Nieuwe Privacywet

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Nieuwe Privacywet

Bericht door Tiberius »

Herman schreef:
Tiberius schreef:
refo schreef:Kun je nu met de wet in de hand bij de kerkenraad opvragen wat ze allemaal van je genoteerd hebben?
Ja.
Kerkenraden die veel noteren, hebben nu dus een probleem.
Mogelijk. Het hangt er van af hoe en wat ze genoteerd hebben. Als het gerangschikt is op lid/dooplid, valt het wel mee.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nieuwe Privacywet

Bericht door DDD »

Maar dat is toch helemaal niets nieuws? Dat kan altijd al op grond van de Wbp. Ik begrijp de ophef niet.

Een kerkenraad hoeft heus geen toestemming te vragen om zijn taak uit te oefenen hoor. Het registreren van ledengesprekken hoort gewoon bij de taken op grond van het kerkelijk statuut.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Nieuwe Privacywet

Bericht door Jantje »

Heeft dit nou eigenlijk ook gevolgen voor bijvoorbeeld de website van de Gereformeerde Gemeenten?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Nieuwe Privacywet

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:Heeft dit nou eigenlijk ook gevolgen voor bijvoorbeeld de website van de Gereformeerde Gemeenten?
Dat zou heel goed kunnen.
Binnen de GG lees ik nog weinig over de AVG. Maar de foto's en persoonlijke info die daar staat wordt onder verantwoordelijkheid van de Gen. Synode uitgevoerd. Het is een verwerken van persoonlijke gegevens. Dus zeker dat het AVG proof moet zijn.
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Nieuwe Privacywet

Bericht door Jantje »

Wandelende schreef:
Jantje schreef:Heeft dit nou eigenlijk ook gevolgen voor bijvoorbeeld de website van de Gereformeerde Gemeenten?
Dat zou heel goed kunnen.
Binnen de GG lees ik nog weinig over de AVG. Maar de foto's en persoonlijke info die daar staat wordt onder verantwoordelijkheid van de Gen. Synode uitgevoerd. Het is een verwerken van persoonlijke gegevens. Dus zeker dat het AVG proof moet zijn.
Ja, als je ziet de adresgegevens van de nieuwe studenten nu al op de website stasn...
Maar het is natuurlijk wel zo dat predikanten een publieke taak hebben, dus misschien is er dan een uitzondering. Op de website van de (Oud) Gereformeerde Gemeente in Nederland staan in ieder geval geen gegevens van predikanten vermeld.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Nieuwe Privacywet

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:
Wandelende schreef:
Jantje schreef:Heeft dit nou eigenlijk ook gevolgen voor bijvoorbeeld de website van de Gereformeerde Gemeenten?
Dat zou heel goed kunnen.
Binnen de GG lees ik nog weinig over de AVG. Maar de foto's en persoonlijke info die daar staat wordt onder verantwoordelijkheid van de Gen. Synode uitgevoerd. Het is een verwerken van persoonlijke gegevens. Dus zeker dat het AVG proof moet zijn.
Ja, als je ziet de adresgegevens van de nieuwe studenten nu al op de website stasn...
Maar het is natuurlijk wel zo dat predikanten een publieke taak hebben, dus misschien is er dan een uitzondering. Op de website van de (Oud) Gereformeerde Gemeente in Nederland staan in ieder geval geen gegevens van predikanten vermeld.
Nee hoor, er is geen wettelijke grond die hierbij past. Daarnaast hebben dominees helemaal geen publieke taak die in het kader van de AVG zo kan worden uitgelegd.
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Nieuwe Privacywet

Bericht door Jantje »

Wandelende schreef:
Jantje schreef:
Wandelende schreef:
Jantje schreef:Heeft dit nou eigenlijk ook gevolgen voor bijvoorbeeld de website van de Gereformeerde Gemeenten?
Dat zou heel goed kunnen.
Binnen de GG lees ik nog weinig over de AVG. Maar de foto's en persoonlijke info die daar staat wordt onder verantwoordelijkheid van de Gen. Synode uitgevoerd. Het is een verwerken van persoonlijke gegevens. Dus zeker dat het AVG proof moet zijn.
Ja, als je ziet de adresgegevens van de nieuwe studenten nu al op de website stasn...
Maar het is natuurlijk wel zo dat predikanten een publieke taak hebben, dus misschien is er dan een uitzondering. Op de website van de (Oud) Gereformeerde Gemeente in Nederland staan in ieder geval geen gegevens van predikanten vermeld.
Nee hoor, er is geen wettelijke grond die hierbij past. Daarnaast hebben dominees helemaal geen publieke taak die in het kader van de AVG zo kan worden uitgelegd.
Dan zal er wat moeten veranderen op de website.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Nieuwe Privacywet

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:Dan zal er wat moeten veranderen op de website.
Klopt.
Maar niet alleen op de website. Ook in het kerkelijk jaarboek, de adressenboekjes in gemeenten etc.
(~)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Nieuwe Privacywet

Bericht door Tiberius »

Wandelende schreef:Nee hoor, er is geen wettelijke grond die hierbij past. Daarnaast hebben dominees helemaal geen publieke taak die in het kader van de AVG zo kan worden uitgelegd.
Volgens mij past hierbij wel degelijk de grondslag gerechtvaardigd belang van een organisatie.
Hoe publieker iemands functie is, hoe meer hij/zij op zijn privacy moet inleveren. Het belang van goede informatievoorziening door de organisatie (gerechtvaardigd belang) valt dan hoger uit dan het belang van iemands privacy.
Het blijft een afweging, dat wel.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Nieuwe Privacywet

Bericht door Tiberius »

Wandelende schreef:
Jantje schreef:Dan zal er wat moeten veranderen op de website.
Klopt.
Maar niet alleen op de website. Ook in het kerkelijk jaarboek, de adressenboekjes in gemeenten etc.
Voor het kerkelijk jaarboek geldt hetzelfde als in mijn vorig bericht.
Wat de adressenboekjes betreft, denk ik dat het het verstandigst om daarmee te stoppen.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Nieuwe Privacywet

Bericht door Wandelende »

Tiberius schreef:
Wandelende schreef:Nee hoor, er is geen wettelijke grond die hierbij past. Daarnaast hebben dominees helemaal geen publieke taak die in het kader van de AVG zo kan worden uitgelegd.
Volgens mij past hierbij wel degelijk de grondslag gerechtvaardigd belang van een organisatie.
Hoe publieker iemands functie is, hoe meer hij/zij op zijn privacy moet inleveren. Het belang van goede informatievoorziening door de organisatie (gerechtvaardigd belang) valt dan hoger uit dan het belang van iemands privacy.
Het blijft een afweging, dat wel.
Dat is maar de vraag of er een gerechtvaardigd belang is. Welk belang is dat voor bijv. pasfoto's die overgenomen worden uit andere media? Welk belang is er om de gemeente van afkomst te vermelden?
NAW gegevens kan ik begrijpen, gezien de functie die zij vervullen. Maar openbaar toegankelijk? Hetzelfde geldt dan voor kerktijden.nl, is het werkelijk een gerechtvaardigd belang om "locatie info" van de desbetreffende persoon zonder toestemming op het openbare web te zetten?
Kortom, ik zie voor diverse gegevens echt geen wettelijke grondslag. Voor sommige wel.
(~)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Nieuwe Privacywet

Bericht door Herman »

Tiberius schreef:
Wandelende schreef:
Jantje schreef:Dan zal er wat moeten veranderen op de website.
Klopt.
Maar niet alleen op de website. Ook in het kerkelijk jaarboek, de adressenboekjes in gemeenten etc.
Voor het kerkelijk jaarboek geldt hetzelfde als in mijn vorig bericht.
Wat de adressenboekjes betreft, denk ik dat het het verstandigst om daarmee te stoppen.
Dat laatste gaat natuurlijk tegen alle gewoontje regels in. Mw. Jansen is ziek. Welke mevrouw Jansen, dat mogen we niet openlijk zeggen. Of in ieder geval nog wel mevrouw Jansen van de Kerkstraak, maar vermelden in het kerkblad met postcode erbij kan dan weer niet, want die persoonsgegevens die datalekken natuurlijk gelijk.
Dus je kan niet anders dan een adressenboekje uitgeven, waarin gemeenteleden zelf kunnen achterhalen waar ze het kaartje of pannetje soep heen kunnen brengen.
Mannetje
Berichten: 7741
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Nieuwe Privacywet

Bericht door Mannetje »

Herman schreef:
Tiberius schreef:
Wandelende schreef:
Jantje schreef:Dan zal er wat moeten veranderen op de website.
Klopt.
Maar niet alleen op de website. Ook in het kerkelijk jaarboek, de adressenboekjes in gemeenten etc.
Voor het kerkelijk jaarboek geldt hetzelfde als in mijn vorig bericht.
Wat de adressenboekjes betreft, denk ik dat het het verstandigst om daarmee te stoppen.
Dat laatste gaat natuurlijk tegen alle gewoontje regels in. Mw. Jansen is ziek. Welke mevrouw Jansen, dat mogen we niet openlijk zeggen. Of in ieder geval nog wel mevrouw Jansen van de Kerkstraak, maar vermelden in het kerkblad met postcode erbij kan dan weer niet, want die persoonsgegevens die datalekken natuurlijk gelijk.
Dus je kan niet anders dan een adressenboekje uitgeven, waarin gemeenteleden zelf kunnen achterhalen waar ze het kaartje of pannetje soep heen kunnen brengen.
Je kunt ook de gegevens achter een wachtwoord op de site van de kerk zetten. Dan kunnen gemeenteleden er wel bij, maar kan het boekje niet op straat gaan zwerven.
-
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Nieuwe Privacywet

Bericht door Tiberius »

Mannetje schreef:Je kunt ook de gegevens achter een wachtwoord op de site van de kerk zetten. Dan kunnen gemeenteleden er wel bij, maar kan het boekje niet op straat gaan zwerven.
Dat is inderdaad de beste optie, via de website of een app. Dan heb je maar één gegevensverwerking, die bovendien altijd actueel gehouden kan worden.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Nieuwe Privacywet

Bericht door Dodo »

Tiberius schreef:
Mannetje schreef:Je kunt ook de gegevens achter een wachtwoord op de site van de kerk zetten. Dan kunnen gemeenteleden er wel bij, maar kan het boekje niet op straat gaan zwerven.
Dat is inderdaad de beste optie, via de website of een app. Dan heb je maar één gegevensverwerking, die bovendien altijd actueel gehouden kan worden.
Maar als je een paar honderd mensen een wachtwoord geeft, is dat ook niet erg geheim meer. Dan zou ik dat wachtwoord toch minstens jaarlijks veranderen.
Plaats reactie