Minister Blok

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Minister Blok

Bericht door refo »

Was dit niet het liberale standpunt 110 jaar geleden?
"Criminelen zijn arm. Geef armen goed onderwijs, waardoor ze betere kansen krijgen en de gevangenissen kunnen dicht."

Het maakt niet uit of de asielzoeker Turks of Paaps is, als we hem (of haar) maar een kans kunnen bieden op een menswaardig bestaan. Als ze hier zijn vangen we ze heel 'menswaardig' op: huis, zorg, inkomen. Wat wil een mens nog meer? Maar ze komen er dan langzamerhand achter dat ze uitschot blijven, omdat ze niet vooruit kunnen komen. En aldus belanden ze in de criminaliteit. Arm en verder niets om handen.

Het is altijd gevaarlijk om percentages en getallen te interpreteren: cijfers liegen niet, maar het zijn de leugenaars die cijferen. Als ik echter zie dat van de gedetineerden 44,5% niet-westers allochtoon is, dan geloof ik toch dat ze oververtegenwoordigd zijn. Nederlanders met een Nederlandse achtergrond zijn er 13 miljoen. Niet-westerse allochtonen 2 miljoen.
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Minister Blok

Bericht door DDD »

Dat er een verband is, betekent nog niet dat er een oorzaak-gevolgrelatie is. De opsporingscapaciteit kan zich bijvoorbeeld onevenredig op een bepaalde bevolkingsgroep richten.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Minister Blok

Bericht door refo »

DDD schreef:Dat er een verband is, betekent nog niet dat er een oorzaak-gevolgrelatie is. De opsporingscapaciteit kan zich bijvoorbeeld onevenredig op een bepaalde bevolkingsgroep richten.
:bobo

Terecht blijkbaar. Of doen de rechters ook mee in die onevenredigheid?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9164
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Minister Blok

Bericht door parsifal »

refo schreef:
DDD schreef:Dat er een verband is, betekent nog niet dat er een oorzaak-gevolgrelatie is. De opsporingscapaciteit kan zich bijvoorbeeld onevenredig op een bepaalde bevolkingsgroep richten.
:bobo

Terecht blijkbaar. Of doen de rechters ook mee in die onevenredigheid?
DDD heeft gewoon gelijk. Het kan best zijn dat door opsporings"bias" door onbewuste "profiling" autochtonen makkelijker wegkomen met misdrijven dan allochtonen. Dat verklaart mogelijk een deel van de onevenredige verdeling in de gevangenissen. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat dit echt veel invloed heeft op de statistieken, maar wel enige denk ik.

Verder denk ik inderdaad dat het makkelijker leven is in een mono-cultuur dan in een multiculturele samenleving. Dat wil niet zeggen dat het beter is.

Verder denk ik dat we in Nederland zeker wat betreft de Molukkers betreft wel schuldig zijn de extra moeite te doen. Als land hebben we ze behoorlijk schandalig behandeld tijdens en net na de Indonesische onafhankelijkheidsstrijd. Zo denk ik ook dat Frankrijk en Engeland het koloniale verleden in het achterhoofd moeten houden als er geklaagd wordt over een deel van de immigranten. Dat praat asociaal gedrag niet goed en maakt het niet verdedigbaar. Het geeft wel te denken als we klagen dat Indonesiërs in Nederland te veel samenklonteren, maar niet aan de aardappelen willen enz. We hebben daar 350 jaar volkomen onaangepast rijkdom vandaan geëxporteerd zonder een dankjewel.

Indonesië is trouwens een land waar veel culturen het samen goed doen, al zijn er de zondebokken zoals de mensen van Chinese afkomst. Maar de Javanezen, Sundanezen, Batak, Balinezen enz kunnen het best met elkaar vinden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Orfeo
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 jun 2018, 22:20

Re: Minister Blok

Bericht door Orfeo »

parsifal schreef: Verder denk ik dat we in Nederland zeker wat betreft de Molukkers betreft wel schuldig zijn de extra moeite te doen. Als land hebben we ze behoorlijk schandalig behandeld tijdens en net na de Indonesische onafhankelijkheidsstrijd. Zo denk ik ook dat Frankrijk en Engeland het koloniale verleden in het achterhoofd moeten houden als er geklaagd wordt over een deel van de immigranten.
Wij moeten mijns inziens niet doen alsof wij, 21ste-eeuwse Nederlanders, schuldig zijn aan wat onze voorvaderen gedaan hebben. Wij konden ze niet tegenhouden, want we bestonden niet. Wij zijn hen niet, dus we hebben het niet gedaan. Dus waarom zouden we ons schuldig moeten voelen?
Where there are so many, all speech becomes a debate without end.
But two together may perhaps find wisdom.
~ J.R.R. Tolkien
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9164
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Minister Blok

Bericht door parsifal »

Orfeo schreef:
parsifal schreef: Verder denk ik dat we in Nederland zeker wat betreft de Molukkers betreft wel schuldig zijn de extra moeite te doen. Als land hebben we ze behoorlijk schandalig behandeld tijdens en net na de Indonesische onafhankelijkheidsstrijd. Zo denk ik ook dat Frankrijk en Engeland het koloniale verleden in het achterhoofd moeten houden als er geklaagd wordt over een deel van de immigranten.
Wij moeten mijns inziens niet doen alsof wij, 21ste-eeuwse Nederlanders, schuldig zijn aan wat onze voorvaderen gedaan hebben. Wij konden ze niet tegenhouden, want we bestonden niet. Wij zijn hen niet, dus we hebben het niet gedaan. Dus waarom zouden we ons schuldig moeten voelen?
Niet schuldig voelen, maar wel een besef hebben en misschien begrip hebben dat bijvoorbeeld Molukkers een eigen cultuur hebben en meegebouwd hebben aan de rijkdom van Nederland. Zo ook met mensen uit de voormalige koloniën van Frankrijk en Engeland.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Minister Blok

Bericht door DDD »

refo schreef:
DDD schreef:Dat er een verband is, betekent nog niet dat er een oorzaak-gevolgrelatie is. De opsporingscapaciteit kan zich bijvoorbeeld onevenredig op een bepaalde bevolkingsgroep richten.
:bobo

Terecht blijkbaar. Of doen de rechters ook mee in die onevenredigheid?
Rechters doen niet anders dan individuele gevallen beoordelen. Ze geven geen oordeel over niet gepakte boeven.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Minister Blok

Bericht door refo »

Muiterij op Buitenlandse Zaken. Kan Blok orde op zaken stellen. Weg met de muiters!
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Minister Blok

Bericht door merel »

DDD schreef:Dat er een verband is, betekent nog niet dat er een oorzaak-gevolgrelatie is. De opsporingscapaciteit kan zich bijvoorbeeld onevenredig op een bepaalde bevolkingsgroep richten.
Misschien omdat bepaalde misdrijven heel specifiek verricht worden door bepaalde bevolkingsgroepen? ;)
Waarschijnlijk roep jij nu dat dat uit geen enkel onderzoek blijkt. Er is natuurlijk ook niemand die dit soort onderzoeken gaan starten. Dat is namelijk niet politiek correct. Alleen als je elke dag geconfronteerd wordt met de slechte kant van de mens, gaan je dit soort dingen wel opvallen.
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Minister Blok

Bericht door DDD »

In mijn werk word ik maandelijks geconfronteerd met de andere kant, dat bepaalde bevolkingsgroepen benadeeld worden, soms onbewust. Die kant is er dus ook. Dat gaat mij vanzelf opvallen.

Dus ik snap wat je zegt, maar er zit aan zulk gedrag vaak al een hele voorgeschiedenis.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Minister Blok

Bericht door merel »

DDD schreef:In mijn werk word ik maandelijks geconfronteerd met de andere kant, dat bepaalde bevolkingsgroepen benadeeld worden, soms onbewust. Die kant is er dus ook. Dat gaat mij vanzelf opvallen.

Dus ik snap wat je zegt, maar er zit aan zulk gedrag vaak al een hele voorgeschiedenis.
Jouw standpunt is ook zeker waar. Alleen heb je dan het kip en het ei verhaal. Wat was er eerst?
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Minister Blok

Bericht door DDD »

Over het algemeen zijn baby's geen criminelen. Dus de omstandigheden zijn er eerst, en dan het wangedrag.

Maar dat moet geen excuus zijn om alles maar te accepteren, natuurlijk.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Minister Blok

Bericht door liz boer »

parsifal schreef:
Orfeo schreef:
parsifal schreef: Verder denk ik dat we in Nederland zeker wat betreft de Molukkers betreft wel schuldig zijn de extra moeite te doen. Als land hebben we ze behoorlijk schandalig behandeld tijdens en net na de Indonesische onafhankelijkheidsstrijd. Zo denk ik ook dat Frankrijk en Engeland het koloniale verleden in het achterhoofd moeten houden als er geklaagd wordt over een deel van de immigranten.
Wij moeten mijns inziens niet doen alsof wij, 21ste-eeuwse Nederlanders, schuldig zijn aan wat onze voorvaderen gedaan hebben. Wij konden ze niet tegenhouden, want we bestonden niet. Wij zijn hen niet, dus we hebben het niet gedaan. Dus waarom zouden we ons schuldig moeten voelen?
Niet schuldig voelen, maar wel een besef hebben en misschien begrip hebben dat bijvoorbeeld Molukkers een eigen cultuur hebben en meegebouwd hebben aan de rijkdom van Nederland. Zo ook met mensen uit de voormalige koloniën van Frankrijk en Engeland.
mee eens en dat geldt voor meer bevolkingsgroepen. In een lezing over Canada liet de spreker zich wat laatdunkend uit over de indianen die met bepaalde spelen de namen ook in hun taal op de bordjes wilde, ik heb daar echt lik op stuk op gereageerd. De man moest mij gelijk geven. Zo ook net molukkers, surinamers, mensen uit de nederlandse antille. Denk altijd aan hun achtergrond. Ons land is er rijk van geworden!
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Minister Blok

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Over het algemeen zijn baby's geen criminelen. Dus de omstandigheden zijn er eerst, en dan het wangedrag.

Maar dat moet geen excuus zijn om alles maar te accepteren, natuurlijk.
De laatste tijd zijn er wetenschappers die stellen dat de liberale democratie vooral gedeid in een mono-ethnische samenleving en daarin ook tot wasdom kan komen. Het onder druk staan van de liberale democratie komt met name door de immigratie.

De conclusie is dan ook dat een liberale democratie een beperkt absorptievermogen heeft met betrekking tot immigratie.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Minister Blok

Bericht door merel »

DDD schreef:Over het algemeen zijn baby's geen criminelen. Dus de omstandigheden zijn er eerst, en dan het wangedrag.

Maar dat moet geen excuus zijn om alles maar te accepteren, natuurlijk.
In het strafrecht zijn inmiddels onderzoek gedaan, waaruit naar voren komt dat nurture en nature dicht bij elkaar liggen. Daarnaast zijn er onderzoeken waaruit naar voren komt dat crimineel gedrag vaak zeer vroeg in de jeugd ontstaat. Dus in dat kader gaat jouw stelling niet op.
Plaats reactie