De tijd waarin wij leven

CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door CvdW »

-DIA- schreef:
samanthi schreef: Ik kijk uit naar de dag dat de Heere Jezus terugkomt, dat eerst Israel Hem zullen erkennen al de messias, dat we met Hem verenigd worden. Oh wat een dag zal dat zijn.
Er zijn mensen die dat inderdaad zeggen.
Ik ben altijd wel bang om als een dwaze maagd openbaar te komen.
Ik weet niet of er hier meer last van hebben?
We gaan allen uit, de Bruidegom tegemoet.
Ik heb last van heel veel dingen, maar een waar gelovige kan niet zeggen dat hij altijd bang is.
Mooi dat dan verteld wordt op RF dat er een uitzien is naar Hem. Niet iedereen heeft deze vrijmoedigheid, maar waar het hart vol van is loopt de mond over. Ja, Heere Jezus, kom haastelijk.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Zeeuw »

CvdW schreef:
-DIA- schreef:
samanthi schreef: Ik kijk uit naar de dag dat de Heere Jezus terugkomt, dat eerst Israel Hem zullen erkennen al de messias, dat we met Hem verenigd worden. Oh wat een dag zal dat zijn.
Er zijn mensen die dat inderdaad zeggen.
Ik ben altijd wel bang om als een dwaze maagd openbaar te komen.
Ik weet niet of er hier meer last van hebben?
We gaan allen uit, de Bruidegom tegemoet.
Ik heb last van heel veel dingen, maar een waar gelovige kan niet zeggen dat hij altijd bang is.
Mooi dat dan verteld wordt op RF dat er een uitzien is naar Hem. Niet iedereen heeft deze vrijmoedigheid, maar waar het hart vol van is loopt de mond over. Ja, Heere Jezus, kom haastelijk.
Juist. Dat kan soms zo heerlijk zijn. Natuurlijk is er soms vrees en twijfel, maar de Heere laat echt niet los wat Zijn hand begon.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Hollander »

Zeeuw schreef:
CvdW schreef:
-DIA- schreef:Er zijn mensen die dat inderdaad zeggen.
Ik ben altijd wel bang om als een dwaze maagd openbaar te komen.
Ik weet niet of er hier meer last van hebben?
We gaan allen uit, de Bruidegom tegemoet.
Ik heb last van heel veel dingen, maar een waar gelovige kan niet zeggen dat hij altijd bang is.
Mooi dat dan verteld wordt op RF dat er een uitzien is naar Hem. Niet iedereen heeft deze vrijmoedigheid, maar waar het hart vol van is loopt de mond over. Ja, Heere Jezus, kom haastelijk.
Juist. Dat kan soms zo heerlijk zijn. Natuurlijk is er soms vrees en twijfel, maar de Heere laat echt niet los wat Zijn hand begon.
En toch is het angstige gevoelen om als een dwaze maagd openbaar te komen, vast ook niet onherkenbaar. De christenreis van Bunyan spreekt aan het einde over Christen: "Indien ik oprecht was in Zijn ogen, zou Hij nu zeker opstaan om mij te helpen. Maar Hij heeft ten gevolge van mijn zonden een strik voor mij gespannen en me daarin gelaten."

Daarom is het zo nodig het hart en hoofd tot God op te heffen. Zoals Hopende tegen Christen zei: "Zijt goedsmoeds! Jezus Christus maakt u gezond."
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door parsifal »

huisman schreef:
Roos2018 schreef:
parsifal schreef:Ik vind het trouwens vreemd dat de discussie nu weer opleefde na een sprong van Zwarte Piet naar minder onderscheid tussen de geslachten.

Verder met Gallio wel eens. Veel verderfelijke ideologieën blijven hangen, maar die theorieën zijn niet perse aantoonbaar onjuist. Onderscheid tussen de geslachten zie je in de geschiedenis en dierenwereld vanaf heel jong. Dat gaat op een gegeven moment tegen de verschilontkenners werken. Echter het is wel schadelijk als jongens die vrij zorgend zijn of kleutermeester (mijn spellingscontrole wil dit woord trouwens veranderen in kleuterleidster, over rolpatronen gesproken) willen worden daarin niet perse ontmoedigd worden en meisjes die erg nieuwsgierig zijn naar hoe dingen werken door verwachtingen van buiten of opvoeding ontmoedigd worden om iets exacts of technisch te gaan studeren.
Dat is zo typisch Nederlands.
Nederland is cum laude ´s werelds koploper als het gaat om het lage percentage tech-meiden.
In de meeste landen is het percentage 60 : 40
In een land als India is de verhouding zelfs 50 : 50.
Daar is het normaal voor vrouwen om IT specialist, stratenmaker of bouwvakker te zijn.

Ik heb nooit zo goed begrepen als de Bijbelse opdracht aan de man is om bezweet zijn brood te verdienen dat hij die opdracht dan zittend achter de computer doorbrengt (ik heb er niks op tegen), terwijl het zwaar lichamelijke beroep van verpleging typerend aan vrouwen toebedeeld wordt. Zo kan het argument dat fysieke kracht een factor speelt bij technische beroepen - voor een groot deel - niet op geloofwaardigheid rekenen.
Het is cultuur en mentaliteit.
Ik werk veel samen met high-end ict engineers . Meer dan de helft zijn vrouw meestal afkomstig uit Spanje. De mannen komen meestal uit India.
Deze Spaanse vrouwen (zonder uitzondering allemaal met een naam waarin Maria en één van is) zijn met grote regelmaat zwanger en werken maar al te graag in deeltijd. Dat mag vast niet van D66.
Zelf ben ik op het moment 60% met vaderschapsverlof. Waarschijnlijk zullen de verhoudingen in Nederland wat veranderen als het normaler wordt dat mannen meer ouderschapsverlof nemen. Dan is het ook voor werkgevers geen verleiding meer om de voorkeur aan mannen te geven (bij mindere geschiktheid) omdat de vrouw mogelijk snel verlof op gaat nemen.

In Nederland zijn er inderdaad heel weinig beta-meiden. Maar ook in bijvoorbeeld Zweden (en vrijwel alle landen) zie je dat er bij fundamentele wiskunde minder vrouwen dan mannen gaan promoveren. Hier denk ik dat het deels wel biologisch is. Niet dat vrouwen minder geschikt zijn, maar ik heb het idee dat veel vrouwen meer waarde hechten aan toepassingen zien van hun werk dan mannen en daardoor eerder richting statistiek, kansrekening of toegepaste analyse gaan. Ik geloof niet dat dat laatste puur cultureel is.

Echter het is een probleem als de vrouwen die abstracte wiskunde willen doen, door culturele factoren daarvan worden afgehouden (en dat kan zijn: enige vrouw in het departement, mild seksistisch geklets in de lunchruimte enz) Hetzelfde probleem is er mogelijk voor mannen in het basisonderwijs of in de zorg.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door -DIA- »

Hollander schreef:
Zeeuw schreef:
CvdW schreef:
-DIA- schreef:Er zijn mensen die dat inderdaad zeggen.
Ik ben altijd wel bang om als een dwaze maagd openbaar te komen.
Ik weet niet of er hier meer last van hebben?
We gaan allen uit, de Bruidegom tegemoet.
Ik heb last van heel veel dingen, maar een waar gelovige kan niet zeggen dat hij altijd bang is.
Mooi dat dan verteld wordt op RF dat er een uitzien is naar Hem. Niet iedereen heeft deze vrijmoedigheid, maar waar het hart vol van is loopt de mond over. Ja, Heere Jezus, kom haastelijk.
Juist. Dat kan soms zo heerlijk zijn. Natuurlijk is er soms vrees en twijfel, maar de Heere laat echt niet los wat Zijn hand begon.
En toch is het angstige gevoelen om als een dwaze maagd openbaar te komen, vast ook niet onherkenbaar. De christenreis van Bunyan spreekt aan het einde over Christen: "Indien ik oprecht was in Zijn ogen, zou Hij nu zeker opstaan om mij te helpen. Maar Hij heeft ten gevolge van mijn zonden een strik voor mij gespannen en me daarin gelaten."

Daarom is het zo nodig het hart en hoofd tot God op te heffen. Zoals Hopende tegen Christen zei: "Zijt goedsmoeds! Jezus Christus maakt u gezond."
En dit gezegd hebbende gaan we over tot de orde van de dag.
Niet te lang over denken, je zou nog eens kunnen gaan twijfelen...

Ik weet niet wie het zei, een citaat van een bekend predikant, of oudvader:
Nooit twijfelen is mis, en nooit geloven kan ook niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
En dit gezegd hebbende gaan we over tot de orde van de dag.
Niet te lang over denken, je zou nog eens kunnen gaan twijfelen...

Ik weet niet wie het zei, een citaat van een bekend predikant, of oudvader:
Nooit twijfelen is mis, en nooit geloven kan ook niet.
Je moet mensen niet langs de meetlat van je eigen twijfel leggen. Je laatste citaat geeft aan dat er veel gradaties kunnen zijn in geloof en twijfel, beoordeel anderen dan ook zo. Maar in iedere gelovige zal een, al is het nog zo klein, mate van verzekerdheid zijn.
Als je altijd de dreiging van de dwaze maagd voelt, klinkt het voor mij of je nog heel erg in je eigen kunnen en geloven aan het zoeken bent. We liggen zelf midden in de dood, dat gaat veel verder dan dwaas zijn, en daarom is het leven te vinden in een Ander. Mag je geen momenten van verzekerdheid en uitzien kennen?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
En dit gezegd hebbende gaan we over tot de orde van de dag.
Niet te lang over denken, je zou nog eens kunnen gaan twijfelen...

Ik weet niet wie het zei, een citaat van een bekend predikant, of oudvader:
Nooit twijfelen is mis, en nooit geloven kan ook niet.
Je moet mensen niet langs de meetlat van je eigen twijfel leggen. Je laatste citaat geeft aan dat er veel gradaties kunnen zijn in geloof en twijfel, beoordeel anderen dan ook zo. Maar in iedere gelovige zal een, al is het nog zo klein, mate van verzekerdheid zijn.
Als je altijd de dreiging van de dwaze maagd voelt, klinkt het voor mij of je nog heel erg in je eigen kunnen en geloven aan het zoeken bent. We liggen zelf midden in de dood, dat gaat veel verder dan dwaas zijn, en daarom is het leven te vinden in een Ander. Mag je geen momenten van verzekerdheid en uitzien kennen?
We spraken vroeger over het wezen en het welwezen van het geloof.
Dat is wel wat anders natuurlijk, toch is het welwezen van het geloof niet mogelijk als het wezen gemist wordt, toch?
Overigens, ook over de begrippen als het wezen en welwezen is veel verwarring in deze tijd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
En dit gezegd hebbende gaan we over tot de orde van de dag.
Niet te lang over denken, je zou nog eens kunnen gaan twijfelen...

Ik weet niet wie het zei, een citaat van een bekend predikant, of oudvader:
Nooit twijfelen is mis, en nooit geloven kan ook niet.
Je moet mensen niet langs de meetlat van je eigen twijfel leggen. Je laatste citaat geeft aan dat er veel gradaties kunnen zijn in geloof en twijfel, beoordeel anderen dan ook zo. Maar in iedere gelovige zal een, al is het nog zo klein, mate van verzekerdheid zijn.
Als je altijd de dreiging van de dwaze maagd voelt, klinkt het voor mij of je nog heel erg in je eigen kunnen en geloven aan het zoeken bent. We liggen zelf midden in de dood, dat gaat veel verder dan dwaas zijn, en daarom is het leven te vinden in een Ander. Mag je geen momenten van verzekerdheid en uitzien kennen?
We spraken vroeger over het wezen en het welwezen van het geloof.
Dat is wel wat anders natuurlijk, toch is het welwezen van het geloof niet mogelijk als het wezen gemist wordt, toch?
Overigens, ook over de begrippen als het wezen en welwezen is veel verwarring in deze tijd.
Je laat mijn laatste vraag liggen. Die is veel belangrijker dan wel of niet verwarring over begrippen.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door CvdW »

Stilte.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door helma »

gallio schreef:
-DIA- schreef:
helma schreef:Gallio, ik voorzie een voortgaande lijn. Het gaat nu over onschuldig speelgoed maar het doel is het denken om te turnen.
Lees je de berichten van Jonothon van Maren?
Het hoort allemaal bij elkaar.
En dat juist zien we niet, of.... (en dat geldt zeker voor verschillende mensen) die willen we niet zien. Merk eens op hoe snel een gesprek een wending neemt als je over de tijdsomstandigheden begint. Dat is heel opmerkelijk, daar een goed werkend verstand alleen al voldoende is om hier iets op te merken. Weet je wet het ten diepste is? Zal ik het zeggen? Ik las het pas ook ergens. Mensen, en vooral jongere mensen willen naar de toekomst zien. Ze willen gelukkig zijn op de aarde. En een toekomst die verre van rooskleurig is past niet in het denken en streven van de mens. Ik kan zo geen bron noemen, maar toen ik dit las was dit precies wat ik al lang goed aanvoelde....... Wie dit allemaal op een rijtje heeft, (ik noemde slechts een fractie van de zaken) moet wel zien dat we in ongekende tijden leven.
Zien het niet, willen het niet zien, kop in't zand en ga zo maar door. Zonder enige onderbouwing, maar dat is op RF vaak de gangbare praktijk. Ik ontken echt niet dat er veel dingen zijn die zorg geven, maar daar staat tegenover dat er ook dingen gebeuren die hoop geven. En het feit blijft dat er Een is die alles bestuurt.

Ik ben er van overtuigt dat deze genderwaanzin niet lang gaat duren. Er lopen genoeg mensen rond met gezond verstand, die hun kinderen op een normale manier op willen voeden, en die zich wat dat betreft niets aan laten praten door de media.

Glio, ik ben niet zo optimistisch. En ik vind dat een land als Canada eigenlijk wel een van de koplopers is. Het gaat Ontario ook niet voorbij.
Dit artikel zag ik vanmorgen bij Lifesitenews

https://www.lifesitenews.com/news/ontar ... KP2qIxGB6Q
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door samanthi »

Dia schreef: Nooit twijfelen is mis, en nooit geloven kan ook niet.
Geloven is zeker weten dat je twijfelt. Freek de Jonge.

Geloof zonder twijfel is een dood geloof. Michel de Unamuno

Romeinen 4

20 En hij heeft aan de beloftenis Gods niet getwijfeld door ongeloof; maar is gesterkt geweest in het geloof, gevende God de eer;

Jakobus 1

6 Maar dat hij ze begere in geloof, niet twijfelende; want die twijfelt, is een baar der zee gelijk, die van den wind gedreven en op- en nedergeworpen wordt.

Dat betekent echt niet dat je altijd op de toppen loopt, nooit aan jezelf twijfelt, nooit moedeloos bent, nee zeker niet, maar aan de Heere en Zijn belofte mag je nooit twijfelen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door gallio »

helma schreef:

Glio, ik ben niet zo optimistisch. En ik vind dat een land als Canada eigenlijk wel een van de koplopers is. Het gaat Ontario ook niet voorbij.
Dit artikel zag ik vanmorgen bij Lifesitenews

https://www.lifesitenews.com/news/ontar ... KP2qIxGB6Q
Dit vind ik wel opmerkelijk in het artikel dat je aanhaalt:

Gwen Landolt, a lawyer and vice president of conservative advocacy group REAL Women of Canada, blasted the OPP policy as self-serving “utter rank foolishness” and a potential risk to public safety.

The sex of an alleged perpetrator is “highly relevant, whether it’s sexual assault or drunk driving,” Landolt told LifeSiteNews.

“When an offense has occurred, the public should be aware of all the facts,” she said. The OPP policy “is a danger to the public, and that’s one of the scandals that’s going on with all this so-called progressive” agenda.

It’s nothing to do with common sense and everything to do with protecting their backside against liability,” Landolt added. “The OPP are afraid they’ll be sued if a transgendered man decides he’s supposed to be female and he’s called the wrong thing.”

The “whole idea just plays into this myth that one’s sex can be changed and we know it can’t,” she told LifeSiteNews.

“And it’s just playing foolish games at our expense.”

Ottawa human rights lawyer Elie Labaky echoed Landolt, telling the CBC that the OPP is being “overly cautious” and perhaps trying to avoid legal liability.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door -DIA- »

Ik las vanavond een boekje, wat ons, dacht ik, veel te zeggen heeft. Dit boekje verscheen in 1953, na de watersnoodramp. Ik pak er een heel klein stukje uit:
Er wordt gemediteerd over de tekst:
O land, land, land, hoort des HEEREN Woord.

Een klein stukje:
"Het getuigenis is gewis", Psalm 19. Geen titel noch jota van dit Goddelijke Woord afgedaan worden. De Heere zal over ons brengen, wat over ons bescheiden is. Daar moet alles voor wijken, daar moeten wij allen voor zwichten. Ook al leven wij voort en druisen tegen God en Zijn Woord in, de Heere gaat door en gaat voor niemand opzij. Want God is Waarachtig en alle mens leugenachtig. Daarom moet dit land voor Gods Woord beven. Want het is niet een mensenwoord, maar Jeremia roept: "Hoort des HEEREN Woord".

Tenslotte, het is te vrezen, dat Nederland niet luisteren zal. Ik las in die noodtoestand Psalm 29. "De stem des HEEREN is op de wateren, de God der ere dondert, de HEERE is op de grote wateren". Wie heeft Gods stem gehoord?
En bij die sprake verheft de Heere nog Zijn stem, door Zijn Woord tot deze zondige natie te zenden. Doch Jesaja zegt: "Horende hoort, maar verstaat niet". En wat zal daarop volgen? "Toen zeide ik: Hoe lange Heere? En Hij zeide: Totdat de steden verwoest worden, zodat er geen inwoner zij, en de huizen, dat er geen mens meer zij, en dat het land met verwoesting verstoord worde". Jesaja 6. In de oorlog die achter ons ligt, zijn de inwoners des lands door vuur en honger en gevangenis en oorlogsgeweld gedood. De huizen zijn verwoest. Het leed was ontzaglijk.
Maar men is doorgegaan in het verlaten van God en Zijn Woord. Wij hebben niet gehoord. De ellende van de woningnood als nawee van de oorlog is men nog bij lange na niet te boven. En weer zijn er duizenden huizen verwoest en de inwoners óf verdronken óf dakloos. Zal ons volk nog niet horen?

Och dat wij eindelijk eens ontwaken mochten uit onze zorgeloze slaap. Laat alle getrouwe Mijn verbond overtreden hebben, en tegen Mijne wet afvallig zijn geworden".
Zal Gods Woord geen ingang of weerklank hebben, dan zal ons eenmaal dit Woord vervuld worden: "Dewijl Ik geroepen heb en gijlieden geweigerd hebt, Mijne hand uitgestrekt heb en er niemand was die opmerkte. En gij al Mijnen raad verworpen en Mijn bestraffing niet gewild hebt. Zo zal Ik ook in ulieder verderf lachen. Ik zal spotten wanneer uw vreze komt. Wanneer uwe vreze komt gelijk een verwoesting, en uw verderf aankomt als een wervelwind, wanneer u benauwdheid en angst overkom". Spreuken 1.
De Heere heeft gesproken tot Nederland. "O land, land, land, hoort des HEEREN Woord'.

Uit: EEN GODDELIJK WOORD AAN EEN GODDELOOS LAND
Overdenking na de watersnood van zondag 1 februari 1953,
door
A. DE REDELIJKHEID
Godsdienstonderwijzer te Ouderkerk aan den IJssel.
------------------------------------------------------------------------------------------------------

Over de prediker:
A. de Redelijkheid oudste uit onkerkelijk gezin preekt nu al 50 jaar
Het begint in deze tijd van emeritering op 65-jarige leeftijd een zeldzaamheid te worden dat een prediker 50 volle jaren in het dienstwerk heeft mogen staan. In sommige kerken is het weliswaar nog gebruikelijk dat een prediker doorgaat totdat ernstige ziekten hem nopen toch emeritaat aan te vragen, maar zeker in de Nederlandse Hervormde Kerk geldt de leeftijd van 65 jaar als een kerkordelijke mijlpaal, die een afscheid betekent van althans de volle bediening. Des te meer is het een zeldzaamheid dat de heer A. de Redelijkheid dezer dagen zijn 50-jarig dienstjubileum mag vieren.

Kort voor dit jubileum zochten wij hem op aan zijn bekende adres, Meeleweg 35a, in Den Hulst, een gehuchtje bij de Overijsselse plaats Nieuwleusen, een dorpje welks weilanden grenzen aan Rouveen en Staphorst. Naast de kerk, die een 360 plaatsen telt, staat zijn woning en in zijn studeerkamer die uitziet op het kerkgebouw, bekeken wij De Redelijkheid's boekenschat en luisterden wij naar zijn levensverhaal.

Vooral in de drie eerste jaren van zijn bediening, toen hij nog niet gehuwd was, stak De Redelijkheid zijn weinige stuivers en dubbeltjes in boeken als een „Flavius Josephus" van 1659, een Statenbijbel welker kanttekeningen bij nog dagelijks gebruikt, een originele Trommius Concordantie, Hellenbroek, Brakel, gedichten van Willem Sluiter, Schortinghuis „Innige Christendom", Dächsel's Bijbelverklaring, Staringh's Woordenboek, Comrie, Th. van der Groe, Kuyper, Kersten, een Martelarenboek naar editie van Swaan, Leiden, de volledige jaargangen van „Overjarig Koren" enz. enz. Uit zijn bibliotheek blijkt wel de bredere belangstelling van De Redelijkheid. Zijn levensverhaal willen wij hier zakelijk houden omdat de lezer die er meer van wil weten, onder meer terecht kan in geschriften als „Vermaning om God te loven" (okt. 1967), „Het Huis en de Dienst des Heeren" (nov 1964) evenals in kerkhistorisch opzicht „Geschiedenis der Ned. Hervormde kerk van Ouderkerk aan de IJssel" (2e druk, 1958).

ZONDAGSSCHOOL
De Redelijkheid was de oudste in een gezin van vier kinderen waarvan de moeder kerkelijk was, maar de vader als een socialisten bestrijdende liberaal, beslist onkerkelijk. Wel was De Redelijkheid in de Dorpskerk te Ouderkerk gedoopt, maar de doopbelofte werd noch door opvoeding noch door een Christelijke school gestand gedaan. Van zijn ouders heeft hij het daarom zeker niet geleerd.
Omdat zijn ouders zondagsmiddags rustig wilden slapen, moesten de lawaaiige oudere kinderen de deur uit en zijn moeder zei: Ga maar naar de zondagsschool. En dat werd voor hem nu juist het middel. Die zondagsschool werd gehouden door het hoofd van de pas opgerichte Christelijke School. Naar deze school wilde zijn vader hem beslist niet heenzenden want „de kinderen daar moesten wel dommer zijn dan de kinderen van de openbare school want daar leerden ze niet de tijdverspilllende versjes en Bijbelverhalen". De Redelijkheid (geboren op 22 januari 1899) ging een teruggetrokken en afgezonderd leven leiden, kreeg lust om de zondagse kerkdienst te bezoeken en hoorde de plaatselijke predikant ds. A. Renier op 10 à 11-jarige leeftijd. Toen het gezin naar Nieuwerkerk aan den IJssel verhuisde, stonden daar Confessionele predikanten en de 17-jarige voelde zich onbevredigd. In die tijd beluisterde hij predikanten als ds. Kersten, ds. Fraanje, ds. Van Oordt, ds. Honkoop en ds. Lamain, in zgn. afgescheiden bijeenkomsten. Overdag werkte hij in de tuinbouw, 's avonds volgde hij de catechisaties en de verenigingen en gaandeweg werd hij van de jongelingsvereniging zelfs voorzitter.

STUDIE
Op een dag overtuigde de Heere hem krachtdadig tot het ambt van voorganger, tot tweemaal toe. Ook al wilde hij niet, hij kon er niet onderuit. Hij ging twee jaar studeren: Nederlandse taal, inhoud der Bijbelboeken, lezen en verklaren van de Bijbel, Bijbelse geschiedenis, kerkgeschiedenis, dogmatiek en ethiek, naast zijn dagwerk in de tuinderij. Voor het classicaal bestuur legde hij een gunstig bekroond examen af en De Redelijkheid ontving zijn acte van godsdienstonderwijzer. Nu werd er juist In Ouderkerk aan de IJssel (zijn geboortedorp) een wijkgebouw gesticht voor hen die te ver van de dorpskerk woonden. Daar werd De Redelijkheid op 9 november bevestigd door de plaatselijke predikant ds. G. Lans, nadat hij in Januari daaraan voorafgaand in Boskoop zijn eerste preek, n.a.v. Matth. 7:13-14 had uitgesproken.

Drieënveertig jaar heeft hij daar gestaan, zijn veertigjarig jubileum werd er gevierd, met een koninklijke eremedaille in goud, verbonden aan de orde van Oranje Nassau en vele cadeaus, die de dankbaarheid van zijn gemeenteleden en de talrijke organisaties waarin De Redelijkheid deelnam, tot uiting brachten. Zo was hij bestuurslid van de Prov. Vereniging Zuid-Holland van de SGP en van de Statenkrlng Gouda der SGP, bestuurslid van De Driestar" te Gouda en het schippersinternaat „De Driemaster" te Krimpen aan den IJssel, voorzitter van plaatselijke mannen- en andere verenigingen, voorzitter van de stichting M'Bumazendlng enz.
Veel van deze functies gaf hij op toen hij in 1968 naar Den Hulst verhuisde, waar hij nu de Evangelisatie „Rehoboth" dient. Dat was vroeger een zgn. afstands-evangelisatie, die later de richting van de Gereformeerde Bond in de Hervormde kerk aannam. 's Zondags zijn beide diensten volledig bezet: een nieuw orgel en een nieuw interieur kwamen er vlot, een bewijs dat deze evangelisatie in een grote behoefte voorziet. Het was voorheen een ietwat vergeten hoek, daar in Den Hulst, hoewel de mensen wel godsdienstig waren. De Redelijkheid vertelt ons dat sommige mensen nogal vastzitten aan hun onmacht en zich daarachter verschuilen. De roepstem van het Evangelie slaat dan niet zo in. Wel is men gesteld op een „levende preek" en wordt het contact bijzonderlijk aangemerkt. Kortom: een bevindelijke preek hoort men graag, die naar de mening van De Redelijkheid toch Christo-centrisch zal moeten blijven, zonder versjes-toestanden en verdere „kussentjes onder de oksels".
Van hier naar dr. Woelderink (om zo tezeggen dertien jaar De Redelijkheid's collega in Ouderkerk) is maar een kleine stap. Dr. Woelderink, zo vindt De Redelijkheid, haalde niet de mystiek uit de theologie, maar de theologie uit de mystiek. Overigens zij hier verwezen naar de uiteenzetting in het bijgaande artikel. De Redelijkheid vertelde ook veel over de latere Utrechtse hoogleraar dr. H. Visscher. Ouderkerk had onder dr. Visscher een goede tijd; onder zijn bediening en onder zijn voorgangers was er een opleving, zodanig dat er een twintigtal mensen tot verandering kwam. Deze mensen lieten een geslacht na dat prijs stelde op een goede, rechtzinnige prediking.
Die dr. Visscher was trouwens een secuur iemand. De Redelijkheid vertelt dat er eens een jong domineetje bij dr. Visscher kwam, die al meteen met de deur in huis viel en zei: Ik ben een Kohlbruggiaan. Toentertijd was een Kohlbruggiaan een tikkeltje zwaarder dan een Confessionele. Zo, zei dr. Visscher even later, „Ik vind evenwel zoveel overeenstemming tussen Kohlbrugge en u als tussen een levend generaal en een dood soldaat".

HERVORMD
Hoewel De Redelijkheid in tijdredes e.d. wel buiten de Hervormde kerk predikt en gezien zijn functies nogal in afgescheiden kerken verkeert, is hij toch Hervormd gebleven. Eens probeerde een Chr. Geref. predikant hem over te halen, toen zij beiden in de trein zaten. Man, bij ons kun je via art. 8 dan dopen en Avondmaal houden, zo sprak deze predikant. Toch vond De Redelijkheid dat hij door God in deze plaats was gesteld en dat hij daar moest blijven.
Dat geldt ook voor de politiek. Bij het overlijden van ds. P. Zandt, was de heer De Redelijkheid zijn opvolger op de lijst voor de Provinciale Staten van Zuid-Holland. Hij kon zich toen echter niet van zijn roeping los maken en bedankte voor het statenlidmaatschap.
Lange tijd is De Redelijkheid voorzitter geweest van de stichting M'Bumazending waarvan hij de oprichter is en waarbij hij later ds. G. van de Breevaart heeft betrokken. In 1971 formuleerde De Redelijkheid een andere opinie t.a.v. inenting bij de toen heersende polio in het naburige Staphorst, waarvan nogal wat mensen in Den Hulst ter kerke gaan. De meerderheid van het bestuur van deze stichting die het zendingswerk steunt van de Pree Presbyterian Church in Schotland, was het met hem oneens. De Redelijkheid werd geschorst en afgezet. Nimmer hebben de Schotse zendingsdeputaten met hun eertijdse Hollandse contactman over deze zaak gesproken, hoewel zij in Schotland t.a.v. inenting e.d. ongeveer de mening van De Redelijkheid huldigen.

LIJFBLAD
Overigens ziet De Redelijkheid niet in rancune om. Zijn echtgenote is presidente van de plaatselijke M'Bumazendings-afdeling; kort geleden bracht een verkoping nog ƒ 1500 op. In het persoonlijke vlak heeft De Redelijkheid voor het sterven van ds. Van de Breevaart (de latere voorzitter der M'Bumazending) nog hartelijk contact gehad, waarbij alleen over geestelijke zaken is gesproken.
Met name is de heer De Redelijkheid, sinds 1 mei 1953 hulpprediker, alom in den lande bekend door zijn veertiendaagse lijfblad „De lichtende kaars" (Luk 8:16), dat een 2500 abonnees heeft met sterke concentraties in Staphorst, Rotterdam en Ouderkerk. De meeste lezers zitten in de golfbeweging vanuit het noorden over de Veluwe naar de Zuid-Hollandse eilanden, met slechts enkelen in Zeeland waar hij trouwens ook weinig preekt.
Nog steeds, op 75-Jarlge leeftijd, preekt De Redelijkheid overal in vacante Hervormde gemeenten, preken die steeds anderhalf uur plus vijf minuten duren. Preken is trouwens, met huls- en ziekenbezoek het liefste wat hij doet. Het werk in het pastorale vlak dus, maar daar is hij, zo zegt hij dan ook toe geroepen!

Bron: Reformatorich Dagblad (na te lezen via Digibron)

NASCHRIFT: Nu, na zoveel jaren, kunnen we waarnemen dat Nederland zich niet bekeerd heeft, maar dat het van kwaad tot erger is gegaan. Heeft de schrik ons bevangen? Of gaan we gerust verder en denken we ons paadje nog aardig recht te houden?

Vreest 's HEEREN macht en dient Zijn Majesteit;
Juicht, bevend op 't gezicht van Zijn vermogen,
En kust den Zoon, van ouds u toegezeid,
Eer u Zijn toorn verdelg' voor aller o-gen;
U op uw' weg tot stof doe wederkeren,
Wanneer Zijn wraak, getergd door uw gedrag,
U, onverhoeds, zou door haar gloed verteren,
Tot staving van Zijn langgehoond gezag.


© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door -DIA- »

De tijd waarin we leven....
Het is een tijd van extremisten
van extremen
van opstand en revolutie.

Maar dat is niet erg.
Het is een mensenrecht,
De straat op,
demonsteren!

Is dit een kwaad? of is het een recht?
Ik kan hier geen mensenrecht (zo die al bestonden) in zien.

Overigens, de tijd waarin we leven
is ook een tijd van extremen op andere terreinen
De hitte in Australië is ongekend.
Het hele land zucht onder meer dan 40 graden hitte,
terwijl de bosbranden onbedwingbaar lijken.

Normaal? Het weer is nu eenmaal grillig hè?
Of zien we er iets meer in?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door CvdW »

-DIA- schreef:De tijd waarin we leven....
Het is een tijd van extremisten
van extremen
van opstand en revolutie.

Maar dat is niet erg.
Het is een mensenrecht,
De straat op,
demonsteren!

Is dit een kwaad? of is het een recht?
Ik kan hier geen mensenrecht (zo die al bestonden) in zien.

Overigens, de tijd waarin we leven
is ook een tijd van extremen op andere terreinen
De hitte in Australië is ongekend.
Het hele land zucht onder meer dan 40 graden hitte,
terwijl de bosbranden onbedwingbaar lijken.

Normaal? Het weer is nu eenmaal grillig hè?
Of zien we er iets meer in?
De warme periode in de Middeleeuwen
Groenland is de grootste tijd in het verleden bedekt geweest onder ijslagen. Vanaf het jaar 900 is het in het noordelijke deel van de Atlantische Oceaan plotseling een stuk warmer geworden. Toen de Vikingen begonnen met hun veroveringen en ontdekkingsreizen, kreeg Groenland zijn huidige naam. Vanaf het jaar 1200 begon het er weer kouder te worden, en binnen ongeveer 200 jaar tijd was Groenland nauwelijks nog leefbaar. Wetenschappers zijn het er niet helemaal over eens of deze warme periode in de middeleeuwen een eigen klimatologische naam verdient. Er is een theorie dat aangeeft dat er in die tijd sprake was van een plaatselijk verschijnsel dat ontstond door een tijdelijke, plotselinge verschuiving in de route van warme oceaanstromen.
Plaats reactie