kader stelde ik de vraag m.b.t. secularisatie.
(~)
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Lilian1975 »

Ja Calvijn haalde ik aan als voobeeld dat hij ook (te) veel van zijn lichaam vroeg. Net als predikanten die allemaal voor het hogere doel in de nachtelijke uurtjes promoveren naast hun gemeente, geen stapje terugdoen, en daarbij hun lichaam en geest (te)zwaar belasten. Willens en wetens. Dat kan ik alleen als opoffering zien. En wij dat allemaal gewoon, bewonderenswaardig , navolgingswaardig? lijken te vinden. Terwijl God dat nergens van ons vraagt. Naar aanleiding van het veel zwaarder afkeuren van mensen die uit naastenliefde ( ook al is het niet vanuit het geloof) hun lichaam zeer zwaar belasten om geld in te zamelen voor bijv. behandeling leukemie. En opoffering hier niet aan de orde is. Omdat er artsen waren die grenzen bewaakten?

Maar goed, als je het opoffering wilt noemen, dan is dat inderdaad een terecht punt , en de vraag of dat wel zo bewonderenswaardig is, omdat dat dus niet van ons gevraagd wordt? In aardse en geestelijke zaken?
Maar om mij dan vervolgens van secularisatie te beschuldigen? Wanneer Paulus zelf ook een vergelijking maakt met een aardse wedstrijd waar een vergankelijke kroon te behalen is en het jagen naar ..voor de onvergankelijke kroon, vind ik niet terecht.
Dat geld voor de behandeling van leukemie, maar ook die dissertaties en zelfs de preken van Calvijn zijn niet onvergankelijk.

Het feit dat er geprikkeld gereageert wordt op de vraag of opoffering wel iets is wat gevraagd wordt van ons of iemand anders tbv Gods Koninkrink, geeft voor mij aan dat er met twee maten gemeten wordt. En is dat nu dus zo terecht?
Daarnaast , los van het feit dus dat die overbelasting van zo'n zwemmer niet goed of gezond is, is het verdrietig dat we drukker bezig zijn met iets te veroordelen. i.p.v. ons te bekommeren over iemands welzijn. Is dat naasteliefde? Het wringt ergens.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Roos2018 »

Wandelende schreef: Goede aanvulling. De door jou vetgedrukte zin is eerder door mij als vraag bedoeld, dan als stelling.
In dit topic wordt de overmatige fysieke belasting van MvdW vergeleken met die van Calvijn. Terwijl het doel wezenlijk anders is.
Ik geef aan dat inzet voor het Koninkrijk van God niet gelijkgeschakeld kan worden met 'aardse doelen' ook al zijn dat goede doelen. Zo wordt de kerk in geseculariseerd Nederland wel gezien (denk aan ANBI), maar is het natuurlijk niet vanuit christelijk perspectief. In dat kader stelde ik de vraag m.b.t. secularisatie.
Dat deugt inderdaad niet.
M.b.t. Calvijn zou ik toch voorzichtig willen zijn.
Alleen van de Heere Jezus (Psalm 69, Joh. 2) is vermeld dat `de ijver van Uw huis heeft Mij verteerd´.
Zelfs van Paulus staat dat niet vermeld, zou dat voor Calvijn dan wel mogen gelden?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Wandelende »

Roos2018 schreef:Er zijn tijdens WO II diverse gevallen bekend dat een onschuldige de plaats van een schuldige innam voor het executiepeloton.
Dit vind ik een hele lastige inderdaad. Zeker omdat het vaak situaties betreft waarin je vooraf of achteraf een mening over kunt hebben, maar op dat moment heel andere gevoelens en overwegingen met zich meebrengt. Het is bewonderenswaardig en het lijkt mij een onmenselijk besluit om op zo'n moment de plaats van een ander in te nemen voor het executiepeloton. Dergelijke verhalen vond ik vroeger (en nog) aangrijpend en misschien ook wel aansprekend.
Toch zit er bij mij ook iets dubbels aan. Zonder daarmee ook maar iets verdacht te maken, het zijn meer vragen dan antwoorden. Kan je vanuit christelijk perspectief gezien zonder de geborgenheid en zekerheid van Christus als Borg de plaats innemen van een ander voor het executiepeloton? Mag dat ook?
En, ook deze is bedoeld als vraag en zeker niet als een verkapt suggestief antwoord omdat ik het veel te gevoelig vind, is deze wijze van opoffering van je eigen leven niet het vrijwillig, moedwillig en vroegtijdig beëindigen van je leven? En zit daarbij een verschil tussen, eenvoudig gezegd, bekeerde personen en onbekeerde personen?

Dat vind ik erg lastig. Ik durf geen antwoorden te geven, zeker niet vanuit mijn stoel die anno 2018 in vrede en veiligheid door mij bezet is.
(~)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Wandelende »

Roos2018 schreef:
Wandelende schreef: Goede aanvulling. De door jou vetgedrukte zin is eerder door mij als vraag bedoeld, dan als stelling.
In dit topic wordt de overmatige fysieke belasting van MvdW vergeleken met die van Calvijn. Terwijl het doel wezenlijk anders is.
Ik geef aan dat inzet voor het Koninkrijk van God niet gelijkgeschakeld kan worden met 'aardse doelen' ook al zijn dat goede doelen. Zo wordt de kerk in geseculariseerd Nederland wel gezien (denk aan ANBI), maar is het natuurlijk niet vanuit christelijk perspectief. In dat kader stelde ik de vraag m.b.t. secularisatie.
Dat deugt inderdaad niet.
M.b.t. Calvijn zou ik toch voorzichtig willen zijn.
Alleen van de Heere Jezus (Psalm 69, Joh. 2) is vermeld dat `de ijver van Uw huis heeft Mij verteerd´.
Zelfs van Paulus staat dat niet vermeld, zou dat voor Calvijn dan wel mogen gelden?
Klopt, dat bedoelde ik ook met mijn zin die jij vetgedrukt hebt. Zou God dat vragen voor het werk in Zijn Koninkrijk? In wezen wordt ons hele leven gevraagd, maar valt overmatige en langdurige overbelasting van ons lichaam (ook als dat voor Zijn Koninkrijk is) onder het Bijbels verantwoord omgaan met ons lichaam?
Toch is dat een andere vraag dan de vergelijking die tussen MvdW en Calvijn werd getrokken. In dat opzicht ben ik het met @eilander helemaal eens.
(~)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Wandelende »

Lilian1975 schreef:Ja Calvijn haalde ik aan als voobeeld dat hij ook (te) veel van zijn lichaam vroeg. Net als predikanten die allemaal voor het hogere doel in de nachtelijke uurtjes promoveren naast hun gemeente, geen stapje terugdoen, en daarbij hun lichaam en geest (te)zwaar belasten. Willens en wetens. Dat kan ik alleen als opoffering zien. En wij dat allemaal gewoon, bewonderenswaardig , navolgingswaardig? lijken te vinden. Terwijl God dat nergens van ons vraagt. Naar aanleiding van het veel zwaarder afkeuren van mensen die uit naastenliefde ( ook al is het niet vanuit het geloof) hun lichaam zeer zwaar belasten om geld in te zamelen voor bijv. behandeling leukemie. En opoffering hier niet aan de orde is. Omdat er artsen waren die grenzen bewaakten?

Maar goed, als je het opoffering wilt noemen, dan is dat inderdaad een terecht punt , en de vraag of dat wel zo bewonderenswaardig is, omdat dat dus niet van ons gevraagd wordt? In aardse en geestelijke zaken?
Maar om mij dan vervolgens van secularisatie te beschuldigen? Wanneer Paulus zelf ook een vergelijking maakt met een aardse wedstrijd waar een vergankelijke kroon te behalen is en het jagen naar ..voor de onvergankelijke kroon, vind ik niet terecht.
Dat geld voor de behandeling van leukemie, maar ook die dissertaties en zelfs de preken van Calvijn zijn niet onvergankelijk.

Het feit dat er geprikkeld gereageert wordt op de vraag of opoffering wel iets is wat gevraagd wordt van ons of iemand anders tbv Gods Koninkrink, geeft voor mij aan dat er met twee maten gemeten wordt. En is dat nu dus zo terecht?
Daarnaast , los van het feit dus dat die overbelasting van zo'n zwemmer niet goed of gezond is, is het verdrietig dat we drukker bezig zijn met iets te veroordelen. i.p.v. ons te bekommeren over iemands welzijn. Is dat naasteliefde? Het wringt ergens.
Nee, de gelijkschakeling van het werk in Gods Koninkrijk en het werk voor aardse doelen, dat noem ik een vorm van secularisatie. Niet de vergelijking tussen de personen MvdW en Calvijn. Ik ben het namelijk met jouw eerste alinea volledig eens en de overbelasting die er op dat gebied plaatsvindt is ook niet juist. Een ieder die in Gods Koninkrijk arbeid dient zichzelf ook in acht te nemen en zijn/haar gezin met zich. Alleen als er Eén voor Wie we bereid moeten zijn ons leven op te offeren, dan is het wel tot Gods eer. En niet voor aardse doelen.

Verder heb ik het niet over MvdW, zoals ik in mijn eerste post aan heb gegeven heb ik ook de verleiding niet kunnen weerstaan om hem meerdere keren te volgen en vind ik zijn doel (Kankerbestrijding) heel nobel. Alleen voor mij persoonlijk niet navolgenswaardig.
(~)
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Lilian1975 »

@wandelende
Ik reageer even op een paar regels uit je laatste post.
En hoop daarmee je beeld van dat er geseculariseerd werd wat recht te trekken.
Nee, de gelijkschakeling van het werk in Gods Koninkrijk en het werk voor aardse doelen, dat noem ik een vorm van secularisatie.
Waar wordt het werk van Calvijn gelijkgeschakeld met het werk voor aardse doelen? Want zo heb ik dat geenszins bedoeld. Ik heb het werk zelf niet gelijkgeschakeld. Wel het opofferen ansich ...of je lichaam zo verwaarlozen ten dienste van. Dat heb ik gelijkgeschakeld met je li haam opofferen voor aardse doelen. Zie mijn verdere reactie hiervoor op de volgende quote.
Alleen als er Eén voor Wie we bereid moeten zijn ons leven op te offeren, dan is het wel tot Gods eer. En niet voor aardse doelen.
Nee wij hoeven ons leven voor Zijn Eer niet op te offeren. Dat heeft Zijn Zoon gedaan. En Hij heeft alles volbracht. Het was genoeg . Er hoeft niets meer bij. Wel zal en werd het leven van velen van Zijn kinderen afgenomen worden. Daartoe moeten we bereid zijn. Dat hoeven wij niet zelf te doen, Hij laat het toe. En dat laat Hij toe vanwege de haat van de vijanden van God. Opdat zij zich nog zullen bekeren. De eer van God ligt niet in de dood van Zijn kinderen, maar in het toebrengen van al de uitverkorenen, ook zij die eerder in bereid zijn/waren Gods kinderen te doden. Wanneer Hij het niet meer toelaat komt het definitieve oordeel. Zijn eer ligt in van vijjanden vrienden te maken... Niet in onze daad van opofferingen . Dus ja , we hoeven ons leven niet zelf op te offeren voor welk doel aards doel of welk doel ter uitbreiding van Zijn Koninkrijk ook. Hij offert ahw. Niet wij. We hoeven er niet naar te verlangen. Wel moeten we ertoe bereid zijn.

En wat betreft je laatste opmerking : ook ik ben dat niet van plan. Opofferen voor welk doel dan ook. En moedig niemand daartoe aan. Wel, maar dat zeg jij geloof ik dus ook, kan je deze zwemmer geen opoffering verwijten. Gezien zijn training en het "optijd" stoppen. Wanneer hij de wil of intentie had gehad zich op te offeren, had hij zichzelf niet zo getraind en niet gevraagd of zijn arts en andere betrokkenen wilden aangeven wanneer de grens was bereikt wanneer hij dat zelf niet zou kunnen.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Wandelende »

Lilian1975 schreef:@wandelende
Ik reageer even op een paar regels uit je laatste post.
En hoop daarmee je beeld van dat er geseculariseerd werd wat recht te trekken.
Nee, de gelijkschakeling van het werk in Gods Koninkrijk en het werk voor aardse doelen, dat noem ik een vorm van secularisatie.
Waar wordt het werk van Calvijn gelijkgeschakeld met het werk voor aardse doelen? Want zo heb ik dat geenszins bedoeld. Ik heb het werk zelf niet gelijkgeschakeld. Wel het opofferen ansich ...of je lichaam zo verwaarlozen ten dienste van. Dat heb ik gelijkgeschakeld met je lichaam opofferen voor aardse doelen. Zie mijn verdere reactie hiervoor op de volgende quote.


Klopt, dat geef ik ook later aan. Je hebt het dan meer over het punt van het verwaarlozen van je lichaam als losstaand punt.

Verder heb ik er geloof ik voldoende over gezegd en zijn wij het zo oneens niet, althans ik kan je een eind in je postings volgen. ;)
(~)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door eilander »

Lilian1975 schreef:
Alleen als er Eén voor Wie we bereid moeten zijn ons leven op te offeren, dan is het wel tot Gods eer. En niet voor aardse doelen.
Nee wij hoeven ons leven voor Zijn Eer niet op te offeren. Dat heeft Zijn Zoon gedaan. En Hij heeft alles volbracht. Het was genoeg . Er hoeft niets meer bij. Wel zal en werd het leven van velen van Zijn kinderen afgenomen worden. Daartoe moeten we bereid zijn. Dat hoeven wij niet zelf te doen, Hij laat het toe. En dat laat Hij toe vanwege de haat van de vijanden van God. Opdat zij zich nog zullen bekeren. De eer van God ligt niet in de dood van Zijn kinderen, maar in het toebrengen van al de uitverkorenen, ook zij die eerder in bereid zijn/waren Gods kinderen te doden. Wanneer Hij het niet meer toelaat komt het definitieve oordeel. Zijn eer ligt in van vijjanden vrienden te maken... Niet in onze daad van opofferingen . Dus ja , we hoeven ons leven niet zelf op te offeren voor welk doel aards doel of welk doel ter uitbreiding van Zijn Koninkrijk ook. Hij offert ahw. Niet wij. We hoeven er niet naar te verlangen. Wel moeten we ertoe bereid zijn.
Romeinen 12:1
Ik bid u dan, broeders, door de ontfermingen Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levende, heilige en Gode welbehaagelijke offerande, welke is uw redelijke godsdienst.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Lilian1975 »

eilander schreef:
Lilian1975 schreef:
Alleen als er Eén voor Wie we bereid moeten zijn ons leven op te offeren, dan is het wel tot Gods eer. En niet voor aardse doelen.
Nee wij hoeven ons leven voor Zijn Eer niet op te offeren. Dat heeft Zijn Zoon gedaan. En Hij heeft alles volbracht. Het was genoeg . Er hoeft niets meer bij. Wel zal en werd het leven van velen van Zijn kinderen afgenomen worden. Daartoe moeten we bereid zijn. Dat hoeven wij niet zelf te doen, Hij laat het toe. En dat laat Hij toe vanwege de haat van de vijanden van God. Opdat zij zich nog zullen bekeren. De eer van God ligt niet in de dood van Zijn kinderen, maar in het toebrengen van al de uitverkorenen, ook zij die eerder in bereid zijn/waren Gods kinderen te doden. Wanneer Hij het niet meer toelaat komt het definitieve oordeel. Zijn eer ligt in van vijjanden vrienden te maken... Niet in onze daad van opofferingen . Dus ja , we hoeven ons leven niet zelf op te offeren voor welk doel aards doel of welk doel ter uitbreiding van Zijn Koninkrijk ook. Hij offert ahw. Niet wij. We hoeven er niet naar te verlangen. Wel moeten we ertoe bereid zijn.
Romeinen 12:1
Ik bid u dan, broeders, door de ontfermingen Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levende, heilige en Gode welbehaagelijke offerande, welke is uw redelijke godsdienst.


@wandelende: bedankt voor je reactie . We liggen inderdaad minder ver uit elkaar.
@eilander: kijk eens bij de kanttekeningen...
1 Of: Ik vermaan.
2 Dat is, dewijl dan God ons zo veelvoudige barmhartigheid in Christus heeft betoond, gelijk in het voorgaande geleerd is; hetwelk het woordje dan aanwijst.
a 1 Petr. 2:5. verwijsteksten
3 Dat is, uzelven, geheel. Een Hebreeuwse manier van spreken, waardoor een deel voor het geheel genomen wordt; gelijk hetzelve uitgelegd wordt 1 Thess. 5:23. verwijsteksten
b Rom. 6:13, 16. verwijsteksten
4 Dat is, offert op; gelijk de offeranden voor den Heere werden gepresenteerd en voor Hem daargesteld en alzo Hem toegeëigend.
5 Dat is, niet lichamelijk door slachting gedood, maar geestelijk door doding der begeerlijkheden geslacht zijnde om Gode te leven, Rom. 6:11. 2 Kor. 5:15. Kol. 3:3, 5. verwijsteksten
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door eilander »

Prima, ik kan ook de kanttekeningen lezen. Duidelijk is wel dat het offeren op meer betrekking dan alleen op het bereid zijn om te sterven om het geloof, zoals jij suggereert.
De kanttekening spreekt dat zelfs tegen.
Het gaat om 'Gode te leven'.

Verder blijf ik bij mijn eerdere bijdrage:
eilander schreef:Als we hier een (mogelijk te) extreme prestatie van een sporter gaan goedpraten, en de totale zelfverloochening van Calvijn tot nut van de kerk der Reformatie en tot Gods eer gaan afkeuren, zijn we dermate ver van het padje af dat ik echt afhaak.
En nee, ik keur niet alles wat Calvijn deed goed, inclusief zijn verwaarlozing van zijn gezondheid (als dat waar is, daar ga ik nu maar even van uit).
Punt.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Lilian1975 »

eilander schreef:Prima, ik kan ook de kanttekeningen lezen. Duidelijk is wel dat het offeren op meer betrekking dan alleen op het bereid zijn om te sterven om het geloof, zoals jij suggereert.
De kanttekening spreekt dat zelfs tegen.
Het gaat om 'Gode te leven'.

Verder blijf ik bij mijn eerdere bijdrage:
eilander schreef:Als we hier een (mogelijk te) extreme prestatie van een sporter gaan goedpraten, en de totale zelfverloochening van Calvijn tot nut van de kerk der Reformatie en tot Gods eer gaan afkeuren, zijn we dermate ver van het padje af dat ik echt afhaak.
En nee, ik keur niet alles wat Calvijn deed goed, inclusief zijn verwaarlozing van zijn gezondheid (als dat waar is, daar ga ik nu maar even van uit).
Punt.
Ik snap je reactie niet.
Plaats reactie