Verkiezing 'Refoforummer van het jaar'

Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: RE: Re: Verkiezing 'Refoforummer van het jaar'

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef:
Wim Anker schreef:
DDD schreef:
Wim Anker schreef:Aha... het idee dat @DDD het Nederlands eigenlijk maar matig beheerst wordt wel bevestigd zo.
Dat is wel een gevoelig puntje. Ik ben wel benieuwd waaruit je dat afleidt.
DDD schreef: Aan het lezen van de kanttekeningen missen veel mensen niet veel. Ik vind het overgrote deel van de kanttekeningen (buiten de tekstalternatieven om) open deuren, als je eenmaal begrijpt wat er staat, althans, want de teksten zijn moeilijker te lezen dan de SV zelf, in mijn beleving. En daarom schat ik in dat 85 procent van de kerkleden van de GG weinig tot niets begrijpt van de kanttekeningen bij de SV, althans, voor zover deze daadwerkelijk iets nieuws toevoegen.
Zullen we deze tekst eens analyseren in het kader van het NL?
Eerst de eerste zin. "Aan het lezen van de kanttekeningen missen veel mensen niet veel.". Wat staat hier nu eigenlijk? Bedoeld wordt, denk ik, dat het lezen van kanttekeningen voor veel mensen weinig oplevert. Maar dat staat er niet.
In de haast sloeg ik inderdaad het woord 'niet' over.
Oke. De zin moest dus zijn "Aan het NIET lezen van de kanttekeningen missen veel mensen niet veel." Klopt dit? Het vergeten woordje niet kan nog op meerdere plaatsen ingepast worden, alhoewel stilistisch niet zo mooi. Dan kunnen we nu nog een hele discussie beginnen over het woordje veel, hoe dit te duiden ten opzichte van :jongle Wat zijn veel mensen? Wat is niet veel missen? Ga ik niet doen.

Dan nu de 2e zin.
DDD schreef:Ik vind het overgrote deel van de kanttekeningen (buiten de tekstalternatieven om) open deuren, als je eenmaal begrijpt wat er staat, althans, want de teksten zijn moeilijker te lezen dan de SV zelf, in mijn beleving.
Deze zin vertoont syntactisch, semantisch en stylistisch behoorlijk wat verbeterpunten.
Het lust mij overigens niet om dit verder uit te diepen. Evenmin heb ik zin om de laatste zin te analyseren.

Het concrete punt dat ik wil maken is dat deze posting , die wel typerend is voor de schrijfsels van @DDD, weer gericht is op het bashen van de GBS en de "moeilijkheid van de SV". Ik daag DDD uit om 1. een tekst te vinden in de SV of in de kanttekeningen die moeilijker te begrijpen is dan dit schrijfsel. 2. Een tekst te vinden die voor net zoveel uitleg vatbaar is als dit schrijfsel en 3. een tekst te vinden die zoveel fouten bevat als dit schrijfsel.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Verkiezing 'Refoforummer van het jaar'

Bericht door Erskinees »

Dit is natuurlijk geen inhoudelijk discussieren. Meneer A zegt dat de KT moeilijk geschreven zijn. Meneer B gaat er niet inhoudelijk op in, maar zegt dat de reactie van meneer A ook moeilijk is. Tsja, we zijn toch niet op de kleuterschool?
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Verkiezing 'Refoforummer van het jaar'

Bericht door Piet Puk »

Erskinees schreef:Tsja, we zijn toch niet op de kleuterschool?
Een goede vraag die nadere doordenking vraagt :humhihi
Plaats reactie