De tijd waarin wij leven

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door -DIA- »

kerkganger schreef:VN waarschuwen voor hongersnood door sprinkhanen

https://www.rd.nl/vandaag/buitenland/vn ... -1.1632212
Nu mijn echte reactie. Is het niet dat ook plagen voorzegd zijn? Dat de plagen in Egypte een (zwakke?) afschaduwing waren van de plagen die het aardrijk zullen overkomen in het laatste der dagen? We hopen dat onze ogen daar voor open mogen blijven. We wennen zo snel aan alles.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door -DIA- »

Ik las in een Belgische krant het volgende:
Wetenschappers gealarmeerd door 'hittegolf' Noordpoolgebied

Klimaatwetenschappers slaan alarm vanwege ongekend hoge temperaturen in Noord-Rusland, meldt de Britse krant The Guardian.
Dit jaar belooft mede door die hittegolf het heetste jaar sinds het begin van de metingen te worden, ondanks de verminderde uitstoot van broeikasgassen als gevolg van de coronacrisis.
De laatste weken worden rond de poolcirkel buitengewoon hoge temperaturen gemeten. In Nizjnjaja Pjosja bereikte het kwik op 9 juni de 30 graden. In het Siberische Chatanga, waar de temperaturen doorgaans rond het nulpunt liggen, was het eind mei maar liefst 25 graden. In mei lagen de temperaturen in Siberië 10 graden boven het normale gemiddelde daar, concludeerde de Copernicus Climate Change Service onlangs.

Uitzonderlijk
Volgens een klimaatonderzoeker van het Deens Meteorologisch Instituut zouden dergelijke temperaturen in mei in Siberië maar eens in de 100.000 jaar voorkomen als er geen door de mens veroorzaakte opwarming van de aarde was. Een expert van C3S legt uit dat West-Siberië sneller opwarmt dan de rest van de aarde. De tijdsduur waarmee de warmte er aanhoudt is volgens haar uitzonderlijk. De hoofdmeteoroloog bij de Russische dienst Rosgidromet wijst erop dat afgelopen winter in Siberië de warmste was sinds 130 jaar geleden is begonnen met metingen.
De Siberische ‘hittegolf’ heeft niet alleen verregaande consequenties voor het smelten van de poolkappen. Veel van de Russische steden boven de poolcirkel zijn gebouwd op een bodem van permafrost. Als die ontdooit, kan dat desastreuze gevolgen hebben. Het gigantische lek in een brandstofreservoir bij het Siberische Norilsk onlangs, werd onder meer geweten aan smeltende permafrost.

Bosbranden
Ook woeden er in toenemende mate felle bosbranden is Siberië. Die worden vaak aangestoken door boeren om land bruikbaar te maken, maar worden steeds vaker oncontroleerbaar als gevolg van hoge temperaturen en harde wind.
Daarnaast dreigt er mottenplagen door de warmte. Larven van de Siberische zijdemot vreten dennenbomen aan. Een Russische expert op het gebied van motten zegt dat hij de motten steeds sneller ziet groeien en groter ziet worden. Een toenemende plaag heeft volgens hem 'tragische gevolgen' voor bossen en wouden.

De bron:
De krant waarin ik dit las was Het Nieuwsblad. Ook na te lezen op hetnieuwsblad.be

Aanvulling: Ik zie nu dat er verschillende bronnen zijn die dit melden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Herman »

Ik hoorde daar eerder deze week weerman Kuipers Munneke over. Daar is dus een verklaring voor. Voor de lokale bevolking is het niet fijn.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:Ik hoorde daar eerder deze week weerman Kuipers Munneke over. Daar is dus een verklaring voor. Voor de lokale bevolking is het niet fijn.
Ik denk er anders over, en ik denk dat dit niet louter een lokaal probleem is. Al zal men het daar wellicht het eerst voelen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door -DIA- »

Een vette kop in de regionale krant Tubantia, een lokale editie van het AD.
Opmars fatale hitte niet te stuiten...
Temperaturen op aarde die voor de mens fataal zijn, daarmee zou het niet zo'n vaart lopen. Vergeet het maar. De combi van te veel warmte en vocht wordt een angstbeeld/

Zo begint het artikel. De rest is hier te lezen:
https://www.ad.nl/wetenschap/opmars-fat ... google.nl/

In Zefanja 1 lezen (zie verband) Ik zal de mensen bang maken...
Ik meen hierin ook een profetie in perspectief te zien: De Heere voorzegt den ondergang van Jeruzalem en de verwoesting van den gansen stam van Juda door de Babyloniërs, vanwege hun afgoderij en andere zonden, hen vermanende tot boete, alzo de wegvoering naar Babel voorhanden was.
Op deze manier moeten we immers ook lezen wat de Heere Jezus profeteert over de verwoesting van Jeruzalem in het jaar 70. Deze profetie gaat als het ware over in een profetie die veel verder gaat: De laatste dagen voor Christus' wederkomt.
Ook moeten we denken aan de plagen over Egypte, en de plagen die worden vermeld ik het boek van de Openbaring aan Johannes.
Wellicht zijn er hier die de tekenen herkennen. Maar ik denk ook, dat er zijn die ze niet onderkennen, maar zelfs mensen die zeggen 'nergens in te geloven' zien het nu wel. Al zien ze het anders dan wij die meer kunnen weten.
Zefanja 1:
https://statenvertaling.nl/tekst.php?bb=36&hf=1&ind=1

Verder lezen we in Openbaring 16 (samengevat):
1 Den zeven voorgemelden engelen wordt bevel gegeven om hun fiolen uit te gieten. 2 Van welke de eerste wordt uitgestort op de aarde, 3 de tweede in de zee, 4 de derde in de rivieren; waarover de rechtvaardigheid Gods met een lofzang wordt geprezen. 8 De vierde fiool wordt uitgegoten in de zon. 10 De vijfde op den troon van het beest, na welke de mensen op aarde zich evenwel niet bekeren. 12 De zesde op de grote rivier Eufraat. 13 Drie onreine geesten, als vorsen, komen voort en gaan tot de koningen der aarde, om die te vergaderen tot den krijg van den groten dag. 15 En een iegelijk wordt daarover tot waken vermaand. 17 Ten laatste wordt de zevende fiool uitgegoten in de lucht, en alle dingen hebben een einde, ook het grote Babylon. 21 Waarna een zware hagel valt op de mensen, die God daarover lasteren.

8 En 12de vierde engel goot zijn fiool uit op de zon; en haar is macht gegeven de mensen te verhitten door vuur;
Kanttekening 12: Door de uitstorting van deze fiool in de zon, en verhitting der mensen door dezelve, verstaan enigen zeer grote hitten, droogten en onvruchtbaarheden, mitsgaders hongersnoden en sterften, die daarop plegen te volgen, gelijk ten tijde van Elia onder de Israëlieten is geschied, welke op de landen en rijken het beest toegedaan, nog op bijzondere wijze in toekomende tijden zullen worden gezonden. Doch dewijl zulke straffen zelden in een land de overhand nemen, of het andere deelt mede, en deze plagen eigenlijk den aanbidders van het beest worden gedreigd, zo verstaan het anderen voor het licht des Heiligen Evangelies, op hetwelk deze fiool wordt uitgegoten, om hetzelve meerder kracht te geven tot overtuiging en ontsteking van de harten der mensen, waardoor er nog meer tot bekering zullen worden gebracht, ook zelfs de Joden met hopen Christus zullen aannemen, Rom. 11:25, 26, en de andere hardnekkige aanbidders van het beeld van het beest tot meerder spijt en lastering zullen worden verwekt, omdat zij zullen zien dat hun rijk daardoor eindelijk tot ondergang zal worden gebracht. Waarover zij zelfs den Naam Gods zullen lasteren, als zij de Heilige Schrift van duisterheid, onvolmaaktheid en onzekerheid zullen beschuldigen, en dezelve een fundament van alle ketterijen durven noemen. verwijsteksten

9 En de mensen werden verhit met grote hitte, en hlasterden den Naam van God, Die macht heeft over deze plagen; en zij bekeerden zich niet 13om Hem heerlijkheid te geven.
h vss. 11, 21. verwijsteksten
vers 11 En zij lasterden den God des hemels vanwege hun pijnen en vanwege hun zweren; en zij bekeerden zich niet van hun werken.
vers 21 En een grote hagel, elk als een talentpond zwaar, viel neder uit den hemel op de mensen; en de mensen lasterden God vanwege de plaag des hagels; want deszelfs plaag was zeer groot.
Kanttekening 13: Namelijk in het bekennen van Zijn rechtvaardigheid, en aannemen van Zijn barmhartigheid en genade, die hun wordt aangeboden.



Wellicht zeggen sommigen dat ik het te somber inzie? Kan, maar ik kan niet anders dan dit waarnemen. Ook in verband met alles wat we in de dagen waarin wij leven waarnemen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door -DIA- »

KERK IN DUITSLAND, WAARHEEN? En hoe in NEDERLAND? Gaan de grote volkskerken ook deze weg? Denk aan de PKN en de RKK…

Toekomstplan EKD maakt kerk „onzichtbaar”

Zouden ooit (zoals al lang geleden gedacht en gevreesd) de protestantse kerken een de Roomse keken het samen eens worden?
En hoe leest zo'n 'kerk' de Bijbel? Homoseksuele praxis mag er niet instaan. In ieder geval moet dat niet zo gezien worden als in de Bijbel. Denk ook aan de commotie rond ds. Latzel in Duitsland... En ook de verwarring die in de Nederlandse kerken heerst, en dat gaat ook de reformatorische kerken niet voorbij... We denken aan wat de zogenaamde Nashville-verklaring teweeg bracht. Onbegrip. Vervreemding. Omgekeerde normen. Het kwade goed noemen en het kwade goed? Kan dat een Kerk zijn die Gods Woord verkondigd? Of wordt het zo een anti-christelijk genootschap?

Link:
https://www.rd.nl/vandaag/buitenland/to ... -1.1680558

Het Reformatorisch Dagblad schreef:
"De Evangelische Kerk in Duitsland denkt na over haar toekomst. De ontwikkelingen zijn dramatisch, de perspectieven ontnuchterend. Gaat de kerk haar hervormingsplannen doorzetten, dan blijft vrijwel niets meer zoals het was, vreest Hannah Bethke.
[knip] Let op auteursrecht.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Charles »

Uit een essay van Erik van Goor.


Afbeelding
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door -DIA- »

Heel veelzeggend over de tijd waarin wij leven:
Waar veel traditionele kerken het lastig hebben in coronatijd, groeit Mozaiek als kool. De evangelische kerk krijgt er zeven locaties bij. "Bij ons kun je komen zoals je bent."
Lees hier verder:
https://www.rd.nl/artikel/918337-zeven- ... n-op-komst
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:Heel veelzeggend over de tijd waarin wij leven:
Waar veel traditionele kerken het lastig hebben in coronatijd, groeit Mozaiek als kool. De evangelische kerk krijgt er zeven locaties bij. "Bij ons kun je komen zoals je bent."
Lees hier verder:
https://www.rd.nl/artikel/918337-zeven- ... n-op-komst
Onze kerk is het afgelopen jaar ook 'als kool' gegroeid.
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Ora et labora »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:Heel veelzeggend over de tijd waarin wij leven:
Waar veel traditionele kerken het lastig hebben in coronatijd, groeit Mozaiek als kool. De evangelische kerk krijgt er zeven locaties bij. "Bij ons kun je komen zoals je bent."
Lees hier verder:
https://www.rd.nl/artikel/918337-zeven- ... n-op-komst
Onze kerk is het afgelopen jaar ook 'als kool' gegroeid.
Dat ze voor Mozaiek de naam "Kerk" gebruiken is ook niet echt gepast.
Je kan kaartjes kopen hoorde ik ooit. Het is meer op een ordinaire wereldse muziekbranche.
Een ijdele toneelclub.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door DDD »

Nou, het is toch heus een kerkgemeenschap.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Bonny »

Ora et labora schreef: Dat ze voor Mozaiek de naam "Kerk" gebruiken is ook niet echt gepast.
Je kan kaartjes kopen hoorde ik ooit. Het is meer op een ordinaire wereldse muziekbranche.
Een ijdele toneelclub.
Je kan en mag er van alles van vinden, maar het hoeft toch niet met zulke nare woorden uitgesproken te worden?
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Nou, het is toch heus een kerkgemeenschap.
Stofzuigerkerk, las ik ergens. Rake typering. Zuigt alleen maar mensen weg bij bestaande kerken en vestigt zich dus liefst waar al heel veel kerken zijn.
~~Soli Deo Gloria~~
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Christen »

Ik hoor er steeds meer positieve berichten over. Er zit bepaalde diepgang in de preken, begrijp ik. Dat spreekt toch aan. En voor de kids is het ook een leuk programma.

Mijn stijl is het niet.. ik zit liever in een ... gereformeerde of ... hervormde kerk. Even rust. ;) Traditioneel. Voor kids ook.

Maar de muziek ken ik zeker en zingen we hier thuis ook wel. Hou vol.. hou vol...

Ieder zijn stijl.

O ik hoor net dat er iets in het RD staat.. ;)
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Ora et labora »

Bonny schreef:
Ora et labora schreef: Dat ze voor Mozaiek de naam "Kerk" gebruiken is ook niet echt gepast.
Je kan kaartjes kopen hoorde ik ooit. Het is meer op een ordinaire wereldse muziekbranche.
Een ijdele toneelclub.
Je kan en mag er van alles van vinden, maar het hoeft toch niet met zulke nare woorden uitgesproken te worden?
Heeft u een beter woord er over dan?
Dan hoor ik het graag als eerste.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Plaats reactie