De hedendaagse "helden"

Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: De hedendaagse

Bericht door Habitat »

Dank voor het delen. Interessant artikel.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Habitat »

Uitspraak Van der Weijden: "Mijn lijden kent wel ergens een grens, waar ik vooraf dacht dat het grenzeloos was."

Bizarre uitspraak toch? Zo nuchter was deze zwemmer niet hoor. Zelfs zijn vrienden noemden hem "een beetje gek".
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De hedendaagse

Bericht door Ambtenaar »

liz boer schreef: Ja hoor de zoon van Cruif werd ook al verlosser genoemd. Het is toch te gek voor woorden al die rarigheid om een spelletje.
Dat gaat over Cruijff zelf, niet over zijn zoon.
In Nederland wordt gedacht dat Cruijff in Spanje El Salvador werd genoemd. Dat klopt helemaal niet. De journalist Edwin Winkels heeft hier ooit een stuk over geschreven. Cruijff werd 'de magere' genoemd.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Ambtenaar »

Habitat schreef:Uitspraak Van der Weijden: "Mijn lijden kent wel ergens een grens, waar ik vooraf dacht dat het grenzeloos was."

Bizarre uitspraak toch? Zo nuchter was deze zwemmer niet hoor. Zelfs zijn vrienden noemden hem "een beetje gek".
Dat gaat over fysiek lijden. Je moet dat niet geestelijk opvatten.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Habitat »

Ambtenaar schreef:
Habitat schreef:Uitspraak Van der Weijden: "Mijn lijden kent wel ergens een grens, waar ik vooraf dacht dat het grenzeloos was."

Bizarre uitspraak toch? Zo nuchter was deze zwemmer niet hoor. Zelfs zijn vrienden noemden hem "een beetje gek".
Dat gaat over fysiek lijden. Je moet dat niet geestelijk opvatten.
Ja, ik denk ook dat Van der Weijden het hier over zijn fysieke lijden heeft. Hij dacht vooraf dat hij elk fysiek lijden aan zou kunnen. Dat vind ik een teken van overmoed.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Ambtenaar »

Habitat schreef: Ja, ik denk ook dat Van der Weijden het hier over zijn fysieke lijden heeft. Hij dacht vooraf dat hij elk fysiek lijden aan zou kunnen. Dat vind ik een teken van overmoed.
Volgens mij heeft dat enkel betrekking op 200 km zwemmen in open water. Niet op elke fysieke belasting.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Dodo »

Topsporters weten heel goed wat fysiek lijden is. Die moeten heel wat pijn verbijten voor ze aan hun enorme prestaties komen. Niet voor niets zijn artsen en fysiotherapeuten een vast onderdeel van het team.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Wandelende »

Dat er nu lijnen getrokken van MvdW naar Jezus is op zich niets bijzonders. Deze lijnen komen in de sportwereld regelmatig voor. Denk aan voetballers F. Torres die 'El Nino' = 'Het Kind' werd genoemd, L. Messi waarvan één van de vier bijnamen 'Messias' is of oud-gediende D. Bergkamp die ook wel 'God' werd genoemd.
Ambtenaar schreef:
liz boer schreef: Ja hoor de zoon van Cruif werd ook al verlosser genoemd. Het is toch te gek voor woorden al die rarigheid om een spelletje.
Dat gaat over Cruijff zelf, niet over zijn zoon.
In Nederland wordt gedacht dat Cruijff in Spanje El Salvador werd genoemd. Dat klopt helemaal niet. De journalist Edwin Winkels heeft hier ooit een stuk over geschreven. Cruijff werd 'de magere' genoemd.
Journalist E. Winkels spreekt daarin geen leugen, maar noemt blijkbaar niet alles. Want 'De Verlosser' was één van de bijnamen van Cruijff. In het Spaans werd dat soms overgenomen met 'El Salvador'.
Jordi Cruijff heeft niet zo'n grote staat van dienst behaald, maar @Liz Boer heeft wel gelijk dat hij ook al een bijnaam kreeg die goddelijke lijnen in zich heeft, namelijk 'Het Koningskind'.

De hoofdletters in de verschillende namen werden er altijd bij gezet. In onze cultuur wordt dat ook gebruikt als een verwijzing naar iets goddelijks cq. iets bovennatuurlijks. In dat opzicht zeggen alle namen dus voldoende.
(~)
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door -DIA- »

Wandelende schreef:Dat er nu lijnen getrokken van MvdW naar Jezus is op zich niets bijzonders. Deze lijnen komen in de sportwereld regelmatig voor. Denk aan voetballers F. Torres die 'El Nino' = 'Het Kind' werd genoemd, L. Messi waarvan één van de vier bijnamen 'Messias' is of oud-gediende D. Bergkamp die ook wel 'God' werd genoemd.
Ambtenaar schreef:
liz boer schreef: Ja hoor de zoon van Cruif werd ook al verlosser genoemd. Het is toch te gek voor woorden al die rarigheid om een spelletje.
Dat gaat over Cruijff zelf, niet over zijn zoon.
In Nederland wordt gedacht dat Cruijff in Spanje El Salvador werd genoemd. Dat klopt helemaal niet. De journalist Edwin Winkels heeft hier ooit een stuk over geschreven. Cruijff werd 'de magere' genoemd.
Journalist E. Winkels spreekt daarin geen leugen, maar noemt blijkbaar niet alles. Want 'De Verlosser' was één van de bijnamen van Cruijff. In het Spaans werd dat soms overgenomen met 'El Salvador'.
Jordi Cruijff heeft niet zo'n grote staat van dienst behaald, maar @Liz Boer heeft wel gelijk dat hij ook al een bijnaam kreeg die goddelijke lijnen in zich heeft, namelijk 'Het Koningskind'.

De hoofdletters in de verschillende namen werden er altijd bij gezet. In onze cultuur wordt dat ook gebruikt als een verwijzing naar iets goddelijks cq. iets bovennatuurlijks. In dat opzicht zeggen alle namen dus voldoende.
En, zoals er een Goede Herder-kerk, een Sion-kerk, enz. bestaat, bestaat er, zoals ik hoorde, ook een Johan Cruijff-arena. Wat was een arena ook weer?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Dodo »

Maar wanneer is iets fout omdat mensen het goddelijke termen toekennen? Want in dit geval wil MvdW volgens mij dat gedoe helemaal niet. Van die voetballers ben ik minder zeker, die hebben vaak wel een flink ego.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Mara »

Niet alleen de sportmensen worden vereerd, vergeet ook de nieuwe generatie Deejays niet.
Vroeger was het iemand die op de radio plaatjes aan elkaar praatte.
Nu hebben ze party's wereldwijd,
Dit ziet er toch bijna uit als aanbidding?
Afbeelding
Dit was dancefeest Climax in het Gelredome.

Onlangs was in het nieuws dat één van hen het allemaal niet meer aankon en zijn jonge leven liet eindigen in een luxe stille hotelkamer.
Ook andere DJ's zijn op het randje van burn out. Dit leven holt je uit.
De toeschouwers zijn vaak onder invloed van een drug. Ook die worden steeds zwaarder en gevaarlijker.

In juni trad een zingend echtpaar op in de Arena. De stoeltjes waren alle bezet. Het goedkoopste kaartje was 80 en het duurste rond de 300 euro hoorde ik.
Terwijl die twee al zwemmen in hun spreekwoordelijke duckstadkelder.
Maar de (veelal jonge) mensen betalen er graag voor.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Wandelende »

Dodo schreef:Maar wanneer is iets fout omdat mensen het goddelijke termen toekennen? Want in dit geval wil MvdW volgens mij dat gedoe helemaal niet. Van die voetballers ben ik minder zeker, die hebben vaak wel een flink ego.
Ik weet niet of MvdW dat gedoe allemaal zelf wil. Voor zijn goede doel in ieder geval wel, anders zou hij niet op deze wijze een bekendmaking van het geldbedrag hebben georganiseerd. Kritiek zal er altijd zijn, ook zonder goddelijke lijnen. Wel zie je dat mensen en media bij sommige topsporters (dat is MvdW ook) een goddelijke sfeer er om heen creëeren. En dat komt de topsporter zelf niet altijd verkeerd uit, ondanks dat het wellicht niet altijd tot het hoofddoel hoort.

En je laatste zin vind ik erg koning-voetbal-achtig ingesteld. In heel erg veel sporten staat de sporter centraal en dat komt de sporter echt niet altijd verkeerd uit. Voetbal krijgt deze bal uit protestants-christelijke en reformatorische hoek heel vaak negatief toegespeeld. Ook wel grotendeels terecht. Maar als ik in het RD wel een soort van wedstrijdverslag lees van het skûtsjesilen (dat mag blijkbaar wel?), dan vind ik dat de afkeurende blikken richting de voetbalsport nogal vaak eenzijdig ingesteld zijn. In dit geval heeft MvdW het afgelopen weekend meer fysieke views gehad dan dat Eredivisie voetbal dat had.
(~)
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door BJD »

Mara schreef:Niet alleen de sportmensen worden vereerd, vergeet ook de nieuwe generatie Deejays niet.
Vroeger was het iemand die op de radio plaatjes aan elkaar praatte.
Nu hebben ze party's wereldwijd,
Dit ziet er toch bijna uit als aanbidding?
Afbeelding
Dit was dancefeest Climax in het Gelredome.

Onlangs was in het nieuws dat één van hen het allemaal niet meer aankon en zijn jonge leven liet eindigen in een luxe stille hotelkamer.
Ook andere DJ's zijn op het randje van burn out. Dit leven holt je uit.
De toeschouwers zijn vaak onder invloed van een drug. Ook die worden steeds zwaarder en gevaarlijker.

In juni trad een zingend echtpaar op in de Arena. De stoeltjes waren alle bezet. Het goedkoopste kaartje was 80 en het duurste rond de 300 euro hoorde ik.
Terwijl die twee al zwemmen in hun spreekwoordelijke duckstadkelder.
Maar de (veelal jonge) mensen betalen er graag voor.
Mag je bewondering hebben voor iemands prestaties? In geval van sport, kunst of muziek etc?
Gespeculeer of publiek drugs gebruikt en hoe duur kaartjes zijn vind ik niet zo relevant.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Mara »

Wandelende schreef:Maar als ik in het RD wel een soort van wedstrijdverslag lees van het skûtsjesilen (dat mag blijkbaar wel?), dan vind ik dat de afkeurende blikken richting de voetbalsport nogal vaak eenzijdig ingesteld zijn. In dit geval heeft MvdW het afgelopen weekend meer fysieke views gehad dan dat Eredivisie voetbal dat had.
Ik denk dat dit komt omdat het meer een cultuur evenement is, meer dan sport.
Net als het kaatsen of het klootschieten.
Daar komen geen grote bedragen aan te pas en wereldkampioenschappen.
Maar de zaterdagmiddagwedstrijd Neveldijk Vooruit tegen Keteldorp Stars, is natuurlijk van een heel andere, sportievere orde dan de eredivisieclubs.
MvdW is een wiskundige, is zelf heel ernstig ziek geweest en verre van oppervlakkig en wars van stardom. Dat heb ik nog niet van hem kunnen lezen.
Hij is trouwens in 2017 het Kanaal over gezwommen, wat ik ook al een topprestatie vind. (in 18 uur 45 minuten)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Mara »

BJD schreef: Mag je bewondering hebben voor iemands prestaties? In geval van sport, kunst of muziek etc?
Bewondering, respect, ja.
BJD schreef:Gespeculeer of publiek drugs gebruikt en hoe duur kaartjes zijn vind ik niet zo relevant.
Dat is geen speculatie, maar is vastgesteld!
De hoogte van de prijzen bepaalt de glorie van iemand.
Hoe beroemder, hoe duurder de kaartjes zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie