De tijd waarin wij leven

Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Erskinees »

-DIA- schreef:
Forummer schreef:Een en ander komt denk ik omdat online een gesprek van hart tot hart niet mogelijk is. Daarbij is dit forum niet echt een veilige plaats om je gevoelens te delen. Dit maakt dat je je mede-forummers maar ten dele kent.

Laten we daarom maar voorzichtig zijn.
Inderdaad, in ieder geval voel ik me hier niet meer echt veilig.
Dat heb je dan toch echt aan jezelf te danken.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef: Lieve man/vrouw, ik veroordeel niemand, ik schrijf wat ik waarneem, en degene die ik het meest moet beschuldigen en wantrouwen is deze man, die dit schrijft.
Wat je denkt waar te nemen, met je (net als dat van ieder ander) beperkte waarnemingsvermogen en al zeker geen hartenkennis. Dan is voorzichtigheid zeer geboden.
Wij moeten echt op eieren lopen. Misschien moeten we dan maar oudvaders citeren, wellicht geloven we die? Want het blijkt wel dat er een zeer diep wantrouwen ergens verstopt zit. Als ik zeg: dat 'oudgereformeerde' geluid past niet meer in deze tijd, dus ik stop ermee, bent u dan tevreden? Ook een vraag aan anderen overigens, want ik wil niet klagen, maar heb het hier bij tijden zeer benauwd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef: Lieve man/vrouw, ik veroordeel niemand, ik schrijf wat ik waarneem, en degene die ik het meest moet beschuldigen en wantrouwen is deze man, die dit schrijft.
Wat je denkt waar te nemen, met je (net als dat van ieder ander) beperkte waarnemingsvermogen en al zeker geen hartenkennis. Dan is voorzichtigheid zeer geboden.
Wij moeten echt op eieren lopen. Misschien moeten we dan maar oudvaders citeren, wellicht geloven we die? Want het blijkt wel dat er een zeer diep wantrouwen ergens verstopt zit. Als ik zeg: dat 'oudgereformeerde' geluid past niet meer in deze tijd, dus ik stop ermee, bent u dan tevreden? Ook een vraag aan anderen overigens, want ik wil niet klagen, maar heb het hier bij tijden zeer benauwd.
Nee, je moet geen uitspraken doen over het geestelijk leven van anderen, wat je niet op afstand kunt beoordelen. Als er iets niet Bijbels is, is dat het wel. Dat heeft niets met oudvaders citeren te maken DIA.
Dat je het benauwd krijgt, dat kan. Want met dit soort uitspraken trap je kinderen van God op dit forum op hun hart. En daarmee hun Heere. En dat is erg gevaarlijk.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef: Nee, je moet geen uitspraken doen over het geestelijk leven van anderen, wat je niet op afstand kunt beoordelen. Als er iets niet Bijbels is, is dat het wel. Dat heeft niets met oudvaders citeren te maken DIA.
Dat je het benauwd krijgt, dat kan. Want met dit soort uitspraken trap je kinderen van God op dit forum op hun hart. En daarmee hun Heere. En dat is erg gevaarlijk.
Gevaarlijker is als men niet ontdekt wordt en de Bijbelse leer niet meer wenst, want misschien kunnen we in deze tijd waarin de dwalingen sinds de reformatie niet meer zo groot en aangrijpend zijn, iets leren uit de 78e Psalm. We zwijgen vaak te veel en spreken te veel. Maar de waarheid mag helder gezegd worden, ook al stoot heel zogenaamd christelijk Nederland zich daaraan, dat is geen reden om stil te zwijgen.
Als u zich geraakt voelt, dat lijkt haast zo, maar waarom zou dan het Woord moeten zwijgen? Mogen we, als we een onstellende nood zien, in onszelf en buiten onszelf zwijgen? Of we moeten zeer beducht zijn voor een ijver als Jehu. Daar moet ik ook aan denken. Als we niet begrepen worden is dat geen reden om te zwijgen, en wat als we ter dood toe vervolgd werden? Hoe stond Luther tegen een zo grote menigte, waar hij voor vreesde, waar hij eerst gezegd had, als waren er zoveel duivelen als pannen op de daken, maar wat werd het beproefd: Tot hij niet anders meer kon: Hier sta ik, ik kan niet anders. En ik weet echt wel dat een ijver als Jehu ons allen kan verschrikken: Doorgrond mij dan, en ken mijn hart, en leidt mij dan op de eeuwige weg. Wij weten de weg niet, maar we worden een weg gewezen waarin we toch niet neekunnen. Ik wil geen duimbreed wijken van de grondslag van dit forum, als dat veranderd, ja... houdt dan de waarheid op? Neen, meen ik! Waar ik wel zeer beducht voor ben, dat is om een kind van God te raken, maar wat niet overeenkomt met onze bevindelijke leer dat veroordeel ik niet, en wat zou ik oordelen? Niet ik, maar de Schrift moet spreken, ook al tref je daarmee de 'godsdienst', want dat kan onder Gods zegen ogen openen. Dat doet smaadheid verdragen, als je weet en voelt in je consciëntie dat je niemands kwaad zoekt, maar dat houdt wel in dat men zich menigmaal omringd voelt als bijen en waar je in feite niet tegenop kunt. Nog eens, als u dit niet gelooft, dat ligt voor u, maar dan verwijs ik naar onze oudvaders, en wijs ik op Schrift en belijdenis. Ik zal het zo wel niet volhouden, alleen is het ter ondersteuning van mijn zwakke lichaam en zwakke geest dat ik mijn consciëntie hierin niet tegen heb. Wel menigmaal de vrees voor mezelf, mijn eigen arglistige hart, maar dat is ook zoiets, men schijnt thans zo'n groot en onwankelbaar geloof te hebben. Laat de Schrift maar zeggen wat een christen betaamt en zijn hoge plicht is:

1 Een onderwijzing van Asaf.
O mijn volk, neem mijn leer ter ore, neigt ulieder oor tot de redenen mijns monds.
2 Ik zal mijn mond opendoen met spreuken; ik zal verborgenheden overvloediglijk uitstorten van oudsher,
3 Die wij gehoord hebben en weten ze, en onze vaders ons verteld hebben.
4 Wij zullen het niet verbergen voor hun kinderen, voor het navolgende geslacht, vertellende de loffelijkheden des HEEREN, en Zijn sterkheid en Zijn wonderen, die Hij gedaan heeft.
5 Want Hij heeft een getuigenis opgericht in Jakob, en een wet gesteld in Israël, die Hij onzen vaderen geboden heeft, dat zij ze hun kinderen zouden bekendmaken,
6 Opdat het navolgende geslacht die weten zou, de kinderen die geboren zouden worden; en zouden opstaan en vertellen ze hun kinderen;
7 En dat zij hun hoop op God zouden stellen en Gods daden niet vergeten, maar Zijn geboden bewaren;
8 En dat zij niet zouden worden gelijk hun vaders, een wederhorig en wederspannig geslacht, een geslacht dat zijn hart niet richtte, en welks geest niet getrouw was met God.
9 De kinderen van Efraïm, gewapende boogschutters, keerden om ten dage des strijds.
10 Zij hielden Gods verbond niet, en weigerden te wandelen in Zijn wet.
11 En zij vergaten Zijn daden, en Zijn wonderen, die Hij hun had doen zien.
12 Voor hun vaderen had Hij wonder gedaan, in Egypteland, in het veld van Zoan.
13 Hij kliefde de zee en deed er hen doorgaan; en de wateren deed Hij staan als een hoop.
14 En Hij leidde hen des daags met een wolk, en den gansen nacht met een licht des vuurs.
15 Hij kloofde de rotsstenen in de woestijn, en drenkte hen overvloedig, als uit afgronden.
16 Want Hij bracht stromen voort uit de steenrots, en deed de wateren afdalen als rivieren.
17 Nog voeren zij wijders voort tegen Hem te zondigen, verbitterende den Allerhoogste in de dorre wildernis.
18 En zij verzochten God in hun hart, begerende spijze naar hun lust,
19 En zij spraken tegen God; zij zeiden: Zou God een tafel kunnen toerichten in de woestijn?
20 Zie, Hij heeft den rotssteen geslagen, dat er wateren uitvloeiden en beken overvloediglijk uitbraken; zou Hij ook brood kunnen geven? Zou Hij Zijn volk vlees toebereiden?
21 Daarom hoorde de HEERE en werd verbolgen; en een vuur werd ontstoken tegen Jakob, en toorn ging ook op tegen Israël,
22 Omdat zij in God niet geloofden, en op Zijn heil niet vertrouwden;
23 Daar Hij den wolken van boven gebood, en de deuren des hemels opende,
24 En regende op hen het Man om te eten, en gaf hun hemels koren.
25 Een iegelijk at het brood der machtigen; Hij zond hun teerkost tot verzadiging.
26 Hij dreef den oostenwind voort in den hemel, en voerde den zuidenwind aan door Zijn sterkte;
27 En regende op hen vlees als stof, en gevleugeld gevogelte als zand der zeeën;
28 En deed het vallen in het midden Zijns legers, rondom Zijn woningen.
29 Toen aten zij en werden zeer zat; zodat Hij hun hun lust toebracht.
30 Zij waren nog niet vervreemd van hun lust, hun spijze was nog in hun mond,
31 Als Gods toorn tegen hen opging, dat Hij van hun vetsten doodde, en de uitgelezenen van Israël nedervelde.
32 Boven dit alles zondigden zij nog, en geloofden niet door Zijn wonderen.
33 Dies deed Hij hun dagen vergaan in ijdelheid, en hun jaren in verschrikking.
34 Als Hij hen doodde, zo vraagden zij naar Hem, en keerden weder, en zochten God vroeg,
35 En gedachten dat God hun Rotssteen was, en God de Allerhoogste hun Verlosser.
36 En zij vleiden Hem met hun mond, en logen Hem met hun tong.
37 Want hun hart was niet recht met Hem, en zij waren niet getrouw in Zijn verbond.
38 Doch Hij, barmhartig zijnde, verzoende de ongerechtigheid en verdierf hen niet; maar wendde dikwijls Zijn toorn af, en wekte Zijn ganse grimmigheid niet op.
39 En Hij dacht dat zij vlees waren, een wind die heengaat en niet wederkeert.
40 Hoe dikwijls verbitterden zij Hem in de woestijn, deden Hem smart aan in de wildernis!
41 Want zij kwamen alweder en verzochten God, en stelden den Heilige Israëls een perk.
42 Zij dachten niet aan Zijn hand, aan den dag toen Hij hen van den wederpartijder verloste;
43 Hoe Hij Zijn tekenen stelde in Egypte, en Zijn wonderheden in het veld van Zoan;
44 En hun vloeden in bloed veranderde, en hun stromen, opdat zij niet zouden drinken.
45 Hij zond een vermenging van ongedierte onder hen, dat hen verteerde; en vorsen, die hen verdierven.
46 En Hij gaf hun gewas den kruidworm, en hun arbeid den sprinkhaan.
47 Hij doodde hun wijnstok door den hagel, en hun wilde vijgenbomen door vurigen hagelsteen.
48 Ook gaf Hij hun vee den hagel over, en hun beesten aan de vurige kolen.
49 Hij zond onder hen de hittigheid Zijns toorns, verbolgenheid en verstoordheid en benauwdheid, met uitzending der boden van veel kwaad.
50 Hij woog een pad voor Zijn toorn, Hij onttrok hun ziel niet van den dood, en hun gedierte gaf Hij aan de pestilentie over.
51 En Hij sloeg al het eerstgeborene in Egypte, het beginsel der krachten in de tenten van Cham.
52 En Hij voerde Zijn volk als schapen, en leidde hen als een kudde in de woestijn.
53 Ja, Hij leidde hen zekerlijk, zodat zij niet vreesden, want de zee had hun vijanden overdekt.
54 En Hij bracht hen tot de landpale Zijner heiligheid, tot dezen berg, dien Zijn rechterhand verkregen heeft.
55 En Hij verdreef voor hun aangezicht de heidenen, en deed hen vallen in het snoer hunner erfenis, en deed de stammen Israëls in hun tenten wonen.
56 Maar zij verzochten en verbitterden God, den Allerhoogste, en onderhielden Zijn getuigenissen niet.
57 En zij weken terug en handelden trouwelooslijk, gelijk hun vaders; zij zijn omgekeerd als een bedrieglijke boog.
58 En zij verwekten Hem tot toorn door hun hoogten, en verwekten Hem tot ijver door hun gesneden beelden.
59 God hoorde het en werd verbolgen, en versmaadde Israël zeer.
60 Dies verliet Hij den tabernakel te Silo, de tent die Hij tot een woning gesteld had onder de mensen.
61 En Hij gaf Zijn sterkte in de gevangenis, en Zijn heerlijkheid in de hand des wederpartijders.
62 En Hij leverde Zijn volk over ten zwaarde, en werd verbolgen tegen Zijn erfenis.
63 Het vuur verteerde hun jongelingen, en hun jongedochters werden niet geprezen.
64 Hun priesters vielen door het zwaard, en hun weduwen weenden niet.
65 Toen ontwaakte de Heere als een slapende, als een held die juicht van den wijn.
66 En Hij sloeg Zijn wederpartijders aan het achterste, Hij deed hun eeuwige smaadheid aan.
67 Doch Hij verwierp de tent van Jozef, en den stam van Efraïm verkoos Hij niet.
68 Maar Hij verkoos den stam van Juda, den berg Sion, dien Hij liefhad.
69 En Hij bouwde Zijn heiligdom als hoogten, als de aarde, die Hij gegrond heeft in eeuwigheid.
70 En Hij verkoos Zijn knecht David, en nam hem van de schaapskooien.
71 Van achter de zogende schapen deed Hij hem komen, om te weiden Jakob, Zijn volk, en Israël, Zijn erfenis.
72 Ook heeft hij hen geweid naar de oprechtheid zijns harten, en heeft hen geleid met een zeer verstandig beleid zijner handen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef: Waar ik wel zeer beducht voor ben, dat is om een kind van God te raken
Was je dat maar ja.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Forummer »

Zullen we Psalm 78 vers 4 maar in praktijk brengen DIA:

4 Wij zullen het niet verbergen voor hun kinderen, voor het navolgende geslacht, vertellende de loffelijkheden des HEEREN, en Zijn sterkheid en Zijn wonderen, die Hij gedaan heeft.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door -DIA- »

Forummer schreef:Zullen we Psalm 78 vers 4 maar in praktijk brengen DIA:

4 Wij zullen het niet verbergen voor hun kinderen, voor het navolgende geslacht, vertellende de loffelijkheden des HEEREN, en Zijn sterkheid en Zijn wonderen, die Hij gedaan heeft.
Dat zou ons passen, mij, en een ieder. Maar geloof dat niet weinigen het liever niet horen.
We spreken een beetje uit ervaring, en dat is ook de Bijbelse praktijk van ongeveer 6000 jaren.

Mag ik er de lezers ook op attent maken dat onverhoord veroordelen een mens, en zeker een mens die zich christen noemt niet past. Dan kan ik niet geloven dat daar de tere Godsvreze in oefening is. Zie ook wederom de insinuaties hierboven. Verdedigen helpt niet, maar hoeft ook niet, want wat afwijkt komt vanzelf wel openbaar. Daar ontbreekt liefde en bewogenheid en zien we zelfhandhaving boven de eer van God. Wat ons past is wederkeer en dat oprecht met boete en berouw. Anders kan ik niet positief zijn over de tijd waarin wij samen onder Gods oordelen leven. We merken het niet.

Verder geloof ik echt ook dat we dit niet eens opmerken. Ook niet beter weten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Hendrikus »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef: Waar ik wel zeer beducht voor ben, dat is om een kind van God te raken
Was je dat maar ja.
Ziedaar het probleem...
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door pierre27 »

-DIA- schreef:
Forummer schreef:Zullen we Psalm 78 vers 4 maar in praktijk brengen DIA:

4 Wij zullen het niet verbergen voor hun kinderen, voor het navolgende geslacht, vertellende de loffelijkheden des HEEREN, en Zijn sterkheid en Zijn wonderen, die Hij gedaan heeft.
Dat zou ons passen, mij, en een ieder. Maar geloof dat niet weinigen het liever niet horen.
We spreken een beetje uit ervaring, en dat is ook de Bijbelse praktijk van ongeveer 6000 jaren.

Mag ik er de lezers ook op attent maken dat onverhoord veroordelen een mens, en zeker een mens die zich christen noemt niet past. Dan kan ik niet geloven dat daar de tere Godsvreze in oefening is. Zie ook wederom de insinuaties hierboven. Verdedigen helpt niet, maar hoeft ook niet, want wat afwijkt komt vanzelf wel openbaar. Daar ontbreekt liefde en bewogenheid en zien we zelfhandhaving boven de eer van God. Wat ons past is wederkeer en dat oprecht met boete en berouw. Anders kan ik niet positief zijn over de tijd waarin wij samen onder Gods oordelen leven. We merken het niet.

Verder geloof ik echt ook dat we dit niet eens opmerken. Ook niet beter weten.
DIA, met alle respect maar je gaat soms alle kanten op en slaat een beetje door. Ik kan je soms prima volgen in een en ander en deel vaak je gedachten. Echter nu lok je dergelijke reacties zelf uit, dat wil overigens niet zeggen dat ik je niet begrijp en ik deel een en ander van harte. Probeer met tact in de discussie te zitten en realiseer dat je/wij soms een ander soort beleving voorstaan. Dat kan een hoop ergernis links en rechts schelen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef: Waar ik wel zeer beducht voor ben, dat is om een kind van God te raken
Was je dat maar ja.
Ziedaar het probleem...
Veel mensen, ik spreek in het algemeen, denken bekeerd te zijn, en worden nooit meer onbekeerd, zo het lijkt, en je ziet dat het strijd met wat er gezegd wordt. Dit kan echt niet, want als we aan onszelf worden ontdekt hebben echt geen hoge dunk meer van onszelf. Dit is de grootste ellende, dat een ontdekkende prediking gemist wordt. Wat ons past: Ootmoed, dat is toch de vrucht des Geestes? Dan strijdt een mens niet meer voor zichzelf.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door pierre27 »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef: Waar ik wel zeer beducht voor ben, dat is om een kind van God te raken
Was je dat maar ja.
Ziedaar het probleem...
Veel mensen, ik spreek in het algemeen, denken bekeerd te zijn, en worden nooit meer onbekeerd, zo het lijkt, en je ziet dat het strijd met wat er gezegd wordt. Dit kan echt niet, want als we aan onszelf worden ontdekt hebben echt geen hoge dunk meer van onszelf. Dit is de grootste ellende, dat een ontdekkende prediking gemist wordt. Wat ons past: Ootmoed, dat is toch de vrucht des Geestes? Dan strijdt een mens niet meer voor zichzelf.
En nu jij en ik, hoe staat het met ons????
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door -DIA- »

pierre27 schreef:
-DIA- schreef: Veel mensen, ik spreek in het algemeen, denken bekeerd te zijn, en worden nooit meer onbekeerd, zo het lijkt, en je ziet dat het strijd met wat er gezegd wordt. Dit kan echt niet, want als we aan onszelf worden ontdekt hebben echt geen hoge dunk meer van onszelf. Dit is de grootste ellende, dat een ontdekkende prediking gemist wordt. Wat ons past: Ootmoed, dat is toch de vrucht des Geestes? Dan strijdt een mens niet meer voor zichzelf.
En nu jij en ik, hoe staat het met ons????
Misschien zijn vier vraagtekens wat veel, maar het is zeker een zaak om eerst naar onszelf te kijken. Dat is het, maar dan gaan we toch niet naar een ander wijzen? Wie kan zeggen rein te zijn in dezen. Maar het lijkt er soms op dat we vele meesters zijn. Maar we mogen de afvalligheid wel aanwijzen als mensen het zelf niet zien, beseffende wie we zelf zijn. En dan beseffen wat ons past: Ootmoed, en stank en stof onrein.
Hij weet ook wel dat wij, vol van onere,
Niets anders zijn dan stof en stank onrein.

Laten we de brief van Jakobus eens lezen. Het derde hoofdstuk, met de kanttekeningen erbij.

1 Zijt niet vele meesters, mijne broeders, wetende dat wij te meerder oordeel zullen ontvangen.
2 Want wij struikelen allen in vele. Indien iemand in woorden niet struikelt, die is een volmaakt man, machtig om ook het gehele lichaam in den toom te houden.
lees verder de brief hier:
https://statenvertaling.nl/tekst.php?bb=59&hf=3&ind=1
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mannetje
Berichten: 7741
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Mannetje »

Misschien DIA, zijn velen wel zo wijs om hun worstelingen, twijfels, aanvechtingen, enz. niet op het forum te plaatsen.
Daar is een Betere plaats voor.
-
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Forummer »

In mijzelf ben ik onrein, en niet zo'n klein beetje ook. Ik weet mij echter gewassen door het bloed van Christus, waardoor God de Vader naar mij kijkt alsof ik rein ben. Dat is echt niet te bevatten.

Zie ook HC23 Vraag 60

Hoe zijt gij rechtvaardig voor God?


Alleen door een waar geloof in Jezus Christus ; alzo dat, al is het dat mij mijn consciëntie aanklaagt, dat ik tegen al de geboden Gods zwaarlijk gezondigd en geen daarvan gehouden heb , en nog steeds tot alle boosheid geneigd ben , nochtans God, zonder enige verdienste mijnerzijds ,uit louter genade mij de volkomen genoegdoening , gerechtigheid en heiligheid van Christus schenkt en toerekent , evenals had ik nooit zonde gehad noch gedaan, ja, als had ik zelf al de gehoorzaamheid volbracht, die Christus voor mij volbracht heeft , in zoverre ik zulke weldaad met een gelovig hart aanneem.


Wát een genade! Dit kunnen we eigenlijk helemaal niet begrijpen, omdat wij als mensen zo niet in elkaar steken. Áls wij al vergeven, dan vergeten we nog zomaar niet. Maar God wel. Hij gooit onze zonden in het diepste van de zee.

Micha 7:18 Wie is een God gelijk Gij, Die de ongerechtigheid vergeeft, en de overtreding van het overblijfsel Zijner erfenis voorbijgaat? Hij houdt Zijn toorn niet in eeuwigheid; want Hij heeft lust aan goedertierenheid. 19 Hij zal Zich onzer weder ontfermen; Hij zal onze ongerechtigheden dempen; ja, Gij zult al hun zonden in de diepten der zee werpen.


Is zó'n genadig God het niet waard om te zoeken, om geëerd te worden?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Zeeuw »

Forummer schreef:In mijzelf ben ik onrein, en niet zo'n klein beetje ook. Ik weet mij echter gewassen door het bloed van Christus, waardoor God de Vader naar mij kijkt alsof ik rein ben. Dat is echt niet te bevatten.

Zie ook HC23 Vraag 60

Hoe zijt gij rechtvaardig voor God?


Alleen door een waar geloof in Jezus Christus ; alzo dat, al is het dat mij mijn consciëntie aanklaagt, dat ik tegen al de geboden Gods zwaarlijk gezondigd en geen daarvan gehouden heb , en nog steeds tot alle boosheid geneigd ben , nochtans God, zonder enige verdienste mijnerzijds ,uit louter genade mij de volkomen genoegdoening , gerechtigheid en heiligheid van Christus schenkt en toerekent , evenals had ik nooit zonde gehad noch gedaan, ja, als had ik zelf al de gehoorzaamheid volbracht, die Christus voor mij volbracht heeft , in zoverre ik zulke weldaad met een gelovig hart aanneem.

Wát een genade! Dit kunnen we eigenlijk helemaal niet begrijpen, omdat wij als mensen zo niet in elkaar steken. Áls wij al vergeven, dan vergeten we nog zomaar niet. Maar God wel. Hij gooit onze zonden in het diepste van de zee.

Micha 7:18 Wie is een God gelijk Gij, Die de ongerechtigheid vergeeft, en de overtreding van het overblijfsel Zijner erfenis voorbijgaat? Hij houdt Zijn toorn niet in eeuwigheid; want Hij heeft lust aan goedertierenheid. 19 Hij zal Zich onzer weder ontfermen; Hij zal onze ongerechtigheden dempen; ja, Gij zult al hun zonden in de diepten der zee werpen.
Is zó'n genadig God het niet waard om te zoeken, om geëerd te worden?
Mooie post Forummer!
Plaats reactie