Tekenen der tijden.

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Tekenen der tijden.

Bericht door Jantje »

War is belangrijker? De 'oude leer' óf de 'Bijbelse leer', die van alle tijden is?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Tekenen der tijden.

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:War is belangrijker? De 'oude leer' óf de 'Bijbelse leer', die van alle tijden is?
Ik bedoel met de `oude leer´ de leer van de Bijbel zoals die van den beginne was. Nu moeten we niet te kittelachtig worden want dit snapt een kleuter nog, zou ik bijna zeggen. En begrijpelijk? Ik meende toch dat de mens van nature niet verstaat de dingen die des Geestes Gods zijn? Of hebben we dan de toch de geloofsleer ingewisseld voor een begripsleer? Een begripsleer is te leren door ieder met een beetje een pienter verstand, maar de geloofsleer (en de geloofskennis) is een Godswerk, en kan zelfs gekend worden door een gehandicapt mens die nooit kon praten of zien. We kunnen het iets ruimer zeggen: Onvoorwaardelijk buigen voor de autoriteit en het gezag van Gods Woord. Ik kende een man, heel pienter, die op zijn oude dag tegen mijn vader zei: Ik geloof de Bijbel echt niet meer, want er staan dingen in die tegen de natuurwetten ingaan: hij kon niet geloven dat Jezus over het water had gelopen, dat doden levend gemaakt zijn geworden etc. Dat is geen begripsleer, geen geloofsleer maar een totale loochening van de waarheid die de geleerde arme man niet vatten kon. En wie kan dat met zijn verstand wel vatten?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Tekenen der tijden.

Bericht door Jantje »

Het is dus de Bijbelse leer en niet een leer die is gebaseerd op de (overigens niets op af te dingen) 'leer' van een selectief groepje dominees, concludeer ik.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Goudleus
Berichten: 288
Lid geworden op: 29 jun 2018, 19:50

Re: Tekenen der tijden.

Bericht door Goudleus »

'De Leer' klinkt mijns inziens al zelfingenomen genoeg. Ik vind in de Bijbel ook niet echt grond om te streven naar een hoge graad van zuiverheid. Puur alleen al omdat de essentie van geloof geen wetenschap is, kan het niet in een theorie gevangen worden. God gaat met iedereen zijn eigen weg, laat Hem daar vrij in. Verheug je over Zijn werk!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Tekenen der tijden.

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:Het is dus de Bijbelse leer en niet een leer die is gebaseerd op de (overigens niets op af te dingen) 'leer' van een selectief groepje dominees, concludeer ik.
Heb ik dat ooit anders laten blijken? Of komt het zo over? Als u naleest kunt u het wel merken.
Ik ga hier sluiten, en wens iedereen een goede zondag.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Tekenen der tijden.

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:
Jantje schreef:Het is dus de Bijbelse leer en niet een leer die is gebaseerd op de (overigens niets op af te dingen) 'leer' van een selectief groepje dominees, concludeer ik.
Heb ik dat ooit anders laten blijken? Of komt het zo over? Als u naleest kunt u het wel merken.
Ik ga hier sluiten, en wens iedereen een goede zondag.
Nee, al zou je het soms wel zo kunnen opvatten.
Insgelijks een goede zondag gewenst.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie