Minister Blok

Orfeo
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 jun 2018, 22:20

Minister Blok

Bericht door Orfeo »

Wat vinden jullie van de uitspraken van minister Blok?

Een van de belangrijkste uitspraken was:
Noem mij een voorbeeld van een multi-etnische of multiculturele samenleving waar de oorspronkelijke bevolking nog woont (...) en waar een vreedzaam samenlevingsverband is.
En het idee van Blok is dat zo'n samenleving niet bestaat.

Ik denk dat Blok deels gelijk heeft. Het is mogelijk om een multi-etnische samenleving te hebben met een vreedzaam samenlevingsverband, bijvoorbeeld Nederland. Echter, dat houdt vaak in dat een of meerdere van de groepen (etniciteiten) zich heeft aangepast, geïntegreerd is. Daar echter waar een groep zeer sterk zijn eigen cultuur, gewoonten en religie behoudt, ben ik het wel met Blok eens. Denk aan de strenge moslims en een deel van de Molukkers in de Nederland.
Where there are so many, all speech becomes a debate without end.
But two together may perhaps find wisdom.
~ J.R.R. Tolkien
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Minister Blok

Bericht door Herman »

Er is wat meer tijd nodig voor zulk soort verschillen. Over multi-etnische verschillen tussen Friezen, Saksen en Batavieren hoor je toch ook weinig meer.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Minister Blok

Bericht door Ditbenik »

Herman schreef:Er is wat meer tijd nodig voor zulk soort verschillen. Over multi-etnische verschillen tussen Friezen, Saksen en Batavieren hoor je toch ook weinig meer.
Er zit een verschil tussen vreedzaam samenleven of gelijkwaardig samenleven. In Limburg spreken ze nog steeds over Hollanders, en daar hebben ze het niet op. Zelfs in plaatsen waar meer dan 30% PVV stemt, hebben ze liever een buitenlander als buurman dan een 'Hollander' zo blijkt uit onderzoek. Boven de rivieren rekent met Limburg er ook nog steeds niet bij. Zelf in het weerbericht gaat het nog weleens fout. 'In Limburg was het vandaag al echt lente, maar ook in Nederland was het prachtig weer.
Dat geeft wel aan dat zelfs na meer dan 150 jaar echte integratie niet vanzelfsprekend is. Daarvoor heb je twee kanten nodig die bereid zijn met elkaar in contact te treden, elkaar te leren kennen en elkaar proberen te begrijpen. Maar dat is iets anders dan beweren dat het in het DNA van alle mensen zit om anderen niet op vreedzame wijze te accepteren. Daarom is het heel goed dat Blok voor het blok werd gezet.
Orfeo
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 jun 2018, 22:20

Re: Minister Blok

Bericht door Orfeo »

Herman schreef:Er is wat meer tijd nodig voor zulk soort verschillen. Over multi-etnische verschillen tussen Friezen, Saksen en Batavieren hoor je toch ook weinig meer.
Maar het is niet zo dat er groepen Friezen, Saksen en Batavieren zijn met onderling duidelijke verschillen die vreedzaam samenleven, maar het is een homogene groep geworden.
Where there are so many, all speech becomes a debate without end.
But two together may perhaps find wisdom.
~ J.R.R. Tolkien
Orfeo
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 jun 2018, 22:20

Re: Minister Blok

Bericht door Orfeo »

Herman schreef:Er is wat meer tijd nodig voor zulk soort verschillen. Over multi-etnische verschillen tussen Friezen, Saksen en Batavieren hoor je toch ook weinig meer.
Maar het is niet zo dat er groepen Friezen, Saksen en Batavieren zijn met onderling duidelijke verschillen die vreedzaam samenleven, maar het is een homogene groep geworden.
Where there are so many, all speech becomes a debate without end.
But two together may perhaps find wisdom.
~ J.R.R. Tolkien
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Minister Blok

Bericht door Ouddorp »

Volgens mij heeft Blok strikt genomen wel grotendeels gelijk. Een multi-etnische samenleving heeft gewoon minder samenhang. Met name moslims zijn erg gericht op hun eigen groep. Alleen is het not-done om in het hedendaagse Nederland daar zo over te spreken. De argumenten die tegen Blok worden gebruikt en die ik de afgelopen dagen heb gehoord zijn niet echt steekhoudend.

Ik denk niet dat het een kwestie van tijd is. In de Balken leven moslims en niet-moslims na 500 jaar ook nog gescheiden van elkaar. Die werelden liggen zo uit elkaar dat ze waarschijnlijk nooit naar elkaar zullen toegroeien.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Minister Blok

Bericht door Ditbenik »

Ouddorp schreef:Volgens mij heeft Blok strikt genomen wel grotendeels gelijk. Een multi-etnische samenleving heeft gewoon minder samenhang. Met name moslims zijn erg gericht op hun eigen groep. Alleen is het not-done om in het hedendaagse Nederland daar zo over te spreken. De argumenten die tegen Blok worden gebruikt en die ik de afgelopen dagen heb gehoord zijn niet echt steekhoudend.

Ik denk niet dat het een kwestie van tijd is. In de Balken leven moslims en niet-moslims na 500 jaar ook nog gescheiden van elkaar. Die werelden liggen zo uit elkaar dat ze waarschijnlijk nooit naar elkaar zullen toegroeien.
Dat is weer een andere situatie. In ons land leven katholieken en refo's na 500 jaar ook nog steeds apart. Of refo's en evangelischen. Mijn ervaring is dat je met moslims prima in contact kunt komen. Maar dat gaat alleen als je er gewoon naar toe gaat, een praatje maakt en je hart en je huis openstelt. Dat geeft ook momenten en mogelijkheden om het evangelie uit te dragen.
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Minister Blok

Bericht door Ouddorp »

Beetje flauw om refo's die voluit meedoen in onze samenleving te vergelijken met groepen die nagenoeg volledig buiten onze samenleving staan. Leven refo's meer dan 50% van de bijstand? Zijn refo's oververtegenwoordigd in de gevangenissen? Gaan refo's de straat op om een buitenlandse dictator te steunen. Voeren refo's aanslagen uit op andersdenkenden? Vinden er op grote schaal verkarchtingen en aanrandingen plaats door deze groep (Rotherham, Keulen en afgelopen week Parijs?). Beschimpen we Joodse medeburgers op straat? Want op deze problemen doelt minister Blok.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Minister Blok

Bericht door Ditbenik »

Ouddorp schreef:Beetje flauw om refo's die voluit meedoen in onze samenleving te vergelijken met groepen die nagenoeg volledig buiten onze samenleving staan. Leven refo's meer dan 50% van de bijstand? Zijn refo's oververtegenwoordigd in de gevangenissen? Gaan refo's de straat op om een buitenlandse dictator te steunen. Voeren refo's aanslagen uit op andersdenkenden? Vinden er op grote schaal verkarchtingen en aanrandingen plaats door deze groep (Rotherham, Keulen en afgelopen week Parijs?). Beschimpen we Joodse medeburgers op straat? Want op deze problemen doelt minister Blok.
Nee, het ging Blok erom dat het niet lukt om verschillende bevolkingsgroepen met elkaar te laten integreren. Je begint al met heerste punt, wat christenen zich zeker mogen aantrekken. Er zijn bevolkingsgroepen waar de werkeloosheid hoger is dan 50% omdat hun sollicitatiebrieven op basis van hun naam al aan de kant worden gelegd. Ik ken honderden mensen van allochtone afkomst. Daarvan gaat er niet 1 de straat op om een buitenlandse dictator te steunen en niet 1 ervan voert aanslagen uit op andersdenkenden. En niet 1 ervan voert verkrachtingen en aanrandingen uit of beschimpt Joodse medeburgers op straat. Daarop doelde Blok niet maar jij misbruikt een kleine groep om alle allochtonen in een hoek te zetten. Dat is niet refo maar extremo. Totaal onbijbels en onverantwoordelijk.
Wilders zou er jaloers op worden.
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Minister Blok

Bericht door Ouddorp »

Helaas is statistiek weerbarstiger dan wensdenken. Natuurlijk zijn de meeste moslims als persoon best aardig maar dat wil niet zeggen dat er geen problemen zijn met de groep als geheel.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Minister Blok

Bericht door Ditbenik »

Ouddorp schreef:Helaas is statistiek weerbarstiger dan wensdenken. Natuurlijk zijn de meeste moslims als persoon best aardig maar dat wil niet zeggen dat er geen problemen zijn met de groep als geheel.
Verdiept u zich nu ook eens in de werkelijkheid. Kom eens met cijfers uit die statistieken dan. Ik doe niet aan wensdenken. Ik bevind me dagelijks in de werkelijkheid. Nee, inderdaad. Niet terug getrokken in refoworld, maar gewoon buiten. Op de plekken waar de mensen zijn. In hun huizen of in de azc's. En natuurlijk zie ik allerlei problemen maar dat is iets anders dan de beweringen die jij net een paar postings terug deed. Kom, ga ook eens naar buiten en breng ze het evangelie.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Minister Blok

Bericht door JCRyle »

Ditbenik schreef:
Ouddorp schreef:Helaas is statistiek weerbarstiger dan wensdenken. Natuurlijk zijn de meeste moslims als persoon best aardig maar dat wil niet zeggen dat er geen problemen zijn met de groep als geheel.
Verdiept u zich nu ook eens in de werkelijkheid. Kom eens met cijfers uit die statistieken dan. Ik doe niet aan wensdenken. Ik bevind me dagelijks in de werkelijkheid. Nee, inderdaad. Niet terug getrokken in refoworld, maar gewoon buiten. Op de plekken waar de mensen zijn. In hun huizen of in de azc's. En natuurlijk zie ik allerlei problemen maar dat is iets anders dan de beweringen die jij net een paar postings terug deed. Kom, ga ook eens naar buiten en breng ze het evangelie.
Met alle respect @Ditbenik maar je kan niet ontkennen dat er meer problemen zijn met bepaalde bevolkingsgroepen, dan met doorsnee Nederlanders. Als je je verdiept in de integratieproblematiek, dan kan je dat de samenleving niet kwalijk nemen. Als je de taal niet wilt leren, je eigen subcultuur boven de gangbare cultuur wilt verheffen en je eigen thuisland als 'je' land blijft zien, dan moet je niet klagen dat je geen werk kan vinden of in de samenleving kritisch wordt bekeken. Wees eerlijk en benoem de werkelijkheid.
Je zegt namelijk te staan in de werkelijkheid, maar de indruk wek je dat je aan utopiedenken doet.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Minister Blok

Bericht door Ditbenik »

JCRyle schreef:
Ditbenik schreef:
Ouddorp schreef:Helaas is statistiek weerbarstiger dan wensdenken. Natuurlijk zijn de meeste moslims als persoon best aardig maar dat wil niet zeggen dat er geen problemen zijn met de groep als geheel.
Verdiept u zich nu ook eens in de werkelijkheid. Kom eens met cijfers uit die statistieken dan. Ik doe niet aan wensdenken. Ik bevind me dagelijks in de werkelijkheid. Nee, inderdaad. Niet terug getrokken in refoworld, maar gewoon buiten. Op de plekken waar de mensen zijn. In hun huizen of in de azc's. En natuurlijk zie ik allerlei problemen maar dat is iets anders dan de beweringen die jij net een paar postings terug deed. Kom, ga ook eens naar buiten en breng ze het evangelie.
Met alle respect @Ditbenik maar je kan niet ontkennen dat er meer problemen zijn met bepaalde bevolkingsgroepen, dan met doorsnee Nederlanders. Als je je verdiept in de integratieproblematiek, dan kan je dat de samenleving niet kwalijk nemen. Als je de taal niet wilt leren, je eigen subcultuur boven de gangbare cultuur wilt verheffen en je eigen thuisland als 'je' land blijft zien, dan moet je niet klagen dat je geen werk kan vinden of in de samenleving kritisch wordt bekeken. Wees eerlijk en benoem de werkelijkheid.
Je zegt namelijk te staan in de werkelijkheid, maar de indruk wek je dat je aan utopiedenken doet.
Het lijkt er op dat je zelfs het zicht op deze discussie kwijt raakt. Ik zal voor de duidelijkheid nog even citeren waar ik op reageerde:
Leven refo's meer dan 50% van de bijstand? Zijn refo's oververtegenwoordigd in de gevangenissen? Gaan refo's de straat op om een buitenlandse dictator te steunen. Voeren refo's aanslagen uit op andersdenkenden? Vinden er op grote schaal verkarchtingen en aanrandingen plaats door deze groep (Rotherham, Keulen en afgelopen week Parijs?). Beschimpen we Joodse medeburgers op straat? Want op deze problemen doelt minister Blok.
Deze poster suggereert dat de groep buitenlanders voor meer dan 50% in de bijstand zit, oververtegenwoordigd is in gevangenissen, de straat op gaat om een buitenlandse dictator te steunen, aanslagen pleegt op anders denkenden, op grote schaal verkrachtingen en aanrandingen pleegt en Joodse medeburgers beschimpt op straat. Daar protesteer ik tegen. Dat is op grond van onjuiste feiten en argumenten haat-zaaien en lasteren. Ik werk sinds 1995 onder allochtonen, dus met onzin-opmerkingen moet je bij mij niet aankomen. Dat heeft met utopie denken niets te maken. Wel met de Bijbelse oproep om eerlijk te zijn en zorg te dragen voor hen die verdrukt worden.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Minister Blok

Bericht door ejvl »

@Ditbenik, het is een feit dat allochtonen oververtegenwoordigd zijn in de gevangenissen.
Dat een fors percentage, ik heb de exacte cijfers niet bij de hand, voor invoering van de Sharia is. En zo zijn er nog meer cijfers te noemen.

En dit zijn geen vertegenwoordigers van een hele bevolkingsgroep, of representatief daarvoor, maar we kunnen best concluderen dat er botsende culturen zijn met grote problemen.

Angst voor de islam, en daaraan de toenemende komst van immigranten, is volledig gegrond wat mij betreft.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Minister Blok

Bericht door Ditbenik »

ejvl schreef:@Ditbenik, het is een feit dat allochtonen oververtegenwoordigd zijn in de gevangenissen.
Dat een fors percentage, ik heb de exacte cijfers niet bij de hand, voor invoering van de Sharia is. En zo zijn er nog meer cijfers te noemen.

En dit zijn geen vertegenwoordigers van een hele bevolkingsgroep, of representatief daarvoor, maar we kunnen best concluderen dat er botsende culturen zijn met grote problemen.

Angst voor de islam, en daaraan de toenemende komst van immigranten, is volledig gegrond wat mij betreft.
Dat soort, niet op feiten, gebaseerde opmerkingen heet framing. Bekijk wat criminaliteit zijn hier de cijfers: https://goo.gl/2T6Ptc, wat de oorzaak betreft is dit stuk zeer leerzaam: https://goo.gl/qQEAqm . De grootste groep gevangen zijn Marokkanen maar daarna volgen mensen uit onze voormalige koloniën. Probleem is duidelijk niet de Islam maar ligt voor op het sociale en financiële vlak.

Binnen dit frame is de SGP een levensgevaarlijke partij. Die willen de theocratie invoeren. Dat betekent dat andersdenkenden moeten worden uitgeroeid. Dat slaat uiteraard nergens op maar voor een buitenstaander die kijkt naar het beginselprogramma van de SGP en naar de Nederlandse Geloofsbelijdenis is dat wel een logische conclusie.
Op dezelfde manier wordt geconcludeerd dat de meerderheid van de moslims de sharia in wil voeren. Die conclusie wordt op dezelfde manier getrokken. Wilders is daar een ster in en veel refo's hollen daarin achter hem aan. Zie over het tot stand komen van die cijfers b.v. dit stuk: https://goo.gl/tqAfSF .

Ik ben er een groot voorstander van om vluchtelingen uit de Islam op te laten vangen door Islamitische vluchtelingen en christenen hierheen te halen. Maar ik ga daar niet over en daarom zijn hier vluchtelingen met totaal verschillende achtergronden. Dat zijn mijn naasten. Die heb ik lief te hebben als mij zelf. Daarom staat mijn huis open voor iedereen die mijn gast wil zijn. Dat waren vroegere vooral mensen uit Angola, Zaïre, Nigeria, Iritrea en Etiopië. Nu zijn dat vooral mensen uit Syrië. En het grootste wonder vind ik dat God dat eenvoudige contact gebruikt om mensen te brengen tot Christus.

Daarom zou ik willen dat christenen stoppen met te reageren vanuit angst, maar zich laten leiden door het Woord van God. 'Opdat ik enigen behouden mocht'.......
Plaats reactie