De hedendaagse "helden"

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

De hedendaagse "helden"

Bericht door Mara »

In het RD staat een commentaar over de zwemtocht van Maarten van der Weijden
https://www.rd.nl/opinie/commentaar/zwe ... -1.1507873
Ik kan me daar wel in vinden.
Gistermorgen zaten "de oudjes" waar ik werkte met betraande ogen naar de herhaling van de huldiging te kijken.
De muziek op de achtergrond klonk hard:leef, alsof het je laatste dag is...
Mooi he? vroeg ze aan mij.
In die zin, antwoordde ik, dat ik het een topprestatie vind en de man heel bescheiden blijft desondanks. Hij bedankte alle mensen die hem geholpen hadden en het geld hadden gestort. DAT hoorde ik en vond ik mooi.

In deze tijd hebben mensen nog maar weinig om zich aan vast te klampen. Maar dan komt er een dergelijk evenement met een mens die boven zichzelf uitstijgt en voelt men weer iets van verbondenheid.

Ik heb hier altijd een dubbel gevoel bij. Hebben jullie dat ook?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door JCRyle »

Mara schreef:In het RD staat een commentaar over de zwemtocht van Maarten van der Weijden
https://www.rd.nl/opinie/commentaar/zwe ... -1.1507873
Ik kan me daar wel in vinden.
Gistermorgen zaten "de oudjes" waar ik werkte met betraande ogen naar de herhaling van de huldiging te kijken.
De muziek op de achtergrond klonk hard:leef, alsof het je laatste dag is...
Mooi he? vroeg ze aan mij.
In die zin, antwoordde ik, dat ik het een topprestatie vind en de man heel bescheiden blijft desondanks. Hij bedankte alle mensen die hem geholpen hadden en het geld hadden gestort. DAT hoorde ik en vond ik mooi.

In deze tijd hebben mensen nog maar weinig om zich aan vast te klampen. Maar dan komt er een dergelijk evenement met een mens die boven zichzelf uitstijgt en voelt men weer iets van verbondenheid.

Ik heb hier altijd een dubbel gevoel bij. Hebben jullie dat ook?
Waarom kan je je hierin wel vinden? Religieuze trekken? "Gevouwen handen"? Messiaanse allure?
Wordt er nu niet teveel ingelegt door meneer hoofdredacteur? Ik vrees van wel.
Je zou bijna een extra zuurtje aanbieden :nonnon
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12005
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Herman »

Messiaans ook nog met een hoofdletter geschreven :mad
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Mara »

JCRyle schreef: Waarom kan je je hierin wel vinden? Religieuze trekken? "Gevouwen handen"? Messiaanse allure?
Er werd ingezoomd op die handen en voeten. Helemaal verrimpeld en verschrompeld door het urenlange contact met het water.
Het kreeg idd religieuze trekken ja.
JCRyle schreef:Wordt er nu niet teveel ingelegt door meneer hoofdredacteur?
Het is een hoofdredactioneel commentaar, dus ja dat mag worden ingelegd.
En verder nuanceert hij en is het zeker niet overwegend zuur.

Er zijn meer mensen die boven zichzelf uitstijgen, maar die nooit aandacht gekregen hebben of krijgen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Roos2018 »

Mara schreef:
JCRyle schreef: Waarom kan je je hierin wel vinden? Religieuze trekken? "Gevouwen handen"? Messiaanse allure?
Er werd ingezoomd op die handen en voeten. Helemaal verrimpeld en verschrompeld door het urenlange contact met het water.
Het kreeg idd religieuze trekken ja.
JCRyle schreef:Wordt er nu niet teveel ingelegt door meneer hoofdredacteur?
Het is een hoofdredactioneel commentaar, dus ja dat mag worden ingelegd.
En verder nuanceert hij en is het zeker niet overwegend zuur.

Er zijn meer mensen die boven zichzelf uitstijgen, maar die nooit aandacht gekregen hebben of krijgen.
Religieuze trekken vind ik duidelijk te ver gaan, zelf zie ik dat er iig niet in.
Beetje nuchter omgaan met die dingen hoor.
Vergeet niet dat de aandacht voor deze man vooral een commerciele kant heeft, en daarbij kunnen het tonen van die gerimpelde handen/voeten een probaat middel zijn om de harten week te maken om geld te doneren. :)
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door JCRyle »

Mara schreef:
JCRyle schreef: Waarom kan je je hierin wel vinden? Religieuze trekken? "Gevouwen handen"? Messiaanse allure?
Er werd ingezoomd op die handen en voeten. Helemaal verrimpeld en verschrompeld door het urenlange contact met het water.
Het kreeg idd religieuze trekken ja.
Het is een hoofdredactioneel commentaar, dus ja dat mag worden ingelegd.
En dan zou de religieuze trekken bij het tonen van de handen en voeten een lijn zijn naar wat ..?
Een hoofdredactioneel mag zeker prikkelend zijn, maar het hoeft van mij niet overal wat achter te zoeken.
Religieuze trekken :bobo
Mara schreef:
JCRyle schreef:Wordt er nu niet teveel ingelegt door meneer hoofdredacteur?
En verder nuanceert hij en is het zeker niet overwegend zuur.

Er zijn meer mensen die boven zichzelf uitstijgen, maar die nooit aandacht gekregen hebben of krijgen.
Nuance? Ja je kan dat vinden, ik vind het nogal negatief getoonzet. De 'wereldse' goede doelen moeten alles uit de kast halen qua marketing. Maar gelukkig wordt dat onder ons niet gevonden-gehalte. Dan mag hij z'n goede doelen advertenties met meelijwekkende foto's wel uit de krant laten. Want dat is bij ons soort mensen niet nodig. :nonnon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10444
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Zita »

Spijkers op laag water.
Gevouwen handen: hoofdredacteur heeft zelf misschien nog niet zo vaak op een brancard gelegen. Die dingen zijn smal en je armen naast je past meestal niet zo fijn. Handen op je buik voelt (voor mij althans) het meest logisch, en vooral als je handen elkaar vasthouden.
Niemand voelt zich verlost door Maarten. Hij is bekend, hij stelde zichzelf een vrijwel onmogelijk doel op een aansprekend traject. Hij heeft een sympathiek hoofd en een aansprekend doel. Er is verder weinig nieuws. Dus volgen we Maarten. Da's alles. Vind ik.
Piet Puk
Berichten: 5437
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Piet Puk »

Vooropgesteld dat het een unieke prestatie is, vraag ik me af of je jezelf tot zo'n prestatie moet dwingen, waarbij je zoveel van je lichaam vraagt.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door eilander »

Ik luister op dit moment naar Radio1 kunststof en daar is een gesprek met een filosoof te horen. Letterlijk wordt daar met een kwinkslag gezegd: "Dus we zitten niet ver af van: Maarten vd Weijden is de nieuwe Jezus Christus."
Ik geef het maar door...
Piet Puk
Berichten: 5437
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: De hedendaagse

Bericht door Piet Puk »

eilander schreef:Ik luister op dit moment naar Radio1 kunststof en daar is een gesprek met een filosoof te horen. Letterlijk wordt daar met een kwinkslag gezegd: "Dus we zitten niet ver af van: Maarten vd Weijden is de nieuwe Jezus Christus."
Ik geef het maar door...
Tijd om je radio weg te gooien :humhihi
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Wandelende »

Hoe zot ik deze actie ook vond, het heeft mij wel helaas meerdere keren getriggerd om op de artikelen/video's over zijn zwemtocht te klikken.
(~)
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3040
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: De hedendaagse

Bericht door Lilian1975 »

eilander schreef:Ik luister op dit moment naar Radio1 kunststof en daar is een gesprek met een filosoof te horen. Letterlijk wordt daar met een kwinkslag gezegd: "Dus we zitten niet ver af van: Maarten vd Weijden is de nieuwe Jezus Christus."
Ik geef het maar door...
Mwah, is dat dan het beeld wat de media, inclusief RD oproept of creëert? Of doet het volk en die zwemmer dat?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door liz boer »

Misschien koomt er nu een actie om Maarten de rest van zijn leven te steunen omdat hij te veel van zijn lichaam gevergt heeft en niet meer kan werken...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Piet Puk
Berichten: 5437
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Piet Puk »

Ik vroeg me af wanneer hij die laatste 37 kilometer nog gaat zwemmen
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: De hedendaagse "helden"

Bericht door Habitat »

Vanwege de waterkwaliteit was het advies om te gaan zwemmen negatief. Hij ging toch. Heel slecht voorbeeld voor de jeugd. Domme actie.
Wat was het? Klassieke overmoed? Babel?
Plaats reactie