De tijd waarin wij leven

Junia
Verbannen
Berichten: 164
Lid geworden op: 02 jun 2018, 15:52

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Junia »

Bedankt voor je reactie Dia. Ik denk ook dat de Islam wel eens een rol zou kunnen gaan spelen in de eindtijd. Ook de Islam heeft een eindtijd leer heeft, zij verwachten de Mahdi in de eindtijd. (die de/een valse Messias zal zijn). De Bijbel leert dat na de komst van de valse Messias de Heere terug zal komen. Het is interessant om te lezen hoe de Islamitische leer haaks op de Bijbel staat.
Tegen de tijd dat het zover is, zullen we Openbaring wel begrijpen, ik waag me dus ook niet aan een (eigen) uitleg.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door -DIA- »

Junia schreef:Bedankt voor je reactie Dia. Ik denk ook dat de Islam wel eens een rol zou kunnen gaan spelen in de eindtijd. Ook de Islam heeft een eindtijd leer heeft, zij verwachten de Mahdi in de eindtijd. (die de/een valse Messias zal zijn). De Bijbel leert dat na de komst van de valse Messias de Heere terug zal komen. Het is interessant om te lezen hoe de Islamitische leer haaks op de Bijbel staat.
Tegen de tijd dat het zover is, zullen we Openbaring wel begrijpen, ik waag me dus ook niet aan een (eigen) uitleg.
De Mahdi is me eigenlijk onbekend. En geen wonder, want bij wat nazoeken vind ik dit woord slechts 1 maal in De Saambinder in 1981, namelijk in een commentaar van ds. C. Harinck.
In het jongerenblad Daniël evenzo slechts eenmaal. (Een artikel van een zekere B. St. van april 1970.) In De Wachter Sions wordt de term letterlijk 0 maal genoemd, met andere woorden helemaal niet. Verder zie ik het 2 maal in De Banier.
De Waarheidsviend zegt er iets meer over, het wordt daar nl. 5 maal genoemd. De behoudend-kerkelijke pers blijkt er tot nu toe heel weinig over geschreven te hebben. Anders is het met niet-kerkgebonden bladen: Het RD noemt de term maar liefst 386 maal. Dus het is min of meer te verstaan dat ik deze term niet ken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door -DIA- »

Ik begrijp intussen dat de Madhi ongeveer iets kan zijn als de Maitreya.
Grote advertenties over de komst van de Maitreya stonden eind jaren 70, begin jaren 80 in de bladen. En zeker niet in de christelijke bladen. Ik meen zelfs voornamelijk in kranten van seculiere snit. Als ik het mis heb zeg het dan maar.

Over de Maytreya kunen misschien zeggen dat hij niet is verschenen, zoals toen beloofd. Een oud bekend theoloog zei eens, en daar moest ik aan denken:
En hij zeide tot hen: Gij Israëlitische mannen, ziet voor u, wat gij doen zult aangaande deze mensen. Want vóór deze dagen stond Theudas op, zeggende dat hij wat was, dien een getal van omtrent vierhonderd mannen aanhing; welke is omgebracht, en allen die hem gehoor gaven, zijn verstrooid en tot niet geworden. Na hem stond op Judas, de Galileeër, in de dagen der beschrijving, en maakte veel volk afvallig achter zich; en deze is ook vergaan, en allen die hem gehoor gaven, zijn verstrooid geworden.
Nu denk ik wel dat we rekening moeten houden met de openbaring van de antichrist, zoals de Bijbel deze persoon, of reeks van personen noemt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Isala »

eilander schreef:
Herman schreef:Dat was mij gewoon bekend.

Wordt deze man écht veel gelezen?
Ik hoor er nooit over.
Dat jij er nooit over hoort, wil natuurlijk niet zeggen dat hij dan ook niet gelezen wordt.
Want ik hoor er juist steeds meer over.
In PKN en zelfs HHK kringen gebruikt men zijn Bijbelstudies.
Bovendien geeft hij in gereformeerde en evangelische kerken regelmatig zijn workshop Lectio Divina.
Wellicht ook in remonstrantse kringen, maar daar weet ik niets vanaf. Ik weet alleen dat ze ook binnen de remonstrantse gemeente gebruik maken van het Lectio Divina.

Verder hoorde ik (van familie) dat hij dit voorjaar, in een evangelische gemeente, een avond had gehouden over het "vallen in de Geest".
Toen mijn familie kritische vragen stelde, kon hij dat niet waarderen.
Hora est!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door eilander »

Terechte zorg, Isala. Ik gaf alleen vanuit het kleine gedeelte van onze gezindte dat ik kan overzien, weer wat ik zie.
Ik ken alleen z'n naam, en ik houd dat ook maar zo.
DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door DDD »

Ik zie nog weinig terecht aan deze zorg.

Heb je ook inhoudelijk iets verkeerds ontdekt? Bij mijn weten is het een van de meest bevindelijke predikanten binnen de GKV.

En als je niet weet wat Lectio Divina inhoudt, kun je daar beter eerst studie van maken.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Isala »

eilander schreef:Ik ken alleen z'n naam, en ik houd dat ook maar zo.
Ik geef je groot gelijk!

In onze kerk gaan ze wel een bijbelstudie doen, mbv zijn boekje: Vrucht van de Geest.
Ik heb mijn bezwaren kenbaar gemaakt en zal er dus niet bij zijn.
Maar ik heb grote zorgen over de vermenging die op die manier onze kerken insluipt, en niemand die het toetst aan Gods Woord.
Hora est!
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Isala »

DDD schreef:En als je niet weet wat Lectio Divina inhoudt, kun je daar beter eerst studie van maken.
Ik weet wat het inhoud, daarom ben ik er juist zo huiverig voor.
Hora est!
DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door DDD »

Wat heb je precies getoetst aan Gods woord, en wat waren de uitkomsten dan?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door eilander »

(Ik probeer nu te reageren zoals @DDD dat zou doen.)
O, maar als ik ergens zorgen over heb wil dat nog niet zeggen dat ik het ook afkeur. Ik meende dat dat uit mijn woorden wel duidelijk was.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Mara »

Isala schreef: Maar ik heb grote zorgen over de vermenging die op die manier onze kerken insluipt, en niemand die het toetst aan Gods Woord.
Zo sluipt het evangelie van de heer H. Binnendijk de CGK binnen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Isala »

DDD schreef:Wat heb je precies getoetst aan Gods woord, en wat waren de uitkomsten dan?
Het lectio Divina is een methode van verinnerlijking om zo tot een Godservaring te komen.
Ik kan in de Bijbel niet terug vinden dat met het herhalen van Bijbelwoorden en de focus op je innerlijk, God Zich aan de mens zal openbaren.
Hora est!
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Isala »

Mara schreef:Zo sluipt het evangelie van de heer H. Binnendijk de CGK binnen.
Ik wil Henk Binnendijk niet op één lijn zetten met Jos Douma
Hora est!
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
Isala schreef: Maar ik heb grote zorgen over de vermenging die op die manier onze kerken insluipt, en niemand die het toetst aan Gods Woord.
Zo sluipt het evangelie van de heer H. Binnendijk de CGK binnen.
En nu mag het gezegd worden? Ik herinner me ooit een bannetje te hebben opgelopen met een opmerking over de prediking van dhr. H. Binnendijk. We kenden deze man al lang van de EO, en met name de EO-jongerendagen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5746
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door ejvl »

eilander schreef:Terechte zorg, Isala. Ik gaf alleen vanuit het kleine gedeelte van onze gezindte dat ik kan overzien, weer wat ik zie.
Ik ken alleen z'n naam, en ik houd dat ook maar zo.
Als je hem niet kent, hoe weet je dan of de zorgen terecht zijn?
Overigens ken ik hem ook alleen van naam.
Plaats reactie