De tijd waarin wij leven

Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Forummer »

CvdW schreef:
Hoopvol schreef:
deschpin schreef:
Job schreef: Daar komt wat de aantrekkingskracht betreft nog bij dat bijvoorbeeld Ten Brinke zijn wortels heeft in de gereformeerde gezindte. Hij is opgegroeid in de Gereformeerde Gemeente van Kampen. Spreekt dus de taal en kent de wereld en de vragen van worstelende (rand)refo's. Men spreekt van het voorhouden van een spiegel aan de gevestigde kerken. Mijns inziens zijn door oud-insiders voorgehouden spiegels extra aantrekkelijk voor een bepaalde worstelende doelgroep en daardoor ook heel gevaarlijk. Maar dat laatste is uiteraard geredeneerd vanuit mijn eigen referentiekader.
een en al bevinding daar bij mozaiek
Maar of die bevinding Bijbels is is nog maar de grote vraag.
Is deze vraag ook wel eens gesteld bij een ander kerkverband?
Ja, die vraag wordt ook regelmatig gesteld bij de bevinding in de rechterflank GerGem.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Christen
Berichten: 770
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Christen »

Volgens mij baden ze gister voor een ernstig ziek kind. We kunnen beter eerst meebidden. Ik heb niet heel de dienst gezien...

De kerk eindigt toch niet bij onze gebouwen? Handen vouwen voor elkaar.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door -DIA- »

Forummer schreef:
CvdW schreef:
Hoopvol schreef: Maar of die bevinding Bijbels is is nog maar de grote vraag.
Is deze vraag ook wel eens gesteld bij een ander kerkverband?
Ja, die vraag wordt ook regelmatig gesteld bij de bevinding in de rechterflank GerGem.
En echt niet alleen daar in een bepaald kerkverband, die opmerking hoor je van iedereen die er zelf wat van heeft bevonden. Wie het van God heeft geleerd hou je niet snel voor de gek, al is ook een levend gemaakt mens een mens die zich nog kan vergissen. Ook daar zijn de Bijbelse voorbeelden te over van. Maar die levend gemaakte mensen weten veel meer dan wij hier met ons allen. Ja, ik spreek nu uit de ervaring, ik kan daar niets aan doen, we moeten dat ook zien als het Godsbestuur, en ik weet daarom ook uit de ervaring dat diegene die werkelijk van God is geleerd, in deze tijd vooral, een struikelblok is voor alle godsdienst. Dat is nooit anders geweest, al denken we nu dat we meer weten, in feite weten we veel minder met veel meer verstand en minder bevindelijke ervaring. Ja ik weet het: dan gaan we weer vragen om dat te onderbouwen! Kan dat in feite wel? Zeker is dat we zeer kritisch en achterdochtig zijn als het om bevindelijke zaken gaat. Voor je het weet staat heel RefoForum tegen je op. Zijn we dan vreemdelingen in kerkelijk Jeruzalem?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Christen
Berichten: 770
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Christen »

Nou Dia, als ik een meeting moet organiseren voor kinderen van God op dit forum dan mag ik die zaal van 0318 wel huren.. zeker bij 1,5 meter afstand.

Gelukkig maar en nog is er plaats..
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Forummer schreef:
CvdW schreef:
Hoopvol schreef: Maar of die bevinding Bijbels is is nog maar de grote vraag.
Is deze vraag ook wel eens gesteld bij een ander kerkverband?
Ja, die vraag wordt ook regelmatig gesteld bij de bevinding in de rechterflank GerGem.
En echt niet alleen daar in een bepaald kerkverband, die opmerking hoor je van iedereen die er zelf wat van heeft bevonden. Wie het van God heeft geleerd hou je niet snel voor de gek, al is ook een levend gemaakt mens een mens die zich nog kan vergissen. Ook daar zijn de Bijbelse voorbeelden te over van. Maar die levend gemaakte mensen weten veel meer dan wij hier met ons allen. Ja, ik spreek nu uit de ervaring, ik kan daar niets aan doen, we moeten dat ook zien als het Godsbestuur, en ik weet daarom ook uit de ervaring dat diegene die werkelijk van God is geleerd, in deze tijd vooral, een struikelblok is voor alle godsdienst. Dat is nooit anders geweest, al denken we nu dat we meer weten, in feite weten we veel minder met veel meer verstand en minder bevindelijke ervaring. Ja ik weet het: dan gaan we weer vragen om dat te onderbouwen! Kan dat in feite wel? Zeker is dat we zeer kritisch en achterdochtig zijn als het om bevindelijke zaken gaat. Voor je het weet staat heel RefoForum tegen je op. Zijn we dan vreemdelingen in kerkelijk Jeruzalem?
Want die mensen verwacht je niet dat hier op het forum zijn?
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Forummer schreef: Ja, die vraag wordt ook regelmatig gesteld bij de bevinding in de rechterflank GerGem.
En echt niet alleen daar in een bepaald kerkverband, die opmerking hoor je van iedereen die er zelf wat van heeft bevonden. Wie het van God heeft geleerd hou je niet snel voor de gek, al is ook een levend gemaakt mens een mens die zich nog kan vergissen. Ook daar zijn de Bijbelse voorbeelden te over van. Maar die levend gemaakte mensen weten veel meer dan wij hier met ons allen. Ja, ik spreek nu uit de ervaring, ik kan daar niets aan doen, we moeten dat ook zien als het Godsbestuur, en ik weet daarom ook uit de ervaring dat diegene die werkelijk van God is geleerd, in deze tijd vooral, een struikelblok is voor alle godsdienst. Dat is nooit anders geweest, al denken we nu dat we meer weten, in feite weten we veel minder met veel meer verstand en minder bevindelijke ervaring. Ja ik weet het: dan gaan we weer vragen om dat te onderbouwen! Kan dat in feite wel? Zeker is dat we zeer kritisch en achterdochtig zijn als het om bevindelijke zaken gaat. Voor je het weet staat heel RefoForum tegen je op. Zijn we dan vreemdelingen in kerkelijk Jeruzalem?
Want die mensen verwacht je niet dat hier op het forum zijn?
Ik mag en wil daar niet over oordelen, maar ik merk er weinig van. Ik bedoel dan die echte bekering, waar de gehele mens vernieuwd wordt, waar de hartstochten geregeld worden enz. Lees maar de omschrijving als in onze belijdenisgeschriften en bv. Hellenbroek. Maar ik merk wel dat men me met zulk een vraag wel een strik kan spannen. Of men zich dat zelf bewust is... wie zal het zeggen? Een mens, ook deze mens, is een diepe afgrond, arglistig is het hart, ja dodelijk, zo zegt het Woord, en wie zal het kennen? We weten ook dit: "Ik de HEERE doorgrond het hart. Laten we daarom altijd maar bij onszelf beginnen, als we iets weten van die afgrond, dan hebben, denk ik, het meeste te vrezen van onszelf. Maar ook dat merk ik niet zo veel.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 11 okt 2021, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Forummer schreef: Ja, die vraag wordt ook regelmatig gesteld bij de bevinding in de rechterflank GerGem.
En echt niet alleen daar in een bepaald kerkverband, die opmerking hoor je van iedereen die er zelf wat van heeft bevonden. Wie het van God heeft geleerd hou je niet snel voor de gek, al is ook een levend gemaakt mens een mens die zich nog kan vergissen. Ook daar zijn de Bijbelse voorbeelden te over van. Maar die levend gemaakte mensen weten veel meer dan wij hier met ons allen. Ja, ik spreek nu uit de ervaring, ik kan daar niets aan doen, we moeten dat ook zien als het Godsbestuur, en ik weet daarom ook uit de ervaring dat diegene die werkelijk van God is geleerd, in deze tijd vooral, een struikelblok is voor alle godsdienst. Dat is nooit anders geweest, al denken we nu dat we meer weten, in feite weten we veel minder met veel meer verstand en minder bevindelijke ervaring. Ja ik weet het: dan gaan we weer vragen om dat te onderbouwen! Kan dat in feite wel? Zeker is dat we zeer kritisch en achterdochtig zijn als het om bevindelijke zaken gaat. Voor je het weet staat heel RefoForum tegen je op. Zijn we dan vreemdelingen in kerkelijk Jeruzalem?
Want die mensen verwacht je niet dat hier op het forum zijn?
Ik mag en wil daar niet over oordelen, maar ik merk er weinig van. Ik bedoel dan die echte bekering, waar de gehele mens vernieuwd wordt, waar de hartstochten geregeld worden enz. Lees maar de omschrijving als in onze belijdenisgeschriften en bv. Hellenbroek. Maar ik merk wel dat men me met zulk een vraag wel een strik kan spannen. Of men zich dat zelf bewust is... wie zal het zeggen? Een mens, ook deze mens, is een diepe afgrond, arglistig is het hart, zo zegt het Woord, en wie zal het kennen? We weten ook dit: "Ik de HEERE doorgrond het hart. Laten we daarom altijd maar bij onszelf beginnen, als we iets weten van die afgrond, dan hebben, denk ik, het meeste te vrezen van onszelf. Maar ook dat merk ik niet zo veel.
Dat eerste doe je dan toch helaas. En dat tweede, dat is dan een constatering over jezelf?
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 11 okt 2021, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:Ach...
Ja... het is wat.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef: Dat eerste doe je dan toch helaas. En dat tweede, dat is dan een constatering over jezelf?
Ja. En nu, omdat ik de waarheid zeg, ben ik weer de gebeten hond?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Forummer »

Een en ander komt denk ik omdat online een gesprek van hart tot hart niet mogelijk is. Daarbij is dit forum niet echt een veilige plaats om je gevoelens te delen. Dit maakt dat je je mede-forummers maar ten dele kent.

Laten we daarom maar voorzichtig zijn.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:Ach...
Ja... het is wat.
Ja, als je zo hard oordeelt over je mede forumleden, dan valt er weinig verder te zeggen. Zo enorm on-Bijbels en zo hard.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door -DIA- »

Forummer schreef:Een en ander komt denk ik omdat online een gesprek van hart tot hart niet mogelijk is. Daarbij is dit forum niet echt een veilige plaats om je gevoelens te delen. Dit maakt dat je je mede-forummers maar ten dele kent.

Laten we daarom maar voorzichtig zijn.
Inderdaad, in ieder geval voel ik me hier niet meer echt veilig.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Forummer »

1 Korintiërs 13

1 Al ware het, dat ik de talen der mensen en der engelen sprak, en de liefde niet had, zo ware ik een klinkend metaal, of luidende schel geworden. 2 En al ware het dat ik de gave der profetie had, en wist al de verborgenheden en al de wetenschap; en al ware het, dat ik al het geloof had, zodat ik bergen verzette, en de liefde niet had, zo ware ik niets. 3 En al ware het, dat ik al mijn goederen tot onderhoud der armen uitdeelde, en al ware het, dat ik mijn lichaam overgaf, opdat ik verbrand zou worden, en had de liefde niet, zo zou het mij geen nuttigheid geven. 4 De liefde is lankmoedig, zij is goedertieren; de liefde is niet afgunstig; de liefde handelt niet lichtvaardiglijk, zij is niet opgeblazen; 5 Zij handelt niet ongeschiktelijk, zij zoekt zichzelve niet, zij wordt niet verbitterd, zij denkt geen kwaad; 6 Zij verblijdt zich niet in de ongerechtigheid, maar zij verblijdt zich in de waarheid; 7 Zij bedekt alle dingen, zij gelooft alle dingen, zij hoopt alle dingen, zij verdraagt alle dingen. 8 De liefde vergaat nimmermeer; maar hetzij profetieën, zij zullen te niet gedaan worden; hetzij talen, zij zullen ophouden; hetzij kennis, zij zal te niet gedaan worden. 9 Want wij kennen ten dele, en wij profeteren ten dele; 10 Doch wanneer het volmaakte zal gekomen zijn, dan zal hetgeen ten dele is, te niet gedaan worden.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:Ach...
Ja... het is wat.
Ja, als je zo hard oordeelt over je mede forumleden, dan valt er weinig verder te zeggen. Zo enorm on-Bijbels en zo hard.
Lieve man/vrouw, ik veroordeel niemand, ik schrijf wat ik waarneem, en degene die ik het meest moet beschuldigen en wantrouwen is deze man, die dit schrijft.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:Ach...
Ja... het is wat.
Ja, als je zo hard oordeelt over je mede forumleden, dan valt er weinig verder te zeggen. Zo enorm on-Bijbels en zo hard.
Lieve man/vrouw, ik veroordeel niemand, ik schrijf wat ik waarneem, en degene die ik het meest moet beschuldigen en wantrouwen is deze man, die dit schrijft.
Wat je denkt waar te nemen, met je (net als dat van ieder ander) beperkte waarnemingsvermogen en al zeker geen hartenkennis. Dan is voorzichtigheid zeer geboden.
Plaats reactie