Nieuwe Privacywet

Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Nieuwe Privacywet

Bericht door Mannetje »

Dodo schreef:
Tiberius schreef:
Mannetje schreef:Je kunt ook de gegevens achter een wachtwoord op de site van de kerk zetten. Dan kunnen gemeenteleden er wel bij, maar kan het boekje niet op straat gaan zwerven.
Dat is inderdaad de beste optie, via de website of een app. Dan heb je maar één gegevensverwerking, die bovendien altijd actueel gehouden kan worden.
Maar als je een paar honderd mensen een wachtwoord geeft, is dat ook niet erg geheim meer. Dan zou ik dat wachtwoord toch minstens jaarlijks veranderen.
En dan nog discreet verspreiden...
-
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Nieuwe Privacywet

Bericht door Wandelende »

Achter een wachtwoord geeft nauwelijks verandering aan de zaak.
Simpelweg heb je gewoon een doel en een wettige grondslag nodig.
In sommige gevallen heb je dus toestemming nodig van betrokkene. Een wachtwoord maakt helemaal geen verschil.
(~)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Nieuwe Privacywet

Bericht door refo »

Sommige sites die ik beroepshalve nodig heb, gebruiken een authenticator. Op mijn mobiel genereert die een code, die toets ik in en dan kan ik verder.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Nieuwe Privacywet

Bericht door Mara »

In een plaatselijk leugenaartje las ik dat de geslaagden niet meer vermeld mogen worden in de krant, in het kader van de nieuwe privacywet. Het gaat wel ver zo.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Nieuwe Privacywet

Bericht door windorgel »

Mara schreef:In een plaatselijk leugenaartje las ik dat de geslaagden niet meer vermeld mogen worden in de krant, in het kader van de nieuwe privacywet. Het gaat wel ver zo.
Na toestemming mag het wel. Dat is overigens best een gedoe. Onze school heeft dat wel gedaan. Tot 16 jaar moeten de ouders toestemming geven. Vanaf 16 jaar de leerling zelf.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Nieuwe Privacywet

Bericht door Dodo »

Weet iemand of je geen namenlijsten mag rondmailen (aan mensen die het nodig hebben uiteraard)? Een van de scriba's heeft hier iets opgezet met dropbox om zo als het nodig is een namenlijst te kunnen delen.
Dropbox is waarschijnlijk niet makkelijk te kraken en dus veiliger, maar per mail is wel veel makkelijker. Weet iemand of de nieuwe privacywet hier iets over zegt?
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Nieuwe Privacywet

Bericht door merel »

Namenlijst en mailadressen mogen alleen in bcc worden gemaild. Dus de ander mag het mailadres niet zien tenzij daar toestemming voor gegeven is.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Nieuwe Privacywet

Bericht door Dodo »

merel schreef:Namenlijst en mailadressen mogen alleen in bcc worden gemaild
In mijn geval zou ik het rechtstreeks naar de gebruiker mailen.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Nieuwe Privacywet

Bericht door Wandelende »

Dodo schreef:Weet iemand of je geen namenlijsten mag rondmailen (aan mensen die het nodig hebben uiteraard)? Een van de scriba's heeft hier iets opgezet met dropbox om zo als het nodig is een namenlijst te kunnen delen.
Dropbox is waarschijnlijk niet makkelijk te kraken en dus veiliger, maar per mail is wel veel makkelijker. Weet iemand of de nieuwe privacywet hier iets over zegt?
De wet zegt niets over het mogen rondmailen van namenlijsten. De AVG zegt wel iets over de doeleinden en de grondslagen die nodig zijn voor het in bezit hebben (en delen) van persoonsgegevens. Ook moet men zorgen voor adequate (technische en organisatorische) beveiligingsmethoden. Mail wordt niet gezien als een goed beveiligd, tenzij er andere beveiligingsmaatregelen zijn getroffen. Bij het rondmailen van (grote hoeveelheden) persoonsgegevens is het toch wel verstandig om een versleuteling aan te brengen in het document.
(~)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Nieuwe Privacywet

Bericht door Dodo »

Oke, ik snap het.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Nieuwe Privacywet

Bericht door Jantje »

windorgel schreef:
Mara schreef:In een plaatselijk leugenaartje las ik dat de geslaagden niet meer vermeld mogen worden in de krant, in het kader van de nieuwe privacywet. Het gaat wel ver zo.
Na toestemming mag het wel. Dat is overigens best een gedoe. Onze school heeft dat wel gedaan. Tot 16 jaar moeten de ouders toestemming geven. Vanaf 16 jaar de leerling zelf.
Hoe zit dat eigenlijk met (overlijdens)advertenties? Stel dat ik niet met mijn naam in een advertentie wil, vanwege privacyredenen (dus niet vanwege bepaalde slechte verstandhoudingen ofzo), zou je dat dan ook kunnen afeisen?

Overigens begreep ik dat er in het half jaar dat de wet nu geldt, 7.000 klachten/tips en 20.000 vragen waren binnengekomen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Nieuwe Privacywet

Bericht door Dodo »

Jantje schreef:
windorgel schreef:
Mara schreef:In een plaatselijk leugenaartje las ik dat de geslaagden niet meer vermeld mogen worden in de krant, in het kader van de nieuwe privacywet. Het gaat wel ver zo.
Na toestemming mag het wel. Dat is overigens best een gedoe. Onze school heeft dat wel gedaan. Tot 16 jaar moeten de ouders toestemming geven. Vanaf 16 jaar de leerling zelf.
Hoe zit dat eigenlijk met (overlijdens)advertenties. Stel dat ik niet met mijn naam in een advertentie wil, vanwege pravicyredenen (dus niet vanwege bepaalde slechte verstandhoudingen ofzo), zou je dat dan ook kunnen afeisen?
Ik denk niet dat de privacywet hierover gaat.
Als zoiets echt een issue is, moet je het met de familie regelen. Als dat niet lukt, is er een kort geding mogelijk. Maar dan moet je wel heel grote redenen hebben om dit te eisen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: RE: Re: Nieuwe Privacywet

Bericht door Ditbenik »

Dodo schreef:
Jantje schreef:
windorgel schreef:
Mara schreef:In een plaatselijk leugenaartje las ik dat de geslaagden niet meer vermeld mogen worden in de krant, in het kader van de nieuwe privacywet. Het gaat wel ver zo.
Na toestemming mag het wel. Dat is overigens best een gedoe. Onze school heeft dat wel gedaan. Tot 16 jaar moeten de ouders toestemming geven. Vanaf 16 jaar de leerling zelf.
Hoe zit dat eigenlijk met (overlijdens)advertenties. Stel dat ik niet met mijn naam in een advertentie wil, vanwege pravicyredenen (dus niet vanwege bepaalde slechte verstandhoudingen ofzo), zou je dat dan ook kunnen afeisen?
Ik denk niet dat de privacywet hierover gaat.
Als zoiets echt een issue is, moet je het met de familie regelen. Als dat niet lukt, is er een kort geding mogelijk. Maar dan moet je wel heel grote redenen hebben om dit te eisen.
Grote redenen heb je niet nodig. Als jij je naam niet onder een overlijdensadvertentie wilt, heeft niemand het recht die er toch onder te zetten. Bij de laatste begrafenis die ik mee moest regelen wilde een van de kinderen er niet onder. In dat geval staat er gewoon een kind minder op de kaart en in de advertentie. Zo eenvoudig is. Je kunt nooit een advertentie plaatsen in naam van iemand die dat niet wil.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Nieuwe Privacywet

Bericht door Dodo »

Maar familie regelt dat onder elkaar. Je kunt wel zeggen: ik wil er niet bij staan, maar als de familie het toch doet? Het is namelijk ook vervelend als er een naam ontbreekt. Dan krijg je de vragen: waarom staat [naam] er niet bij? Hebben jullie ruzie?
Ik denk dat dan trouwens meestal de tussenoplossing wordt gekozen: de formulering "kinderen (en kleinkinderen)" en een correspondentieadres.

Ik kan nog niet bedenken trouwens wat voor privacy er geschonden kan worden als iemand naam bij een rouwadvertentie staat. O, nu weten we dat [naam] een zoon/broer is van [andere naam]? So what?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Nieuwe Privacywet

Bericht door Wandelende »

Dodo schreef:Ik kan nog niet bedenken trouwens wat voor privacy er geschonden kan worden als iemand naam bij een rouwadvertentie staat. O, nu weten we dat [naam] een zoon/broer is van [andere naam]? So what?
Een naam is al een persoonsgegeven. Dus als dat (openbaar) wordt gebruikt zonder rechtmatig doel of wettige grondslag dan is er al sprake van privacyschending. Het is echter wel de vraag of de AVG voor dit vraagstuk is bedoeld.
(~)
Plaats reactie