De tijd waarin wij leven

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Herman »

Het is interessant om de inhoudelijke positie van Douma te relateren aan de zeer hoge uitstroom uit de GKV naar de charismatische beweging zoals in het model van Janse opgenomen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
eilander schreef:Terechte zorg, Isala. Ik gaf alleen vanuit het kleine gedeelte van onze gezindte dat ik kan overzien, weer wat ik zie.
Ik ken alleen z'n naam, en ik houd dat ook maar zo.
Als je hem niet kent, hoe weet je dan of de zorgen terecht zijn?
Overigens ken ik hem ook alleen van naam.
Omdat ik kan lezen. Ik lees wat Isala schrijft, en dan zijn de zorgen terecht.
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: RE: Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
ejvl schreef:
eilander schreef:Terechte zorg, Isala. Ik gaf alleen vanuit het kleine gedeelte van onze gezindte dat ik kan overzien, weer wat ik zie.
Ik ken alleen z'n naam, en ik houd dat ook maar zo.
Als je hem niet kent, hoe weet je dan of de zorgen terecht zijn?
Overigens ken ik hem ook alleen van naam.
Omdat ik kan lezen. Ik lees wat Isala schrijft, en dan zijn de zorgen terecht.
Sorry die post had ik gemist. Inderdaad terechte zorgen.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Erskinees »

Isala, verwar je nu deze predikant niet met prof. J. Douma? Die wordt wel veel gelezen in onze gezindte.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Isala »

Erskinees schreef:Isala, verwar je nu deze predikant niet met prof. J. Douma? Die wordt wel veel gelezen in onze gezindte.
Jos Douma is een neef van Prof. J. Douma.

-DIA- schreef:En nu mag het gezegd worden? Ik herinner me ooit een bannetje te hebben opgelopen met een opmerking over de prediking van dhr. H. Binnendijk. We kenden deze man al lang van de EO, en met name de EO-jongerendagen.
De afgelopen jaren hebben regelmatig artikelen over Henk Binnendijk in het RD gestaan (intervieuws, boekrecentie's)
Daar in uit hij steeds weer zijn zorg over de afdwaling en vervlakking binnen kerkelijk Nederland. (lees maar eens na op Digibron). Hij werkte destijds bij de EO, maar de EO van nu is niet zoals het toen was.
Ook Dirk van Genderen werkte voorheen bij de EO, maar ook hij roept (kerkelijk) Nederland voortdurend op (dmv artikelen en preken) tot een wederkeer tot de Heere.
Deze twee mannen zijn beslist niet meegegaan in de neerwaartse spiraal van de EO.
Hora est!
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Isala »

Herman schreef:Het is interessant om de inhoudelijke positie van Douma te relateren aan de zeer hoge uitstroom uit de GKV naar de charismatische beweging zoals in het model van Janse opgenomen.
Ik kan de charismatische beweging niet vinden in het schema, tenzij je het kopje evangelisch/baptistisch bedoelt.
Maar de "there is more" beweging binnen de PKN is wellicht meer charismatisch dan een behoudende evangelische gemeente.
(Ik weet niet of Jos Douma banden heeft met There is More, maar hij prijst in zijn columns de conferenties wel aan, en zegt er zelf van harte achter te staan.)
Daarnaast zijn er ook weer verschillen tussen sommige evangelische gemeenten en bijvoorbeeld refo-baptisten.....
Maar ik begrijp wel dat al die onderdelen niet apart benoemd kunnen worden in het overzicht, en dus onder één noemer zijn geschaard.
Hora est!
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door -DIA- »

Isala schreef:
-DIA- schreef:En nu mag het gezegd worden? Ik herinner me ooit een bannetje te hebben opgelopen met een opmerking over de prediking van dhr. H. Binnendijk. We kenden deze man al lang van de EO, en met name de EO-jongerendagen.
De afgelopen jaren hebben regelmatig artikelen over Henk Binnendijk in het RD gestaan (intervieuws, boekrecentie's)
Daar in uit hij steeds weer zijn zorg over de afdwaling en vervlakking binnen kerkelijk Nederland. (lees maar eens na op Digibron). Hij werkte destijds bij de EO, maar de EO van nu is niet zoals het toen was.
Ook Dirk van Genderen werkte voorheen bij de EO, maar ook hij roept (kerkelijk) Nederland voortdurend op (dmv artikelen en preken) tot een wederkeer tot de Heere.
Deze twee mannen zijn beslist niet meegegaan in de neerwaartse spiraal van de EO.
Dit zijn thema´s waar niemand meer omheen kan. Als ik nu wat 'preken' of 'toespraakjes' van dhr. Binnendijk hoor, mogen de wilde haren wat verdwenen zijn... de inhoudelijke boodschap blijft, daar moeten we helder in zijn, remonstrants. Tot hiertoe heb ik niet wat anders gehoord. Dat was ook het punt waarop ik destijds een ban ontving: Het niet doorzien van het gevaar van het remonstrantse denken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
Mara schreef:
Isala schreef: Maar ik heb grote zorgen over de vermenging die op die manier onze kerken insluipt, en niemand die het toetst aan Gods Woord.
Zo sluipt het evangelie van de heer H. Binnendijk de CGK binnen.
En nu mag het gezegd worden? Ik herinner me ooit een bannetje te hebben opgelopen met een opmerking over de prediking van dhr. H. Binnendijk. We kenden deze man al lang van de EO, en met name de EO-jongerendagen.
Waarom zou het niet gezegd mogen worden?
Ik zeg niets over de persoon Binnendijk, maar er zijn tientallen goede boeken beschikbaar, geschreven door CGK predikanten. Dus snap ik een keuze niet voor hem.
Er wordt ook niet gekozen voor een boekje van ds. Joppe of van Ruitenburg bijvoorbeeld, want dat is een ander kerkgenootschap.
De verwatering gaat altijd naar dezelfde kant, niet krachtiger, maar nog meer verdund.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
-DIA- schreef:
Mara schreef:
Isala schreef: Maar ik heb grote zorgen over de vermenging die op die manier onze kerken insluipt, en niemand die het toetst aan Gods Woord.
Zo sluipt het evangelie van de heer H. Binnendijk de CGK binnen.
En nu mag het gezegd worden? Ik herinner me ooit een bannetje te hebben opgelopen met een opmerking over de prediking van dhr. H. Binnendijk. We kenden deze man al lang van de EO, en met name de EO-jongerendagen.
Waarom zou het niet gezegd mogen worden?
Ik zeg niets over de persoon Binnendijk, maar er zijn tientallen goede boeken beschikbaar, geschreven door CGK predikanten. Dus snap ik een keuze niet voor hem.
Er wordt ook niet gekozen voor een boekje van ds. Joppe of van Ruitenburg bijvoorbeeld, want dat is een ander kerkgenootschap.
De verwatering gaat altijd naar dezelfde kant, niet krachtiger, maar nog meer verdund.
Dat zal ik ook zeker niet gegaan hebben, althans niet bewust, maar over de persoon maar over de leer die hij brengt. Blijkbaar kon dat toen niet. Ik het ging toen over de doop. Hoe die werd uitgelegd aan kinderen. Dat was faliekant remonstrants, en daar mogen we toch wel iets over opmerken, maar blijkbaar kon dat toch niet. "Hij is immers ook een broeder" Ja... als we zo denken. Tegenwoordig gaan we heel wat verder met het ons verbroederen met andere gedachten.
We hoeven alleen maar in eigen kring te blijven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door helma »

Mara schreef:
-DIA- schreef:
Mara schreef:
Isala schreef: Maar ik heb grote zorgen over de vermenging die op die manier onze kerken insluipt, en niemand die het toetst aan Gods Woord.
Zo sluipt het evangelie van de heer H. Binnendijk de CGK binnen.
En nu mag het gezegd worden? Ik herinner me ooit een bannetje te hebben opgelopen met een opmerking over de prediking van dhr. H. Binnendijk. We kenden deze man al lang van de EO, en met name de EO-jongerendagen.
Waarom zou het niet gezegd mogen worden?
Ik zeg niets over de persoon Binnendijk, maar er zijn tientallen goede boeken beschikbaar, geschreven door CGK predikanten. Dus snap ik een keuze niet voor hem.
Er wordt ook niet gekozen voor een boekje van ds. Joppe of van Ruitenburg bijvoorbeeld, want dat is een ander kerkgenootschap.
De verwatering gaat altijd naar dezelfde kant, niet krachtiger, maar nog meer verdund.
Ik heb achterliggende jaar met veel zegen een boekje gelezen van Henk Binnendijk over het leven van Mozes. Ik ben niet met alles eens maar heb er veel van geleerd. Daarna las ik (voor het evenwicht :huhu) een preken bundel van ds F Mallan. Ook met veel genoegen. Toen een boek van ds den Butter. Prachtig boek.
Daarna Jerry Bridges, ook iemand waar ik al veel van geleerd heb. Tussendoor nog ds Procee. En John MacArthur. En W Teelinck. En ds Vergunst. En Kohlbrugge. En Calvijn. En anderen.

Het nieuwe boek van Henk Binnendijk over het Meesterwerk schijnt ook erg mooi te zijn. Je hoeft toch niet met alles eens te zijn om er iets van te leren?
Als je maar zorgt dat het in evenwicht blijft.
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door -DIA- »

helma schreef:
Mara schreef:
-DIA- schreef:
En nu mag het gezegd worden? Ik herinner me ooit een bannetje te hebben opgelopen met een opmerking over de prediking van dhr. H. Binnendijk. We kenden deze man al lang van de EO, en met name de EO-jongerendagen.
Waarom zou het niet gezegd mogen worden?
Ik zeg niets over de persoon Binnendijk, maar er zijn tientallen goede boeken beschikbaar, geschreven door CGK predikanten. Dus snap ik een keuze niet voor hem.
Er wordt ook niet gekozen voor een boekje van ds. Joppe of van Ruitenburg bijvoorbeeld, want dat is een ander kerkgenootschap.
De verwatering gaat altijd naar dezelfde kant, niet krachtiger, maar nog meer verdund.
Ik heb achterliggende jaar met veel zegen een boekje gelezen van Henk Binnendijk over het leven van Mozes. Ik ben niet met alles eens maar heb er veel van geleerd. Daarna las ik (voor het evenwicht :huhu) een preken bundel van ds F Mallan. Ook met veel genoegen. Toen een boek van ds den Butter. Prachtig boek.
Daarna Jerry Bridges, ook iemand waar ik al veel van geleerd heb. Tussendoor nog ds Procee. En John MacArthur. En W Teelinck. En ds Vergunst. En Kohlbrugge. En Calvijn. En anderen.

Het nieuwe boek van Henk Binnendijk over het Meesterwerk schijnt ook erg mooi te zijn. Je hoeft toch niet met alles eens te zijn om er iets van te leren?
Als je maar zorgt dat het in evenwicht blijft.
Hoe zou een tussenweg tussen dhr. Binnendijk en wijlen ds. Mallan eruitzien? Zou dat kunnen?
Ja dat kan, maar welke leer wordt daar dan uit gefilterd? Een soort derde weg?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Mara »

helma schreef: Ik heb achterliggende jaar met veel zegen een boekje gelezen van Henk Binnendijk over het leven van Mozes. Ik ben niet met alles eens maar heb er veel van geleerd. Daarna las ik (voor het evenwicht :huhu) een preken bundel van ds F Mallan. Ook met veel genoegen. Toen een boek van ds den Butter. Prachtig boek.
Ik had het niet over boeken die je zelf thuis leest, dat is en blijft je eigen verantwoordelijkheid. Het gaat over een andere leer die de kerken insluipt.
Je zegt het zelf al, "ik ben het niet met alles eens, maar...." hoort dit dan op een (CGK) catechisatie? Ik weet zeker dat dit boekje bij jullie niet gebruikt wordt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Hendrien »

Ik heb achterliggende jaar met veel zegen een boekje gelezen van Henk Binnendijk over het leven van Mozes. Ik ben niet met alles eens maar heb er veel van geleerd. Daarna las ik (voor het evenwicht :huhu) een preken bundel van ds F Mallan. Ook met veel genoegen. Toen een boek van ds den Butter. Prachtig boek.
Daarna Jerry Bridges, ook iemand waar ik al veel van geleerd heb. Tussendoor nog ds Procee. En John MacArthur. En W Teelinck. En ds Vergunst. En Kohlbrugge. En Calvijn. En anderen.

Het nieuwe boek van Henk Binnendijk over het Meesterwerk schijnt ook erg mooi te zijn. Je hoeft toch niet met alles eens te zijn om er iets van te leren?
Als je maar zorgt dat het in evenwicht blijft.[/quote]
Precies @Helma! Ik lees ook erg graag van alles wat! En dat kan prima, als je maar weet wat precies je kaders zijn!
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Ambtenaar »

Wat mij betreft is 1 Thessalonicenzen 5:21 van toepassing.
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:Wat mij betreft is 1 Thessalonicenzen 5:21 van toepassing.
Als u even de tekst erbij zet. Voor degenen die geen bijbel bij de hand hebben?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie