Voltooid leven

merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Voltooid leven

Bericht door merel »

Een beetje off topic, maar de WGBO bevat veel goede wetsartikelen, juist in het voordeel van de patiënt. Dossierplicht, inzagerecht, centrale aansprakelijkheid etc. Niet alles wat paars gedaan heeft, is slecht
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Voltooid leven

Bericht door Mara »

merel schreef:Dit is gewoon een uitwerking van artikel 450 van de WGBO, welke al 20! jaar geleden in werking is getreden. Dus zo nieuw is dit niet.
Het gaat erom of dit algemeen bekend is! Misschien bij jou maar niet bij de doorsnee christelijke ouder die hier soms plotseling mee geconfrontreerd wordt.
Dat zie je toch terug in sommige reacties?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Voltooid leven

Bericht door eilander »

Mara schreef:
merel schreef:Dit is gewoon een uitwerking van artikel 450 van de WGBO, welke al 20! jaar geleden in werking is getreden. Dus zo nieuw is dit niet.
Het gaat erom of dit algemeen bekend is! Misschien bij jou maar niet bij de doorsnee christelijke ouder die hier soms plotseling mee geconfrontreerd wordt.
Dat zie je toch terug in sommige reacties?
De casus die je schetst, komt zeer zelden voor hoop ik.
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Voltooid leven

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef:Maar de visie van medici heeft in de praktijk gevolgen die grote vragen oproept. Eén daarvan is een pijnlijke: in hoeverre zijn medici te vertrouwen? Zij vinden dat een mens eigenlijk niet moet lijden, dat als hij oud geworden is en een mooi leven heeft gehad hij zich er maar bij neer moet leggen dat er een einde aan komt, dat het eigenlijk niet verantwoord is om aan oude mensen nog veel medische handelingen te verrichten.
Ik vind dit nogal een vergaande generalisering.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Voltooid leven

Bericht door liz boer »

Herman schreef:
Mara schreef:Het gaat nu alleen daarover terwijl ik probeerde aan te geven dat het beleid van diverse SEH veranderd is, zodat je niet voor een onaangename verrassing komt te staan.
De uitholling van de SEH is een zorg op zich. Aan de andere kant zie je ook duidelijk dat mensen na de zwaarste operaties (vroeger twee weken) weer binnen no time (2 dagen) zonder al te veel verdere zorg naar huis kunnen.
Vroeger moest mijn broer een wek in het ziekenhuis blijven na een blindedarm operatie, een vrouw moest na een bevalling 8 sagen op bed blijven als je in het ziekenhuis bevallen was lag je ruim een week in het ziekenhuis, het heeft ook met voortschrijdend inzicht te maken en niet alleen met bezuiniging.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Piet Puk
Berichten: 5411
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Voltooid leven

Bericht door Piet Puk »

Ik zie eigenlijk elke keer dit topic voorbij komen en dan denk ik: voltooid leven. Is dat nou wel zo'n christelijke titel? Volgens mij is het door ene meneer Pechtold verzonnen
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Voltooid leven

Bericht door Ad Anker »

Ambtenaar schreef:
Mara schreef:Maar de visie van medici heeft in de praktijk gevolgen die grote vragen oproept. Eén daarvan is een pijnlijke: in hoeverre zijn medici te vertrouwen? Zij vinden dat een mens eigenlijk niet moet lijden, dat als hij oud geworden is en een mooi leven heeft gehad hij zich er maar bij neer moet leggen dat er een einde aan komt, dat het eigenlijk niet verantwoord is om aan oude mensen nog veel medische handelingen te verrichten.
Ik vind dit nogal een vergaande generalisering.
Dit is geen kwestie van niet vertrouwen, dit is gezond realisme. Ik hoop dat in onze gezindte dat ook wat meer doordringt. Euthanasie is verschrikkelijk, niet mogen sterven ook. Vraagstukken mbt toe-eigening van het heil en de gekoesterde twijfel hierover in een deel van onze gezindte maken gesprekken over zaken rond het levenseinde extra moeilijk.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Voltooid leven

Bericht door Jantje »

Precies. Ik meende dat wijlen ds. Terlouw daarover eens gezegd heeft dat we ook niet op de troon van God morgen gaan zitten als het gaat over het levenseinde. Dat geldt ook voor het zo lang mogelijk willen rekken van het leven, tegen beter weten in.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Voltooid leven

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef: Dit is geen kwestie van niet vertrouwen, dit is gezond realisme. Ik hoop dat in onze gezindte dat ook wat meer doordringt. Euthanasie is verschrikkelijk, niet mogen sterven ook. Vraagstukken mbt toe-eigening van het heil en de gekoesterde twijfel hierover in een deel van onze gezindte maken gesprekken over zaken rond het levenseinde extra moeilijk.
Alle artsen worden over een kam geschoren. Dat vind ik onjuist.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Voltooid leven

Bericht door Ad Anker »

Ambtenaar schreef:
Ad Anker schreef: Dit is geen kwestie van niet vertrouwen, dit is gezond realisme. Ik hoop dat in onze gezindte dat ook wat meer doordringt. Euthanasie is verschrikkelijk, niet mogen sterven ook. Vraagstukken mbt toe-eigening van het heil en de gekoesterde twijfel hierover in een deel van onze gezindte maken gesprekken over zaken rond het levenseinde extra moeilijk.
Alle artsen worden over een kam geschoren. Dat vind ik onjuist.
Eens
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voltooid leven

Bericht door Herman »

Wat kan je van een onchristelijke arts verwachten? Je kunt erop wachten dat de seculiere moraal de beroepsethiek negatief gaat beïnvloeden. En dat geldt dan grosso modo voor de hele beroepsgroep.
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Voltooid leven

Bericht door merel »

Verbazingwekkend hoe overtuigd jij bent van de christelijke moraal? Ik dacht dat elke mens geneigd is tot alle kwaad? Of geldt dat niet voor christelijke artsen?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Voltooid leven

Bericht door Wandelende »

merel schreef:Verbazingwekkend hoe overtuigd jij bent van de christelijke moraal? Ik dacht dat elke mens geneigd is tot alle kwaad? Of geldt dat niet voor christelijke artsen?
Herman schreef:Wat kan je van een onchristelijke arts verwachten? Je kunt erop wachten dat de seculiere moraal de beroepsethiek negatief gaat beïnvloeden. En dat geldt dan grosso modo voor de hele beroepsgroep.
Voor medisch-ethische vraagstukken spreek ik helaas uit ervaring dat er voor ons zeer weinig herkenning bleek te zijn bij seculiere artsen. Wij waren dan ook bijzonder dankbaar dat we op medisch-ethisch gebied ook vragen konden voorleggen aan medici met een christelijke achtergrond. Voor ons een heel duidelijk verschil waar wij zeker mee verder geholpen zijn.
Dat ging overigens niet over een vraagstuk binnen de kaders van dit topic, maar wel om een medisch-ethisch vraagstuk waar seculier gedachtegoed totaal anders is dan onze persoonlijke gedachten die we op de Bijbel willen baseren.
Laatst gewijzigd door Wandelende op 21 aug 2018, 09:13, 1 keer totaal gewijzigd.
(~)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Voltooid leven

Bericht door eilander »

merel schreef:Verbazingwekkend hoe overtuigd jij bent van de christelijke moraal? Ik dacht dat elke mens geneigd is tot alle kwaad? Of geldt dat niet voor christelijke artsen?
Dit is een bizarre stellingname. Christenen hebben de Bijbel als richtsnoer, tégen de verdorvenheid van hun eigen hart. Maakt dat geen verschil?!
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voltooid leven

Bericht door Herman »

merel schreef:Verbazingwekkend hoe overtuigd jij bent van de christelijke moraal? Ik dacht dat elke mens geneigd is tot alle kwaad? Of geldt dat niet voor christelijke artsen?
Je verwijt een christen dat hij christelijke principes heeft. Begrijp ik dat goed? En ik zet hier geen mensen tegenover elkaar maar denkwerelden.

En nee. Een christen handelt alleen uit geschonken genade. Anders is hij net zo slecht als iedereen. (En dat weet ik dan uit mijn eigen beroepsethiek, de belastingmoraal onder zich gereformeerd noemende mensen is stuitend frauduleus).
Plaats reactie